Gå til innhold

Aksjefond kort periode rundt nyttår

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en ca. 3 mill på en høyrentekonto som jeg vurderer å flytte til aksjekonto nå før jul. 

Kommer bare til å ha pengene stående i ca. 1 mnd. pengene kommer fra boligsalg tidligere i høst og skal brukes igjen over nyttår. 

Har forstått at jeg vil få skatterabatt på formuesskatten av å ha pengene på aksjekonto vs. Sparekonto. 

Er det noe jeg må tenker på her som gjør at det ikke lønner seg å ha pengene i aksjefond for en kort periode? 

Anonymkode: 184d6...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har en ca. 3 mill på en høyrentekonto som jeg vurderer å flytte til aksjekonto nå før jul. 

Kommer bare til å ha pengene stående i ca. 1 mnd. pengene kommer fra boligsalg tidligere i høst og skal brukes igjen over nyttår. 

Har forstått at jeg vil få skatterabatt på formuesskatten av å ha pengene på aksjekonto vs. Sparekonto. 

Er det noe jeg må tenker på her som gjør at det ikke lønner seg å ha pengene i aksjefond for en kort periode? 

Ligningsverdien i aksjefond er 80 %, så det stemmer at for formueskatten sin del så "lønner" det seg.

Men for å regne på det. Antar de 3 M er formuen din. Alt over 1,7 M så må du betale formueskatt på det overstående. Altså på 1,3 M. Som er 0,95 % => 12 350 kr i formueskatt. Har du stående på aksjekonto så blir det istedenfor 9880 kr, så du sparer hele 3k. Har du mer formue vil det selvfølgelig lønne seg mer. 

Så må du også tenke på at det er en viss risiko for at fondet går ned den ene måneden du har pengene inne (fond er langtidsinvestering). I verste fall kan du sitte igjen med mye mindre enn om du bare hadde betalt skatten. Så vet ikke om de 3k spart egentlig er verdt den risikoen. Kjedelig hvis det blir børskrakk over jul og du sitter igjen med 1,5 M..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det finnes ingen garanti for at fondet ikke går nedover iløpet av den måneden. 

Anonymkode: eb41b...992

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du er uheldig med timingen kan du tape mye mer penger på fond enn du “sparer” i skatt. 

Anonymkode: 49a71...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Don't do it. Markedet er volatilt nå etter valget i USA.

Anonymkode: 01cf7...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke løp etter dårlige penger med gode..Du sparer noen tusenlapper og risikerer flere hundre tusen i tap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ca samme beløp i globale aksjefond.

Selv om verdien har økt betydelig i det siste, har det den siste måneden vært enkeltdager hvor verdien har falt rundt 30 000 kroner på en dag.

I sommer falt verdien med 200 000 kroner på to uker.

Så å prøve å time markedet for å vinne noen tusenlapper, er dumt. 

Anonymkode: 6f7db...15b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den risikoen hadde jeg aldri tatt. Jeg har verdier for ca 1 mill i fond akkurat nå, det er penger jeg har spart ila 15 år og mye av det er verdistigning. Det kan skje store variasjoner fra dag til dag og uke til uke i beholdningen, jeg hadde mistet nattesøvnen om jeg visste at jeg skulle ta dem ut igjen om et par uker. Dette er til pensjon, så jeg er rolig på det nå, men ville aldri kortsiktig gått inn i aksjefond. 

Anonymkode: 4a3fc...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler skepsisen til mange andre postere her.

Du kan evt vurdere hva som er det tryggeste fondet som samtidig gir rabatt på formue. Et fond som investerer i gull eller statsobligasjoner er antagelig tryggere enn et som investerer i teknologi-firma (lavere forventet vekst, lavere risiko).

Anonymkode: d6fb2...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...