Gjest lumina Skrevet 2. mars 2006 #1 Skrevet 2. mars 2006 når vi nå snart skal kjøpe leilighet har jeg lyst på hund.. Men jeg og mannen har forelsket oss i en rase: Beaglen. Og det er overflatisk nok fordi jeg synes de er så pene.. Hvordan er det å ha Beagler? Som familiehund, tenker jeg.. Erfaringer, noen?
Gjest Piper Skrevet 2. mars 2006 #2 Skrevet 2. mars 2006 Her kan du lese om den, og det ser ut som den krever mer enn kos. http://www.canis.no/redirect.php?target=/o....php?raseid=186
Gjest lumina Skrevet 2. mars 2006 #3 Skrevet 2. mars 2006 Uff da... Vil ikke ha en hund som vantrives nei... Hva med en Staffordshire bull terrier?
Gjest Gjesta Skrevet 2. mars 2006 #4 Skrevet 2. mars 2006 Vil bare kommentere Beaglen jeg: Det er en jakthund først og fremst, og seriøse Beagleoppdrettere er kjente for å ikke selge til ikke-jegere.
Gjest Gjesta Skrevet 2. mars 2006 #5 Skrevet 2. mars 2006 (endret) Du lister opp to helt forskjellige raser nå da. Viktige ting å tenke på når du skal ha hund er hva den skal brukes til. Det bør, etter mitt synspunkt, være førsteprioritet når man kikker etter hund. Deretter kommer valgene ift rasemessige karakteristikker, størrelse, pelstype, osv. Endret 2. mars 2006 av Phobia
Gjest Piper Skrevet 2. mars 2006 #6 Skrevet 2. mars 2006 http://www.canis.no/redirect.php?target=/o....php?raseid=186 Kanskje du bør tenke litt over hvorfor du vil ha hund, i stedet for å finne en hund ut i fra utseende sitt. Det er mange flotte hunder, men en bør tenke seg godt om før en skaffer seg hund. De fleste hunder har behov for masse turer, trening for både kropp og sjel. Det vil si at du bør trene den mentalt også, om du skal ha en hund som skla trives godt.
Gjest Gjesta Skrevet 2. mars 2006 #7 Skrevet 2. mars 2006 Hvorfor velger folk hunderase bare etter utseende? Det er jo viktig å få en hund som faktisk passer din familie, aktivitetsnivå osv, for den skal være et familiemedlem i ganske mange år framover. Altfor mange hunder dukker plutselig opp på finn.no når de kommer i trassalder/pubertet (gjerne i 7-10 måneders alderen), der de selges "på grunn av allergi". Først bør dere tenke over hvor mye tid dere er villige til å ofre på mosjon, pelsstell osv. Hvis dere fra før er aktive, går det greiere å velge en aktiv rase. Men ikke forvent at en aktiv hund vil få dere opp fra sofaen hvis dere fra før er stuegriser. I slike tilfeller er det stua som vinner.... Bruk rasevelgeren på Canis til å snevre inn valget til noen få raser; les deretter mer om de aktuelle rasene, og ta det derfra.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #8 Skrevet 2. mars 2006 Jeg vil igjen anbefale rasevelgere på Animal Planet fremfor den på Canis: http://animal.discovery.com//breedselector...=animal_leftnav Den tar mye mer høyde for din egen livsstil og ønsker enn rasevelgeren på Canis.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #9 Skrevet 2. mars 2006 Selv om du kanskje velger bort beagle uansett nå, så vil jeg bare si at de beaglene jeg har kjent som har vært holdt som familiehunder hos ikke spesielt aktive folk har blitt ganske vanskelige og slitsomme å ha med å gjøre; de kan være ganske stri, gneldrete og særlig hanhunder kan ha en tendens til å stikke av så fort anledningen byr seg. Med andre ord ikke en spesielt god familiehund, selv om jeg ikke har sett aggressive beagler. (Utover det er de uten tvil nydelige, men det er det mange hunder som er)
monikabrx Skrevet 2. mars 2006 #10 Skrevet 2. mars 2006 Kjære deg.... Om du skal bli en lykkelig hundeeier, med en lykkelig hund så foreslår jeg at du titter lit rundt på nettet. Eller kjøp deg en rasebok. Finn ut hva slags hund som passer til dere. Mosjons behov... Pelsstell... Mental stimulanse.... Gemytt... Gennerelt aktivitetsnivå.... Det er dessverre veldig fristende å velge hund efter utsende, men det ender gjerne med problemer. Hunderasenes behov er noe som er avlet frem i generasjoner, og kan dempes men ikke forandres. Lykke til
Gjest Binna Skrevet 2. mars 2006 #11 Skrevet 2. mars 2006 Jeg synes ikke den rasevelgeren fra canis er særlig god. Jeg vil anbefale deg å kjøpe/ låne et hundeleksikon slik at du kan lese litt om de forskjellige rasene og sette deg litt inn i hva de kan trenge av stell og aktivitet. Det er ofte ikke sånn at det kun er den eller den rasen hund som passer inn i en familie. Men det kommer jo veldig an på hvor interessert man egentlig er i dyr. Men det er jo også ting som man bør tenke over foreksempel at en jakthund passer best som jakthund.
lillesky Skrevet 2. mars 2006 #12 Skrevet 2. mars 2006 Hvis man vurderer å skaffe seg hund, bør man kjøpe (eller låne på biblioteket) ei hundebok og lese om alle rasene.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #13 Skrevet 2. mars 2006 Hvis man vurderer å skaffe seg hund, bør man kjøpe (eller låne på biblioteket) ei hundebok og lese om alle rasene. ← OG tenke nøye gjennom sin egen livsstil og hvor mye tid man har lyst til å bruke på hunden, og hva slags aktiviteter man vil drive med sammen med den. Hund er etter min mening en ganske omfattende interesse, men endel hunder fungerer bra som "vanlige" turkamerater når de først er dressert. Blir så oppgitt over folk som skaffer seg hund bare fordi de har så lyst på (mener ikke trådstarter, det er lov å spørre! Men har selv ellers oppegående slektninger som skaffet seg en fuglehund og måtte omplassere den etter et år - de hadde ikke tenkt på at huset var fullt av travle tenåringer og de selv jobbet mye mer enn 100%...)... Vi gjorde forsåvidt det da jeg var barn også, fikk oss hund på litt lite gjennomtenkt grunnlag, men bortsett fra noen overraskelser gikk det seg til likevel, fordi hunden ble "hovedinteressen" til familien. Andre ganger kan frustrasjonen ta over for denne interessen...
Gjest lumina Skrevet 3. mars 2006 #14 Skrevet 3. mars 2006 Takk for svar alle sammen, og takk for at dere ikke er krasse.. Jeg er faktisk enig i at det er dumt å velge hund kun etter utseende, derfor spurte jeg om beaglen ville trives som familiehund.. Det blir ikke beagle, og antakeligvis ikke hund i det hele tatt mulig jeg anskaffer nytt akvarie da
Gjest frua Skrevet 4. mars 2006 #15 Skrevet 4. mars 2006 Hei du! Flott at du forhører deg om rase før du anskaffer deg hund! Det er helt korrekt som de over deg har svart ang. beagle. Personlig syns jeg at de primært skal selges til jegere. Jeg har selv to beagler som jeg bruker til jakt og ettersøk. Mine fungerer utmerket som familiehunder også, de er utrolig snille og tålmodige hunder. Lykke til med akvariet forresten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå