Gå til innhold

Student 21 år UiB sammenliknende politikk som vurderer å bytte

Student1239

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 21 år gammel. Jeg har studert ett år med økonomi og administrasjon og er studerer sammenliknende politikk årsstudium. Jeg har også noen enkeltemner fra UiO. Jeg har ikke akkurat gjort lite de 3 siste årene, har prøvd veldig mye forskjellig for å se hva jeg liker. Saken er at jeg liker veldig mye og det skaper problemer med å finne ut av hva jeg vil gjøre resten av livet. Jeg vurderer nå sykepleier fordi det gir sikker jobb og jeg elsker å være rundt mennesker. Problemet er at jeg føler at jeg ligger så langt bak. I år går de som startet rett fra vgs ut med en bachelor og jeg sitter uten noe og vet egentlig ikke 100% hva jeg vil. Synes det er skummelt og blir veldig usikker. Har fått råd fra familien og de tror jeg hadde passet veldig godt som sykepleier med min energiske og nysgjerrige peronelighet. Jeg har nesten ikke noe gjeld fra lånekassen. Rundt 80 000. Skal ikke ta lån og stipend neste år å heller bruke av min egen buffer. synes dere det er seint å bytte studie nå? Tror dere sykepleier er et bra yrket? Håper på noen generelle råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du ligger ikke langt bak - kjør på! Kan nesten garantere du ikke blir eldst på kullet. For det første er 22 ingen alder å begynne på et studie. Mange andre har studert noe annet, tatt friår, vært i militæret, på folkehøgskole osv. For det andre nettopp sykepleie mange tar i meg voksen alder.

Jeg begynte på et fem år langt studie som 22-åring, og har virkelig aldri angret. Jeg har heller aldri vært misunnelig på de som begynte som 19-åringer, heller tvert om. Man skal jobbe i veldig mange år, og nettopp starten av 20-årene er tiden for å prøve litt forskjellig. 

Til sammen tenker jeg også du kan få en flott fagkombinasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med forrige taler! Du er ung, og har et langt yrkesliv foran deg. Et par tre år med "vingling" er ingenting, og betyr ikke noe negativt for tilværelsen videre.

Dessuten skal du ikke se på de to årene med økonomi og statsvitenskap som bortkastet. Studier er også langt på vei en modningsprosess som vi alle skal gjennom, og de erfaringene du har gjort deg har vært nyttige for deg på mange måter – de har bidratt til å utvikle deg som menneske.

Sammenliknende politikk / statsvitenskap er ikke for alle. Tørt er det og rimelig "ullent" mtp yrkesvalg videre. Det er en studieretning som etter min mening ikke gir deg annet enn et fundament til å søke diverse jobber i statsbyråkratiet (men da må du selvsagt ha i alle fall en bachelor eller helst master). Vi har nok av folk som grinder seg gjennom studier som dette, og som er like relativt blanke på hva de skal jobbe med når de er ferdige på universiteter eller høyskoler. Må være lite tilfredsstillende.

Sykepleier er en meningsfull jobb som gir deg en berettiget følelse av å bidra i samfunnet. Noe å være stolt av. Mangel på jobber er det heller ikke fremover. 

Stå på, og lykke til!

Anonymkode: 7f4d3...ff3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare lurt å prøve litt forskjellig før du bestemmer deg. Hvis du går for sykepleie vil det være mange jevnaldrende og eldre studenter også. Du er svært ung ennå, og mange tar et og to friår før studier. Når det gjelder sykepleie, og andre jobber med mennesker, så er det en fordel med en viss modenhet, og du er fremdeles svært ung i så måte. Gå for det!

Anonymkode: f1d91...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke bli stressa, særlig når du ligger så godt an økonomisk. Du kan bytte nå - og også midt i arbeidslivet. Frihet er digg!

Sykepleier er et helt annet fag enn de teoretiske disiplinene du nevner. Jeg er selv sosiolog fra UiB, altså akademisk generalist, og trives knallgodt med ballasten min i en jobb som krever mye omstilling og læring. Men det vil, stort sett, være administrative stillinger man utdanner seg til her.

Sykepleiere tjener etter hvert godt. Og liker du folk, særlig når de er på sitt svakeste, og har mye overskudd - hvorfor ikke? Men arbeidsbetingelsene er jævlige. Stress, ubekveme arbeidstider, ekle væsker og fysisk strevsomme tak er hverdag her. Personlig kunne jeg aldri tenkt meg en slik jobb. Men folk er forskjellige og noen må jo gjøre disse jobbene også.

Anonymkode: ad2b2...b92

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stress, dette går helt fint. Jeg begynte på et langt profesjonsstudie da jeg var eldre enn du er nå. Var ferdig som 28-åring. Null problem, virkelig. 

Det eneste jeg som førtiåring kunne ønsket meg, var at jeg hadde senket skuldrene litt da jeg var på din alder. Det er lett å stresse unødvendig når man er ung, alt føles så viktig og eksistensielt. Men det meste ordner seg. 

Anonymkode: 71340...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...