AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #141 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 16 er ikke "veldig tidlig", det er helt vanlig middagstid i ørten tusen norske hjem. Vi spiser middag kl 16 hver dag (og ja, vi har begge fleksitid). Det er fryktelig mange barn som faktisk er trøtte om kvelden? Vår minste er dødstrøtt om kvelden, og ber ofte om å få gå og legge seg. Og på dager der vanlige rutiner ikke følges, og det er masse halloi og besøk og greier, blir han ekstra sliten. Begge mine takler dårlig å bli holdt oppe lenge, de trenger begge å få legge seg i skapelig tid. Anonymkode: c1b05...58e Det høres herlig ut med barn som ber om å få legge seg. Helt oppriktig ment. Upraktisk julekvelden, veldig praktisk alle de 364 andre dagene i året. Jeg slutter på jobb kl 16, så middag kl 16 på en hverdag er utopisk. Er ikke det ganske vanlig, da? Mine besteforeldre spiste gjerne middag 15, så for dem var 17 "sen middag", men det er vel ikke det for så mange i 2024? Anonymkode: 4b5d1...60e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #142 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ok, du vet sikkert best. Dere spiser kanskje middag veldig tidlig til vanlig også? Det med å presse barn til å være våkne er fremmed for meg, her har vi alltid måttet presse dem til å legge seg. Julekvelden har alltid vært en hyggelig kveld der vi har sluppet det presset, selv om de kan bli litt gira. Anonymkode: 4b5d1...60e Vi jobber fulltid, så vi rekker aldri tidlig middag i ukedagene, det blir et sted mellom 17-18 avhengig av hva vi skal den dagen. Spiser vi så sent som 18 eller senere så går vi ofte fra middagsbordet og rett i badekaret før leggetid. Sistnevnte er jo ikke så koselig på julekvelden hvor det normalt er dessert og gaver. Mine legger seg 19, og det kan strekkes til 19.30 om nødvendig, men de er selv veldig klare for senga kl 19. De blir trøtte, spør etter bok og senga, og virker ikke å ha spesielt glede av den ekstra halvtimen de gangene det skjer. Det er ikke sånn at de presses i seng, vi har hvert fall aldri hatt trøblete legging, men det kan være fordi de ikke blir overtrøtte og vanskelige. Nå er de 2 og 3 da. Kanskje vi må presse de i sengs når de blir eldre, men barn er forskjellige, så hvem vet? Anonymkode: fb14b...880 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #143 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok, du vet sikkert best. Dere spiser kanskje middag veldig tidlig til vanlig også? Det med å presse barn til å være våkne er fremmed for meg, her har vi alltid måttet presse dem til å legge seg. Julekvelden har alltid vært en hyggelig kveld der vi har sluppet det presset, selv om de kan bli litt gira. Anonymkode: 4b5d1...60e Nei, det gjør vi ikke, men så sitter vi heller ikke ved bordet en times tid i hverdagen, med dessert og deretter timevis med nissebesøk og gaveåpning. Skal de små barna ha noe glede av julaften spiser vi middag kl 16. Anonymkode: 743b7...5b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #144 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 7.57): Når skjedde egentlig alle endringene vedr tradisjoner julaften? Hvilket tiår? Jeg er over 50. Har vokst opp med julemiddag når jula er ringt inn kl 17. Rydding og oppvask etterpå. Så gaver og kaffe. Og alle rakk å pakke opp gavene sine før de sovnet 🙂. Har barn født på sent 90-tall, og de har også vokst opp med tradisjonelle julaftener. Null problem. Så da må det nesten ha skjedd det siste 10-året? Nå har noen gaveåpning fra morgenen av, eller dagen etter, fordi de får så mange gaver at de ikke rekker alt. Noen har julemiddag før julen/helligdagen ringes inn kl 17. Det virker som det er fri flyt på alt, og ingen klarer å vente på noe. Så når skjedde dette? Hvem startet det? Skal ikke legge skjul på at jeg foretrekker det tradisjonelle, men hva folk gjør i sitt eget hjem et jo ikke min sak 🙂. Men ser at det oppstår problemer om flere skal feire jul sammen og ikke følger tradisjoner. Da må det bli krangling. Den slapp man jo helt før, da det stort sett var likt hos alle. Anonymkode: 04669...c59 Min far (70 ) vokste også opp med julen du beskriver. Han hatet den. Og der har du svaret ditt: flere hatet, mislikte eller var likegyldige til den gammeldagse julen enn dere var som likte den. Og aå endrer det seg. Jeg har som mål å fjerne helt hele familie-sentreringen i julen. En god jul burde feires i offentligheten - i fellesrommene og på kryss og tvers heller enn i små familie-siloer. Anonymkode: 98379...933 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #145 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 14.21): TS her 🙂. Mine foreldre jobbet alltid til kl 12 lillejulaften. Var ingenting som het avspasering den gang. De/vi kastet oss rundt og vasket hus, pyntet hus og tre, stekte roastbiff, kokte/stekte skinkesteik osv og ble ferdige utpå kvelden 🙂. Noen timer med litt kaos, før vi satte oss ned og smakte på julematen. Mange gode minner ❤️. Forskjellen var kanskje at det ikke var noe "julestress" tidligere i desember. Bare å få kjøpt gaver, og det var det færre av før. Ingen store kjøpesentre som lokket. Så nå går mange folk og er stresset mange uker før jul, mens folk tidligere ofte bare stresset lillejulaften? Vi bakte selvfølgelig kaker noen kvelder, men det var hyggelig, og ble aldri kalt julestress. Anonymkode: 04669...c59 Finnes ikke stresset før jul, men det du skisserer over høres bare stress ut og ikke noe kos! Foretrekker heller å ta litt og litt. Mamma gjorde det likt som dere da vi var små, som gjorde at julen ble negativ for henne. Når hun nå skjønner at man ikke MÅ være rigide på alle de rare og stressende tradisjonene på død og liv må holdes i live. Jeg skjønnet heller ikke hvorfor andre skal bry seg om hva andre gjør og hvordan de feirer jul. Anonymkode: 244da...7ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #146 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Vi jobber fulltid, så vi rekker aldri tidlig middag i ukedagene, det blir et sted mellom 17-18 avhengig av hva vi skal den dagen. Spiser vi så sent som 18 eller senere så går vi ofte fra middagsbordet og rett i badekaret før leggetid. Sistnevnte er jo ikke så koselig på julekvelden hvor det normalt er dessert og gaver. Mine legger seg 19, og det kan strekkes til 19.30 om nødvendig, men de er selv veldig klare for senga kl 19. De blir trøtte, spør etter bok og senga, og virker ikke å ha spesielt glede av den ekstra halvtimen de gangene det skjer. Det er ikke sånn at de presses i seng, vi har hvert fall aldri hatt trøblete legging, men det kan være fordi de ikke blir overtrøtte og vanskelige. Nå er de 2 og 3 da. Kanskje vi må presse de i sengs når de blir eldre, men barn er forskjellige, så hvem vet? Anonymkode: fb14b...880 Ja barn er forskjellige, men her på KG kan man få inntrykk av at Norge er fullt av barn som spør om å få gå å legge seg tidlig, mange mye eldre enn dine. Det er noe jeg aldri har opplevd i virkeligheten. Jeg har ikke noe religiøst forhold til tidspunktet for julemiddagen, jeg syns bare så mange her problematiserer dette så veldig. Mellom 17 og 1930 er det to og en halv time. Da rekker man vel egentlig både middag og gaveåpning også? Anonymkode: 4b5d1...60e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #147 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja barn er forskjellige, men her på KG kan man få inntrykk av at Norge er fullt av barn som spør om å få gå å legge seg tidlig, mange mye eldre enn dine. Det er noe jeg aldri har opplevd i virkeligheten. Jeg har ikke noe religiøst forhold til tidspunktet for julemiddagen, jeg syns bare så mange her problematiserer dette så veldig. Mellom 17 og 1930 er det to og en halv time. Da rekker man vel egentlig både middag og gaveåpning også? Anonymkode: 4b5d1...60e Du skal skvise inn middag, ryddig, dessert, nisse og gaveåpning på 2,5 time, og deretter sende ungen til sengs? Etter å akkurat har fått nye leker? Så koselig! Not. Anonymkode: c7472...bac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #148 Del Skrevet 7 timer siden Folk justerer ut fra sone egne behov. Jeg er vokst opp på 90-tallet. Vi har aldri hatt strengt at middagen begynner klokken 17, men har justert litt alt etter on vi har små barn tilstede, da flyttes middagen til 16, og med bare voksne kan det hende middag ikke er før 18. Gaver ble og blir alltid åpnet på kvelden. Eneste unntaket er det at vi alltid fikk en pakke i sokken på morgenen. Noe for å underholde oss frem til kvelden. Men jeg synes det er koselig at familier kan lage nye tradisjoner. Anonymkode: 9fa46...ec7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #149 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Finnes ikke stresset før jul, men det du skisserer over høres bare stress ut og ikke noe kos! Foretrekker heller å ta litt og litt. Mamma gjorde det likt som dere da vi var små, som gjorde at julen ble negativ for henne. Når hun nå skjønner at man ikke MÅ være rigide på alle de rare og stressende tradisjonene på død og liv må holdes i live. Jeg skjønnet heller ikke hvorfor andre skal bry seg om hva andre gjør og hvordan de feirer jul. Anonymkode: 244da...7ca Det rare er at jeg tror våre mødre (født på 40-tallet i mitt tilfelle) ønsket å ordne alt på fryktelig kort tid, i en slags protest mot generasjonene før som gjerne hadde julestri i en måned eller mer og var helt utslitt når det endelig ble jul. Hos oss gikk det fint, for andre ble den måten å gjøre det på også et slit. Jeg tror det viktigste for å unngå stress ikke er tidspunktet man pynter eller spiser på, men at man klarer å være litt fleksibel og tåle at alt ikke bli perfekt. Ble ikke svoren sprø, fikk du ikke tak i julemarsipan? Det går fint likevel. Kanskje tantebarna blir overtrøtte og kanskje svigermor insisterer på å spise multekrem selv om du foretrekker noe annet, Det går bra og blir etterhvert artige juleminner å se tilbake på. Anonymkode: 4b5d1...60e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #150 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja barn er forskjellige, men her på KG kan man få inntrykk av at Norge er fullt av barn som spør om å få gå å legge seg tidlig, mange mye eldre enn dine. Det er noe jeg aldri har opplevd i virkeligheten. Jeg har ikke noe religiøst forhold til tidspunktet for julemiddagen, jeg syns bare så mange her problematiserer dette så veldig. Mellom 17 og 1930 er det to og en halv time. Da rekker man vel egentlig både middag og gaveåpning også? Anonymkode: 4b5d1...60e Alle familier fungerer forskjellige, og barn er forskjellige og tåler forskjellig. Mine har blitt super sure og grinete om ikke de legges i tide, nå er de større og det går greiere. Vi spiser fortsatt klokken 16 for at kvelden ikke skal bli så lang. Det er foe alles beste. Jeg selv liker å komme meg i seng tidlig og sover best om jeg kan følge rutinene mine noenlunde. Anonymkode: 244da...7ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #151 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du skal skvise inn middag, ryddig, dessert, nisse og gaveåpning på 2,5 time, og deretter sende ungen til sengs? Etter å akkurat har fått nye leker? Så koselig! Not. Anonymkode: c7472...bac Ryddingen kan man da utsette, desserten også. Middag på 30 min, det er mer enn i hverdagen og omtrent så lenge du får en toåring til å sitte stille. Anonymkode: 4b5d1...60e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #152 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det rare er at jeg tror våre mødre (født på 40-tallet i mitt tilfelle) ønsket å ordne alt på fryktelig kort tid, i en slags protest mot generasjonene før som gjerne hadde julestri i en måned eller mer og var helt utslitt når det endelig ble jul. Hos oss gikk det fint, for andre ble den måten å gjøre det på også et slit. Jeg tror det viktigste for å unngå stress ikke er tidspunktet man pynter eller spiser på, men at man klarer å være litt fleksibel og tåle at alt ikke bli perfekt. Ble ikke svoren sprø, fikk du ikke tak i julemarsipan? Det går fint likevel. Kanskje tantebarna blir overtrøtte og kanskje svigermor insisterer på å spise multekrem selv om du foretrekker noe annet, Det går bra og blir etterhvert artige juleminner å se tilbake på. Anonymkode: 4b5d1...60e Vi feirer alltid hjemme og styrer mat utifra hvem som kommer. Det er alltid mat alle liker. Trenger absolutt ikke være perfekt, men å stresse for å rekke alt på en dag det gidder jeg ikke. Jeg elsker julen og vil nyte dagene vi er sammen som familie, ikke husmor. Jeg pynter alt utenom tre til første advent, treet pyntes lille julaften. Maten lager mannen, jeg pynter bord og legger frem gaver. Desember er en rolig måned for oss fordi vi ikke forholder oss til rigide tradisjoner men heller bygger våre egne. Anonymkode: 244da...7ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #153 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ryddingen kan man da utsette, desserten også. Middag på 30 min, det er mer enn i hverdagen og omtrent så lenge du får en toåring til å sitte stille. Anonymkode: 4b5d1...60e Man må nødvendigvis rydde av både mat og tallerkener fra bordet for å få plass til desserten. Det er vel ikke noe hyggelig å gå glipp av den heller for ungene. Skjønner ikke hvorfor kl 17 er så viktig, det viktigste er at det blir en fin kveld for alle. Anonymkode: c7472...bac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 7 timer siden #154 Del Skrevet 7 timer siden Jeg feirer julen slik det passer meg og min familie best, ikke etter hva som er tradisjon. Hvorfor skal man gjøre noe på en måte som for noen er upraktisk, andre ikke liker etc, bare fordi noen - helt fremmede - synes det er kjekt med tradisjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #155 Del Skrevet 7 timer siden Jeg er nå i midten av 50-årene, og juletradisjonene mine har endret seg minst et titalls ganger i løoet av disse 50+ årene alt etter hvor jeg har feiret jul, og livssituasjon vi har stått i. Noen ganger har vi spist tidlig, andre ganger sent. Noen ganger har vi spist ribbe, andre ganger pinnekjøtt eller kalkun. Av og til har vi pyntet 15.desember, andre ganger på formiddagen 24.desember. Det eneste som ikke har endret seg for min del er at julaften kl 17 markerer starten på julefeiringen, det er ikke avslutningen. Anonymkode: 595c9...415 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #156 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 14.22): Tradisjoner er identitet,trygghet og personlighet. Anonymkode: 0ed18...fce Sier du det samme om tradisjonen med å steine kvinner i enkelte muslimske land? Det er en tradisjon, vet du. Anonymkode: 3e1fd...296 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #157 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 7.57): Det virker som det er fri flyt på alt, og ingen klarer å vente på noe. Så når skjedde dette? Hvem startet det? Det er resultatet av en gradvis utvikling i takt med økt velstand. Når folk får bedre råd da bestemmer de slike ting selv. Det er litt som når du vokser ut av tenårene, du oppdager at du er voksen og kan velge selv. Det er en frigjøring. Da kommer en periode hvor du gjør mye dumt, fordi det foreldrene dine har lært er ikke like mye verdt lenger. Der er vi nå. Det er tidsånden, med god hjelp fra sosialdemokratiet som vil kaste ut tradisjoner og norsk kultur. Kristendommen og kirka skal vaskes ut av livene våre. Sosialister er i prinsippet ateister. Jula er tross alt en kristen høytid. Den kan vi nå herje med som vi vil. Fordi vi kan. Det er noe trassig over det. Som det er med tenåringen som er nettopp blitt 18. Vi som er litt eldre, og konservative, vi tar vare på tradisjonene, fordi de er samlende og skaper trygghet og forutsigbarhet. Og vi har sluttet å irritere oss over naboer som setter opp sitt pyntete plasttre i november. Dem om det tenker vi. Og venter til lille julaften. Vi gjør også som vi vil. Det er greit for alle. Anonymkode: efd55...fdb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #158 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Man må nødvendigvis rydde av både mat og tallerkener fra bordet for å få plass til desserten. Det er vel ikke noe hyggelig å gå glipp av den heller for ungene. Skjønner ikke hvorfor kl 17 er så viktig, det viktigste er at det blir en fin kveld for alle. Anonymkode: c7472...bac Nå syns jeg det er du som er rigid. Det er da bare bra med en pause mellom hovedretten og desserten? Godt for fordøyelsen. Dessert kan man ta i kveldsmat-tid, eller man kan servere den etter at de minste har lagt seg. Toåringer bør jo egentlig ikke få så mye sukker heller. Middagstidspunktet er ikke viktig for meg, men hensyn må tas flere veier. Om det blir stress for noen å måtte ha middagen klar tidlig, eller noen jobber om formiddagen eller kommer reisende langveisfra er det dumt å være fryktelig rigid på at den må serveres før fire også. Forferdelig mange barn har vokst opp med "sen" middag uten å ta noen skade av det. Anonymkode: 4b5d1...60e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #159 Del Skrevet 6 timer siden Mannen min er fra et land der 24. desember er som lille-julaften her og det er heller ikke vanlig med gaver annet enn på nyttårsaften. Når vi feirer i hans land så vet jeg at jeg ikke kan få en norsk drømmejul. Når vi feirer hjemme så blir det norsk jul, mat, gaver osv. Vi følger norske tradisjoner med gaver og gir til hverandre og barna når vi er i hans land på julaften. Ellers følger vi deres tradisjoner. Nå når barnet vårt begynner å forstå mer av julen så tenker vi at middag senest blir kl 17 på julaften. Til vanlig spiser vi 18.30-19 men det blir for dårlig tid til gaver og sånn da. Helt ærlig så tenker jeg lite på hva som er normalt eller om julen har blitt ringt inn😅 Jeg vokste opp i et hjem der moren min var hysterisk i en måned før jul og hele julen for alt skulle være "perfekt". 7 slag, hjemmelaget pålegg, rundvasket hus, julebrød, rundstykker, kaker, desserter. Julaften var stort sett kjefting at vi andre latet oss og hun måtte gjøre alt, dvs hun kokte pinnekjøtt og fikk hjelp til å kutte kålrot for å lage kålrotstappe. Og vi andre tok alltid all oppvask. Hun var alltid sur og tverr og kjeftet oss huden full om vi ikke skrøt av maten før vi hadde rukket å smake på den. Jeg foretrekker å lage mine egne tradisjoner og ikke følge eldgamle skikker, med humøret til moren min friskt i minne. Så hvilket klokkeslett mat serveres er det siste på bekymringslisten min. Anonymkode: 4a442...98d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 6 timer siden #160 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er resultatet av en gradvis utvikling i takt med økt velstand. Når folk får bedre råd da bestemmer de slike ting selv. Det er litt som når du vokser ut av tenårene, du oppdager at du er voksen og kan velge selv. Det er en frigjøring. Da kommer en periode hvor du gjør mye dumt, fordi det foreldrene dine har lært er ikke like mye verdt lenger. Der er vi nå. Det er tidsånden, med god hjelp fra sosialdemokratiet som vil kaste ut tradisjoner og norsk kultur. Kristendommen og kirka skal vaskes ut av livene våre. Sosialister er i prinsippet ateister. Jula er tross alt en kristen høytid. Den kan vi nå herje med som vi vil. Fordi vi kan. Det er noe trassig over det. Som det er med tenåringen som er nettopp blitt 18. Vi som er litt eldre, og konservative, vi tar vare på tradisjonene, fordi de er samlende og skaper trygghet og forutsigbarhet. Og vi har sluttet å irritere oss over naboer som setter opp sitt pyntete plasttre i november. Dem om det tenker vi. Og venter til lille julaften. Vi gjør også som vi vil. Det er greit for alle. Anonymkode: efd55...fdb Vi har hatt juletradisjoner lenge før kristendommen. Og heldigvis skal kristendommen vaskes ut av livene våre - religion burde ikke påvirke befolkning eller politikk i så stor grad. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå