Gå til innhold

Halvspiste kaker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva gjør dere andre med kaker det er spist et par stykker av? 

Vi er to hjemmeboende, på julaften er det besøk av den ene siden av familien, 1. juledag den andre siden. Jeg føler litt på at jeg ikke kan sette frem en "påbegynt" kake på 1. juledag, at den må være "ny". Det betyr at jeg må bake to kaker til julaften og to til første juledag og ingen av disse fire kakene vil da bli spist opp.

Jeg prøver å sende kakerester med gjestene hjem, men de sier alltid sånne ting som at nei vi har spist alt for mye allerede.

Dette betyr igjen at mannen min og jeg blir sittende med nesten fire kaker som vi må spise selv.

Er det innafor å sette frem to kaker på 1. juledag som er rester fra julaften? De fremstår naturligvis ikke som rester, men en kan jo se at de har blitt spist av.

Anonymkode: ca4ae...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bake kaker som er mindre i størrelse? Eller finne kaker som lar seg bake som porsjoner eller deles i pene stykker før de serveres? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Julekaker er jo ofte individuelle. Eller lag mindre kake. Er enig i at en halv kake ikke ser så bra ut 

Anonymkode: 1465b...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt innafor å sette frem en påbegynt kake! 

Anonymkode: ff9ad...291

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan fryse mange kaker. Frys ned biter, så kan dere ta opp et stykke i ny og ne og kose dere med det. 

Anonymkode: e78ac...ada

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg pleier å fryse restene og så tar jeg opp når vi har et litt mindre formelt besøk. 

Anonymkode: 5aa2d...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kompromisse med å bake 3 kaker der du setter frem en ny og en det er tatt av 1.juledag? 

Anonymkode: cb789...d8a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt så skjær opp og sett dem på et fat.

Ellers synes jeg forslaget om en ny og en påbegynt kake var et godt forslag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare satt pris på at kakene var påbegynt, da vet jeg at verten er like opptatt av matsvinn som meg selv og den påbegynte kaken hadde smakt enda bedre. :)

Eventuelt kan du bare lage to halvmåner og smøre glasur på skjæreflaten. Da ser begge nye ut.

Endret av Blåttvann
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville lage firkantede kaker så du kan sette enkeltstykker på fat, evnt småkaker?

Anonymkode: 98300...0a2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har blitt servert på begynt kake. Jeg reagerer ikke på det hvert fall. Så jeg hadde å gjort det. 

Anonymkode: 1427d...695

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uten å kuppe tråden, men siden det er så mange kakekyndige her, så ber jeg om et råd fra sidelinja: Vi fikk brått en stor flott marsipankake til overs. Sto en dag i kjøleskap etter at den kom fra bakeren. Siden dessverre ikke ble brukt tok vi en plastpose rundt selve kaken, satte den pent ned i esken sin og la den i en fryser. 

Spørsmålet nå er hvor lenge den kan ligge nedfryst før vi "må" spise den?

Anonymkode: 41a69...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hva gjør dere andre med kaker det er spist et par stykker av? 

Vi er to hjemmeboende, på julaften er det besøk av den ene siden av familien, 1. juledag den andre siden. Jeg føler litt på at jeg ikke kan sette frem en "påbegynt" kake på 1. juledag, at den må være "ny". Det betyr at jeg må bake to kaker til julaften og to til første juledag og ingen av disse fire kakene vil da bli spist opp.

Jeg prøver å sende kakerester med gjestene hjem, men de sier alltid sånne ting som at nei vi har spist alt for mye allerede.

Dette betyr igjen at mannen min og jeg blir sittende med nesten fire kaker som vi må spise selv.

Er det innafor å sette frem to kaker på 1. juledag som er rester fra julaften? De fremstår naturligvis ikke som rester, men en kan jo se at de har blitt spist av.

Anonymkode: ca4ae...eab

Ingen fornuftig person baker 2 kaker til gjester på julaften. 
På julaften har man inn og ut kaker til kaffien.  Inn og ut kaker er småkaker, og til nød delfiakake. 
Etter en mektig julemiddag orker ingen fylle på med enda mer fett i form av mektige kaker. 

Hva folk orker når vi kommer lengre ut i julen, er og et spørsmål. Iskaker er et enkelt alternativ. De må i frysen igjen etter at folk har forsynt seg. 

Syndes ts skal skru ned mengden kaker og dermed løse problemet med leftovers.

Anonymkode: 08d16...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

På julaften har man inn og ut kaker til kaffien.  Inn og ut kaker er småkaker, og til nød delfiakake. 
Etter en mektig julemiddag orker ingen fylle på med enda mer fett i form av mektige kaker. 

Hva folk orker når vi kommer lengre ut i julen, er og et spørsmål. Iskaker er et enkelt alternativ. De må i frysen igjen etter at folk har forsynt seg. 

Snakk for deg selv, ikke alle forsyner seg så grovt av middagen at de ikke orker dessert.

Små tørre kaker, slik småkaker ofte er, hadde ikke fått meg i julestemning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg pleier å fryse restene og så tar jeg opp når vi har et litt mindre formelt besøk. 

Anonymkode: 5aa2d...17c

Eller til meg selv nam 

Anonymkode: 9c82b...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg lurer på hva du regner som mektige kaker, hvis ikke delfiakake er mektig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det et problem påbegynt kake kan du enten lage to mindre kaker eller del kaka i to før du serverer. Den andre halvparten av fatet kan brukes til frukt, godteri,  småkaker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...