Gå til innhold

Samisk kofte men ikke same nok?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg legger denne under bryllup fordi jeg skal gifte meg og har veldig lyst til å få sydd meg en kofte. Det jeg stusser på er om jeg er samisk nok. Mine besteforeldre var samiske, men snakket ikke språket hjemme, så jeg har ikke arvet språk og kultur fordi det var ikke noe de fokuserte på, og de skammet seg helt sikkert over det. Jeg føler likevel at det er en del av min identitet og har lyst til at mine barn også skal føle det. Jeg vil uansett få sydd en utradisjonell brudekofte, som viser tilhørlighet men uten de tradisjonelle samiske fargene. Hva tenker dere? 

Anonymkode: b1274...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er samisk selv, og tenker at du er samisk hvis du føler det selv. Og gjør et forsøk på å ta tilbake kulturen. 

Å lage en fantastikofte synes jeg derimot lite om. Eller mente du bare kofte i andre farger? 

Kofte har lange håndarbeidstradisjoner. Mange liker ikke at man endrer det, slik at verken håndverket lever videre, og det blir umulig å se hvor kofta kommer fra. Og mange har sterke følelser knyttet til sin kofte. 

Hvis du vil ta tilbake samisk tilhørighet ville jeg nok unngått å endre og trikse for mye med kofta. 

Anonymkode: cb866...4ed

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg er samisk selv, og tenker at du er samisk hvis du føler det selv. Og gjør et forsøk på å ta tilbake kulturen. 

Å lage en fantastikofte synes jeg derimot lite om. Eller mente du bare kofte i andre farger? 

Kofte har lange håndarbeidstradisjoner. Mange liker ikke at man endrer det, slik at verken håndverket lever videre, og det blir umulig å se hvor kofta kommer fra. Og mange har sterke følelser knyttet til sin kofte. 

Hvis du vil ta tilbake samisk tilhørighet ville jeg nok unngått å endre og trikse for mye med kofta. 

Anonymkode: cb866...4ed

Ja, tenker bare andre farger, mer jordfarger enn de sterke rødt gult osv. Alle detaljene tilhører koftens stedstilhørighet :)  Jeg har dialog med en duodjar som både syr kofter og lager belter. Det er viktig for meg at håndverket er i vare tatt :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis oldeforeldrene dine snakket samisk hjemme er du samisk nok til å stå i samemantallet i alle fall. Jeg personlig synes det er teit når folk *leter* etter en eller annen samisk slektning så de kan være samiske de også. Lurer også egentlig litt på hvordan man føler seg samisk om man ikke har hatt noen tilknytning til noe samisk?

Men kan jo godt hende du har det da, bare at språket har blitt borte. 

De fleste jeg kjenner har minst en "sommerkofte", da er stoffet som man vil, men man bruker et tradisjonelt mønster. Jeg brukte selv sommerkofte da jeg giftet meg, rett og slett fordi jeg synes det er mer behagelig (mindre varmt), og litt finere. Å sy en vanlig kofte i andre farger skriker feil i mitt hode. Men jeg ville aldri sagt det høyt til deg om jeg møtte deg med feil kofte 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
solsolsol skrev (18 minutter siden):

Hvis oldeforeldrene dine snakket samisk hjemme er du samisk nok til å stå i samemantallet i alle fall. Jeg personlig synes det er teit når folk *leter* etter en eller annen samisk slektning så de kan være samiske de også. Lurer også egentlig litt på hvordan man føler seg samisk om man ikke har hatt noen tilknytning til noe samisk?

Men kan jo godt hende du har det da, bare at språket har blitt borte. 

De fleste jeg kjenner har minst en "sommerkofte", da er stoffet som man vil, men man bruker et tradisjonelt mønster. Jeg brukte selv sommerkofte da jeg giftet meg, rett og slett fordi jeg synes det er mer behagelig (mindre varmt), og litt finere. Å sy en vanlig kofte i andre farger skriker feil i mitt hode. Men jeg ville aldri sagt det høyt til deg om jeg møtte deg med feil kofte 🤪

Hva vil det si å bære same for deg? :) Hvordan føler du deg samisk, kan du forklare slik at du svarer på ditt eget spørsmål? Jeg er nysgjerrig. Vil tro mange «leter» fordi de føler en tilhørighet og vil ha det «dokumentert»?  Ikke alle er født inn i det slik man kanskje er for eksempel i Karasjok?

Jeg føler en tilknytning fordi jeg er fra nord- norge og har samiske besteforeldre, men jeg føler på mange måter at jeg har blitt frarøvet kulturen fordi de helst ikke ville ha fokus på det. Mine besteforeldre var sjøsamer og var ikke tradisjonelle per definisjon, de drev ikke med rein og hadde ikke tradisjonelle samiske klær, men de hadde et nært forhold til naturen og var dyktige fangstfolk. Det har jeg interesse for og føler stor tilknytning til, hvis du skjønner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva vil det si å bære same for deg? :) Hvordan føler du deg samisk, kan du forklare slik at du svarer på ditt eget spørsmål? Jeg er nysgjerrig. Vil tro mange «leter» fordi de føler en tilhørighet og vil ha det «dokumentert»?  Ikke alle er født inn i det slik man kanskje er for eksempel i Karasjok?

Jeg føler en tilknytning fordi jeg er fra nord- norge og har samiske besteforeldre, men jeg føler på mange måter at jeg har blitt frarøvet kulturen fordi de helst ikke ville ha fokus på det. Mine besteforeldre var sjøsamer og var ikke tradisjonelle per definisjon, de drev ikke med rein og hadde ikke tradisjonelle samiske klær, men de hadde et nært forhold til naturen og var dyktige fangstfolk. Det har jeg interesse for og føler stor tilknytning til, hvis du skjønner. 

Nei, det er vanskelig å forklare. Og ikke opp til meg å bestemme hva andre folk skal føle. Kjenner bare noen som aldri har nevnt noe om noe samisk i mange år, også kommer de på at det ser så kult ut med kofte, og da leter de frem et eller annet samisk slektsledd og syr seg kofte og søker ungen inn i samisk barnehage og full pakke. Det virker rart for meg. Men selv om jeg har vokst opp bare "halvt" samisk har det aldri vært noen tvil for min del, jeg ser også samisk ut i ansiktet, så det har liksom aldri vært noe spørsmål. Jeg lærte også samisk på skolen selv om samisk ikke var mitt hjemmespråk (besteforeldrene mine snakket samisk hjemme, men forelderen min lærte ikke på skolen, og snakket bare norsk utenfor huset). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, tenker bare andre farger, mer jordfarger enn de sterke rødt gult osv. Alle detaljene tilhører koftens stedstilhørighet :)  Jeg har dialog med en duodjar som både syr kofter og lager belter. Det er viktig for meg at håndverket er i vare tatt :) 

Har du samiske aner og føler deg som same, så skal du selvfølgelig bruke gákti. Det er også stor frihet mht. farger og type pyntebånd (hvis det er Kautokeino-gákti du skal ha). Jeg har sett både svart/hvitt, tradisjonell, glitterfarget og alt mulig rart av farger på stoffet. Vil du gifte deg i gákti, så gjør det gjerne!

Anonymkode: 1efbf...77f

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare 25% samisk, og har samme tanker som deg. Noen sier jeg er samisk nok, og pga fornorsking har jeg mistet all tilknytning til den samiske delen av slekten. Det plager meg mer enn det sikkert burde,

Jeg har få tanker om bruken av gákti, men opplever at enkelt samiske samfunn er veldig åpne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kofta signaliserer hvor familien kommer fra og tilhørighet. Det er svært viktig. Du kan, og bør, velge kofte fra der dine besteforeldre kommer fra 

Anonymkode: 7c54c...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...