Gå til innhold

Hvorfor er bilforsikringen så latterlig dyr?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjensidige er alltid minst 10-12% dyrere enn konkurrentene...fordi de skal betale deg dette beløpet tilbake. 

Anonymkode: bcc6a...9de

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som flere er inne på, du har en dyr bil med mye krefter. Store, dyre biler med kraftige motorer øker risikoen for kostbare skader, og det fører til høyere forsikringspremie.

I tillegg har du langt over gjennomsnittlig kjørelengde, og mer tid på veien øker ytterligere risikoen for skader, og dermed øker prisen.

Forsikringsselskapene har også ulik pris avhengig av hvor du bor, fordi noen steder, f.eks. i større byer, er risikoen for skader og tyveri større enn andre steder.

Du kan helt sikkert spare enorme summer ved å bytte til en mindre og billigere bil. Om du summerer det du kan spare på billigere forsikring og billigere bil, kan du lett spare 50 000,- i året. Da må du bare velge hva som er viktigst; en fancy ny bil, eller et par årlige sydenturer.

Anonymkode: dda3f...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Gjensidige er alltid minst 10-12% dyrere enn konkurrentene...fordi de skal betale deg dette beløpet tilbake. 

Det er bare tull! Har fått pris fra de andre store seriøse, men det skiller fint lite for å bry meg med å flytte til noe annet.

Anonymkode: 25b50...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stemmer da ikke. For meg og min bil er Gjensidige billigst selv uten kundeutbytte. Og ja, jeg sjekker årlig i tilfelle noe skulle ha forandret seg. 

Anonymkode: 0267a...298

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange snakker drit om dnb(fremtind) men har fått god service og ingen andre tilbyr lavere pris på beste dekning mht Tesla 3.

Elbiler er dyre å forsikre fordi de er dyre å reparere og det kan ta lang tid.

Anonymkode: 6fa6f...6d7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 16.47):

Har en Tesla, vi betaler i dag 3800 kr per mnd i forsikring, men mye er pga dårlig bonus hos samboer (50 %)

skulle da bytte forsikret over på meg, jeg har 70 % bonus, prisen ble da 3400 kr. 
Er det ikke rart at det er så liten forskjell på prisen?

I fjor betale vi 3500 for 40 k kilometer inkludert, og da var bonusen 60 %. Og nå er prisen 3400 kr for 25 k inkludert og 70 % bonus. Vi begge har teknarabatt.

Selskapet sier bare at forsikringer prises individuelt…

Anonymkode: ddd34...e0d

Sånn er det når du kjøper en avansert dritt bil som må vrakes når den får en liten bulk. De bilene er svindyre å reparere om man får en lite ripe eller skade, dermed er også forsikringen dyrere. Helt rettferdig det.

Anonymkode: 81751...372

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sånn er det når du kjøper en avansert dritt bil som må vrakes når den får en liten bulk. De bilene er svindyre å reparere om man får en lite ripe eller skade, dermed er også forsikringen dyrere. Helt rettferdig det.

Anonymkode: 81751...372

Ja, men hvorfor dyrere for meg enn for samboer? Hadde samboer hatt 70 % bonus hadde han jo betalt mye mindre…

Anonymkode: ddd34...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å ringe ulike forsikringsselskap og få priser? Forhandle med de selskapene dere har?

Anonymkode: 6ded6...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks Watercircles 

Har hatt dette i mange år, noen problemer med utbetaling har aldri vært, til tross for uhell i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 8.56):

Det stemmer da ikke. For meg og min bil er Gjensidige billigst selv uten kundeutbytte. Og ja, jeg sjekker årlig i tilfelle noe skulle ha forandret seg. 

Anonymkode: 0267a...298

Her klarte ikke gjensidig slå selskapet vi bruker

Bare ved å ha slått inn bilene var de over hva vi betaler i alt hus, ulykke osv. Og har da topp forsikring på huset og full kasko og fri kjørelengde

Anonymkode: a78e4...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes over 20 forsikringsselskaper i Norge. 
De største målt etter markedsandel er:

Gjensidige (26,3 %)
If Forsikring (21,3 %)
Fremtind – Sparebank 1 og DNB (14,7 %)
Tryg (13,4 %)
Øvrige selskaper (24,2 %)

Den siste posten cirka en fjerdedel er blant annet Eika, Frende, Storebrand og KLP.

Det beste forsikringsselskapet er det selskapet som gir deg dekningene du trenger til lavest mulig pris, og som gir hjelp om en skade skulle inntreffe. Om noen av selskapene var mye bedre enn de andre vil de "dårlige" miste kunder, og forsvinne.

Forsikringsselskap har ulike måter å vurdere risiko på og beregner derfor prisene ulikt, dermed kan prisene variere  mye.

https://forsikringssiden.no/beste-forsikringsselskap/

WaterCircles er nevnt over. De ønsker kunder som har vært skadefrie i minst tre år, og reduserer på den måten risikoen.
Det er rabatt på forsikring med bakgrunn av nye kunder som veves.
Litt pyramidespill assosiasjoner, men neppe mange som verver svært mange.

Sitat

https://forsikringssiden.no/watercircles-forsikring/

WaterCircles Forsikring
WaterCircles Forsikring er et forsikringsselskap med en utradisjonell metode for kunderekruttering. Selskapet håndplukker sine kunder basert på deres skadehistorikk, og foretrekker kunder som har vært skadefrie i minst tre år. Denne selektive tilnærmingen gir WaterCircles muligheten til å tilby bedre kundevilkår og lavere priser, ettersom ansvarlige kunder som unngår skader generelt sett utgjør en lavere risiko.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...