Gå til innhold

Slutt på distribusjon av brev og post i postkassen ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Lurer på når vi endelig skal slutte å skylde på "eldre som ikke kan elektronikk" som unnskyldning for å gjøre en endring/fremgang i samfunnet. Vi må slutte å hele tiden måtte ta hensyn for en utdøende generasjon som nå bare holder oss tilbake. 

Internett har vært til stede i flere tiår nå. Pårørende/familien burde ha tatt ansvar og lært opp den eldre generasjonen for flere tiår siden. Slik at de som er de eldste i dag har den kunnskapen de har behov for. De som ikke er i stand til å lære seg elementær kunnskap og å fungere som et normalt menneske, burde ha en verge. 

Med tanke på mengden post tyveri så vil jeg personlig ha mest mulig sendt til postboks. Jeg velger alltid postboks (innenfor rimelighetens grenser, jeg betaler ikke 100 kr i frakt for en pakke med verdi til 60 kr). 
Bankkort, pass og andre verdidokumenter og sensitive dokumenter vil jeg helst ha i postboks, men det får man ikke velge når man får det tilsendt fra offentlige instanser. 

Burde heller utvide post i butikk ordningen og postbokser. 

Anonymkode: 9357d...659

JA,  kanskje ein  god ide å bare slutte å  ta hensyn til hverandre, og la de eldre leve sitt eget liv, og la de yngre leve sitt eget liv.

Hvorfor skal ein bruke energi på en utdøyende  genrasjon som er borte om noen år, og håper på en fortsetteles når DU selv blir  eldre, og mye av den teknologien ein lærer idag er utgått på dato. 

Anonymkode: 5034f...248

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hva av disse tingene du ramser opp er grunnen til at vi ikke sender fysiske brev lengre? Mener du at det er EU sin skyld at du ikke sender brev til tantene dine lengre, og ikke har en brevvenn på andre siden av landet? Er det EU sin feil at vi har fått efaktura og nettbank istedet for papirregninger og brevgiro?

Anonymkode: fea0d...aa7

Hvor var posten, og ikke minst deres ansatte før Bring, Postnord, DHL og flere kom på banen tror du? Og har denne konkurransen gjort tjenester for oss brukere billigere? Som jo konkurranse skulle resultere i for befolkningen. Det var jo reklamen fra dag én. Narr meg ikke til å le. De økonomiske gevinstene havner alle andre steder enn til deg, meg og ansatte. Kanskje på tide å ta frem kalkulatoren. 

Vet jeg høres ut som en parole for Rødt nå, men det er ikke helt tilfelle.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like så greit. 90% må man jo uansett hente på butikken. Kan like så godt gjøre det til 100% og legge ned noen arbeidsplasser. Bare tull å drive med vanlig brevpost nå om dagen. Sløsing av skattepenger.

Anonymkode: 91d44...b27

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Snakker du om 100-åringer eller 70-åringer her? 

Mine foreldre, mine tanter og onkler og deres venner på rundt 80 år, har vært på internett siden slutten av 90-tallet og har ikke problemer med å ordne ting i dagens digitaliserte verden.

Anonymkode: 26217...173

Dette er det mange som ikke tar inn over seg. En 80-åring har levd i en digital verden i 25-30 år. De eldre i dag som ikke er digitale fordi de er «eldre», er de som er veldig gamle. De øvrige tilhører gruppen digitale analfabeter som aldri blir digitale. Det er omtrent like mange av de i aldersgruppen 30-40 som 70-80.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badgald0pest2 skrev (1 time siden):

Som hva da?

Alle kan ha digipost i dag. Og det skal jo fortsatt komme en gang i uka

Ikke alle er komfortable med de nymotens tingene. Sånn er det bare. Det blir som at noen gjerne vil ha håndpengene i samfunnet bort, for en kan jo bruke alle andre muligheter og jeg sier nei til det også. Penger i portemonèen er trygt å forholde seg til for mange og det skal de fortsette å få ha. Jeg vil ha det selv også. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Like så greit. 90% må man jo uansett hente på butikken. Kan like så godt gjøre det til 100% og legge ned noen arbeidsplasser. Bare tull å drive med vanlig brevpost nå om dagen. Sløsing av skattepenger.

For all del, legg ned det meste med arbeidplasser på gatenivå. Bytt det i beste fall ut med kinesiske roboter.

Så kan vi kjøre inn AI på neste nivå av arbeidsplasser. Til slutt har vi kun statsministeren igjen. Resten på NAV.

Endelig litt ferie å få..🤠

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke fått post i postkassa på nærmere 2 år. De fleste har Digipost eller enkelt kan opprette det. Regninger kommer rett i nettbanken eller på Vipps.

Hva er det folk egentlig mottar i postkassa som de ikke kan få på andre måter? Digipost har eksistert i nærmere 14 år og er ikke akkurat noe nytt. Nettbank har eksistert siden slutten av 90-tallet. De eldste i dag var altså ikke helt gamle da disse systemene kom og kan egentlig ikke skylder på alder. Vrang i viljen ja, men det er et valg man tar

Anonymkode: cf9d1...9db

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (4 minutter siden):

Dette er det mange som ikke tar inn over seg. En 80-åring har levd i en digital verden i 25-30 år. De eldre i dag som ikke er digitale fordi de er «eldre», er de som er veldig gamle. De øvrige tilhører gruppen digitale analfabeter som aldri blir digitale. Det er omtrent like mange av de i aldersgruppen 30-40 som 70-80.

Ta gjerne for deg en 80 åring som fikk seg en PC for 25 år siden. Det er noe som kalles oppdateringer som ofte i realiteten er ned-dateringer, i alle fall med tanke på et enklere brukergrensesnitt.

Streaming, dagens fjernkontroller til Tvén får flere 80 åringer mareritt av. Så nei, de henger nødvendigvis ikke med på lasset fordi de en gang i tiden visste hva en nettbank var.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

JA,  kanskje ein  god ide å bare slutte å  ta hensyn til hverandre, og la de eldre leve sitt eget liv, og la de yngre leve sitt eget liv.

Hvorfor skal ein bruke energi på en utdøyende  genrasjon som er borte om noen år, og håper på en fortsetteles når DU selv blir  eldre, og mye av den teknologien ein lærer idag er utgått på dato. 

Å ta hensyn er en ting, det å begrense naturlig fremgang på grunn av én liten gruppe mennesker som ikke evner å til rette seg samfunnet. Det er ikke greit.

Det med utdøende generasjon handler ikke om alder i den forstand at de er nesten dø, men den generasjonen som ikke kan teknologi. Dagens 70 åringer har ofte gode teknologisk forståelse. De i 80 årene er det varierende, fordi så mange nekter å tilpasse seg. De på 90 år er halvdød og er ikke i stand til å tørke seg i rumpa selv en gang. Så de har naturlig nok en verge. 

Så lenge jeg er i stand til det, så vil jeg oppdatere mine kunnskaper rundt teknologi. Den dagen jeg ikke fungerer så må jeg ha hjelp, ikke gå tilbake til steinalderen på trass. Jeg er ikke en av de yngste som har fått nettbrett inn med morsmelka. Jeg er i starten av 40 årene, så det vil si jeg har hatt et halvt liv uten avansert teknologi. Jeg måtte lære på lik linje som alle andre godt voksne. 

Anonymkode: 9357d...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (10 minutter siden):

Ta gjerne for deg en 80 åring som fikk seg en PC for 25 år siden. Det er noe som kalles oppdateringer som ofte i realiteten er ned-dateringer, i alle fall med tanke på et enklere brukergrensesnitt.

Streaming, dagens fjernkontroller til Tvén får flere 80 åringer mareritt av. Så nei, de henger nødvendigvis ikke med på lasset fordi de en gang i tiden visste hva en nettbank var.

Ja, enig i at det er litt mer nyansert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (40 minutter siden):

For all del, legg ned det meste med arbeidplasser på gatenivå. Bytt det i beste fall ut med kinesiske roboter.

Så kan vi kjøre inn AI på neste nivå av arbeidsplasser. Til slutt har vi kun statsministeren igjen. Resten på NAV.

Endelig litt ferie å få..🤠

Sånn helt seriøst høres det fantastisk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så din holdning er at når dine foreldre, onkler og tanter er digitale så  kan kan alle andre eldre også vera det ? 

Ja. mange eldre  hadde nok kunne yngst å vera bedre oppdatert  digiatalt, og desv. så har storsamfunnet her svikta mange av de eldre.  Det er langtifra mange eldre som har pårørende  rundt seg som kan holde dem oppdatert,og  kunnet støtte dem her !

Typisk KG-holdning: Hvis jeg eksempelvis kjenner noen som er 87 og er storrøyker, må dette gjelde alle 87-åringer.

"Meg, meg, meg" på sitt verste, noe som også kjennetegner blårussen i Posten som ikke har nølt med å kaste ut penger ut av vinduet på håpløse tiltak; først fjernet man stolene på postkontorene for å få folk til å gå rundt i lokalet mens de ventet og man begynte å fylle lokalene med all slags overpriset krimkrams der som de færreste gadd å kjøpe, deretter skulle man ha ny logo, noe som naturligvis ikke var gratis, så fant man like gjerne ut at man kunne nedlegge postkontorene og overlate fagkunnskapen til 20-åringer på REMA som knapt vet hvordan et frimerke ser ut, og nå vil man også fjerne postkassene.

Hjelpe meg - dette er noe som hadde passet bedre i en komedie enn i et noenlunde sivilisert land.

Anonymkode: 47de6...571

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Typisk KG-holdning: Hvis jeg eksempelvis kjenner noen som er 87 og er storrøyker, må dette gjelde alle 87-åringer.

"Meg, meg, meg" på sitt verste, noe som også kjennetegner blårussen i Posten som ikke har nølt med å kaste ut penger ut av vinduet på håpløse tiltak; først fjernet man stolene på postkontorene for å få folk til å gå rundt i lokalet mens de ventet og man begynte å fylle lokalene med all slags overpriset krimkrams der som de færreste gadd å kjøpe, deretter skulle man ha ny logo, noe som naturligvis ikke var gratis, så fant man like gjerne ut at man kunne nedlegge postkontorene og overlate fagkunnskapen til 20-åringer på REMA som knapt vet hvordan et frimerke ser ut, og nå vil man også fjerne postkassene.

Hjelpe meg - dette er noe som hadde passet bedre i en komedie enn i et noenlunde sivilisert land.

Det gjorde de med viten og vilje slik at de private leverandørene kunne komme inn og ta markedet. Skulle ikke forundre meg om politikerne mottok bestikkelser fra Bring og de andre.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (12 minutter siden):

Når en 80-åring ser hjernedøde zombier som fyller fortauene og ikke klarer å bevege seg uten å måtte glane på smarttelefonen, forstår jeg godt vedkommendes motstand mot den digitale idiotien.

Ironisk nok vil en 80-åring som i sin tid lærte matte på skolen ved å pugge, løse 12+9 i løpet av et øyeblikk, mens den digitale 20-åringen i kassen på REMA først må bruke fem minutter på å finne en kalkulator.

Hvilket fremskritt digitaliseringen har ført med seg, ser man nå i skolene etter å ha kastet ut de analoge lærebøkene der det for noen år siden var stor glede over at man skulle lære "digital kompetanse"; som et resultat av denne genialiteten har nivået på skolen falt, og elevene blir dummere og dummere.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enn gang i uken !   Aviser kommer vel ut daglig  ?.  Og sender onkel i amerika, eller  kjente brev så skal de ligge på postkontoret  en hel uke.?

Synes dette forslaget virket lite igjennomtenkt og  her handler det selvsagt om økonomi hos posten norge. Først la dei ned mange postkontor, og nå er det postdistribusjon  av posten  skal slaktes. Distribuisjonsnett av post handler også om beredskap, og ein måte å få ut info til folket. 

Hvordan skal  lokalaget, 17 mai komiteen  m.fl. få ut info om postkassene blir borte eller skal de stå der bare til forfall. 

Jeg vil jo si at post i butikk er en stor forbedring. Før var det alltid et mareritt å rekke innom postkontoret når det stengte klokka 16, eller mellom 10-14 på lørdag. 🙄 Sikkert fint hvis man ikke jobber, men svært vanskelig når man gjør det. Nå er postens tjenester tilgjengelig 7-23, og i tillegg kan mye ordnes digitalt.

Jeg er heller ikke særlig overrasket over dette nye innsparingsforslaget, det har ligget i kortene en stund. Jeg går ut fra at det blir en form for automatisert løsning ala postboks, slik at man ikke må stå  kø for å hente posten sin…

Anonymkode: 0ecdb...60d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (1 time siden):

Hvor var posten, og ikke minst deres ansatte før Bring, Postnord, DHL og flere kom på banen tror du? Og har denne konkurransen gjort tjenester for oss brukere billigere? Som jo konkurranse skulle resultere i for befolkningen. Det var jo reklamen fra dag én. Narr meg ikke til å le. De økonomiske gevinstene havner alle andre steder enn til deg, meg og ansatte. Kanskje på tide å ta frem kalkulatoren. 

Vet jeg høres ut som en parole for Rødt nå, men det er ikke helt tilfelle.

Men en av hovedårsakene til at post ikke skal leveres så ofte lengre, er at det ikke sendes så mye brevpost.

Hvor mange brev får du i uka nå? Og ikke minst, hvor mange sender du?

Jeg sjekker postkassa mi 1-2 ganger i måneden, og en sjelden ganger er det ett reklameblad der. Ellers aldri noe utenom når jeg skal ha nytt bankkort. Dette er ikke eu sin feil, dette skyldes ikke postnord, dhl eller lignende, det skyldes at vi lever i en stadig mer digitalisert verden hvor vi ikke sender brevpost om alt mulig lengre.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har ikke fått post i postkassa på nærmere 2 år. De fleste har Digipost eller enkelt kan opprette det. Regninger kommer rett i nettbanken eller på Vipps.

Hva er det folk egentlig mottar i postkassa som de ikke kan få på andre måter? Digipost har eksistert i nærmere 14 år og er ikke akkurat noe nytt. Nettbank har eksistert siden slutten av 90-tallet. De eldste i dag var altså ikke helt gamle da disse systemene kom og kan egentlig ikke skylder på alder. Vrang i viljen ja, men det er et valg man tar

Anonymkode: cf9d1...9db

Jeg er en av de sjeldne, men jeg mottar brev fra mine brevvenner et par ganger i uken. Det er en hobby jeg kommer til å fortsette med i mange år fremover. 

Det er absolutt ikke det samme å sende mail frem og tilbake. 

Digipost er sikkert greit for noen, men jeg vil i hvert fall ikke ha det. Digitaliseringen er ikke bare positiv, spør du meg. 

Endret av Mardina
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men en av hovedårsakene til at post ikke skal leveres så ofte lengre, er at det ikke sendes så mye brevpost.

Hvor mange brev får du i uka nå? Og ikke minst, hvor mange sender du?

Jeg sjekker postkassa mi 1-2 ganger i måneden, og en sjelden ganger er det ett reklameblad der. Ellers aldri noe utenom når jeg skal ha nytt bankkort. Dette er ikke eu sin feil, dette skyldes ikke postnord, dhl eller lignende, det skyldes at vi lever i en stadig mer digitalisert verden hvor vi ikke sender brevpost om alt mulig lengre.

Kanskje ikke så rart når man ser hvor mye dette koster; i år 2000 var portoen i Norge for letteste brev innenlands kr.4,20.

Idag er prisen kr.23, noe som tilsvarer en prisøkning på pene 447%. I mellomtiden har konsumprisindeksen økt med 71% fra 2000 til 2023.

Til sammenligning koster det 0,85 Euro å sende et innenlands brev i Tyskland, og 0,70 Euro å sende et postkort.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (3 minutter siden):

Jeg er en av de sjeldne, men jeg mottar brev fra mine brevvenner et par ganger i uken. Det er en hobby jeg kommer til å fortsette med i mange år fremover. 

Det er absolutt ikke det samme å sende mail frem og tilbake. 

Digipost er sikkert greit for noen, men jeg vil i hvert fall ikke ha det. Digitaliseringen er ikke bae positiv, spør du meg. 

Da vil du i fremtiden bare få brev fra dine brevvenner 1 gang i uka, men da får du til gjengjeld flere brev som du kan kose deg med. 

Tror ikke vi kan beholde dagens postordning, pga. de som har brevvenner. For det er trolig noen få i Norge. 

Anonymkode: a7412...362

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...