Gå til innhold

Slutt på distribusjon av brev og post i postkassen ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er «de eldre»? Og det er ikke det dette handler om. Alt går ikke an å sende digitalt.

Anonymkode: 580dc...56d

De eldre, eller hvem som helst som ikke kan bruke internett og tjenester derfra.

Anonymkode: 6a6f5...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De som trenger det, kan få post i postkassa 1 gang i uka. Nå er det jo 3 ganger i uka, så forskjellen er ikke så stor. 

Selv får vi så og si aldri post i postkassa, alt kommer jo digitalt nå. 

Selv min mor på 85 år, får ting digitalt. Det skjønner hun seg ikke på, så hun trenger mye hjelp fra oss. 

Men etter hvert vil jo de som blir eldre også ha digital kompetanse, så jeg tror det kan gå bra å fase ut postkassene jeg. 

Anonymkode: a7412...362

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til alle som er motstandere av dette: bruker dere Digipost? I så fall: gratulerer, dere er med på å avvikle postomdeling i Norge. 

Anonymkode: eccd6...be7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nordlending skrev (20 minutter siden):

Jeg leste det TS skrev mer enn en gang for å se om jeg overså noe. Når TS ikke skriver hva forslaget er, eller lenker til det, er det ikke så lett å vite om det TS skriver gir mening eller ikke. Ut fra innlegget ser det ut som all post blir borte, og det stemmer ikke ut fra senere innlegg. 

Jeg kommenterte TS. Ikke deg. 

Anonymkode: 50bb1...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man kan ikke sende små pakker digitalt.

Nei, men de kan man legge i pakkebokser, som står plassert rundt om kring, så blir de hentet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (11 minutter siden):

Samme hvilken alder folk har; det er mange som trenger post i kassa si, så den må vi kjempe for å beholde. 

Som hva da?

Alle kan ha digipost i dag. Og det skal jo fortsatt komme en gang i uka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De eldre har nok sviktet seg selv, da de har hatt 20++ år på å sette seg inn i sakene.

Så du mener at alle de eldre som er svaksynte, og er avhengi av tastelefon bør få seg smarttelefon, sette seg inn sakene.

Høres ut som du var født i går !

Anonymkode: 5034f...248

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Enn gang i uken !   Aviser kommer vel ut daglig  ?.  Og sender onkel i amerika, eller  kjente brev så skal de ligge på postkontoret  en hel uke.?

Synes dette forslaget virket lite igjennomtenkt og  her handler det selvsagt om økonomi hos posten norge. Først la dei ned mange postkontor, og nå er det postdistribusjon  av posten  skal slaktes. Distribuisjonsnett av post handler også om beredskap, og ein måte å få ut info til folket. 

Hvordan skal  lokalaget, 17 mai komiteen  m.fl. få ut info om postkassene blir borte eller skal de stå der bare til forfall. 

Du må lese forslaget du kommenterer på. Aviser skal komme 3 dager i uka. Brev/post én dag i uka om man ikke ønsker å hente på hentepunkt. Hun som er leder av utvalget er sjefen i DSB, så beredskap er tenkt på og vurdert. Postkassene forsvinner ikke om folk fortsatt har aviser. Og man kan ikke bruke milliarder i statsstøtte for at «lokallaget og 17. mai-komiteen» skal få distribuert ut sine ting (altså bruke postkasser og legge det i gratis selv). 

Anonymkode: 50bb1...d52

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er mer imponerende at utvalget som bestemte dette brukte over et halvt år på det.

Anonymkode: af155...f62

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så din holdning er at når dine foreldre, onkler og tanter er digitale så  kan kan alle andre eldre også vera det ? 

Ja. mange eldre  hadde nok kunne yngst å vera bedre oppdatert  digiatalt, og desv. så har storsamfunnet her svikta mange av de eldre.  Det er langtifra mange eldre som har pårørende  rundt seg som kan holde dem oppdatert,og  kunnet støtte dem her !

Nei, jeg tror ikke det, men det virker som du og mange andre tror at alle over 65 er digitale nolduser. Eller kanskje går grensen enda lavere? Ved 50?

Anonymkode: 26217...173

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Et spørsmål til alle som er motstandere av dette: bruker dere Digipost? I så fall: gratulerer, dere er med på å avvikle postomdeling i Norge. 

Anonymkode: eccd6...be7

Nei, bruker ikke Digipost og kommer ikke til å ta det i bruk heller. Jeg liker ikke at alt skal digitaliseres.... 👎

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på når vi endelig skal slutte å skylde på "eldre som ikke kan elektronikk" som unnskyldning for å gjøre en endring/fremgang i samfunnet. Vi må slutte å hele tiden måtte ta hensyn for en utdøende generasjon som nå bare holder oss tilbake. 

Internett har vært til stede i flere tiår nå. Pårørende/familien burde ha tatt ansvar og lært opp den eldre generasjonen for flere tiår siden. Slik at de som er de eldste i dag har den kunnskapen de har behov for. De som ikke er i stand til å lære seg elementær kunnskap og å fungere som et normalt menneske, burde ha en verge. 

Med tanke på mengden post tyveri så vil jeg personlig ha mest mulig sendt til postboks. Jeg velger alltid postboks (innenfor rimelighetens grenser, jeg betaler ikke 100 kr i frakt for en pakke med verdi til 60 kr). 
Bankkort, pass og andre verdidokumenter og sensitive dokumenter vil jeg helst ha i postboks, men det får man ikke velge når man får det tilsendt fra offentlige instanser. 

Burde heller utvide post i butikk ordningen og postbokser. 

Anonymkode: 9357d...659

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De som trenger det, kan få post i postkassa 1 gang i uka. Nå er det jo 3 ganger i uka, så forskjellen er ikke så stor. 

Bortsett fra de gangene man faktisk trenger ting raskt. Som passet mitt, som jeg såvidt fikk i tide da det kom post bare to ganger den uka. Og nei, jeg hadde ikke somlet med å bestille time, det var måneder med venting og min bestilte tur var mange uker etter den opprinnelige behandlingstiden for pass. Og nei, jeg fikk ikke lov å hente på politistasjonen. Så akkurat pass må de i hvert fall finne en bedre ordning for hvis det bare skal komme post en gang i uken. 

Sivilisasjonen er i ferd med å ta et langt skritt tilbake akkurat når det gjelder post. Litt som i de gode gamle dager da viktige beskjeder brukte flere uker på å nå frem med budstikke til hest. 

Anonymkode: 56288...ffd

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så du mener at alle de eldre som er svaksynte, og er avhengi av tastelefon bør få seg smarttelefon, sette seg inn sakene.

Det finnes noe som heter nettbrett. 

Anonymkode: 9357d...659

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har de vært svaksynte og avhengig av tastetelefon de siste 20++ årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Enn gang i uken !   Aviser kommer vel ut daglig  ?.  Og sender onkel i amerika, eller  kjente brev så skal de ligge på postkontoret  en hel uke.?

Synes dette forslaget virket lite igjennomtenkt og  her handler det selvsagt om økonomi hos posten norge. Først la dei ned mange postkontor, og nå er det postdistribusjon  av posten  skal slaktes. Distribuisjonsnett av post handler også om beredskap, og ein måte å få ut info til folket. 

Hvordan skal  lokalaget, 17 mai komiteen  m.fl. få ut info om postkassene blir borte eller skal de stå der bare til forfall. 

Noen aviser kommer ut daglig ja, i stadig færre opplag, og leveres ikke ut av postbudene... Romerikes Bald er en av de største lokalavisene, og har ikke lengre daglig papirutgaver.

17mai komiteer, og andre lokale lag sprer hovedsakelig sin info via digitale kanaler i dag. Infoen de utgir deles ikke ut av postbud, og de selv har ikke tilgang til postkasser i blokker og flermannsboliger uansett. I stor grad handler det om at de heller ikke har økonomi eller nok frivillige til å printe i så store opplag og gå rundt å legge i postkasser.

Det er uansett avsporing da det ikke omhandler postutdelingen...

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

La oss si det er inkassokrav e.l? Da kan man si at man ikke har fått det? Det er mange unnskyldninger for å ikke hente post, mange steder er det langt og nødvendig med bil for å komme seg til post i butikk. Syns dette høres rart ut. Ingen pakket i postkassen da heller, alt må hentes i butikk? 

Det fine med digitale brev, som f.eks inkasso, kan sendes med lesebekreftelse, slik at mottakeren ikke kan lyve å si "jeg fikk aldri brevet"...

Den beste måten sende viktige brev i dag er rekommandert, hvor mottakeren må på posten....

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De som er så svaksynte bør ha en smarttelefon som kan gjøre om tekst til tale.

Anonymkode: fea0d...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Allerede i dag er det uker med levering kun to dager i uken.

Det har ikke noe å si om de som virkelig vil ha levert hjem får dette redusert til en dag i uken.

Anonymkode: 61610...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i grunn bare et tidsspørsmål. Her har du bivirkningen av EU. Full konkurranse, fri flyt av arbeidskraft over landegrensene, lønnsdumping m.m. Vi har bundet oss selv på hender og føtter med tilhørighet i EU light versjonen..

Snart dumper de nok all post i en haug midt i Norge.

(Glem brevet fra tante Jessica i California. Det ble det dessverre St.hans bål av..)

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (3 minutter siden):

Var i grunn bare et tidsspørsmål. Her har du bivirkningen av EU. Full konkurranse, fri flyt av arbeidskraft over landegrensene, lønnsdumping m.m. Vi har bundet oss selv på hender og føtter med tilhørighet i EU light versjonen..

Snart dumper de nok all post i en haug midt i Norge.

(Glem brevet fra tante Jessica i California. Det ble det dessverre St.hans bål av..)

Hva av disse tingene du ramser opp er grunnen til at vi ikke sender fysiske brev lengre? Mener du at det er EU sin skyld at du ikke sender brev til tantene dine lengre, og ikke har en brevvenn på andre siden av landet? Er det EU sin feil at vi har fått efaktura og nettbank istedet for papirregninger og brevgiro?

Anonymkode: fea0d...aa7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...