Gå til innhold

Erfaringer om å være steforelder til småbarn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Å være steforelder til et lite barn (under 6 år). Noen erfaringer? På godt og vondt? 

Tema som: samarbeid mellom biologiske foreldre, hvilken rolle har du som steforelder og annet??

Anonymkode: f24ce...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hold deg unna! Finn deg noen uten barn.

Anonymkode: fe57f...32d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hold deg unna! Finn deg noen uten barn.

Hvorfor?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor?

Fordi det er et vepsebol uten like. Mor kontrollerer og ødelegger forholdet deres. Han adlyder, du blir frustrert. Men må holde kjeft, «pga barnas skyld» De kommer først må vite… og moren kommer etter barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har ingen rolle i fht hverken samarbeid eller barnet i utgangspunktet hvis dette har to foreldre, det du KAN ha er en rolle der du bidrar til at samarbeidet er godt mellom foreldrene og en der du er en omsorgsperson for barnet på foreldrenes premisser. Ikke alle klarer ha en slik rolle og skjøtte den godt, noen tror de skal være forelder og ha ansvar, at de har rettigheter osv noe det sjelden kommer noe godt ut av. Den beste steforelderen er den som gir uten å forvente tilbake og ikke alle er slik laget at de har den egenskapen der de skjønner at den vil til slutt gi dem så uendelig mye mer en om de krever og styrer.. 

Anonymkode: fcf76...b6c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi det er et vepsebol uten like. Mor kontrollerer og ødelegger forholdet deres. Han adlyder, du blir frustrert. Men må holde kjeft, «pga barnas skyld» De kommer først må vite… og moren kommer etter barna. 

Selvfølgelig kommer barna først. Hvis noen steforeldre tror at de skal innplasseres som nummer 1 så har de ikke forstått noen ting. Samhandling med den andre biologiske forelderen er selvfølgelig nødvendig og det kan være ganske mange ting det skal samarbeides om når de er såpass små. Regler(mener ikke husregler) og oppdragelse er det selvfølgelig biologisk mor og far som bestemmer sammen- steforeldre må rette seg etter det.

Anonymkode: 91785...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har vært stemor til en liten gutt siden han var født. Han er 5 i dag og bor fast hos oss, mor og far var aldri sammen. Nå vet jo ikke gutten til noe annet, og tror situasjonen hadde vært annerledes dersom jeg kom senere inn i bilder og skulle finne min plass i livet hans. 

Vi har et felles yngre barn, og føler like mye omsorg om dem begge to. Det som er vanskelig med å være stemor er at jeg ikke har noen reell myndighet. Feks må han til lege, er det saker med barnehage o.l. Jeg er en forelder på alle områder for dette barnet, men ikke på papiret, og det er tøft. Selv om jeg også forstår at barnet har to foreldre.

Anonymkode: 4ddb2...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stemor til en gutt på 6 år, har vært stemor siden barnet var 3 år. Jeg ser på barnet som mitt eget, og elsker det like mye som det skulle vært mitt biologiske barn. Far og mor har barnet 50/50.

Nå er omstendighetene rundt barnet ganske spesielle, for barnet har mange diagnoser med deriblant hjerneskade, psykisk utviklingshemming, autismediagnose, epilepsi m.m. Det krever at man er på. Det er alt eller ingenting for min del. Og det var også forutsetningen min for å være i et forhold med min mann også: at jeg blir sett på som en fullverdig omsorgsperson. Hvis jeg går inn i en slik relasjon gir jeg hele meg og hele mitt hjerte, jeg gjør ingenting halvveis. Min stesønn kaller meg for "mor" og mammaen sin for "mamma". I hans verden har han to mammaer. Og muligens to fedre (men stefar er ikke like involvert som jeg er i barnet). Min mann, barnets far, er heldigvis en fantastisk far. Han har kjempet hardt for å kunne være så involvert som mulig i sitt barns liv. 

Jeg har en god relasjon til barnets mamma, bedre enn far har til henne. Det er nok takket være meg at de i dag har et såpass "ok" forhold. Hun ser på kvinner som de beste omsorgspersonene, og jeg er dessverre (vil jeg si) favorisert over min mann. Det gir meg noen unike fordeler, i det at jeg har ganske stor frihet, egentlig. Jeg er heldig i den forstand at mammaen til barnet ikke blir sjalu på meg fordi jeg er involvert i barnets liv. Det har nok også noe med at barnet er krevende, og hun har forstått at det krever mye avlastning. Og jeg kan gi den avlastningen til henne. Hun stoler også på meg rent faglig, fordi jeg jobber med barn som min stesønn. Jeg er altså ikke "bare" stemor, jeg er en støttespiller.

Jeg er derfor ikke enig i at man ikke har noen rolle ift samarbeid eller barnet. Det kommer veldig an på. Jeg oppdrar barnet like mye som min mann, barnet er her tross alt 50% av tiden. Barnet må ha gode rutiner og klare rammer. Jeg gir like klare rammer som min mann. Jeg gir medisiner, jeg skifter bleier, jeg steller, jeg tar nattevåk, jeg lager mat og jeg stiller opp. Akkurat som far. Vi deler byrdene og gledene likt mellom oss. Far er opptatt av at jeg får være like mye involvert som han.

For øvrig er det jeg som er pådriveren for 50/50. Mor bedrev samværssabotasje i alle år før jeg var en del av livet til min stesønn. Hun var psykisk voldelig mot min mann da de var sammen, og har alltid vært ekstremt manipulerende. Det har hun også prøvd med meg. Det gav hun seg fort med, for hun så nok at det bet ikke jeg på. Jeg satte til slutt foten ned, og sa at dette ikke gikk. Min mann brukte 100% av tiden på 10% samvær. Det var ekstremt krevende. Mannen ble fullstendig utbrent og utkjørt, han gikk på veggen. Til slutt sa jeg: dette går ikke. Det er ikke bra for barnet, først og fremst, og ikke for mannen. 

Uansett, rettslig vant vi fram på alle punkt, og det er altså 50/50 i dag. I dag har jeg et ganske godt samarbeid med mannens eks, mannen og eksen har sånn sett også det, dog mer avmålt. Hvis det sendes oppdateringer, er det gjerne jeg som gjør det til mannens eks. Dessverre opplever mannen ofte å få ting brukt i mot seg, mens jeg ikke opplever det samme, så det er enklere at ting rett og slett kommer fra meg.

Så vel. Fordelen for min del har vært at jeg får være veldig involvert, og det er jeg takknemlig for. Jeg har fått sjansen til å være mor selv om jeg er ufrivillig barnløs. Dessuten er det noe helt eget å bli knyttet til et barn som trenger deg så fullt og helt, på alle måter. Ulempen er at det er krevende, i den forstand at barnet har de diagnoser det har, det er en del søvnløse netter og medisinske utfordringer. Dessuten er det vondt å se på hvor mye vondt min mann har måtte stå i, som gjør at jeg beundrer han desto mer. Det hadde vært veldig enkelt å bare gå, og bare drite i alt. Men han velger å kjempe. Noe som viser for meg hvor høyt han elsker sitt barn. Det gjør det jo også vanskelig, fordi jeg også ser den sorgen han bærer på, f.eks at han gikk glipp av muligheten til å trille sitt eget barn eller bare få leke med barnet sitt de de første månedene. Han har gått gjennom store traumer, og det er noe som må bearbeids på godt og vondt. Og det har jeg jo tross alt valgt selv. Så det må jeg stå i, for jeg verken kan eller skal svikte dette barnet eller mannen min.

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg valgt på nytt så hadde jeg valgt en mann uten barn, man må svelge mange kameler og tanken på å ha hans narsissistiske og psykopatiske ex I mitt liv gjør meg kvalm. Men heldigvis har ikke jeg noe med henne å gjøre og han holder kontakten til det minimale med henne. Han setter ned foten, noen damer tror dessverre at dem eier personen de har fått barn med. 
Jeg har selv to fra før og har nydelige barn, men valgte rett og slett feil person å formere meg med. 
Det er nok viktig at foreldre klarer å være venner, men ikke for enhver pris. Når den andre lager livet ditt til helvete så må man sette grenser. 
Det som jeg føler mange steforeldre gjør feil er at de føler man skal være på samme nivå som det biologiske foreldre. Jeg ønsker ikke at mine bonusbarn skal se på meg som en mor, de har allerede mor. Men ønsker de skal se på meg som ressurs person. 
 Dette har nok gjort til at barnemor ikke har noe drit å slenge om meg, jeg blander ikke meg i samarbeidet og holder meg i bakgrunnen. Men det er en rolle som er vanskelig og ikke ment for alle.

Anonymkode: 4ae84...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...