Gå til innhold

Større blødning i uke 10+1, men hjerteslag og bevegelse sett på "dårlig" ultralyd kort tid etter – erfaringer?

Anonymbruker666

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

Jeg er for tiden 10 +1 og hadde en ekkel blødning i morges. Da jeg gikk på toalettet, la jeg merke til friskt rødt blod og 1-2 blodklumper i toalettet (koagulert blod kanskje?). Naturligvis ble jeg veldig bekymret og kontaktet fastlegen. Da jeg tisset igjen noen timer senere, var det fortsatt friskt blod, men kun på pair. Jeg har ikke opplevd kraftige kramper, bare mildt ubehag. Siden da har blødningen stoppet.

Jeg fikk time på dagen i dag og fastlegen utførte en utvendig ultralyd. Hun slet litt i begynnelsen og sa hun ikke var "så godt kjent med apparatet". Når jeg har gått til tidlig ultralyd hos private i uke 6 og 8, har de målt hjerterytmen og lengden på fosteret. Fastlegen klarte ikke å gjøre dette, men hun sa at hun kunne se at babyen beveget seg og kunne se hjerte slå. Dette var selvsagt beroligende der og da, men på spørsmål om hjerterytmen var bra og om babyen målte riktig lengde sa hun at det kunne hun ikke måle. Jeg følte det gikk raskt og at hun var sånn: "Vi ser der er liv, det er godt nok for nå - kom tilbake om det blir værre". Hun sa at det ikke var behov for blodprøver.

Nå er jeg urolig og skuffet over at hun ikke kunne gi meg mer informasjon, og jeg vurderer nå å betale for enda en privat ultralyd men usikker på om det bare er penger ut vinduet. En del av meg tenker at fra blødningen og frem til ultralyden bare tok 4 timer, og barnet kan dø etterpå :( Jeg skal reise på juleferie på bygden denne uken, og er redd for nok en SA, uten samboer.. Samtidig vet jeg ikke om en privat ultralyd kan gi meg noe mer svar enn fastlegen? Har noen her hatt en lignende opplevelse, og hvordan utviklet ting seg?

Hvis noen har hatt en lignende opplevelse eller har tips til hva jeg kan gjøre, ville jeg satt stor pris på det! På forhånd takk🤕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har ikke hatt lignende opplevelse, men jeg hadde lett betalt for en privat ultralyd for å roe seg litt ned. Ikke noe gøy å gå med slike bekymringer i julen! 

Anonymkode: 6ca6a...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde en større blødning i uke 11. Alt så bra ut på UL dagen etterpå, og babyen ble født frisk. :) 

Hvis dette var meg ville jeg gladelig bladd opp for en privat ultralyd. Du er heldig som fikk se hjertet hos fastlegen. De fleste fastleger har ikke UL-apparat, og det høres helt riktig ut at legen ikke skal synse om fosterets vekst og hjerterytme er «rett» i forhold til uken du er i, da det å utføre diagnostikk på foster i UL er en egen videreutdanning. 

Anonymkode: f321e...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere deler ❤️ Det at dere ville ha gjort det også gjør at jeg stoler litt mer på egen magefølelse. Kanskje litt klønete formulert i innlegget, men jeg er usikker på om det er noe jeg kan få vite på privat ultralyd som jeg nettopp ikke fikk med fastlegen, om dere skjønner. Om det blir litt "mye" med ultralyd to dager på rad. Jeg fikk jo sett hjerte bevege seg og at fosteret bevegde seg. En del av meg tenker; burde det ikke være nok? Det var jo "nok" for fastlegen. Jeg kan ikke nok om ultralyd for å stole på vurderingen til fastlegen - så spørs om i så tilfelle, bare for freden i hodet, så er det beste å bare ta enda en tur til Volvat..

Endret av Anonymbruker666
skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også en større blødning rundt uke 10 første gangen jeg var gravid for ca to år siden. Det gikk helt fint med henne, som nå er litt over halvannet år:) Det var en stor, frisk og rød blødning. Hadde i tillegg hatt en del småblødninger i første trimester, men denne store kom etter et litt lengre opphold i småblødningene og jeg ble kjempebekymra. Men som sagt, alt bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker666 skrev (1 time siden):

Takk for at dere deler ❤️ Det at dere ville ha gjort det også gjør at jeg stoler litt mer på egen magefølelse. Kanskje litt klønete formulert i innlegget, men jeg er usikker på om det er noe jeg kan få vite på privat ultralyd som jeg nettopp ikke fikk med fastlegen, om dere skjønner. Om det blir litt "mye" med ultralyd to dager på rad. Jeg fikk jo sett hjerte bevege seg og at fosteret bevegde seg. En del av meg tenker; burde det ikke være nok? Det var jo "nok" for fastlegen. Jeg kan ikke nok om ultralyd for å stole på vurderingen til fastlegen - så spørs om i så tilfelle, bare for freden i hodet, så er det beste å bare ta enda en tur til Volvat..

Da jeg var på privat ultralyd 10+1 så målte hun i alle fall både hjertelyd og lengde, og kunne fortelle hvor langt jeg var kommet basert på det. Alt er så smått så tidlig at en som ikke er dreven på ultralyd (som fastlegen din nok ikke er) vil ha trøbbel, men privat klinikk som gjør det til daglig vil se mer. Tenker du forhåpentligvis vil være mye mer beroliget etter det enn etter fastlegens klønete forsøk, selv om det uansett lover godt at det var liv❤️ Ville absolutt tatt turen privat, slik at du kan slappe mer av i julen.

Masse lykke til!❤️

Anonymkode: bf7aa...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en stor blødning i uke 12. Type gjennom tøyet og mye på gulvet- mengde. 

Jeg kom til ul dagen etter. (Var sikker på at jeg hadde mistet, og at det ikke var vits, så dro først dagen etter for å sjekke om hvorfor det kun kom blod og ikke klumper. (Blødningen stoppet ganske raskt, men hadde hatt skikkelig vondt i magen tidligere den dagen) 

På UL var det et bankende hjerte og en baby som så ut som den skulle. Og et halvt år etter kom det ei velskapt jente

Håper det går veien for deg TS💜

Anonymkode: ab30c...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en liten blødning i uke 6, husker ikke hvor mye. Samme i uke 22. Nå er hun 10 år 😃

Det føles så forferdig å gå å være redd. Var redd hele svangerskapet. Jeg hadde gjort det jeg kunne for å kunne slå meg til ro med at alt er bra. 
masse lykke til, går sikkert helt fint 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...