Gå til innhold

Bekymringsmelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg sendte en melding for flere uker siden og ba om hjelp. Har fortsatt ikke hørt noe. Tror dere det er fordi de henlegger saken? 

Anonymkode: 76781...e24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sendte du en bekymringsmelding på deg selv (eller barn som bor sammen med deg)? Til barnevernet, eller?

Hvis det ikke er DEG bekymringsmeldingen gjelder, så vil du heller ikke få høre noe. Det er ikke sikkert du får høre noe om det gjelder feks. forhold som berører dine egne barn mens de er hos en annen part (feks. sin andre forelder), heller. Det er strenge regler rundt taushetsplikt.

Anonymkode: f50b6...aca

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hei. Jeg sendte en melding for flere uker siden og ba om hjelp. Har fortsatt ikke hørt noe. Tror dere det er fordi de henlegger saken? 

Det kan ta lang tid. Jeg sendte en bekymringsmelding i forhold til ei jeg studerte sammen med, det endte opp med at barna ble fratatt henne, etter lang etterforskning og mange, mange bekymringsmeldinger. Tok nesten ett år. Jeg fikk heller ingen oppdatering da jeg ikke har noe rett på det.

• Hjerte 1
Skrevet

Litt usikker på hva du mener. For å henlegge, må de undersøke først. Forstår det sånn at du har sendt melding på deg selv? Gjelder det andres barn i privat sammenheng, så vil du ikke få tilbakemelding på om de åpner sak, eller hva som blir utfallet av saken, Dette pga taushetsplikt. Som offentlig melder, så har du rett på å få vite om de åpner sak. Du mener kanskje om de har lagt bort meldingen pga kapasistetsproblemer og ikke åpner sak? 

Anonymkode: 2940f...80e

Skrevet

Nei, det tror jeg ikke.

Alle meldinger skal være vurdert i løpet av en uke fra de er mottatt. Da besluttes enten henleggelse eller at det åpnes en undersøkelse. Hos oss er det praksis at alle søknader, altså henvendelser fra foreldre selv, behandles - men dette tror jeg ikke er lovpålagt. 

Når en undersøkelse er besluttet, fordeles den til en saksbehandler som så starter undersøkelsen. Det kan ta noe tid, avhengig av hvor mye den aktuelle saksbehandleren har å gjøre og hvor alvorlig saken fremstår. 

Dersom henvendelsen er om ditt eget barn, kan du ringe og spørre om status.

Dersom henvendelsen er om noen andres barn, vil du ikke få noe annet enn en bekreftelse på at bekymringsmeldingen er mottatt. Du vil da ikke kunne få informasjon om hvorvidt det åpnes undersøkelse. 

Anonymkode: dd8c9...f34

Skrevet
Hannabanna skrev (16 timer siden):

Det kan ta lang tid. Jeg sendte en bekymringsmelding i forhold til ei jeg studerte sammen med, det endte opp med at barna ble fratatt henne, etter lang etterforskning og mange, mange bekymringsmeldinger. Tok nesten ett år. Jeg fikk heller ingen oppdatering da jeg ikke har noe rett på det.

Hva var det hun gjorde? Ble nysgjerrig . 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Sendte du en bekymringsmelding på deg selv (eller barn som bor sammen med deg)? Til barnevernet, eller?

Hvis det ikke er DEG bekymringsmeldingen gjelder, så vil du heller ikke få høre noe. Det er ikke sikkert du får høre noe om det gjelder feks. forhold som berører dine egne barn mens de er hos en annen part (feks. sin andre forelder), heller. Det er strenge regler rundt taushetsplikt.

Anonymkode: f50b6...aca

Jeg sendte en melding vedrørende barnet mitt, hos den andre forelderen, samt hvordan det manglende samarbeidet går ut over barnet. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, det tror jeg ikke.

Alle meldinger skal være vurdert i løpet av en uke fra de er mottatt. Da besluttes enten henleggelse eller at det åpnes en undersøkelse. Hos oss er det praksis at alle søknader, altså henvendelser fra foreldre selv, behandles - men dette tror jeg ikke er lovpålagt. 

Når en undersøkelse er besluttet, fordeles den til en saksbehandler som så starter undersøkelsen. Det kan ta noe tid, avhengig av hvor mye den aktuelle saksbehandleren har å gjøre og hvor alvorlig saken fremstår. 

Dersom henvendelsen er om ditt eget barn, kan du ringe og spørre om status.

Dersom henvendelsen er om noen andres barn, vil du ikke få noe annet enn en bekreftelse på at bekymringsmeldingen er mottatt. Du vil da ikke kunne få informasjon om hvorvidt det åpnes undersøkelse. 

Vil det si at de trolig har konkludert, de har bare ikke tatt kontakt enda? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vil det si at de trolig har konkludert, de har bare ikke tatt kontakt enda? 

Ja.

Ring og hør? Du har fullt innsyn i alt som gjelder eget barn (forutsatt foreldreansvar og med noen sjeldne unntak).

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 7.23):

Hva var det hun gjorde? Ble nysgjerrig . 

Her var det alkohol og rusmidler inne i bildet, skittent hjem, mat som ikke var egnet for barn på den alderen, ekstreme følelsesutbrudd, kunne be noen i klassen om å passe barna i 20 minutter og komme tilbake etter 3 timer. Hun hadde kanske vært utsatt for overgrep selv og slet, men fortalte historier om og til barna om at de ble utsatt for overgrep av barnehageansatte og familie. Tok også dette opp på fest, da hun tok med barna, begge under 5 år på fest og drakk seg full uten å klare å holde kontroll på dem. Hva som var sant og ikke vet jeg ikke, men hun selv ville heller ikke søke hjelp når folk rundt henne ble bekymret for barna. Ærlig talt så var det så mye og så mange episoder at jeg kunne skrevet side opp og ned her.

Endret av Hannabanna
  • Hjerte 2
Skrevet
Hannabanna skrev (1 time siden):

Her var det alkohol og rusmidler inne i bildet, skittent hjem, mat som ikke var egnet for barn på den alderen, ekstreme følelsesutbrudd, kunne be noen i klassen om å passe barna i 20 minutter og komme tilbake etter 3 timer. Hun hadde kanske vært utsatt for overgrep selv og slet, men fortalte historier om og til barna om at de ble utsatt for overgrep av barnehageansatte og familie. Tok også dette opp på fest, da hun tok med barna, begge under 5 år på fest og drakk seg full uten å klare å holde kontroll på dem. Hva som var sant og ikke vet jeg ikke, men hun selv ville heller ikke søke hjelp når folk rundt henne ble bekymret for barna. Ærlig talt så var det så mye og så mange episoder at jeg kunne skrevet side opp og ned her.

Helt sykt. Stakkar barn. Godt at de ble hentet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 10.17):

Ja.

Ring og hør? Du har fullt innsyn i alt som gjelder eget barn (forutsatt foreldreansvar og med noen sjeldne unntak).

Skal gjøre det etter jul om jeg ikke har hørt noe. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skal gjøre det etter jul om jeg ikke har hørt noe. 

https://www.bufdir.no/barnevern/melde-fra-privatperson/

Ser her at det står at de skal behandle innen en uke, men det kan ta tre uker før du får bekreftelse på at meldingen er mottatt. Så det er nokk forsatt tid, men om du ikke får en bekreftelse ganske snart så støtter jeg deg i å ta kontakt. Men eventuelle tiltak blir nokk ikke satt i gang før neste år, med mindre dette er en veldig akutt situasjon som det ikke virker som det er.

• Hjerte 1
Skrevet

Du skal ha svar pånat meldingen er mottatt. 

Deretter skal du ha svar når det er konkludert. Så det behøver ikke å være negativt at du ikke har hørt noe enda, de har tre måneder på seg til å undersøke (+ eventuelt tre måneder ti). Men du har rett til innsyn i dokumentene til ditt eget barn så det er bare å ringe og be om en oppdatering i dag. 

Anonymkode: 1f1ab...c84

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.12.2024 den 12.42):

Du skal ha svar pånat meldingen er mottatt. 

Deretter skal du ha svar når det er konkludert. Så det behøver ikke å være negativt at du ikke har hørt noe enda, de har tre måneder på seg til å undersøke (+ eventuelt tre måneder ti). Men du har rett til innsyn i dokumentene til ditt eget barn så det er bare å ringe og be om en oppdatering i dag. 

Anonymkode: 1f1ab...c84

Takk for svar. Det ordnet seg. 

Vet dere om det er mulig å ha barnevernet inne på fast basis for å sikre at barnet holdes i fokus mellom foreldrene og hindre støy som er skadelig?
Slik jeg tolker det kan de tilby hjelpetiltak, men er det noen tidsfrist på dette? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for svar. Det ordnet seg. 

Vet dere om det er mulig å ha barnevernet inne på fast basis for å sikre at barnet holdes i fokus mellom foreldrene og hindre støy som er skadelig?
Slik jeg tolker det kan de tilby hjelpetiltak, men er det noen tidsfrist på dette? 

Det er ingen tidsfrist. Noen (få) barn mottar hjelpetiltak fra de er babyer til de blir myndige.  

Vanligvis går vanskelige foreldresamarbeid seg til i noen grad ettersom barna blir større. Eller en forelder dropper kontakten med barna. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...