AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #161 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Nå syns jeg det er du som er rigid. Det er da bare bra med en pause mellom hovedretten og desserten? Godt for fordøyelsen. Dessert kan man ta i kveldsmat-tid, eller man kan servere den etter at de minste har lagt seg. Toåringer bør jo egentlig ikke få så mye sukker heller. Middagstidspunktet er ikke viktig for meg, men hensyn må tas flere veier. Om det blir stress for noen å måtte ha middagen klar tidlig, eller noen jobber om formiddagen eller kommer reisende langveisfra er det dumt å være fryktelig rigid på at den må serveres før fire også. Forferdelig mange barn har vokst opp med "sen" middag uten å ta noen skade av det. Anonymkode: 4b5d1...60e Selvsagt må hensyn tas flere veier. Middagen kan godt være kl 18 for den saks skyld, men da bør ugen få lov til å åpne flesteparten av sine gaver før den tid. Anonymkode: c7472...bac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #162 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det høres herlig ut med barn som ber om å få legge seg. Helt oppriktig ment. Upraktisk julekvelden, veldig praktisk alle de 364 andre dagene i året. Jeg slutter på jobb kl 16, så middag kl 16 på en hverdag er utopisk. Er ikke det ganske vanlig, da? Mine besteforeldre spiste gjerne middag 15, så for dem var 17 "sen middag", men det er vel ikke det for så mange i 2024? Anonymkode: 4b5d1...60e Mine besteforeldre spiste middag kl 12-13. Min mor pendlet så middag rundt 18. Våre unger har gått på mye aktiviteter så vi har spist middag mellom 16-20 avhengig av aktivitet på hverdager. Julemiddag har vært rundt 16 hos mine foreldre, unntatt årene frem til 10, da jobbet pappa skift og jobbet enten dag eller skift og vi dro ofte til hans jobb noen timer og hadde ikke full middag om det var kun mamma og meg på kvelden. Etter pappa sluttet å jobbe slift kunne vi endelig dra rundt og feire jul med tanter/besteforeldre og få besøk, middag alltid rundt 16 og sånt har det vært annethvert år til mine unger var 10 når mine søskenbarn fikk egne barn og tanter/onkler feiret selv med de. Svigers feirer ganske likt, men hater masse gaver. min familie elsker gaver, så mine unger fikk dyrere og flere gaver av en tante/onkel enn fra svigers. Svigers har multekrem til dessert, har hatt det siden min 49 år gamle mann var liten. Mine foreldre serverer riskrem. Både foreldre og svigers har redusert på julvasken siden jeg var liten, men det har på begge sider vært mye juleforebetedelser fordelt mellom kjønnene. Pappa strøk, vasket vinduer og gulv, mamma bakte (lager nå kun 2-3, før 7 typer og byttet med søsken/mor), lagde mat (lager fortsatt rull, sylte, kjøttkaker, medisterkaker) Jeg lager ingenting, baker minimalt, ungene baker pepperkaker med svigers, men yngste på 14 spiser de ikke engang, spiser ikke godis heller. Svigermor liker mer baking og har masse kaker når vi feirer jul der Jeg liker å ha juleverksted. Tanter og bestemor strikket og sydde julepynt, samt sokker, votter, jeg bruker andre materialer. Tradisjon å gi hjemmelagede gaver som har holdt seg siden før jeg ble født på 70-tallet. Har ført det videre til ungene. Julepynten har endret seg litt, men hadde ting fra idag vært tilgjengelig før hadde jeg kjøpt ting før. Jeg har bodd flere omganger i USA og ser at ting tar lang tid på å komme hit og så mye ting man nok ville kjøpt her er ikke tilgjengelig. Jeg vil ha store bakeboller med julemønster til billig penge, finnes ikke. F.eks amerikanske HomeGoods har mange. Vertsgaver fikk man ikke kjøpt mye av før, vi kjøpte blomster, nå finnes det mer spennende ting (men savner ekstremt mye fra i USA) Vi har ikke tatt i bruk Elf on a shelf, ikke svenske tomtar med store luer som dekker ansikter, jeg hadde ikke julestrømpe, har ikke innført det for ungene heller, kun da vi bodde i USA. Det vi har innført - også før USA er julaften morgen (og 1. juledag) med nye julepysjer. Ungene var ganske store før det var mulig å få tak i annet enn rent røde, nå masse mønster i mange butikker. Så noen jeg ville var jo ikke mulig, jeg bestilte på wish ett år. Nå har alke kjeder julepysjer. Årene i USA var da vi fikk best jul. Bedre opplegg hvor man kjøpte juletre, bedre utvalg på alt med kakao, klær, pynt, mer andre opplegg for barn på kvelder/helger, mer pynting ute. Eneste vi savnet var besteforeldre og julebrus. Vi fikk tilsendt marsipan, skumtomter og grøtris. Ribbe lik den hjemme fikk vi kjøpt i butikken. Bakte julekaker, noen naboer hadde til og med krumkakejern til å ha på gassplate. Vi så på Askepott og Reisen til julestjernen streamet på TVen til vanlig tid. Anonymkode: b7b28...255 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #163 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 8.41): Jeg leste en artikkel om endringene rundt advent og julefeiring (mat, tidspunkt, pynting osv) , og forskere har sett at de største endringene har kommet de siste 15 årene. Det var selvfølgelig noen som hadde andre tradisjoner før denne tid også, men det er først disse siste årene at det har blitt en større andel med andre tradisjoner. Anonymkode: 595c9...415 Hvor lang tid tilbake gikk forskningen rundt advent og julefeiring ? Den største endringen rundt advent må jo ha vært fra mellomkrigstiden da det gikk fra fastetid til festtid? Hva har endret seg så mye i adventstiden de siste 15 årene? tradisjonen rundt julefeiringen endres jo litt hele tiden, men hva har endret seg så mye de siste 15 årene? I årene med økonomisk vekst har jo gaver, mat og pynting blitt større og mer år for år, men dette har vel tatt slutt? Og det veldig høytidelige rundt julen endrer seg jo gradvis fra 60- 70 tallet? Ble veldig nysgjerrig på denne artikkelen. Aner du hvor du har lest den? Anonymkode: bc653...472 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #164 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 10.46): Vi spiste mellom kl 16 og 18 da jeg var ung. Det varierte etter når folk var ferdig på jobb. Nå spiser vi kl 17 fordi det passer med arbeidstider. Vi hadde bare julestrømpe på morgenen, nå åpner ungene mye gaver. Da jeg var ung så utvekslet vi gaver med 3-4 av klassevennene, nå skal alle være inkludert og alle skal gi til alle, så da er det 30-40 "vennegaver" til hver av ungene. En gave kan være en brusboks eller noen viskelær... Anonymkode: 65b68...0a7 Det har da alltid vært vanlig at folk er ferdig på jobb kl 13 på julaften? ( bortsett fra turnusjobber selvsagt) Anonymkode: bc653...472 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #165 Del Skrevet 5 timer siden -jk- skrev (På 16.12.2024 den 11.31): Hvorfor spiller det noen rolle hvor mange søskenbarn det er? Det tar jo en person en viss tid å pakke opp 37 gaver, men om 0 eller 17 andre personer pakker opp sine gaver samtidig påvirker da ikke tiden det tar? Nei, ikke hvis man skal ta en og en gave fra under juletreet og pakke opp i felleskap? Sitter dere med med hver deres haug med gaver og pakker opp hver for dere? vi begynte med « utradisjonelle « og bortskjemte åpning av gaver på morgnen på 80- tallet grunnet antall søskenbarn og søskenbarn som begynte og få barn. Maks 5 gaver per pers under treet etter middag , så tok det 3 timer istedenfor 10 og alle holdt seg våkne . Anonymkode: bc653...472 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #166 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 13.06): Det er naturlig at tradisjoner forandrer seg, kanskje særlig når det gjelder mat og drikke. Likevel er jeg oppriktig overrasket over at dette med tidspunktet for julemiddagen har blitt så kontroversielt. Det er ikke bare det at jeg er vant til at middagen serveres klokka fem (eller i praksis en del senere), men jeg kan ikke huske at det har blitt oppfattet som et problem en gang at barna blir trøtte om kvelden. Det er bare noe jeg har lest om på KG de siste par årene, ikke noe det var snakk om i det hele tatt for ti-femten år siden. Vi gikk rundt juletreet før gaveåpning også, så det ble helt sikkert ikke noe tidligere enn nå. Ingen sa noe om at det ikke var å ta hensyn til barna, snarere tvert i mot. Da jeg var liten var absolutt det å få være oppe så lenge vi ville noe av det som gjorde jula magisk. Anonymkode: 4b5d1...60e Jeg sovna under juletreet på 80- tallet 😅 nei, du leste ikke om det på kg, men tror ikke det var så uvanlig allikevel. Gått hele dagen og lurt på om man får DEN barbiedukken, og så 2 timer etter vanlig leggetid så sa det stopp. det var også vanlig og sovne før rakettene på nyttårsaften husker jeg , vi fikk sove på sofaen og ble vekket. I dag er enten alle barn våkne hvis de gleder seg, ellers er det kg- historier og barn « nå til dags «. Anonymkode: bc653...472 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 5 timer siden #167 Del Skrevet 5 timer siden (endret) Vi hadde alltid middag presis klokken fem på julaften, for det er da julen ringes inn offisielt. Og det var aldri noensinne snakk om å få åpne pakker tidligere bare fordi vi maste! Ikke en eneste en, aldri, ble åpnet før etter middag og etter at foreldrene mine hadde tatt den forbanna oppvasken som de ikke kunne la stå til etter gaveåpningen... Men vi lærte i alle fall å ikke mase, for da tok det enda lenger tid før gavene skulle åpnes, truet de med. Så vi ventet i spenning mens de ble ferdige på kjøkkenet. Vi fikk selvfølgelig være oppe sent på julaften og leke med alt vi hadde fått eller lese bøkene vi hadde fått osv. Kan ikke huske jeg noengang følte jeg ble sendt til sengs for tidlig, før jeg hadde fått kost meg med gavene en god stund først. Hadde samme tradisjoner da jeg selv fikk barn. Middag kl 17, pakkene åpnes etter det. Vi pleide å droppe dessert ved middagsbordet da (da var alle så mette uansett og ville la middagen synke først), så det kortet ned ventetiden litt. I tillegg vasker vi jo ikke opp for hånd lenger, men alt bare smekkes rett inn i oppvaskmaskina, utenom det som ikke fikk plass, det bare vi lot stå på benken så lenge. Endret 5 timer siden av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #168 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg sovna under juletreet på 80- tallet 😅 nei, du leste ikke om det på kg, men tror ikke det var så uvanlig allikevel. Gått hele dagen og lurt på om man får DEN barbiedukken, og så 2 timer etter vanlig leggetid så sa det stopp. det var også vanlig og sovne før rakettene på nyttårsaften husker jeg , vi fikk sove på sofaen og ble vekket. I dag er enten alle barn våkne hvis de gleder seg, ellers er det kg- historier og barn « nå til dags «. Anonymkode: bc653...472 Jeg har ikke trodd at ingen barn sovnet under juletreet, bare at foreldrene ikke gjorde en stor sak av det og gjorde det til et problem. Jeg tipper de bare bar deg i seng og så fortalte om det som en søt historie etterpå? Anonymkode: 4b5d1...60e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #169 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har ikke trodd at ingen barn sovnet under juletreet, bare at foreldrene ikke gjorde en stor sak av det og gjorde det til et problem. Jeg tipper de bare bar deg i seng og så fortalte om det som en søt historie etterpå? Anonymkode: 4b5d1...60e Jeg skrev det lenger opp, vi begynte med den moderne, rampete, bortskjemte, nye tradisjonen og åpne litt gaver på morningen hver for oss før vi samlet oss på kvelden allerede på 80- tallet. Nei, de gjorde ikke noe stor sak av det annet enn og vekke meg når vi skulle gå, men vi innførte altså nye tradisjoner som passet familien bedre. Sikkert litt pes og ta med gavene hjem igjen på bussen, men de lagde ikke noe problem annet enn og finne en løsning for fremtidige julaftener og historien ble sikkert « søt». Jeg er uenig i at det er nytt . I fjor spiste vi kl 15, både av hensyn til små barn OG gamle foreldre som skulle hjem til kvelds medisiner . Anonymkode: bc653...472 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #170 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hvor lang tid tilbake gikk forskningen rundt advent og julefeiring ? Den største endringen rundt advent må jo ha vært fra mellomkrigstiden da det gikk fra fastetid til festtid? Hva har endret seg så mye i adventstiden de siste 15 årene? tradisjonen rundt julefeiringen endres jo litt hele tiden, men hva har endret seg så mye de siste 15 årene? I årene med økonomisk vekst har jo gaver, mat og pynting blitt større og mer år for år, men dette har vel tatt slutt? Og det veldig høytidelige rundt julen endrer seg jo gradvis fra 60- 70 tallet? Ble veldig nysgjerrig på denne artikkelen. Aner du hvor du har lest den? Anonymkode: bc653...472 Jeg husker ikke hvor jeg leste den, men det var en folkeminneforsker som ble intervjuet. Det som hadde endret seg mest i adventstiden var pynting, både tidspunkt og typen pynt helt generelt, og arrangementer. Spesielt på arrangementssiden har det skjedd en forskyvning som begynte så smått på 80-tallet, men har eskalert de siste 15 årene i følge ham. Arrangementer har i større grad blitt flyttet fra romjul og de første dagene i januar, til oktober/november og desember Størrelsen på feiringen (gaver og igjen pynt) hadde også økt merkbart de siste 15 årene. Anonymkode: 595c9...415 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå