Gå til innhold

Avvist av 113!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men til dere som genuint er interessert i hvordan det har gått så var alt bra på gastroskopien. Jævlig mye magesyre i magesystemet og slapp lukkemuskel i svelget, men ellers bra. Ct venter jeg på svar på. Skulle ønske de kunne ha meg her er døgn til, men om den er bra så blir jeg nok bare sendt hjem:(

Anonymkode: 453de...d08

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

lajlaj skrev (På 16.12.2024 den 11.41):

Du ringer ikke ambulansen. Du tar taxi til legevakten. Ambulanse er ingen gratis taxitjeneste.

Da jeg fikk prolaps i ryggen for mange år siden, så tenkte jeg som dette. Jeg hylte til ved hver minste bevegelse, men ringte taxi, og sjåføren visste nesten ikke hva han skulle gjøre. Han l setet tilbake så mye det gikk, og jeg gråt meg igjennom inn og ut av bil, og desverre forsto ingen gjennom tårene at jeg ikke ville sette meg i rullestol fordi smertene var i korsryggen, så da satt jeg der å gråt av smerte mens jeg ventet på å komme inn.

Jeg ble innlagt på minuttet etter å ha få pratet med noen, og da de hørte at jeg hadde ringt taxi så ble legen omtrent "morsk", han så på meg med en så seriøs mine at jeg at for alltid vil huske det. Han sa "neste gang så ringer du ambulansen, den eksisterer for en grunn!" 

Så..vet ikke jeg, hvem har rett av legen på legevakta (og i pressede Oslo av alle ting!) og deg? 

Anonymkode: 39c0c...ae9

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da jeg fikk prolaps i ryggen for mange år siden, så tenkte jeg som dette. Jeg hylte til ved hver minste bevegelse, men ringte taxi, og sjåføren visste nesten ikke hva han skulle gjøre. Han l setet tilbake så mye det gikk, og jeg gråt meg igjennom inn og ut av bil, og desverre forsto ingen gjennom tårene at jeg ikke ville sette meg i rullestol fordi smertene var i korsryggen, så da satt jeg der å gråt av smerte mens jeg ventet på å komme inn.

Jeg ble innlagt på minuttet etter å ha få pratet med noen, og da de hørte at jeg hadde ringt taxi så ble legen omtrent "morsk", han så på meg med en så seriøs mine at jeg at for alltid vil huske det. Han sa "neste gang så ringer du ambulansen, den eksisterer for en grunn!" 

Så..vet ikke jeg, hvem har rett av legen på legevakta (og i pressede Oslo av alle ting!) og deg? 

Jeg tenker jo også selv at man bør få en ambulanse når man hyler i smerter, er livredd og i tillegg sier man har så vondt at man ikke orker livet lenger. Jeg ringte 113 og ble avvist. Hvis jeg der hadde tatt mitt eget liv så hadde de stått ansvarlige. Jeg bor i en relativt liten kommune, så det burde ikke være er veldig stort problem.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg fikk også prolaps, klarte ikke å tisse skikkelig så en på Stavanger legevakt ville ha meg inn for å sjekke status. Jeg klarte ikke å gå opp eller ned et trappetrinn en gang.

Jeg tok sterke smertestillende for å klare å sette meg inn i bilen jeg ble kjørt i.

Jeg sto og ventet inne på legevakten, fordi jeg ikke klarte å sette meg. Jeg ventet i fire timer!!! 

Fikk komme inn til legen, de satte morfin i begge sidene bak i korsryggen. Gikk ned til røntgen siden jeg ikke orket å sette meg i rullestol for å bli trillet ned. Tok røntgen som ikke viste noe brudd, de mente derfor at jeg måtte gå opp til legevakta igjen men der sa de da at jeg skulle gå ned på akutten, men der ville de ikke ta meg inn pga fravær av brudd. Så måtte jeg gå opp igjen til legevakta for å så vente på at en ny lege skulle ta meg inn. Så der sto jeg da å ventet igjen.. 

Den andre legen, ei ung mørkhåret slank og høy dame, hun var rett og slett ubrukelig. Hun var mer opptatt av å sjekke journalen min og det at jeg ikke hadde vært hos dem på mange år. Hun skulle absolutt ha meg til å legge meg på benken, som var ødelagt... Så der lå jeg da nærmest i bru. Etterpå gadd hun ikke å hjelpe meg med å få på meg skoene igjen. Ubegripelig stort fravær av omsorgsevne!

Så ble jeg sendt hjem uten noe form for behandling eller oppklaring i hva det var som feilte meg. 

Når jeg dro derfra hadde virkningen av sprøytene jeg fikk i ryggen gått ut. Så derfor turte jeg ikke å sette meg i en taxi eller på en buss. 

Så jeg gikk gråtende hjem fra legevakten til Sunde 7,8 km.

Aldri om jeg drar dit igjen. Aldri! 

Anonymkode: 4a144...0d9

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk også prolaps, klarte ikke å tisse skikkelig så en på Stavanger legevakt ville ha meg inn for å sjekke status. Jeg klarte ikke å gå opp eller ned et trappetrinn en gang.

Jeg tok sterke smertestillende for å klare å sette meg inn i bilen jeg ble kjørt i.

Jeg sto og ventet inne på legevakten, fordi jeg ikke klarte å sette meg. Jeg ventet i fire timer!!! 

Fikk komme inn til legen, de satte morfin i begge sidene bak i korsryggen. Gikk ned til røntgen siden jeg ikke orket å sette meg i rullestol for å bli trillet ned. Tok røntgen som ikke viste noe brudd, de mente derfor at jeg måtte gå opp til legevakta igjen men der sa de da at jeg skulle gå ned på akutten, men der ville de ikke ta meg inn pga fravær av brudd. Så måtte jeg gå opp igjen til legevakta for å så vente på at en ny lege skulle ta meg inn. Så der sto jeg da å ventet igjen.. 

Den andre legen, ei ung mørkhåret slank og høy dame, hun var rett og slett ubrukelig. Hun var mer opptatt av å sjekke journalen min og det at jeg ikke hadde vært hos dem på mange år. Hun skulle absolutt ha meg til å legge meg på benken, som var ødelagt... Så der lå jeg da nærmest i bru. Etterpå gadd hun ikke å hjelpe meg med å få på meg skoene igjen. Ubegripelig stort fravær av omsorgsevne!

Så ble jeg sendt hjem uten noe form for behandling eller oppklaring i hva det var som feilte meg. 

Når jeg dro derfra hadde virkningen av sprøytene jeg fikk i ryggen gått ut. Så derfor turte jeg ikke å sette meg i en taxi eller på en buss. 

Glemte å skrive at jeg sto og gikk rundt på legevakta i 7-8 timer før jeg gikk hjem..

Hadde jeg vært en sånn person som hyler og griner så hadde de nok hjulpet meg, eller forsøkt å hjelpe meg.

Og ikke nok med det at jeg ikke fikk hjelp, jeg måtte betale to ganger, den andre legen skulle jo også ha sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 8.43):

Jeg ligger her med intense magesmerter og har gjort der i snart 3 dager. Jeg kaldsvetter og er livredd for å dø. Ambulanse bare avviser og setter meg over til legevakt. Legevakt setter meg over til fastlegekontor og jeg har fått time der 11.15. Jeg er så redd… Hvorfor blir man avvist ved så store smerter?

AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 9.21):

Disse intense smertene kom i dag tidlig. Det har bygget seg opp..

AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 11.37):

Alt var fint. CRP kun 7 så da kan det vel ikke være bukhinnebetennelse? Men kreft slår vel ikke ut på crp? Hadde litt blod i urinen da, men der har jeg ikke vondt. Håpløst…

AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 15.06):

Til informasjon tok de også et ekg da jeg sliter med hjertebank og arytmi. EKG var helt fint. 

AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 15.44):

Jeg synes for øyeblikket smerten er noe mindre, men har legetime hos min fastlege på torsdag. Så han kan følge opp der her videre. Har veldig mye problemer med magen så bør gjøre noe med det. Var til gastroskopi og koloskopi for 2 år side ,  men de fant ikke noe annet der en reflux.

AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 0.01):

De mener at der skyldes magesyre som visstnok kan gjøre grusomt vondt når det får nedover systemet. Jeg fikk beskjed om å komme tilbake til legevakta om jwg trengte det. De var hyggelige mot meg…

AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 0.10):

Hadde det enda vært pauser så hadde der vært en ting, men vart nesten 2 døgn i strekk… Kjenner det i hele systemet, men fikk noe som her gaviscon på legevakta, og det har jeg litt trua på.

AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 11.32):

Nei, hadde blod i urinen hos legevakt også, men han henviste bare videre til fastlege fordi det ikke er akutt. Men hvordan kan de egentlig vite det? Altså jeg er jo livredd, for ingen tar tak.

AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 15.42):

Jeg er sengeliggende med intense magesmerter for tredje dag på rad. Det er vel ikke normalt? Gråter og vrir meg..

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ligger nå på Kongsvinger sykehus, og får sterke smertestillende. De skal både ta ct og gastroskopi. Kastet opp flere liter med ren syre, og det samme kommer ut bak. De er glad jeg kom inn når jeg gjorde, og de tar dette veldig seriøst. De sa at der helt klart er noe som ikke stemmer, og blodprøvene mine slo ut på mye rart. Til slutt var det en lege som tok meg seriøst på legevakten etter å ha tatt mange undersøkelser. 

Det er så mye med din historie som endrer seg ut i fra hvilke svar du får og du har helt tydelig ikke kontroll på dine egne innlegg. Først har du hatt smerter i tre dager, men så ble det først intenst dagen du opprettet innlegget, så hadde du plutselig ligget i tre dager og så var det i to dager. Og det er flere andre ting og med dine innlegg som skurrer så jeg er enig i vedkommende litt høyere opp som har sine tvil.

Anonymkode: 82266...c0f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er så mye med din historie som endrer seg ut i fra hvilke svar du får og du har helt tydelig ikke kontroll på dine egne innlegg. Først har du hatt smerter i tre dager, men så ble det først intenst dagen du opprettet innlegget, så hadde du plutselig ligget i tre dager og så var det i to dager. Og det er flere andre ting og med dine innlegg som skurrer så jeg er enig i vedkommende litt høyere opp som har sine tvil.

Skulle ønske jeg kunne gitt deg noen form for bevis. Mentor hva du vil:..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Skulle ønske jeg kunne gitt deg noen form for bevis. Mentor hva du vil:..

Men du har vel kanskje noen gode svar på hvorfor historien din endrer seg underveis?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg tenker jo også selv at man bør få en ambulanse når man hyler i smerter, er livredd og i tillegg sier man har så vondt at man ikke orker livet lenger. Jeg ringte 113 og ble avvist. Hvis jeg der hadde tatt mitt eget liv så hadde de stått ansvarlige. Jeg bor i en relativt liten kommune, så det burde ikke være er veldig stort problem.

Nei det hadde ikke vært de som stod ansvarlig. Og semi trusler om selvmord er faen meg ikke greit!😡

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men du har vel kanskje noen gode svar på hvorfor historien din endrer seg underveis?

Den har ikke endrer seg? Smertene mine hadde var en 2-3 dager når jeg skrev innlegg, og ble mer og mer intenst. Hva endrer swg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Morfin bak i ryggen??🤔 Den var ny, nesten som jeg ikke tror på det🤷‍♀️ For man setter ikke morfin der smertene er🙈😅

Anonymkode: 0cb8a...610

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv følte jeg meg så syk at det er ubeskrivelig. Intens halsbetennelse og feber som ikke gikk ned med antibiotika. Kunne ikke svelge spyttet mitt pga smerter. Var alene med baby på 4 mnd som jeg ammet. Mannen var vekkreist ifm jobb. Kom meg til legevakt med taxi og søster satt barnevakt. Klarte ikke sitte oppreist på venterommet og ba om å få en seng. Så at helsepersonellet der så bekymret ut. Tok en crp og var over 200 som var maks av det apparatet kunne vise. Altså min crp var høyere enn 200. Ble likevel bare sendt hjem igjen med noen kapsler antibiotika.

Mannen kom heldigvis hjem dagen etterpå og han han kjørte meg tilbake til legevakten da han så meg. De ville derimot bare sende meg hjem igjen. Husker bare små glimt, men jeg var sta. Sa at dette føltes ikke rett og at jeg aldri hadde opplevd å være så syk. Hadde ikke spist eller drukket på 3 dager pga betennelsen og smertene var uutholdelige. Legen skrev meg tilslutt motvillig inn på sykehuset. Der havnet jeg på akutten med begynnende sepsis og CRP på 428.

Etter denne opplevelsen har jeg lært meg at vi ikke kan stole blindt på helsevesenet. Ihvertfall ikke i vintersesongen med stort trykk. Prioriteringene de må gjøre er umenneskelige og det sier seg selv at dette ikke alltid kan ende like godt. Det er jo til tider ren gambling det de holder på meg uten å sjekke pasientene nærmere. Men sannheten er jo dessverre den at de ikke har kapasitet til å ta inn alle for å være sikre på at de kan utelukke noe alvorlig. 

Anbefaler egentlig alle som har penger til å gå privat. Hater egentlig å si dette for jeg er egentlig i mot privatisering av helsevesenet. Men vi har allerede kommet så langt over i Høyres politikk her at det ikke er noen vei tilbake. De med penger bør betale seg forbi helsekøen og så kan de med mindre penger slippe raskere til.

En venninne kunne nesten ikke bevege nakken og slet med uutholdelige smerter. Hun fikk ikke sykemelding av vikarlegen sin og måtte bruke alle egenmeldingsdagene sine..Fikk ikke tid til rtg og MR før 6 uker senere.. Da valgte hun å gå privat og fikk time til rtg og MR dagen etter. 6500 kr kostet det og hun fikk påvist på prolaps i nakken😳

Da fikk hun faktisk beklagelse fra legen i ettertid for å ikke bli tatt på alvor.

Der burde vært en ordning som gjorde at de som ble nødt å gå privat ved akutt sykdom der de ikke ble tatt på alvor av offentlig helsevesen, fikk refundert beløpet de måtte ut med for å bli tvungen til å gå privat.

Anonymkode: 8f6a8...0c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for tips om medisindosering, brukerdebatt, latterliggjøring, avsporing og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.12.2024 den 15.04):

Men til dere som genuint er interessert i hvordan det har gått så var alt bra på gastroskopien. Jævlig mye magesyre i magesystemet og slapp lukkemuskel i svelget, men ellers bra. Ct venter jeg på svar på. Skulle ønske de kunne ha meg her er døgn til, men om den er bra så blir jeg nok bare sendt hjem:(

Da hadde fastlegen din rett da!

Anonymkode: 8bf46...d6e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.12.2024 den 2.31):

Den har ikke endrer seg? Smertene mine hadde var en 2-3 dager når jeg skrev innlegg, og ble mer og mer intenst. Hva endrer swg?

Jo det har den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...