AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #101 Del Skrevet 17. desember 2024 Jeg synes det er veldig synd om de skal kutte ut post i postkassa, synes det burde være utlevering i alle fall 2 ganger i uka. Her tar det en hel time å gå til nærmeste post i butikk (en vei), så det er utrolig upraktisk om alt må hentes der. Det kommer fortsatt en del brev, medlemsblad, julekort, småpakker osv. Nytt bankkort fikk jeg også denne uka, og fastlegen sender fortsatt prøvesvar og attester i posten og ikke digitalt. Anonymkode: 3415f...47e 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #102 Del Skrevet 17. desember 2024 Svigermor var svært digital. Hun kunne mye fordi hun hadde interesse for data og ordnet alt selv...til Hun fikk slag, da klarte hun tenke og snakke men ikke bruke hendene. Anonymkode: 6a60c...410 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #103 Del Skrevet 17. desember 2024 Hoppetaujenta skrev (14 timer siden): Kan gjerne redusere det, men ikke ta det bort. Mange mennesker trenger av ulike grunner fremdeles å få det i sin postkasse. Vi snakker ikke latskap her. Utlevering èn gang i uka om så var, men ikke ta det bort. Men det er jo bare å fjerne subsidiene til Posten på 1,6 milliarder i året, så må de løse det med å øke prisen. Da vil det koste kr 40-50 å sende et brev, noe som strengt talt er helt innafor. Anonymkode: b8059...4e2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #104 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 19.53): Bare minner om at «brevpost» inkluderer små pakker, julekort, bankkort, pass, tidsskifter m.m. Anonymkode: c2a69...c7a AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 21.43): Alt dette kan du enten få digitalt eller hente selv. Anonymkode: b8059...4e2 Mange bor langt unna nærmeste hentested. Pakker får man ikke digitalt. Og pass ble i hvert fall jeg nektet å hente selv, eneste alternativ var vanlig post. Som er en stor uting med ting av verdi og som man gjerne trenger raskt. Anonymkode: 56288...ffd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 19. desember 2024 #105 Del Skrevet 19. desember 2024 Jeg som håpet de heller fikk tilbake til ALL post i postkassen. Liker det mye bedre, og tenker på alle som ikke kommer seg til post i butikk, som mange skriver. Det er vel fremtiden da, at vi heller må være digitale.. Kjipt syns nå jeg.. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #106 Del Skrevet 19. desember 2024 nordlending skrev (På 16.12.2024 den 18.36): Hvilket forslag? Kilder er en fin ting. Følge med på nyheter er kanskje mer smart?….. Anonymkode: 416d4...35d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #107 Del Skrevet 19. desember 2024 Mardina skrev (På 16.12.2024 den 23.08): Det er lov å håpe i hvert fall. Foreløpig er jo dette bare et forslag, så ingenting er avgjort enda Det er faktisk en del av oss rundt i Norge som skriver brev, så det er ikke et fåtall akkurat nå i hvert fall Skriver mail mener du vel? Ja, alle gjør det. Ingen gidder da vel å sende brev, når du kan sende mail som blir mottatt på sekundet. Har ikke fått post på et par år. Alt kommer heldigvis i digipost. Dette må du forberede deg på, for det er ingen vei utenom. Etterhvert blir 1 dag i uka til 0, for alt blir digitalisert. Så du får henge med i tiden. Anonymkode: b7c29...d95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #108 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 23.36): Men det er jo bare å fjerne subsidiene til Posten på 1,6 milliarder i året, så må de løse det med å øke prisen. Da vil det koste kr 40-50 å sende et brev, noe som strengt talt er helt innafor. Anonymkode: b8059...4e2 Helt enig med deg og jeg er pro brevpost. Jeg kan gjerne betale for et postkasseabonnement og en høyere porto enn i dag for å fjerne subsidiene til Posten. Krever i så fall fri konkurranse på like vilkår. Enda bedre hvis jeg kan flytte postkassen nærmere innkjørselen til boligen min, og slippe å gå i 10 minutter for å hente post. Jeg abonnerer i tillegg på en postboks og Jeg mottar relativt lite post og sender lite post men foretrekker brevpost fremfor Digipost, Altinn og andre digitale kanaler. Det er også sånn at det ene ikke trenger å utelukke det andre, så enklere beskjeder som ikke er av sensitiv art kan jeg godt motta på e-post. Forskjellen er blant annet at jeg større kontroll med e-post og at graden av sporing og overvåking begrenses med brevpost (færre innlogginger med BankID - mindre data loggføres). Jeg er ikke interessert i å sentralisere alle slags brev fra det offentlige og fra private bedrifter som sendes til meg, til ett digitalt punkt. Det er bare helt uaktuelt men jeg er samtidig villig til å betale for min andel av det som analoge tjenester koster. Det skulle jo bare mangle. Anonymkode: 0475c...40b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #109 Del Skrevet 19. desember 2024 En påminnelse at hele landet bor ikke 500 meter fra nærmeste post-i-butikk. For noen vil jo dette føre til en lang kjøretur (om de overhodet har bil eller fortsatt kan kjøre) til nærmeste hentested. Jeg foretrekke å få alt som kan sendes digitalt, digitalt. Men små pakker og sånt i postkassen er helt supert. Alternativet er at jeg må kjøre 10 km for å plukke opp slikt. Anonymkode: 5775d...8ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 19. desember 2024 #110 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Følge med på nyheter er kanskje mer smart?….. Anonymkode: 416d4...35d Ingenting lå på forsiden til de store avisene da jeg spurte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #111 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): En påminnelse at hele landet bor ikke 500 meter fra nærmeste post-i-butikk. For noen vil jo dette føre til en lang kjøretur (om de overhodet har bil eller fortsatt kan kjøre) til nærmeste hentested. Jeg foretrekke å få alt som kan sendes digitalt, digitalt. Men små pakker og sånt i postkassen er helt supert. Alternativet er at jeg må kjøre 10 km for å plukke opp slikt. Anonymkode: 5775d...8ec Så vi andre skal subsidiere?? Pervers tankegang Anonymkode: b8059...4e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #112 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 19.25): Lurer på når vi endelig skal slutte å skylde på "eldre som ikke kan elektronikk" som unnskyldning for å gjøre en endring/fremgang i samfunnet. Vi må slutte å hele tiden måtte ta hensyn for en utdøende generasjon som nå bare holder oss tilbake. Internett har vært til stede i flere tiår nå. Pårørende/familien burde ha tatt ansvar og lært opp den eldre generasjonen for flere tiår siden. Slik at de som er de eldste i dag har den kunnskapen de har behov for. De som ikke er i stand til å lære seg elementær kunnskap og å fungere som et normalt menneske, burde ha en verge. Med tanke på mengden post tyveri så vil jeg personlig ha mest mulig sendt til postboks. Jeg velger alltid postboks (innenfor rimelighetens grenser, jeg betaler ikke 100 kr i frakt for en pakke med verdi til 60 kr). Bankkort, pass og andre verdidokumenter og sensitive dokumenter vil jeg helst ha i postboks, men det får man ikke velge når man får det tilsendt fra offentlige instanser. Burde heller utvide post i butikk ordningen og postbokser. Anonymkode: 9357d...659 Din holdning er bare trist, du glemmer at de du beskriver i nedlatende ord er de som har gitt deg grunnlaget for det livet du lever med de mulighetene du har. Det må være leit å være så selvfokusert at man glemmer at verden ikke er sort hvitt. Selv har jeg både mastergrad, god jobb innen IT og alt "på stell" og like fullt ønsker jeg gjerne et bedre posttilbud enn det man har i dag, det er forkastelig å foreslå å fjerne dette tilbudet, spesielt med tanke på at de fleste pakker som sendes i dag som passer i postkassen din sendes som brev, du vil ikke få disse hjem lengre uten at det koster deg mer og du vil få det en gang pr uke slik det legges opp til nå, er du OK med å enten betale mer for å få varer levert i postboks eller til utleveringssteder et sykke unna deg? For det er realiteten -du betaler mer for en langt dårligere tjeneste. Anonymkode: 38223...f8b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 19. desember 2024 #113 Del Skrevet 19. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Skriver mail mener du vel? Ja, alle gjør det. Ingen gidder da vel å sende brev, når du kan sende mail som blir mottatt på sekundet. Har ikke fått post på et par år. Alt kommer heldigvis i digipost. Dette må du forberede deg på, for det er ingen vei utenom. Etterhvert blir 1 dag i uka til 0, for alt blir digitalisert. Så du får henge med i tiden. Anonymkode: b7c29...d95 Nei, jeg mener ikke mail. Mail er for korte beskjeder som haster. Å skrive brev for hånd er den koseligste hobbyen jeg har og det er noe jeg ikke kommer til å slutte med. Uavhengig av hva andre mener om det. Jeg liker ikke digitaliseringen av samfunnet og det er en mening jeg kommer til å ha i lang, lang tid fremover 😊 Alt må ikke digitaliseres heller. Digipost har jeg skrevet at jeg ikke vil ha og man kan ikke påtvinge noen å ha det heller... På samme måte som at man ikke må ha Vipps f.eks heller 😊 Endret 19. desember 2024 av Mardina 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #114 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har ikke fått post på et par år. Alt kommer heldigvis i digipost. Dette må du forberede deg på, for det er ingen vei utenom. Etterhvert blir 1 dag i uka til 0, for alt blir digitalisert. Så du får henge med i tiden. Anonymkode: b7c29...d95 Hadde enda ALT blitt digitalisert, som feks pass. Egentlig meningsløst at vi må ha et papphefte tilsendt i posten i våre dager. Men foreløpig er virkeligheten slik, og da må man ha gode løsninger for å levere det ut eller hente det. Det burde ikke sendes som vanlig brevpost uansett, og i hvert fall ikke hvis det blir alvor av post bare en gang i uken. Med heldigitale pass burde man komme tilbake til slik det var i gamle dager, at man fikk passet på dagen. Anonymkode: 56288...ffd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 19. desember 2024 #115 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 19.12): Et spørsmål til alle som er motstandere av dette: bruker dere Digipost? I så fall: gratulerer, dere er med på å avvikle postomdeling i Norge. Anonymkode: eccd6...be7 Jeg har også sluttet med musikk på tape, vinyl, cd, fast telefon, faktura i post, reklame i post og postgiro,men det går bra det gjør nok også frafallet av daglig brev i postkasse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #116 Del Skrevet 19. desember 2024 Føles ut som helt krise for oss som bor såppas på bygda at netthandel brukes til alt og butikken er langt unna 😬 Posten har vært redningen her, på stort og smått. Anonymkode: f493b...349 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #117 Del Skrevet 19. desember 2024 Dette kan vi takke de kriminelle for, og innvandring. Sorry for å måtte si det, og jeg vet mange føler seg støtt/krenket/whatnot av det. Men det er en realitet. Så da får vi bare ta konsekvensen av det, da. Anonymkode: 79484...c01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #118 Del Skrevet 20. desember 2024 Jeg kom til å tenke på denne tråden da jeg leste denne saken i dagbladet i går: https://www.dagbladet.no/nyheter/vi-svikter-de-sarbare/82270393 "Han peker på følgende trekk ved samfunnsutvliklingen som fører til at mennesker blir liggende døde alene lenge: Sentrale institusjoner , for eksempel innen psykatri, er nedlagt. Mennesker skal tilbakeføres til kommunen. Eldre skal bo i eget hjem lengst mulig. Folk skal i økende grad bestemme selv. Kommuneansatte er samtidig redd for å «gjøre noe galt» ved å tvinge seg på. Helsevesenet er blitt veldig «rettighetsbasert». Helsetilsynet bruker mye energi på å sjekke om folk får oppfylt sine rettigheter. Samfunnet er mer digitalisert, slik at manglende betalt husleie og fulle postkasser ikke lenger er et «faresignal»." Digitaliseringen har gjort ting enklere, men mye har også blitt vanskeligere for mange, der det nå forventes at man skal utføre sin egen troubleshooting via browser eller app på svært mange områder i livet. Finner man ikke ut av det får man kanskje snakke med et ekte menneske: dvs. hvis man klarer å lete seg frem til hvordan man skal komme i kontakt, og dersom vedkommende er tilgjengelig. Jeg er hverken gammel eller digital analfabet, men har selv opplevd problemer med tilgang på informasjon. For eksempel hvis jeg lurer på noe som gjelder kommunen jeg bor i, og ikke kan finne relevant info på nett. Før i tiden ville det tatt dem 10 sekunder å finne svar på det jeg lurte på, eller sette meg over til riktig person. Nå er det "Oi, nei, jeg vet ikke hvem som har oversikt over dette. Nei beklager, jeg har ikke noe forslag til andre du kan prøve å kontakte hvis det ikke står på nettsiden". La posten bestå! Digital kompetanse dreier seg ikke bare om at man er vant til det fra før av. Dette går raskt ut vinduet ved f.eks hukommelsessvikt eller slag (nylig erfart i egen familie). Å gå ut i postkassa krever ikke at man husker passord og koder og har med seg legitimasjon, så det kan mange få til selv når de ellers er kraftig mentalt reduserte. Anonymkode: 4f6f8...80e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 20. desember 2024 #119 Del Skrevet 20. desember 2024 I dag måtte jeg til rema for å hente en pakke som fint kunne fått plass i postkassen og på vei hjem ser jeg naboen har fått en pakke forstår for postkassen så den hang de på døra i en pose... jeg bestiller mye som passer i kassa mi men det havner alltid på rema.det er på tide posten får tilbake avisene og magasinene. Jeg får en del regninger rett i nettbank og det er greit men så er det alle andre regninger som kler i apper, ulike appee..jeg vil ha de på papir i kassa. Da kunne jeg slipper kassert med eegninger. Hvis det skal være poest en gang i uka så er forfallsdato så kort at fristen er gått ut før de ligger i kassa. Takke meg til å bli gammel... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #120 Del Skrevet 29. desember 2024 Duff skrev (På 20.12.2024 den 2.10): I dag måtte jeg til rema for å hente en pakke som fint kunne fått plass i postkassen og på vei hjem ser jeg naboen har fått en pakke forstår for postkassen så den hang de på døra i en pose... jeg bestiller mye som passer i kassa mi men det havner alltid på rema.det er på tide posten får tilbake avisene og magasinene. Jeg får en del regninger rett i nettbank og det er greit men så er det alle andre regninger som kler i apper, ulike appee..jeg vil ha de på papir i kassa. Da kunne jeg slipper kassert med eegninger. Hvis det skal være poest en gang i uka så er forfallsdato så kort at fristen er gått ut før de ligger i kassa. Takke meg til å bli gammel... Hvis dette er posten.no som er leverer på både din og naboens pakke, så ligger forklaringen på ulikhetene i dine bestemmelser om hva som skal skje med din pakke om den er for stor til postkassen. Der er valg på posten.no om du vil at pakken skal til hentested, eller om pakken skal settes igjen et bestemt sted ved/på bopel. Anonymkode: fb9ce...083 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå