Gå til innhold

Dere med små barn. Spiser barna alltid det samme som dere foreldre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hmmmmmm skrev (2 timer siden):

Man starter med slik mat så tidlig som mulig. Altså før ett års alderen. Hva tror du gjør at andre barn i andre land spiser så mye forskjellig så tidlig?! Det er fordi de ukritisk får servert det nordmenn ville kalle rar mat antagelig.

Jeg er helt enig i at hva man liker og tåler av krydder og smak handler mye om hva man er vant til. Men det er ikke bare det det handler om. 

Jeg har et kresent barn som er veldig glad i chili, ingefær og stadig tar blader fra og spiser opp basilikumen og oreganoen jeg har stående på kjøkkenet. Hun har likt sterk mat siden hun var baby. Og et ikke særlig kresent barn som bare ikke klarer sterk mat. Hun har til og med øvd på eget intitiativ, fordi hun får med seg at andre voksne blir imponerte når søsteren spiser mat med mye chili, og vil være like "tøff". Hun spyttet ut all mat som var antydning til sterk da hun var baby, og har altså ikke vent seg til det siden heller. 

Til TS så har barna alltid fått samme middag som oss. Vi passer på å ha noe de liker godt noen dager, men har også ting vi mistenker at den kresne ikke kommer til å spise på jevnlig basis. Vi pleier å ha et eller annet vi vet hun liker til, for tiden er det gjerne rå gulrotstaver eller oliven. Og så spiser hun da bare det til middag. Og får havregrøt til kvelds et par timer senere. Vi tilpasser også som andre i form av å f.eks. dele opp og f.eks. servere grønnsaken på siden så barna kan plukke dem selv. Hvis de ikke plukker noen grønnsaker da, legger vi litt av hver på tallerkenen og sier at vi bestemmer at det må være grønnsaker med på tallerkenen, de bestemmer hva de skal spise. Og oppfordrer evt. til å smake, men maser ikke om det. 

Til andre måltider så serverte jeg ofte bare noe da de var to år. I helgene dekket vi også bordet, sånn at de kunne velge i større grad. Her spiser de ofte mer og mer variert når maten serveres i matboks. Og gjerne ting de ellers ville valgt bort.  De har hatt matboks bare på turdager i barnehagen. 

Anonymkode: 486e9...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi lager ikke ulike middager, men vi barn som er relativt småspiste og på ulike tidspunkt har vært undervektige, med tilhørende ekstra oppfølging fra helsestasjon osv. Så vi er veldig bevisste på at det skal finnes noe som barna faktisk kan tenke seg å spise, også, det er viktig at de faktisk får i seg noe næring. Vi veksler ca annenhver dag mellom noe stort sett de voksne liker, og noe mer barnevennlig (fordi man blir sprø om man må spise fiskepinner hver dag, og det er bra for barna å prøve å smake på ulike ting, det er et kompromiss som fungerer for oss). Da finns det ofte rester fra dagen før, om den litt mer voksne middagen blir fullstendig skivebom.

Vi fokuserer på at måltid skal være en hyggelig stund, ikke på hvor mye / hva barna eventuelt spiser. Det er helt lov å ikke like noe, men det vet man ikke før man har smakt, og det er ikke greit å sitte og si æsj o.l. selv om man ikke liker noe. Bruker å ha ting i ulike komponenter, så det stort sett fins i alle fall noe de vil spise (i dag hadde vi eggnudler med strimlede grønnsaker, tofu, peanøttsaus og peanøtter. Ingen av barna likte sausen, men begge spiste nudler, ene spiste masse tofu, andre masse peanøtter, begge knasket grønnsaker. Hadde alt vært blandet hadde ingen av de gjort noe mer enn å smake). Så tilbyr vi alltid kveldsmat, og de får varmmat i barnehagen der de heldigvis stort sett spiser bra.

Rådet vi fikk fra helsestasjonen var å tilby variert mat, og la barna selv styre hva og hvor mye de vil spise. Det blir ikke bedre av å fokusere masse på hva barna spiser, eller la måltider bli en maktkamp.

Anonymkode: 9d89e...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sitter ved samme bord og  forsyner oss av den samme maten. Vi har sluttet å lage enkelte matretter (blandede salater, veldig sterke gryter ol.) Vi serverer ellers alt, og barna forsyner seg med det de vil ha, men vi bruker tid på å oppmuntre til å prøve alt. Salater serverer vi "dekonstruert", men salat med pasta, belgfrukt eller quinoa som base funker bedre enn grønn salat.  Vi har sterke sauser vedsiden av, til mor og far. 

Ikke tro at alle andre har unger som smatter røkt uer og sterk kimchi. 

Anonymkode: a0d23...2b7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tilpasset maten ved at vi lager en del pastaretter fordi begge barna har i mange år virkelig ikke likt potet (veldig rart, men har vært sånn fra dag 1 på begge to). Nå har eldste begynt å like potet i alle varianter (han er 12). Yngste er ikke helt der, men satser på at det går seg til. De spiser ellers variert mht grønnsaker, kjøtt og fisk så vil absolutt ikke kalle de kresne. De spiser også middag som ikke er livretter. Min erfaring er altså at litt tilpasning går greit. Har imidlertid jobbet litt for å sakte men sikkert få de til å smake på potet da. Potet med saus, potet med rømme, potetmos, ovnstekt potet, pommes frittes, potetgull mvh. 

Anonymkode: 94fa2...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gutten vår på 2,5 spiser det samme som oss. Ikke alltid han er like begeistret for de mer "eksotiske" rettene, men han gir det alltid en sjans. Løser seg gjerne om vi har brød og smør ved siden av, så blir han mett av det og man får kanskje overtalt ham til å ta noen grønnsaker i tillegg. 

Anonymkode: c92c9...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager ikke to middager, men tilpasser litt. Hvis vi skal ha salat, får toåringen en plukktallerken med de ingrediensene han liker (alt minus selve salaten), der ingrediensene ikke er blandet. Dersom vi skal ha suppe, er det gjerne krutonger eller pølsebiter oppi. Det elsker han, så da blir det spist en del suppe likevel selv om han egentlig er skeptisk. Det skal sies at vi nok spiser mye mer traust og «vanlig» mat enn vi gjorde før vi fikk barn, så vi voksne har også tilpasset oss litt på den måten. Gjør ikke noe stort nummer ut av det dersom han ikke vil smake på noe, men fortsetter å tilby. Det beste for å få han til å smake på nye ting har vært å ha venner på middagsbesøk, dersom han ser noen andre barn spise noe nytt er han mye mer interessert i å prøve. 

Anonymkode: cc012...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har hørt det er lurt å servere det samme. At det ikke skal være valg mellom feks to middager. 

Men jeg syns det blir litt vanskelig da vi innimellom vil ha noe vi vet barnet absolutt ikke vil ha. Barnet er 2år. Et eksempel er salat. Alt blir bare plukket bort. Lite går i magen og han er forsynt uten å spise (får jo selvsagt mat). 

Enkelte supper med mye smak som feks asiatiske supper blir bare grist og smakt litt på. Gir i en kopp så det er mulig å drikke. Tenker jo at det er viktig at barnet får smake, men er jo også viktig at barnet får i seg en ok porsjon med mat (og noen retter ER jo veldig grisete og styrete for barn). 

Er det dumt å feks gi tomatsuppe eller blomkålsuppe når vi spiser en annen? Hvis vi spiser salat kan jo barnet plukke ut det han vil ha. Samtidig er det lite han spiser av det uansett. Og det blir mer rot enn spising. 

Vi gir hele grønnsaker utenom måltid da det blir smakt på, sikkert fordi det er gøy med en hel gulrot, stor bit paprika osv. Men mye blir ofte bare tygget på og ikke spist. Men syns likevel det er viktig at barnet vender seg til nye smaker og sunn mat. Men hvis vi gir råd grønnsaker når vi spiser salat så blir det bare gnagd på, og det som metter blir gjerne ikke rørt (feks kylling i kyllingsalat).

Hvordan gjør dere det? Med middag? 

Og hva gjør dere til andre måltid? Får barnet velge kvelds eller varierer det hva barnet kan få? Feks yoghurt en dag, skive en dag osv. Og hva med frokost? I helgene setter vi frem ulikt pålegg og han snakker av og til på nye pålegg og varierer. Men i ukedagene når det er mer travelt, er det lettest å servere ferdig enn å gi masse valg, men han foretrekker jo feks prim eller smøreost. Medbrakt matpakke blir kanskje spist lite av i barnehagen om det varieres med feks ost, skinke osv. Men er kanskje ikke pålegget i barnehagen vi skal fokusere på?

Anonymkode: 5d301...6d2

Det er noe som heter du skal ha spist noe 7 ganger for å evt like det, mine barn likte heller ikke salat, men fikk det alltid servert, nå elsker alle barna det, å velger heller mer salat enn kjøtt, de spiser også all grønnsaker de får, å velger ofte grønnsaker over godteri i helgene. Barna var småspist, men var ganske sikker på at de ikke ville dø av sult med en stor tallerken med mat fremfor seg, valgte de å ikke spise maten jeg serverte så tenkte jeg at de ikke var sulten. Mellomste sa her om dagen at hun var glad for jeg ikke laget alternativ mat når de var små, for da hadde hun i dag ikke elsket den maten hun ikke kunne fordra som liten(her snakket hun om pinnekjøtt) som hun bare åt små tygger av når hun var mindre

Anonymkode: 58225...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en 2 åring som er veldig opp og ned i matlyst, og dette får som oftest ut over middagen. Hun får det vi spiser, og noen ganger vil hun feks kun spise makaroni, så da får hun bare gjøre det. Jeg presser ikke noe mat på henne, men om hun velger å bare spise makaroni så får hun heller ikke noe annet før det er kveldsmat (som er mer populært). Vi prøver å sørge for at det er minst 1 ting ved middagen vi vet at hun liker, velger hun da å ikke spise tenker jeg at hun ikke er sulten nok. Hun er flink til å smake da. Er veldig glad i å momse på tomat, agurk, mais og paprika, men kan ikke fordra potet (ikke i noen form, hverken pommes, potetbåter, kokt eller most). 

Anonymkode: 301c9...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har hørt det er lurt å servere det samme. At det ikke skal være valg mellom feks to middager. 

Men jeg syns det blir litt vanskelig da vi innimellom vil ha noe vi vet barnet absolutt ikke vil ha. Barnet er 2år. Et eksempel er salat. Alt blir bare plukket bort. Lite går i magen og han er forsynt uten å spise (får jo selvsagt mat). 

Enkelte supper med mye smak som feks asiatiske supper blir bare grist og smakt litt på. Gir i en kopp så det er mulig å drikke. Tenker jo at det er viktig at barnet får smake, men er jo også viktig at barnet får i seg en ok porsjon med mat (og noen retter ER jo veldig grisete og styrete for barn). 

Er det dumt å feks gi tomatsuppe eller blomkålsuppe når vi spiser en annen? Hvis vi spiser salat kan jo barnet plukke ut det han vil ha. Samtidig er det lite han spiser av det uansett. Og det blir mer rot enn spising. 

Vi gir hele grønnsaker utenom måltid da det blir smakt på, sikkert fordi det er gøy med en hel gulrot, stor bit paprika osv. Men mye blir ofte bare tygget på og ikke spist. Men syns likevel det er viktig at barnet vender seg til nye smaker og sunn mat. Men hvis vi gir råd grønnsaker når vi spiser salat så blir det bare gnagd på, og det som metter blir gjerne ikke rørt (feks kylling i kyllingsalat).

Hvordan gjør dere det? Med middag? 

Og hva gjør dere til andre måltid? Får barnet velge kvelds eller varierer det hva barnet kan få? Feks yoghurt en dag, skive en dag osv. Og hva med frokost? I helgene setter vi frem ulikt pålegg og han snakker av og til på nye pålegg og varierer. Men i ukedagene når det er mer travelt, er det lettest å servere ferdig enn å gi masse valg, men han foretrekker jo feks prim eller smøreost. Medbrakt matpakke blir kanskje spist lite av i barnehagen om det varieres med feks ost, skinke osv. Men er kanskje ikke pålegget i barnehagen vi skal fokusere på?

Anonymkode: 5d301...6d2

Nå er barna våre tenåringer men de har alltid fått det samme som oss. Noen tilpasninger og jeg har prøvd å ikke gjøre maten til en plikt men en glede. Når mor har vært borte så har vi spist «rar» mat og det har vært vår lille greie. Det har funket ganske greit og de har spist det meste opp igjennom årene.

Anonymkode: 595e2...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga. spiseproblematikk får ungen mat tilpasset den hn kan/vil spise. Vi følges opp av ernæringsfysiolog, og målet har noen ganger bare vært at ungen får i seg noe 😅 Det er kjipt fordi jeg er utdannet kokk og vet jeg lager god mat. 

Ungen har i det siste fått en ganske dyr smak og, fordi vi bare kjøpte inn ulike ting for å teste. Hn er veldig glad i alt av sushi og skalldyr (hummer, kreps, krabbe osv.). Håper det løsner etterhvert og at hn også kan spise pizza, pastaretter, grønnsaker. 

Anonymkode: 92bd6...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Barnet får frokost, lunsj og frukt i barnehagen. Til kvelds får barnet velge mellom skive med forskjellig pålegg eller yoghurt naturell med havregryn og frukt eller bær. En sjelden gang blir det tilbudt eggerøre, speilegg eller grove pannekaker. 

Anonymkode: 97f59...e4c

Knekkebrød til middag? Får det varmmat i barnehagen da?

Anonymkode: b0865...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også barn på 2 år.

Jeg lager kun én middag, men har som regel flere ingredienser, så han trenger ikke spise alt. Lager jeg taco kan vi jo variere fyllet f. eks. Da vi hadde lammestek spiste han lam og noe grønnsaker og litt potet, men ikke soppstuing. Det er helt greit. 

Å lage en spicy suppe uten noe tilbehør er kanskje litt lite «strategisk» for å få i ham mat. Jeg ville heller laget en litt mildere suppe til alle eller hatt litt tilbehør fremfor å lage en egen suppe til ham.

Det er greit å tilpasse maten noe tenker jeg, og det er fortsatt bedre enn å gi «egen» mat, fordi det er fint å etablere fellesskapsfølelsen rundt måltidet (samt spare jobben ved å lage ulike ting).

Anonymkode: 8df32...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig glad i å lage mye forskjellig type mat. Ikke alt passer ettåringen (19 mnd). F.eks burger og sterk mat. Hun er egentlig ikke kresen på mat, men kan ha lite matlyst etter barnehagen da hun er sliten. Spiser godt og variert i barnehagen, så vi stresser ikke så mye med maten hjemme. Blir ofte brødskive med diverse pålegg, samme grønnsaker som vi spiser, hvis hun vil ha. Noen ganger lager jeg egen rett til henne uten så mye krydder hvis jeg lager indisk eller chili con carne. Men ikke alltid jeg orker. Hun får smake vår mat hvis hun vil, selv om den er sterk, men hun har ikke likt det enda. 

Anonymkode: 14c1a...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er noe som heter du skal ha spist noe 7 ganger for å evt like det, mine barn likte heller ikke salat, men fikk det alltid servert, nå elsker alle barna det, å velger heller mer salat enn kjøtt, de spiser også all grønnsaker de får, å velger ofte grønnsaker over godteri i helgene. Barna var småspist, men var ganske sikker på at de ikke ville dø av sult med en stor tallerken med mat fremfor seg, valgte de å ikke spise maten jeg serverte så tenkte jeg at de ikke var sulten. Mellomste sa her om dagen at hun var glad for jeg ikke laget alternativ mat når de var små, for da hadde hun i dag ikke elsket den maten hun ikke kunne fordra som liten(her snakket hun om pinnekjøtt) som hun bare åt små tygger av når hun var mindre

Anonymkode: 58225...fa6

Enig. På helsestasjonen sa de faktisk 10-15 ganger med små barn. Jeg tror gutten vår prøvde avocado 10 ganger før han likte det. Lett å tro at man har prøvd mange ganger (fordi 5 føles mye), men det er ikke det.

Anonymkode: 8df32...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Knekkebrød til middag? Får det varmmat i barnehagen da?

Anonymkode: b0865...473

Nei, jeg har ett annet innlegg om middag lenger oppe. Klønet litt. Hadde tenkt å sitere det.

Anonymkode: 97f59...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi spiser middag like før leggetid til 2-åringen. Så etter bhg det blir som regel en hjemmelaget smoothie eller en skive. Vi lager bare en middag så hvis hun ikke liker det eller bare småspiser slik hun alltid gjør så får hun en youghurt eller noe annet i tillegg. Hun har fulgt 25 percentilen siden hun gikk over til fast føde og før det lå hun på 50 og av og til mellom 50 og 75. Hun har vært vanskelig med mat hele veien. 

Salat er som regel fast tilbehør så da spiser hun for det meste litt agurk og feta ost, av og til ikke det heller. Lager grønnsaker innimellom og da får hun alltid smake men er som regel ingenting hun spiser bortsett fra mais.

Fisk og kjøtt varierer mye, en dag spiser hun og en dag ikke. Samme med ris, potet, pasta. Hvis hun nekter helt å spise maten så tvinger vi aldri. Har det gått veldig mange dager med dårlig middagslyst da prøver vi virkelig finne noe hun potensielt vil spise.

Ellers er vi alltid veldig på for å høre hva hun spiser i bhg og følger med. Dette fordi hun er ganske tynn og vi er bekymret hun skal få i seg for lite.

Frokosten kan komme tilbake uspist fra barnehagen så det skal ikke være enkelt😅

Anonymkode: 25e20...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss varierer det veldig da vi har et barn med autisme og spiseutfordringer.  Lager vi noe barnet aldri har smakt på så er regelen at det må smake på maten før en sier man ikke liker det.   Noen ganger liker barnet maten og spiser, andre ganger ikke. Da får barnet noe det liker som er raskt å lage, og vi venter til den maten er ferdig så vi kan spise sammen. Lager vi middager vi vet barnet liker og det «ikke» liker noe av maten må det spise tilbehøret. For eksempel kjøttkaker som barnet elsker, «liker» barnet ikke kjøttkakene så blir d potet, saus, grønnsaker osv. 

Anonymkode: 039bb...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lager én middag 99% av tiden. Men: vi lager alltid NOE vi vet barna liker. Noen dager spiser de bare paprika og agurk til middag, andre dager kun fiskekake og makaroni. Men i snitt har de greit kosthold. 

Det hender vi lager noe vi vet ungene bare overhodet ikke liker, som laks. Da kan vi hive noen fiskepinner i ovnen, og så spiser de fiskepinner med samme tilbehør som oss. 

Kresne barn er faktisk ikke foreldrene sine feil, og nei, man lager ikke kresne barn ved å lage spesialmiddag til dem hver dag. Men man lager seg selv mye ekstrajobb, og også problemer når man skal på besøk. Man kan ikke kreve at vertskap skal lage egen middag til ungene, så da er det fint at de er vant til at de spiser det de vil av det som serveres, og sånn er det. 

Anonymkode: 0bc57...131

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lager én middag. Det har hendt at største, som plutselig ble kresen i 6-årsalderen(7 nå) bare smaker på kjøttet og spiser nesten bare potet.

vi spiser sen middag. Sp om de ikke spiser, så får de da spise kveldsmat istedenfor.

Så varierer veldig hva som blir spist. Men får eldste til å smake på alt uansett.

Anonymkode: 18ff1...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...