Gå til innhold

Spørsmål ang. omsorgsdager syke barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sønnen var syk for 11 dager siden, da var jeg hjemme med han. Nå går det omgangssyke i barnehagen. Han har kastet opp i hele kveld og dårlig allmenntilstand. Ser ut som han må holdes hjemme i morgen. Faren har eksamen og ber meg om å ta sykt barn dag. 
Kan jeg det? Det har ikke gått 16 dager siden sist jeg var hjemme med han? Hvordan er disse reglene? Må jeg be besteforeldrene sitte barnevakt? 

Anonymkode: c5abf...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvor lenge var du hjemme sist? I utgangspunktet er det ikke de samme reglene for omsorgsdager som det er ved egen sykdom. Men etter 3 dager sammenhengende kan arbeidsgiver be om legeerklæring for de neste dagene. Men må ikke.

Tenker du bare kan ta sykt barn dag imorgen da :)

Og hvis han har kastet opp så må han såklart være hjemme. Her passer besteforeldre ofte ved sykdom men ikke ved omgangssyke.. Greit å unngå smitte til dem!

Anonymkode: 2b9e3...87e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor lenge var du hjemme sist? I utgangspunktet er det ikke de samme reglene for omsorgsdager som det er ved egen sykdom. Men etter 3 dager sammenhengende kan arbeidsgiver be om legeerklæring for de neste dagene. Men må ikke.

Tenker du bare kan ta sykt barn dag imorgen da :)

Og hvis han har kastet opp så må han såklart være hjemme. Her passer besteforeldre ofte ved sykdom men ikke ved omgangssyke.. Greit å unngå smitte til dem!

Sist var jeg hjemme med han i 1 dag også var det helg. Vil helst ikke smitte dem nei, men kan heller ikke bli trukket i lønn.. Dårlig på regelverket rundt slike dager🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det kan du. Er ikke slike regler på omsorgsdager. 

Anonymkode: 4e595...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Sist var jeg hjemme med han i 1 dag også var det helg. Vil helst ikke smitte dem nei, men kan heller ikke bli trukket i lønn.. Dårlig på regelverket rundt slike dager🙈

Da er det ikke noe problem å være hjemme imorgen også iallfall, så lenge du har dager igjen! Du har 10 på et kalenderår (1. januar - 31. desember)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er uproblematisk. Det er ingen regel om antall dager mellom ved sykt barn. Eneste er at fra fjerde dags sammenhengende fravær, kan arbeidsgiver be om legeerklæring (kan, må ikke). 

Anonymkode: 6975b...8d1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...