AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #41 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 15.34): Takk for at du nevner det, så vi kan legge den ballen død også. Det er ikke 10 år da, men forskjellen i forventet levealder mellom adventister og ikke adventister i Loma Linda er lik forskjellen mellom altetende mormonere og "vanlige folk" et annet sted i USA. Adventister og mormonere har ganske like levesett bortsett fra kjøttspising. Altså er det også bare bullshit at kjøttspising øker levealder. Hvorfor hoppet du glatt over Hong Kong når du snakker om kjøttspising og forventet levealder? De spiser over dobbelt så mye kjøtt som Nordmenn og har den høyeste forventede levealderen i verden. Til og med høyere enn adventistene. Og lykke til med å bevise årsakssammenheng mellom tarmkreft og inntak av kjøtt. Man klarer kun å vise en statistisk sammenheng i observasjonsstudier. Men observasjonsstudier kan aldri bevise årsakssammenheng. De kan bare antyde til sammenhenger som må studeres i intervensjonsstudier. Hvis observasjonsstudier kunne bevise årsakssammenheng, så hadde brannvesenet forårsaket branner, iskrem forårsaket drukningsulykker, og asfalterte veier forårsaket skilsmisse. Observasjonsstudier på helse og kosthold har en stor feilkilde med noe som heter healthy user bias. Det betyr altså at en person som er helsebevisst vil gjøre ting som den personen tror er bra for helsa. Flere ting enn studien dekker. Det betyr ikke at alle de tingene er bra for helsa. Hadde "alle" trodd at det var bra for helsa å sove sittende på en kjøkkenstol, så hadde de helsebevisste prøvd å sove sittende på en kjøkkenstol, men de som ikke brydde seg sov i seng. Da ville observasjonsstudier senere vise at de som sover sittende på en kjøkkenstol var sunnere enn de som sover i seng. Så vi har faktisk ikke noe bevis for at rødt kjøtt er usunt, eller at kjøtt øker risiko for kreft. Kun observasjonsstudier som viser at helsebevisste mennesker spiser mindre rødt kjøtt og helsebevisste mennesker er sunnere. Og det er jo betenkelig at langtidsvegetarianere har høyere forekomst av nettopp tarmkreft enn altetere, til tross for at de er mye mer helsebevisste. Anonymkode: fb38c...886 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det ikke betydelig mer interessant at adventister generelt lever lengre enn dem som spiser alt det de ikke spiser? De nyter verken alkohol eller andre rusmidler noe som og kan være med å påvirke at de lever lengre enn dem som ikke er adventister. Anonymkode: 0e766...caf Kostholdet til vegetarianske og veganske adventister ser jo ut til å være mangelfullt. I Loma Linda (en by full med mye adventister) har vegetarianske og veganske menn mye dårligere spermkvalitet enn alteterne. Livet til adventistene er annerledes enn ikke-adventister, ikke bare når det er snakk om kosthold. Familie står sterkt i troen deres og de passer på å ha gode familieforhold. De er opptatt av helse og trener, røyker ikke, passer på å få nok søvn, passer på stressnivå og slikt ting. Forskjellen på gjennomsnittlig levealder mellom adventister og mennesker rundt dem som ikke er adventister, er samme forskjell som det er mellom mormonere og mennesker rundt dem som ikke er mormonere. Mormonere spiser kjøtt. Altså er det nok mer sannsynlig at det er stress, trening, søvn, røyk, alkohol, familieforhold og slike ting som gjør at de har høyere levealder. Er det ikke betydelig mer interessant at Hong Kong har høyeste forventede levealder i verden og ett av de høyeste inntakene av kjøtt i verden? Over dobbelt så mye kjøtt som Nordmenn. Anonymkode: fb38c...886 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #42 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 15.53): De gjør andre ting som er bra for helsa. Å kutte ut kjøtt ser ikke ut til å være bra for helsa. Kostholdet til adventistene er åpenbart utilstrekkelig siden spermkvaliteten er mye dårligere. Anonymkode: fb38c...886 Hm...Leste nettopp at blant annet overvekt (det lider jo mer enn halvparten av norske menn av) er en viktig årsak til dårlig sædkvalitet? Vegetarianere er stort sett slankere. En annen ting er at dårlig sædkvalitet tilsynelatende primært er et i-landsproblem, og er det noen som trøkker i seg kjøtt, er det amerikanere og europeere. https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter/om-menns-fruktbarhet Anonymkode: ac915...1e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #43 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hm...Leste nettopp at blant annet overvekt (det lider jo mer enn halvparten av norske menn av) er en viktig årsak til dårlig sædkvalitet? Vegetarianere er stort sett slankere. En annen ting er at dårlig sædkvalitet tilsynelatende primært er et i-landsproblem, og er det noen som trøkker i seg kjøtt, er det amerikanere og europeere. https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter/om-menns-fruktbarhet Anonymkode: ac915...1e3 Slanke veganere i Loma Linda (altså adventister) hadde til og med dårligere spermkvalitet enn altere med høyere BMI. Gjennomsnittlig BMI for veganerne var 24,1 mens for alteterne var det 28,3. Anonymkode: fb38c...886 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catch22 Skrevet 23. desember 2024 #44 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 19.12.2024 den 10.35): Disse handler jo bare om ofring, ikke å spise kjøtt. Anonymkode: fb38c...886 Nei, en liten del handler om ofring av dyr, og poenget er å vise at det er galt å drepe dyr. Jeg viser også til skapelsesberetningen hvor det ikke står noe om at dyr er skapt til føde. Tvert i mot står det hva slags planter og kornsorter som er skapt til menneskeføde. Kjøttspising begynte man med først etter vannflommen. Hvorfor det om Gud skapte dyrene til føde? Hvorfor skapte Gud blindtarmen når den ikke kan brukes til noe? Kan det stemme at mennesket er skapt til å være vegitarianere og at blindtarmen en gang faktisk hadde en viktig funksjon, å være et lager for fettreserver? Så hvis du leser at det bare handler om ofring, så les igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 23. desember 2024 #45 Del Skrevet 23. desember 2024 Catch22 skrev (33 minutter siden): Nei, en liten del handler om ofring av dyr, og poenget er å vise at det er galt å drepe dyr. Jeg viser også til skapelsesberetningen hvor det ikke står noe om at dyr er skapt til føde. Tvert i mot står det hva slags planter og kornsorter som er skapt til menneskeføde. Kjøttspising begynte man med først etter vannflommen. Hvorfor det om Gud skapte dyrene til føde? Hvorfor skapte Gud blindtarmen når den ikke kan brukes til noe? Kan det stemme at mennesket er skapt til å være vegitarianere og at blindtarmen en gang faktisk hadde en viktig funksjon, å være et lager for fettreserver? Så hvis du leser at det bare handler om ofring, så les igjen... Strengt tatt så står det at dyrene skal ha grøntfor - og så skapte Han oss og sa vi hadde råderett over dyrene og plantene. Til Adam sa Han at Han kunne spise av alle fruktene i hagen, bortsett fra det berømmelige treet, men at Han ikke nevnte om vi skulle spise dyr, betyr ikke at Han er i mot det. Nå slaktet de og fisket i alle år og ikke en ting av dette er regnet som synd. Jesus hjalp disiplene å fiske og ikke tal om Han lot de gjøre det om det handlet om å kaste fisken etterpå. Og uansett; det står skrevet med all tydelighet at vi kan spise ALT! Om alt er like sunt er en annen sak, men Gud nekter oss ikke og rynker ikke på nesen av det. Går vi derimot ut og slår i hjel en sau eller katt eller noe bare for 'moro' skyld er det annerledes selvfølgelig. Når det gjelder offer er ikke det det samme som å ofre livet til levende vesener, å slakte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catch22 Skrevet 23. desember 2024 #46 Del Skrevet 23. desember 2024 Zenobia skrev (På 19.12.2024 den 15.53): Jeg forholder meg til hele den nåværende Bibelen som Guds inspirerte Ord. Etter mitt syn er en allmektig Gud i stand til å beskytte hele sitt skrevne ord, så det blir bevart gjennom alle tider. Trass i utallige forsøk på å ødelegge/forvanske det. 2) 2.Tim 3:16 "Hele Skriften er inspirert av Gud ... " Vedr. romerne: Utdraget fra Bibelen som jeg siterer i mitt forrige innlegg, handler om at Peter blir bedt om å besøke en romer, en offiser ved navn Kornelius. Apg 10:22 " ... Han fikk beskjed fra Gud gjennom en hellig engel om å hente deg [Peter] hjem til seg [Kornelius] og høre hva du har å si ... " (Sammenhengen viser hvem det tales om; satte inn navnene for økt leseforståelse) I løpet av besøket konkluderer Peter (v 34): "Nå skjønner jeg virkelig at Gud ikke gjør forskjell på folk ... " Men hvis jeg forstår deg riktig, mener du at de greske skrifter (NT) er upålitelige? (Beklager om jeg misforstår deg) At skriften er "inspirert" av Guds ord betyr ikke at alt som står der er rett. Hvorfor skulle man advare om at Herrens lov er forfalsket. (Jer 8,8), eller at kunnskapens nøkkel er stjålet (Luk 11,52) om skriften er riktig? Det nye testamente er dessverre fullt av feil etter at skrivere har kopiert manuskriptene utallige ganger gjennom århundrene. Allerede i 1707 fant den britiske forskeren John Mill over 30 000 steder i teksten hvor det var forskjell mellom håndskrevne kopier av Det nye testamente på gresk. I dag kjenner vi over 5700 manuskripter av det nye testamente på gresk, og det er funnet mange hundre tusen avvik mellom dem. Det samme gjelder GT. Den er full av feil og selvmotsigelser. F.eks finnes det to moselover. De ti bud og en grotesk lov hvor vantro, homofile og en rekke andre skal steines. Utro prestedøtre skal brennes på bålet og denne gud bestemmer til og med hva en slave skal koste. Denne Jahve beordrer en rekke folkemord, også uskyldige skal dø og han vil ha menneskeofringer for å stilne sin vrede, drap på en Israelitt og hans gravide kone slik at herrens vrede kan stilne og pesten denne gud har sendt ut skal stoppe. - Dra nå ut og slå amalekittene. Slå alt som tilhører dem, med bann. Spar ingen. Drep menn og kvinner, småbarn og spedbarn, okser og sauer, kameler og esler! (Første samuelsbok 15:2-4) Et annet eksempel som er bare tull og ikke kommer fra den gode Gud 'Fra Jeriko dro profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: «Kom deg vekk, din flintskalle! Kom deg vekk, din flintskalle!» Da han snudde seg og fikk se dem, forbannet han dem i Herrens navn. Og to bjørner kom ut av skogen og rev i hjel førtito av barna.' (Andre kongebok, 2:23-24) Jeg kan gi haugevis med eksempler på ting et fornuftig og oppegående menneske forstår ikke kommer fra en god, fullkommen, allviten og allmektig Gud som kalles kjærligheten selv, men jeg skal nøye meg med å vise til verset du siterer og som er av Paulus... 2.Tim 3:16 "Hele Skriften er inspirert av Gud ... " Det var også Paulus som skal ha sagt dette, noe vi i dag vet at er feil og strider mot Jesu lære: Mannen er kvinnens hode - Jeg vil dere skal vite at Kristus er enhver manns hode, mannen er kvinnens hode, og Kristi hode er Gud. (1Kor 11,3) Kvinnen ble skapt for mannens skyld - Mannen må ikke dekke hodet, for han er Guds bilde og ære. Men kvinnen er mannens ære. 8 For mannen ble ikke til av kvinnen, men kvinnen av mannen. Mannen ble heller ikke skapt for kvinnens skyld, men kvinnen for mannens. (1Kor 11,7) Kvinnene skal tie i menigheten - Som i alle kristne menigheter skal kvinnene tie i menighetssamlingene. Det er ikke tillatt for dem å tale, de skal underordne seg, slik også loven sier. Hvis det er noe de vil lære, så la dem spørre sine menn hjemme. For det sømmer seg ikke for en kvinne å tale i menigheten. (1Kor 14,34) En kvinne skal ta imot læren i taushet og underordne seg - En kvinne skal ta imot læren i taushet; hun skal underordne seg. Jeg tillater ikke en kvinne å opptre som lærer, heller ikke å være herre over mannen; hun skal være stille. (1Tim 2,11) Her går Paulus helt i mot Jesus og mye annet i bibelen, og ikke minst nyere viten. Bibelen viser at Gud brukte kvinner som både lærere, profeter, dommere og ledere. Debora var både profet, dommer og fører for Israel. Under hennes styre var det 40 år med fred i landet. Mirjam, Hulda og Anna var profeter og Anna forkynte i tempelet på Jesu tid. Nyere viten viser også at kvinner går forbi mannen på de fleste områder de slipper til. Jenter får bedre karakterer enn gutter. Flere kvinner tar doktorgrader enn menn. Det er også flere kvinner som lærere i skolen enn menn. I følge utdanningsnytt.no var andelen menn i grunnskolen på 36 prosent i 1999, mens andelen var sunket til 25 prosent i 2017... for å nevne noe. Men tilbake til dette med kjøttspising. Finner du det ikke rart at skapelsesberetningen ikke sier noe om at dyr er skapt til menneskeføde, men tvert i mot får vi oppgitt hva slags grønnsaker og kornsorter som er skapt til menneskeføde? Det var først etter vannflommen menneskene begynte å spise kjøtt. Det er jo ganske spesielt i seg selv. Det er også rart at de første menneskene levde i mange hundre år mens vi er heldige om vi blir 80-90... og hvorfor har vi blindtarmen når den ikke har noen hensikt og faktisk skaper problemer for mange. De må operere den bort. Det er vel neppe slik at Gud gjorde en feil da han skapte mennesket? Selv om at jeg fremdeles spiser kjøtt, fordi jeg er opplært til det, er jeg rimelig overbevist om at jeg bør slutte med det om man skal kunne bli fullkomment utviklet. Derfor forsøker jeg også å finne belegg for det. Ser du på vår natur så er dyrelivet slik at planteeterne er fredelige, mens rovdyrene bør vi passe oss for. Blant mennesker finner vi også rovdyr, i dobbel forstand. Så det store spørsmålet er hva et fullkomment åndelig menneske er. Kan du være full av kjærlighet og samtidig drepe «et medlem av en familie»...? Dyr har følelser, kan gråte og føle savn. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laraa Skrevet 23. desember 2024 #47 Del Skrevet 23. desember 2024 Det står et eller annet sted i bibelen at kroppen er guds tempel. Adventister tolker det som å ta vare på helsen er som å ta vare på skaperverket (guds tempel) og at å leve usunt er å ødelegge skaperverket . Vet ikke om det stemmer helt men det er i allefall det jeg har fått forklart. Har ei venninne som er Adventist. Hun er veganer og spiser i tillegg gluten og sukkerfritt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #48 Del Skrevet 23. desember 2024 Katolikker spiser ikke kjøtt når de faster, og ikke kjøtt på fredager. Noen spiser fisk da. Men tipper aventistene bare tar den helt ut. Anonymkode: 0305a...195 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catch22 Skrevet 23. desember 2024 #49 Del Skrevet 23. desember 2024 (endret) Lawyam skrev (1 time siden): Strengt tatt så står det at dyrene skal ha grøntfor - og så skapte Han oss og sa vi hadde råderett over dyrene og plantene. Til Adam sa Han at Han kunne spise av alle fruktene i hagen, bortsett fra det berømmelige treet, men at Han ikke nevnte om vi skulle spise dyr, betyr ikke at Han er i mot det. Nå slaktet de og fisket i alle år og ikke en ting av dette er regnet som synd. Jesus hjalp disiplene å fiske og ikke tal om Han lot de gjøre det om det handlet om å kaste fisken etterpå. Og uansett; det står skrevet med all tydelighet at vi kan spise ALT! Om alt er like sunt er en annen sak, men Gud nekter oss ikke og rynker ikke på nesen av det. Går vi derimot ut og slår i hjel en sau eller katt eller noe bare for 'moro' skyld er det annerledes selvfølgelig. Når det gjelder offer er ikke det det samme som å ofre livet til levende vesener, å slakte. Og Gud sa: «Se, jeg gir dere alle planter som setter frø, alle som finnes på hele jorden, og alle trær som bærer frukt med frø i. Det skal dere ha å spise. (1. Mosebok 1,29) Hvorfor begynte man først med kjøttspising etter vannflommen? Det står til og med i Store Norske Leksikon Først etter flommen blir det tillatt for menneskene å spise kjøtt Endret 23. desember 2024 av Catch22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 23. desember 2024 #50 Del Skrevet 23. desember 2024 Laraa skrev (3 minutter siden): Det står et eller annet sted i bibelen at kroppen er guds tempel. Adventister tolker det som å ta vare på helsen er som å ta vare på skaperverket (guds tempel) og at å leve usunt er å ødelegge skaperverket . Vet ikke om det stemmer helt men det er i allefall det jeg har fått forklart. Har ei venninne som er Adventist. Hun er veganer og spiser i tillegg gluten og Korinter 3:16-17 N11BM Vet dere ikke at dere er Guds tempel, og at Guds Ånd bor i dere? Dersom noen ødelegger Guds tempel, skal Gud ødelegge ham. For Guds tempel er hellig, og dette tempelet er dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #51 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 11.30): Fordi de har valgt å tolke bibelen slik. Og så står helse sterkt i troen deres. Siden folk flest tror at det er sunt å kutte ut kjøtt, så kutter de helsebevisste adventistene ofte ut kjøtt. I Loma Linda, California er det mange adventister. Der har de testet spermkvaliteten på menn. Alteterne hadde mye bedre spermkvalitet enn vegetarianerne og veganerne, til tross for at vegetarianerne og veganerne så sunnere ut på overflaten. Spermkvaliteten avslører at det er usunt å kutte ut kjøtt. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27280539/ Anonymkode: fb38c...886 Jeg kan finne mange studier som viser at det er sunnere å være vegetarianere eller veganere. Det er dessuten stor forskjell på å være veganer og vegetarianer. Barn kan for eksempel fint være vegetarianere, men bør ikke være veganere før de er ferdig utvokst. Av en eller annen grunn, så irriterer det visst enkelte kjøttetere grenseløst at noen velger å være veganere eller vegetarianere. Selv så gidder jeg ikke blande meg bort i hva andre spiser. «Et kosthold med mye rødt kjøtt, pølser, hamburgere og andre produkter av slikt kjøtt øker sannsynligvis risikoen for tykktarms- og endetarmskreft, og kanskje også risikoen for kreft i bukspyttkjertelen , bryst, prostata og nyrer.» https://nhi.no/sykdommer/kreft/vis-kreftvett/kostrad-om-rodt-kjott-brod-kornvarer Anonymkode: 67260...712 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catch22 Skrevet 23. desember 2024 #52 Del Skrevet 23. desember 2024 Lawyam skrev (9 minutter siden): Korinter 3:16-17 N11BM Vet dere ikke at dere er Guds tempel, og at Guds Ånd bor i dere? Dersom noen ødelegger Guds tempel, skal Gud ødelegge ham. For Guds tempel er hellig, og dette tempelet er dere. Nå har vel dette lite med Vegetarianisme og gjøre, men det er helt rett. Jesus rev ned stentempelet for å gjenoppbygge kroppen som tempel. (Joh 2,20) Og da er det faktisk viktig å vite om drap på dyr for å spise dem er riktig. Det ville jo være forskrekkelig om det at du skal ikke drepe også gjelder dyrene som har sin egen funksjon i den veven skaperverket er. Alt henger sammen. I det nye tempelet vil hver og en som er født på ny være en byggestein og en del av tempelet hvor Jesus er hjørnestein. (Ordet for hjørnestein kan også bety toppstein) - Jeg skal rive ned dette tempelet som er gjort med hender, og på tre dager bygge et annet som ikke er gjort med hender. (Mark 14,58) - Dere er bygd opp på apostlenes og profetenes grunnvoll, med Kristus Jesus selv som hjørnesteinen. Han holder hele bygningen sammen, så den vokser til et hellig tempel i Herren, og i ham blir også dere bygd opp til en bolig for Gud i Ånden. (Ef 2,19) - Kom til ham, den levende steinen, som ble vraket av mennesker, men er utvalgt og dyrebar for Gud, og bli selv levende steiner som bygges opp til et åndelig hus! Bli et hellig presteskap og bær fram åndelige offer, som Gud tar imot med glede ved Jesus Kristus. (1. Peter 2,4) Bibelen sier jo flere steder at man ikke kan bygge et hus for Gud som rommer ALT. - Himmelen er min trone, og jorden er min fotskammel. Hva slags hus kan dere bygge for meg, sier Herren, eller hvor er stedet der jeg kan hvile? Har ikke min hånd skapt alt dette? (Apg 7,49) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 23. desember 2024 #53 Del Skrevet 23. desember 2024 (endret) Catch22 skrev (35 minutter siden): Nå har vel dette lite med Vegetarianisme og gjøre, men det er helt rett. Jesus rev ned stentempelet for å gjenoppbygge kroppen som tempel. (Joh 2,20) Og da er det faktisk viktig å vite om drap på dyr for å spise dem er riktig. Det ville jo være forskrekkelig om det at du skal ikke drepe også gjelder dyrene som har sin egen funksjon i den veven skaperverket er. Alt henger sammen. Ingenting, det handler om å ta vare på kroppen selvsagt, med også ånden i oss, men jeg tenker nå at hvis det var så skrekkelig synd å spise noe dyr så ville vi fått klar advarsel om det. Det handler nok om måtehold. Dog, jeg mener det var Daniel, eller var det David som satt i fengsel og krevde rå grønnsaker og han fikk kjempehelse så det er selvfølgelig flott med grønnfor, men alt med måte. Vi har hvertfall lov å spise alt, så da spiser jeg alt med god samvittighet. Må jo også lese Bibelverset i sammenhengen det står i. Ps; Daniel https://bibel.no/nettbibelen/les/nb-2011?book=DAN&chapter=1&verse=1 Catch22 skrev (35 minutter siden): I det nye tempelet vil hver og en som er født på ny være en byggestein og en del av tempelet hvor Jesus er hjørnestein. (Ordet for hjørnestein kan også bety toppstein) - Jeg skal rive ned dette tempelet som er gjort med hender, og på tre dager bygge et annet som ikke er gjort med hender. (Mark 14,58) - Dere er bygd opp på apostlenes og profetenes grunnvoll, med Kristus Jesus selv som hjørnesteinen. Han holder hele bygningen sammen, så den vokser til et hellig tempel i Herren, og i ham blir også dere bygd opp til en bolig for Gud i Ånden. (Ef 2,19) - Kom til ham, den levende steinen, som ble vraket av mennesker, men er utvalgt og dyrebar for Gud, og bli selv levende steiner som bygges opp til et åndelig hus! Bli et hellig presteskap og bær fram åndelige offer, som Gud tar imot med glede ved Jesus Kristus. (1. Peter 2,4) Bibelen sier jo flere steder at man ikke kan bygge et hus for Gud som rommer ALT. - Himmelen er min trone, og jorden er min fotskammel. Hva slags hus kan dere bygge for meg, sier Herren, eller hvor er stedet der jeg kan hvile? Har ikke min hånd skapt alt dette? (Apg 7,49) Endret 23. desember 2024 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå