Gå til innhold

Slutt på distribusjon av brev og post i postkassen ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det hjelper lite med kontanter hvis verden går under.

Hjelpes.

Anonymkode: b7b25...acf

Til opplysning trenger man ikke en atomkrig for at det skal bli krig; ved angrep på Norge kan et par erfarne hackere nok raskt slå ut både vannforsyningen, strømnettet og banktjenester.

Anonymkode: 47de6...571

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Et spørsmål til alle som er motstandere av dette: bruker dere Digipost? I så fall: gratulerer, dere er med på å avvikle postomdeling i Norge. 

Anonymkode: eccd6...be7

Selvfølgelig bruker jeg Digipost,HelsaMi og HelseNorge. For hvis helsevesenet skal sende ut brev med timeavtaler,så risikerer en å få brev etter at timen er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Snakker du om 100-åringer eller 70-åringer her? 

Mine foreldre, mine tanter og onkler og deres venner på rundt 80 år, har vært på internett siden slutten av 90-tallet og har ikke problemer med å ordne ting i dagens digitaliserte verden.

Anonymkode: 26217...173

Er ikke slik for alle. Ser her hjelper vi svigers mye i forhold til bank og digitale ting.  Og de er nå 83 og 82. De har gått kurd osv,men det blir allikevel tull til tider. Klarer ikke logge inn, for mange trinn godkjenning ved at en gørst en kode, så en kode til tlf eller mail, tre og fire trins innlogging 

Anonymkode: 25c3d...3c7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (11 timer siden):

Hvor var posten, og ikke minst deres ansatte før Bring, Postnord, DHL og flere kom på banen tror du? Og har denne konkurransen gjort tjenester for oss brukere billigere? Som jo konkurranse skulle resultere i for befolkningen. Det var jo reklamen fra dag én. Narr meg ikke til å le. De økonomiske gevinstene havner alle andre steder enn til deg, meg og ansatte. Kanskje på tide å ta frem kalkulatoren. 

Vet jeg høres ut som en parole for Rødt nå, men det er ikke helt tilfelle.

Men den største endringen er jo ikke konkurranseutsettingen, men at samfunnet har blitt digitalisert og folk ikke lenger bruker de tradisjonelle tjenestene til posten. 

Vi sender ikke brev lengre. Det er ikke Postnord sin feil, det er befolkningens "feil". 

Hoppetaujenta skrev (11 timer siden):

Ikke alle er komfortable med de nymotens tingene. Sånn er det bare. Det blir som at noen gjerne vil ha håndpengene i samfunnet bort, for en kan jo bruke alle andre muligheter og jeg sier nei til det også. Penger i portemonèen er trygt å forholde seg til for mange og det skal de fortsette å få ha. Jeg vil ha det selv også. 

Men vi kan ikke opprettholde en nå svindyr tjeneste for at noen få synes det er komfortabelt! 

Mardina skrev (9 timer siden):

Jeg er en av de sjeldne, men jeg mottar brev fra mine brevvenner et par ganger i uken. Det er en hobby jeg kommer til å fortsette med i mange år fremover. 

Det er absolutt ikke det samme å sende mail frem og tilbake. 

Digipost er sikkert greit for noen, men jeg vil i hvert fall ikke ha det. Digitaliseringen er ikke bare positiv, spør du meg. 

Ja det er sikkert kjekt for deg men igjen, vi kan ikke finansiere en svært dyr tjeneste som fåtallet benytter seg av fordi noen har det som hobby! Det er jo galskap og sløsing av ressurser. Da får de som benytter seg av tjenesten betale det det faktisk koster (ta kostnaden antall årsverk som må brukes for å levere ut brev i hele landet og del på antall brev som sendes og se hva kostnaden blir), til en privat aktør. 

Vi kan jo ikke bare opprettholde dyre tjenester fordi det er koselig! Vi som samfunn må jo ta konsekvensene av at vi endrer måten vi lever på. Akkurat som at skoler må legges ned når vi nå ikke vil få barn lengre så må også posttjenester reduseres når vi ikke sender brev lengre. Hardt liv. 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gjerne redusere det, men ikke ta det bort. Mange mennesker trenger av ulike grunner fremdeles å få det
i sin postkasse. Vi snakker ikke latskap her. Utlevering èn gang i uka om så var, men ikke ta det bort.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (4 timer siden):

Men den største endringen er jo ikke konkurranseutsettingen, men at samfunnet har blitt digitalisert og folk ikke lenger bruker de tradisjonelle tjenestene til posten. 

Vi sender ikke brev lengre. Det er ikke Postnord sin feil, det er befolkningens "feil". 

Men vi kan ikke opprettholde en nå svindyr tjeneste for at noen få synes det er komfortabelt! 

Ja det er sikkert kjekt for deg men igjen, vi kan ikke finansiere en svært dyr tjeneste som fåtallet benytter seg av fordi noen har det som hobby! Det er jo galskap og sløsing av ressurser. Da får de som benytter seg av tjenesten betale det det faktisk koster (ta kostnaden antall årsverk som må brukes for å levere ut brev i hele landet og del på antall brev som sendes og se hva kostnaden blir), til en privat aktør. 

Vi kan jo ikke bare opprettholde dyre tjenester fordi det er koselig! Vi som samfunn må jo ta konsekvensene av at vi endrer måten vi lever på. Akkurat som at skoler må legges ned når vi nå ikke vil få barn lengre så må også posttjenester reduseres når vi ikke sender brev lengre. Hardt liv. 🤷‍♀️

Nå er jo dette foreløpig bare et forslag, så ingenting er avgjort enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min bestemor på over 90 nektet å lære seg noe som helst om smarttelefoner og internett, og mente hun "ikke hadde hode til det" fordi hun var for gammel. Men hun hadde jo allerede kommet godt inn i 60-årene da internett ble allemannseie, og var bikket 70 da smarttelefoner ble vanlige. De eldre som ikke klarer å bruke internett og digitale løsninger er en utdøende art, men mange tviholder på denne tanken om at vi må tenke på de eldre. Det må da gå an å la utviklingen gå sin gang og samtidig legge til rette for at de aller eldste og mest skrøpelige (svaksynte, bevegelseshemmet osv) som har vokst opp uten digitale løsninger får hjelp.

Boomergenerasjonen har stort sett klart å tilpasse seg utviklingen, og vil ikke være like hjelpeløse som deres foreldregenerasjon.
Dessuten finnes det stadig flere hjelpemidler for både svaksynte, hørselshemmede og bevegelseshemmede, så den delen av problemstillingen blir også mindre og mindre.

Man kan godt mene at digitaliseringen har gått for langt og at posten burde fortsette å komme i postkassa, men å bruke eldre og syke som unnskyldning er ikke helt riktig.

Anonymkode: 2643b...154

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Når en 80-åring ser hjernedøde zombier som fyller fortauene og ikke klarer å bevege seg uten å måtte glane på smarttelefonen, forstår jeg godt vedkommendes motstand mot den digitale idiotien.

Ironisk nok vil en 80-åring som i sin tid lærte matte på skolen ved å pugge, løse 12+9 i løpet av et øyeblikk, mens den digitale 20-åringen i kassen på REMA først må bruke fem minutter på å finne en kalkulator.

Hvilket fremskritt digitaliseringen har ført med seg, ser man nå i skolene etter å ha kastet ut de analoge lærebøkene der det for noen år siden var stor glede over at man skulle lære "digital kompetanse"; som et resultat av denne genialiteten har nivået på skolen falt, og elevene blir dummere og dummere.

Den glaningen på tlf er noe som har kommet siste årene. Digitaliseringen av sanfunnet har vart i langt over 20 år. Å ikke ha hatt ork til å sette seg inn i dette på alle disse årene, vitner om en helt hinsides motstand mot å henge med i utviklingen, helt uten en logisk grunn.

Å fortsette å unnskylde dette, så mange år som har gått, er helt latterlig.

Anonymkode: 6a6f5...f73

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Snakker du om 100-åringer eller 70-åringer her? 

Mine foreldre, mine tanter og onkler og deres venner på rundt 80 år, har vært på internett siden slutten av 90-tallet og har ikke problemer med å ordne ting i dagens digitaliserte verden.

Anonymkode: 26217...173

Mens mine svigerforeldre, på 75 og 76 år, er teknologiske analfabeter, som ikke har smart-telefoner, må ha hjelp til å bruke nettbank, og betaler kun med kontanter. 

For mange hundre tusen nordmenn ER det digitale et kjempeproblem. Jada, det store flertallet klarer seg fint, men det er også veldig mange som ikke gjør det, og som vil slite om tilbudet forsvinner helt. 

Anonymkode: d83d3...4cd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Etter 2 verdenskrig tok slutt har distribusjon av brev og post vert eindel av kvardagbilde rundt om i by -og land.

Nå har eit av verdens rikeste land  plutseleg ikkje lenger råd å distribuere posten rundt om til folket.  Eldrebølgen er iferd med å skylle innover landet, og målsettingen at de eldre skal få bo hjemme sålenge de ønsker. Mange  eldre som ikkje er så dgitale,og  er heilt  avhengi av å få avisen,  brev fra NAV, brev  frav banken hjem i postkassen. 

Mange av de eldre har ikkje engang førerkort, og  det  forslaget vil   vel føre til ytterligere press på  pårørende,og hjemmehjelpen, og forslaget er som å  "gå baklengs inn i framtida" ?

Anonymkode: 5034f...248

Da brevposten kom var det sikkert folk som fortsatt heller ville ha brevduer og røyksignaler. Verden må nesten gå videre, det er jaggu på tide å få det digitalisert.

Anonymkode: b8059...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mens mine svigerforeldre, på 75 og 76 år, er teknologiske analfabeter, som ikke har smart-telefoner, må ha hjelp til å bruke nettbank, og betaler kun med kontanter. 

For mange hundre tusen nordmenn ER det digitale et kjempeproblem. Jada, det store flertallet klarer seg fint, men det er også veldig mange som ikke gjør det, og som vil slite om tilbudet forsvinner helt. 

Anonymkode: d83d3...4cd

Hvor får du tallet mange hundre tusen fra (for folk som ikke har verge)? 

Nå innebærer jo forslaget at de som trenger det fortsatt skal få post. Men foreldrene dine er jo svært langt fra normalen, og man kan ikke legge standarden etter de som skiller seg ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er et helt idiotisk forslag. Mange av oss bor på landsbygda, og har et stykke til nærmeste post i butikk. Jeg abonnerer på et par magasiner, og handler svært mye på nett. Posten har store nok problemer med å få levert ut småpakker og pakker som man betaler for for å få levert hjem. Her har det vært kaos den siste mnd.

Anonymkode: 735d5...0e3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Portotakstene i Tyskland (kilde: Deutschepost.de); dette er priser av en annen verden i forhold til prisene i Norge:

brev-tyskland.thumb.png.6c4c34d153b0a1a3bd10699f975a23b7.png

Pakke til utlandet på 6 kilo koster 450 kroner å sende. Samtidig må jeg gjøre alt selv, inkludert måling, veiing, kjøp av porto osv. 

Anonymkode: 48874...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg mottar post i postkassa kanskje 3 ganger per år, som regel reklame.

Skjønner ikke helt hva problemet er. 

Alt er digitalt nå, hvem i all verden er det som kjemper for å beholde brevpost?

Anonymkode: b7b25...acf

Kanskje de som får brevpost ofte? Hvem er alle disse som tenker "JEG har ikke det problemet, så hvordan kan det være et problem for andre?"

Anonymkode: 56288...ffd

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kanskje de som får brevpost ofte? Hvem er alle disse som tenker "JEG har ikke det problemet, så hvordan kan det være et problem for andre?"

Anonymkode: 56288...ffd

Det er da for fanken ikke noe vi andre skal bruke milliarder av skattekroner på hvert år på å subsidiere

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare minner om at «brevpost» inkluderer små pakker, julekort, bankkort, pass, tidsskifter m.m.

Anonymkode: c2a69...c7a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare minner om at «brevpost» inkluderer små pakker, julekort, bankkort, pass, tidsskifter m.m.

Anonymkode: c2a69...c7a

Alt dette kan du enten få digitalt eller hente selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (13 timer siden):

Kan gjerne redusere det, men ikke ta det bort. Mange mennesker trenger av ulike grunner fremdeles å få det
i sin postkasse. Vi snakker ikke latskap her. Utlevering èn gang i uka om så var, men ikke ta det bort.

Men hvorfor skal man opprettholde utlevering en gang i uka til alle?

Forslaget går jo ut på at det skal opprettholdes ett tilbud for de som av ulike grunner vil ha trøbbel med å bruke post i butikk eller lignende.

Anonymkode: fea0d...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (13 timer siden):

Og forslaget går jo ut på at de som trenger det, skal få post 1 gang i uka.

Anonymkode: a7412...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da brevposten kom var det sikkert folk som fortsatt heller ville ha brevduer og røyksignaler. Verden må nesten gå videre, det er jaggu på tide å få det digitalisert.

😅😅 Herlig 

Anonymkode: a7412...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...