AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #21 Del Skrevet 16. desember 2024 Maia70 skrev (19 minutter siden): Likevel står det at han spiste brød og vin, det står ingenting om at han spiste lam, gjør det vel? Og tenk på dette: Jesus ryddet tempelet for slakt og offerdyr fire dager før han ble drept, dette tempelet: https://www.nbcnews.com/science/animal-sacrifice-powered-ancient-jerusalems-economy-8C11073738 Jesus sa han ønsket nåde, ikke offer. Og ja, vi snakker om ofring her, fordi: Påskelammet ble ofret i det samme tempelet som Jesus ryddet for offerdyr: The slaughtering took place in the courtyard of the Temple at Jerusalem. Så er det logisk at Jesus setter seg ned og spiser et lam som er ofret i tempelet som han ryddet ut rett før? Hva er ulogisk med det? Slakting og offer til gudene er ikke det samme. Du må ikke blande disse. Mennesket trenger næring fra kjøtt. Anonymkode: fb38c...886 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 16. desember 2024 #22 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hva er ulogisk med det? Slakting og offer til gudene er ikke det samme. Du må ikke blande disse. Mennesket trenger næring fra kjøtt. Anonymkode: fb38c...886 Det er så irriterende når folk ikke gidder å lese. Tydelig at du har ingen interesse av Bibelen eller Kristendom men bare må misjonere om å spise kjøtt i alle tråder som er. Påskelammet er et offerdyr, og det ble ofret i tempelet Jesus ryddet for offerdyr få dager før, og det ble ikke ofret til "gudene", det ble ofret til Gud. Jødene ofret ikke til "gudene", de ofret til Gud (eller det de trodde var Gud). Det var dette som var tradisjonen da Jesus levde enten du liker det eller ei: "The Passover sacrifice (Hebrew: קרבן פסח, romanized: Qorban Pesaḥ), also known as the Paschal lamb or the Passover lamb, is the sacrifice that the Torah mandates the Israelites to ritually slaughter on the evening of Passover, and eat lamb on the first night of the holiday with bitter herbs and matzo. (...) The sacrificial animal, which was either a lamb or goat, had to be a male, one year old, and without blemish. Each family or society offered one animal together, which did not require the semikah (laying on of hands), although it was obligatory to determine who were to take part in the sacrifice that the slaughtering might take place with the proper intentions. (...) The slaughtering took place in the courtyard of the Temple at Jerusalem. The slaughter could be performed by a layman, although the rituals dealing with the blood and fat had to be carried out by a priest.[2][3] " https://en.wikipedia.org/wiki/Passover_sacrifice Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #23 Del Skrevet 17. desember 2024 Maia70 skrev (7 timer siden): Det er så irriterende når folk ikke gidder å lese. Tydelig at du har ingen interesse av Bibelen eller Kristendom men bare må misjonere om å spise kjøtt i alle tråder som er. Påskelammet er et offerdyr, og det ble ofret i tempelet Jesus ryddet for offerdyr få dager før, og det ble ikke ofret til "gudene", det ble ofret til Gud. Jødene ofret ikke til "gudene", de ofret til Gud (eller det de trodde var Gud). Det var dette som var tradisjonen da Jesus levde enten du liker det eller ei: "The Passover sacrifice (Hebrew: קרבן פסח, romanized: Qorban Pesaḥ), also known as the Paschal lamb or the Passover lamb, is the sacrifice that the Torah mandates the Israelites to ritually slaughter on the evening of Passover, and eat lamb on the first night of the holiday with bitter herbs and matzo. (...) The sacrificial animal, which was either a lamb or goat, had to be a male, one year old, and without blemish. Each family or society offered one animal together, which did not require the semikah (laying on of hands), although it was obligatory to determine who were to take part in the sacrifice that the slaughtering might take place with the proper intentions. (...) The slaughtering took place in the courtyard of the Temple at Jerusalem. The slaughter could be performed by a layman, although the rituals dealing with the blood and fat had to be carried out by a priest.[2][3] " https://en.wikipedia.org/wiki/Passover_sacrifice Jeg er fra bibelbeltet og ja, jeg har helt ærlig kristendommen langt oppi halsen. Kristendommen har ødelagt mye i mitt liv og jeg har ingen positive assosiasjoner til kristendommen. Det er mange jævlige kristne der ute som tror de er bedre enn alle andre. Et liv i bibelbeltet har dessverre også gjort at jeg har lært en del om bibelen. Men selv om jeg tror at bibelen er for det meste oppspinn, så har det ingen betydning for diskusjonen. Jeg har fortsatt kunnskaper om hva bibelen sier og jeg har nettbibel tilgjengelig. Man kan vel diskutere hva som står i en Harry Potter-bok, selv om man ikke tror at Harry Potter er ekte? Bibelen er jo ikke noe annerledes. Jeg svarte deg i den andre tråden om den propagandafilmen, men jeg tror ikke jeg har sett deg i andre tråder. Det blir litt søkt å kalle mitt svar for misjonering når du startet den propagandafilm-tråden. Og her blander du jo ofring til guder og slakting igjen. Er ribba en offergris og pinnekjøttet et offerlam for guder siden Nordmenn feirer en høytid med et kjøttrikt måltid? Eller er det bare slakting for å ha et festmåltid med god mat og tradisjoner? Påskelammet startet jo som et offer, og så tok de borte gudedelen av det og så bestod tradisjonen med å ha et godt måltid for å feire. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å forstå dette konseptet. Anonymkode: fb38c...886 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym11223344 Skrevet 17. desember 2024 #24 Del Skrevet 17. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvorfor hopper du galant over det faktum at adventistene i Loma Linda lever i gj.snitt 10år-år lengre enn det nasjonale gjennomsnittet i usa? Gj.snitt alder for menn og kvinner i Loma Linda er 89 og 91. Det har direkte sammenheng med at adventistene verken drikker alkohol eller spiser kjøtt. Glemte å du også å nevne den sterke linken mellom tarmkreft og inntak av kjøtt? Anonymkode: 2af3b...724 Du glemmer at de i tillegg alltid holder seg slanke, trener daglig og er sosiale. De er avholds og røyker ikke. Fraværet av tarmkreft er ikke signifikant i denne sammenhengen. Endret 17. desember 2024 av Anonym11223344 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #25 Del Skrevet 17. desember 2024 Adventist vektlegger sunnhet og helse, (ref bibelen, behandle kroppen som ett tempel), derfor velger mange av oss å være vegetarianere. Men det som ifølge bibelens gamle testamente ikke skal skal spises er svinekjøtt og skalldyr. Dette er "restriksjoner" de fleste adventister følger. Anonymkode: 0fdc7...312 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 17. desember 2024 #26 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg svarte deg i den andre tråden om den propagandafilmen, men jeg tror ikke jeg har sett deg i andre tråder. Det blir litt søkt å kalle mitt svar for misjonering når du startet den propagandafilm-tråden. Og her blander du jo ofring til guder og slakting igjen. Er ribba en offergris og pinnekjøttet et offerlam for guder siden Nordmenn feirer en høytid med et kjøttrikt måltid? Eller er det bare slakting for å ha et festmåltid med god mat og tradisjoner? Påskelammet startet jo som et offer, og så tok de borte gudedelen av det og så bestod tradisjonen med å ha et godt måltid for å feire. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å forstå dette konseptet. Anonymkode: fb38c...886 Da beklager jeg, det er en her som misjonerer om kjøtteting i alle tråder, så jeg trodde du var vedkommende. Når det gjeler ofring til guder og slakting går du langt bort fra hva vi opprinnelig diskuterte, nemlig om Jesus spiste lam på den siste nattverden. Det lammet som han eventuelt hadde spist da, ville vært et lam som hadde blitt ofret i tempelet i Jerusalem som han ryddet ut bare dager før. For det var der lammene ble slaktet som ble spist den dagen, de var offerlam. Og Jesus sa han ville ha nåde, ikke offer. Leser du linkene mine? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #27 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 14.51): Det jødiske påskemåltidet er med lam. Anonymkode: fb38c...886 Det er lov å bytte ut lammet på sedertallerkenen med rødbete, det har det alltid vært. Det står bare at det er vanlig med lam, ikke at de faktisk hadde lam på bordet. Anonymkode: fd8d4...a75 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 17. desember 2024 #28 Del Skrevet 17. desember 2024 Apg 10:9-16 Dagen etter, mens de var underveis og nærmet seg byen, gikk Peter opp på taket omkring den sjette timen for å be. Han ble veldig sulten og ville spise. Mens måltidet ble laget i stand, kom han i transe og så at himmelen var åpnet, og at noe kom dalende ned. Det så ut som en stor linduk som ble senket ned på jorden etter de fire hjørnene. I den var det alle slags firbente dyr og krypdyr som lever på jorden, og alle slags fugler som flyr under himmelen. Da sa en stemme til ham: «Reis deg, Peter, slakt og spis!» Men Peter svarte: «Nei, Herre, det kan jeg ikke! For jeg har aldri spist noe besmittet og urent.»15 Så talte stemmen til ham igjen, for andre gang: «Slutt med å kalle det som Gud har renset, for urent.»16 Dette skjedde en tredje gang, og straks ble alt sammen tatt opp til himmelen. Ikke bare kan kristne spise det som var tillat under Moseloven. Gud renset "alle slags firbente dyr osv" (vers 12), så vi kunne spise dem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catch22 Skrevet 19. desember 2024 #29 Del Skrevet 19. desember 2024 Jeg leste en gang at mennesket var skapt til å være vegitarianere og at den veldig unødige «blindtarmen» den gang fungerte som et lager for fettreserver men dette forsvant etter at menneskene begynte å spise kjøtt. Vismannen Martinius skrev at en naturlig del av av den åndelige utvikling er å slutte å spise kjøtt. Man kan ikke forene den rene kjærligheten med en livsførsel hvor vi dreper og spiser dyr. I bibelens skapelsesberetning står det om hva slags planter og kornsorter som er skap som føde. Dette med kjøttspising kommer senere. Først etter vannflommen blir det tillatt for menneskene å spise kjøtt. Selv dette med dyreoffer i bibelen mener jeg er feil og noe som ble utført av Israelittene. Gud sier jo selv at all skapning er hans så hvilke kjøttoffer skulle man gi Gud? - Mon jeg skulde ete oksers kjøtt og drikke bukkers blod? Ofre Gud takksigelse og gi den Høieste det du har lovt. 23 Den som ofrer takksigelse, ærer mig, og den som går den rette vei, ham vil jeg la skue Guds frelse. (Salmene 50, 13) - Hvad skal jeg med eders mange slaktoffer? sier Herren; jeg er mett av brennoffer av værer og av gjøkalvers fett, og til blod av okser og lam og bukker har jeg ikke lyst. (Jesaja 1,11) (Ordet mett kan også bety «har fått nok av» i negativ forstand) Joda, jeg er klar over at denne Jahve ønsker seg slakteoffer og nyter duften av brent kjøtt, også uskyldige menneskeoffer, men det er ikke den Guden Jesus taler om og GT er en mix av godt og ondt... En forvirringens bok. - For jeg vil ha kjærlighet, ikke slaktoffer og gudskjennskap framfor brennoffer. (Hosea 6,6) Folostratus skriver om Pytagoras at han gikk fremfor altrene i renhet og tillot ikke sin mage å bli forurenset ved å spise dyrekjøtt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catch22 Skrevet 19. desember 2024 #30 Del Skrevet 19. desember 2024 (endret) Zenobia skrev (På 17.12.2024 den 22.13): Apg 10:9-16 Dagen etter, mens de var underveis og nærmet seg byen, gikk Peter opp på taket omkring den sjette timen for å be. Han ble veldig sulten og ville spise. Mens måltidet ble laget i stand, kom han i transe og så at himmelen var åpnet, og at noe kom dalende ned. Det så ut som en stor linduk som ble senket ned på jorden etter de fire hjørnene. I den var det alle slags firbente dyr og krypdyr som lever på jorden, og alle slags fugler som flyr under himmelen. Da sa en stemme til ham: «Reis deg, Peter, slakt og spis!» Men Peter svarte: «Nei, Herre, det kan jeg ikke! For jeg har aldri spist noe besmittet og urent.»15 Så talte stemmen til ham igjen, for andre gang: «Slutt med å kalle det som Gud har renset, for urent.»16 Dette skjedde en tredje gang, og straks ble alt sammen tatt opp til himmelen. Ikke bare kan kristne spise det som var tillat under Moseloven. Gud renset "alle slags firbente dyr osv" (vers 12), så vi kunne spise dem. Tja, det er delte meninger om det. Husk på hvem som ikke ville vite av sannheten og korsfestet symbolet på det sanne ord. Det skjedde på Golgata som betyr "Hodeskallen" og det er i hodet vi vurderer hva som er rett eller galt, eller lar lysten råde fritt. Så etter at Johannes, døperen av sannheten ble halshugget, Det sanne ord korsfestet, og disiplene forfulgt og drept og ikke minst ble alle kristne, kristendom og evangelier som ikke stemte med Romernes Romersk/katolske kristendom drept og brent, så fikk man et evangelie verden gjerne kan tåle. Det bringer ikke samhold, fred og kjærlighet, men det motsatte og menneskene som ikke ville vite av sannheten kunne leve som før, i forlystelse og begjær. Jeremia 8,8 skriver at skriverne har forfalsket herrens lov, hvilket er riktig om man studerer bibelen. Skriverne har stjålet kunnskapens nøkkel, nøkkelen til forståelse (Luk 11,52), men likevel leser man og forstår bibelen ordrett? I åpenbaringen leser vi om den lille bok som smaker søtt på tungen og blir bitter i buken... Derfor står det noe om at sannheten finnes i oss og vil åpenbares for dem som søker den opp-riktig, men det verset fant jeg ikke i farten, men finner dette i Jessaja 31,33 - Jeg vil gi min lov i deres sinn og skrive den i deres hjerte. (Jesaja 31,33) Se forøvrig kommentaren min over. Endret 19. desember 2024 av Catch22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #31 Del Skrevet 19. desember 2024 Catch22 skrev (5 timer siden): Jeg leste en gang at mennesket var skapt til å være vegitarianere og at den veldig unødige «blindtarmen» den gang fungerte som et lager for fettreserver men dette forsvant etter at menneskene begynte å spise kjøtt. Vismannen Martinius skrev at en naturlig del av av den åndelige utvikling er å slutte å spise kjøtt. Man kan ikke forene den rene kjærligheten med en livsførsel hvor vi dreper og spiser dyr. I bibelens skapelsesberetning står det om hva slags planter og kornsorter som er skap som føde. Dette med kjøttspising kommer senere. Først etter vannflommen blir det tillatt for menneskene å spise kjøtt. Selv dette med dyreoffer i bibelen mener jeg er feil og noe som ble utført av Israelittene. Gud sier jo selv at all skapning er hans så hvilke kjøttoffer skulle man gi Gud? - Mon jeg skulde ete oksers kjøtt og drikke bukkers blod? Ofre Gud takksigelse og gi den Høieste det du har lovt. 23 Den som ofrer takksigelse, ærer mig, og den som går den rette vei, ham vil jeg la skue Guds frelse. (Salmene 50, 13) - Hvad skal jeg med eders mange slaktoffer? sier Herren; jeg er mett av brennoffer av værer og av gjøkalvers fett, og til blod av okser og lam og bukker har jeg ikke lyst. (Jesaja 1,11) (Ordet mett kan også bety «har fått nok av» i negativ forstand) Joda, jeg er klar over at denne Jahve ønsker seg slakteoffer og nyter duften av brent kjøtt, også uskyldige menneskeoffer, men det er ikke den Guden Jesus taler om og GT er en mix av godt og ondt... En forvirringens bok. - For jeg vil ha kjærlighet, ikke slaktoffer og gudskjennskap framfor brennoffer. (Hosea 6,6) Folostratus skriver om Pytagoras at han gikk fremfor altrene i renhet og tillot ikke sin mage å bli forurenset ved å spise dyrekjøtt. Disse handler jo bare om ofring, ikke å spise kjøtt. Anonymkode: fb38c...886 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 19. desember 2024 #32 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Disse handler jo bare om ofring, ikke å spise kjøtt. Anonymkode: fb38c...886 Nå var dyreoffer og det å spise kjøtt veldig forbundet med hverandre i Bibelske tider...akkurat hvor mye vet jeg ikke, men når tempelet i Jerusalem ble beskrevet som et slaktehus, så var det temmelig nært forbundet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 19. desember 2024 #33 Del Skrevet 19. desember 2024 (endret) Men hvordan får du det til at om templer brukes til å slakte i til å bli reklame for grønt? Tror du Jesus hadde reagert mindre på om de sto å hakka opp grønnsaker? Hva sier det deg hvis våre kirker skulle være et sted hvor kjøpmenn samlet seg med bord og brukte de som markedsplasser - overalt hvor de sto å solgte varer, og tjente penger fordi der var det folk der? Ville ikke folk reagert, normale hvertfall...? Det var DET Jesus reagerte på; at 'min Fars hus ikke er en markedsplass, men et sted for tilbedelse'. Og så vrir du det om til å handle om noe annet. Han sa da ikke at 'min Fars hus skal selge grønntfor'! Endret 19. desember 2024 av Lawyam 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 19. desember 2024 #34 Del Skrevet 19. desember 2024 Catch22 skrev (10 timer siden): Tja, det er delte meninger om det. Husk på hvem som ikke ville vite av sannheten og korsfestet symbolet på det sanne ord. Det skjedde på Golgata som betyr "Hodeskallen" og det er i hodet vi vurderer hva som er rett eller galt, eller lar lysten råde fritt. Så etter at Johannes, døperen av sannheten ble halshugget, Det sanne ord korsfestet, og disiplene forfulgt og drept og ikke minst ble alle kristne, kristendom og evangelier som ikke stemte med Romernes Romersk/katolske kristendom drept og brent, så fikk man et evangelie verden gjerne kan tåle. Det bringer ikke samhold, fred og kjærlighet, men det motsatte og menneskene som ikke ville vite av sannheten kunne leve som før, i forlystelse og begjær. Jeremia 8,8 skriver at skriverne har forfalsket herrens lov, hvilket er riktig om man studerer bibelen. Skriverne har stjålet kunnskapens nøkkel, nøkkelen til forståelse (Luk 11,52), men likevel leser man og forstår bibelen ordrett? I åpenbaringen leser vi om den lille bok som smaker søtt på tungen og blir bitter i buken... Derfor står det noe om at sannheten finnes i oss og vil åpenbares for dem som søker den opp-riktig, men det verset fant jeg ikke i farten, men finner dette i Jessaja 31,33 - Jeg vil gi min lov i deres sinn og skrive den i deres hjerte. (Jesaja 31,33) Se forøvrig kommentaren min over. Jeg forholder meg til hele den nåværende Bibelen som Guds inspirerte Ord. Etter mitt syn er en allmektig Gud i stand til å beskytte hele sitt skrevne ord, så det blir bevart gjennom alle tider. Trass i utallige forsøk på å ødelegge/forvanske det. 2) 2.Tim 3:16 "Hele Skriften er inspirert av Gud ... " Vedr. romerne: Utdraget fra Bibelen som jeg siterer i mitt forrige innlegg, handler om at Peter blir bedt om å besøke en romer, en offiser ved navn Kornelius. Apg 10:22 " ... Han fikk beskjed fra Gud gjennom en hellig engel om å hente deg [Peter] hjem til seg [Kornelius] og høre hva du har å si ... " (Sammenhengen viser hvem det tales om; satte inn navnene for økt leseforståelse) I løpet av besøket konkluderer Peter (v 34): "Nå skjønner jeg virkelig at Gud ikke gjør forskjell på folk ... " Men hvis jeg forstår deg riktig, mener du at de greske skrifter (NT) er upålitelige? (Beklager om jeg misforstår deg) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 19. desember 2024 #35 Del Skrevet 19. desember 2024 Zenobia skrev (1 time siden): Jeg forholder meg til hele den nåværende Bibelen som Guds inspirerte Ord. Etter mitt syn er en allmektig Gud i stand til å beskytte hele sitt skrevne ord, så det blir bevart gjennom alle tider. Så Gud er istand til å beskytte sitt skrevne ord, men ikke forhindre misbruk og drap av barn? Det gir ingen mening at Gud skulle være så opptatt av en eneste bok og ignorere all grusomheten som skjer i verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 19. desember 2024 #36 Del Skrevet 19. desember 2024 Lawyam skrev (1 time siden): Men hvordan får du det til at om templer brukes til å slakte i til å bli reklame for grønt? Tror du Jesus hadde reagert mindre på om de sto å hakka opp grønnsaker? Hva sier det deg hvis våre kirker skulle være et sted hvor kjøpmenn samlet seg med bord og brukte de som markedsplasser - overalt hvor de sto å solgte varer, og tjente penger fordi der var det folk der? Ville ikke folk reagert, normale hvertfall...? Det var DET Jesus reagerte på; at 'min Fars hus ikke er en markedsplass, men et sted for tilbedelse'. Og så vrir du det om til å handle om noe annet. Han sa da ikke at 'min Fars hus skal selge grønntfor'! Spørsmålet mitt er om all slakting kan ha vært inkludert i ordet "offer". Hvor mye kjøtt spiste de egentlig utenom ofringene? Vet vi det? Det vi vet helt sikkert er at påskelammet var et offerlam, så om Jesus spiste lam på den siste nattverden så spiste han et offer, og han hadde jo tidligere sagt at han ville ikke ha offer men barmhjertighet. I filmen Christspiracy så snakker de med mennesker som er vel bevandret Bibelen og andre gamle skrifter. En av dem er en professor i Hebraisk Bibeloversettelse, og hun slår opp ordet "parits" som Jesus brukte når han ryddet ut tempelet, og det betyr ikke nødvendigvis "tyver": https://bibleapps.com/hebrew/6530.htm Oversettelsen av ordet er en del av kildematerialet som er brukt i filmen: https://christspiracy.com/sources Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 19. desember 2024 #37 Del Skrevet 19. desember 2024 Maia70 skrev (25 minutter siden): Spørsmålet mitt er om all slakting kan ha vært inkludert i ordet "offer". Hvor mye kjøtt spiste de egentlig utenom ofringene? Vet vi det? Det vi vet helt sikkert er at påskelammet var et offerlam, så om Jesus spiste lam på den siste nattverden så spiste han et offer, og han hadde jo tidligere sagt at han ville ikke ha offer men barmhjertighet. I filmen Christspiracy så snakker de med mennesker som er vel bevandret Bibelen og andre gamle skrifter. En av dem er en professor i Hebraisk Bibeloversettelse, og hun slår opp ordet "parits" som Jesus brukte når han ryddet ut tempelet, og det betyr ikke nødvendigvis "tyver": https://bibleapps.com/hebrew/6530.htm Oversettelsen av ordet er en del av kildematerialet som er brukt i filmen: https://christspiracy.com/sources Nei, om Jesus spiste lam i påsken så spiste Han ikke et offer, Han ofret ikke lammet Han spiste, Han spiste det. Han ofret ikke noe til Gud annet enn seg selv, for oss - offer ble brakt frem i tempelet de, ikke hjemme. Takkemåltider er noe helt annet. Om vi spiser kjøtt ofrer vi ikke noe til Gud, vi spiser maten vår, samme med grønnsaker og brød. Nå var det det usyredes brød måltid da og da er det vanlig å spise usyret brød.... Når Jesus tok brødet og vinen og sa; dette er mitt legeme og mitt blod, så var ikke det en offerhandling Han gjorde; men Han innstiftet nattverden; en seremoni msn utøver til minne om det eneste offeret Gud godtar til syndernes tilgivelse; Jesus korsfestelse og død og blod, som vi heretter skulle gjøre til minne om det som skulle skje senere i påsken; og det skulle rense oss. Men ingen ofrer noe til Gud under nattverdener; man minnes det eneste offeret som er godt nok for Gud. Kristne ofrer ikke; de vet utmerket godt at det offeret som ble ofret var et offer som skal stå seg til evig tid. Det er det troen handler om; at Jesus ofret seg for oss og at det var godt NOK og at ingenting annet kunne tilfredsstille Gud eller redde mennesket enn Jesus. Ingen ting vi har å gjøre eller kan gjøre fra eller til for det hele samler seg om det ene; at gjelden vår ble betalt og alle synder ble lagt på Han så vi skal forstå at det ikke er våre gjerninger alt står på og faller på, men Hans og at vår gjeld/anklager mot oss er slettet for godt. Ingen behov for ofringer. Om man ofrer regner man ikke med at det er godt nok det Jesus gjorde og at vi liksom skal hjelpe til - og da handler det om tvil. Ikke tro. Gud tilgir den som tror, av nåde. Maten vi spiser har Han skapt og den er god og vi kan spise alt. Hva de gjorde før i tiden og om de slakta verre har ingenting med kristendommen å gjøre. Der finnes en regel; stol på Gud og et råd; vær snille mot hverandre og tilgi slik Gud har tilgitt oss. Og spis det du har lyst på, gjerne grønt, men grafse gjerne i et godt stekt lammelår fylt med rosmarin og hvitløk og nyt det og si takk for maten; den ble gitt oss for at vi skulle ha føde og et smil om munnen. Kristendommen handler om frihet og ikke slaveri. Det handler om at forbannelsen over menneskeheten som kom er brutt - ved Jesus død og oppstandelse. Vi er frie for anklagene som går mot oss. Også fra de som anklager oss for å spise feil mat. Blodet til Jesus renset oss og Han gav sitt liv for at vi skulle få leve i frihet fra skyld og skam. Jeg brånekter for å skulle ha dårlig samvittighet fordi noen skal påføre meg skam som jeg ikke trenger å bære på når Jesus bar den - og hvertfall ikke grønnskapsskam. Så skal miljøforkjempere gå i tog da og bruke Bibelen som et våpen; minner meg om the Handmaid's tale. Ren galskap. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 19. desember 2024 #38 Del Skrevet 19. desember 2024 Lawyam skrev (26 minutter siden): Nei, om Jesus spiste lam i påsken så spiste Han ikke et offer, Han ofret ikke lammet Han spiste, Han spiste det. Han ofret ikke noe til Gud annet enn seg selv, for oss - offer ble brakt frem i tempelet de, ikke hjemme. Takkemåltider er noe helt annet. Om vi spiser kjøtt ofrer vi ikke noe til Gud, vi spiser maten vår, samme med grønnsaker og brød. Nå var det det usyredes brød måltid da og da er det vanlig å spise usyret brød.... Det er ikke snakk om hva vi gjør i dag, det er snakk om hva de gjorde på den tiden. "7 Then came the day of Unleavened Bread on which the Passover lamb had to be sacrificed. 8 Jesus sent Peter and John, saying, “Go and make preparations for us to eat the Passover.”" https://www.biblegateway.com/passage/?search=Luke 22%3A7-23%2C Matthew 26%3A17-30&version=NIV Nå tror ikke jeg at Jesus spiste noe lam på den siste nattverden, da det står at han spiste vin og brød. Men her står det tydelig at påskelammet var et lam som ble ofret. Her også: "The Passover sacrifice (Hebrew: קרבן פסח, romanized: Qorban Pesaḥ), also known as the Paschal lamb or the Passover lamb, is the sacrifice that the Torah mandates the Israelites to ritually slaughter on the evening of Passover, and eat lamb on the first night of the holiday with bitter herbs and matzo." https://en.wikipedia.org/wiki/Passover_sacrifice Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 19. desember 2024 #39 Del Skrevet 19. desember 2024 https://www.evangelisten.no/artikler/485-jesus-og-paskemaltidet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #40 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 11.18): ? Anonymkode: 8dc6c...9a8 Er det ikke betydelig mer interessant at adventister generelt lever lengre enn dem som spiser alt det de ikke spiser? De nyter verken alkohol eller andre rusmidler noe som og kan være med å påvirke at de lever lengre enn dem som ikke er adventister. Anonymkode: 0e766...caf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå