Gå til innhold

Når skjedde alle endringene vedr tradisjoner julaften?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Johan uten land skrev (2 timer siden):

Jeg er i likhet med trådstarter over femti år. Man må nok være såpass gammal til å huske julen som noe veldig spesielt. Min oppfatning er at julen på flere områder er kraftig "devaulert" som høytid.

Det er jeg helt uenig i. Jeg opplever at dagens barn synes julen er akkurat like spesiell og magisk som vi selv gjorde. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det sært i 2024?

Anonymkode: ce254...a3e

Ja,det syns jeg. 

Anonymkode: 0ed18...fce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både mannen og jeg er oppvokst med tradisjonelle julefeiringer - og de er ulike. Det som er tradisjonelt for meg, er ikke tradisjonelt for han og omvendt. Eneste fellesnevneren er middag kl 17. Vi er født på slutten av 80- og begynnelsen av 90-tallet, og våre foreldre er over 60 år i dag.

Anonymkode: ae4c7...689

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Juletre og pynt etter gammel tradisjon; Må ut og kjøpe tre ca 22.desember, krasjer med sammenkomster, jobb, utveksling gaver, og alt annet. MÅ pynte 23.desember. Etter jobb. Mor som styrer på kjøkkenet, far som løper ut og inn og tar seg av alt ute, bærer inn ved. En bror som ikke ønsker å pynte. Og alt blir til jobb og mas. 

Vår tradisjon; Vi henter tre tidlig lørdag morgen, midt i desember. Har ro og tid rundt det hele. Søndag har vi en god julebrunsj. Setter på julemusikk, har tente lys, har litt julegodt. Og koser oss lenge med å pynte tre og hus. 

Anonymkode: 2e37e...8b1

Det kommer nok an på hva slags andre planer man har i desember. For oss er endelig alle ekstragreier over når skolen er slutt (i år 20. desember), og da er det god til til å kjøpe og pynte tre. Bare kos, og ingen bekymring for om nålene faller av før jul. 

Anonymkode: 4b5d1...60e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er rundt 60, og har vokst opp med tradisjoner. 

- Julepynten og juletreet ble satt opp av mine foreldre sent om kvelden lille julaften. Så vi barn våknet opp til en "eventyrverden". Fantastiske minner om å våkne opp tidlig og tusle ut i stua der juletreet sto flott pyntet og bordet var fullt av pynt og julegodterier. Magisk. 

- Vi fikk åpne en pakke hver om morgenen. Viktig var at det ikke var en "myk" pakke, men noe vi kunne leke med. 

- Middag var kl 17.00 med storfamilien. Alder fra 0-90. Jeg kan ikke huske at det var noen problemer med små barn fordi leggerutinene ble endret. Det var alltid redd opp senger til barna, og de ble lagt etterhvert som de ble slitne. Og deretter tatt med sovende i bilen da foreldrene skulle hjem senere på kvelden. 

Jeg tror mange av endringene først og fremst skyldes to ting: Det ene er internett, med påvirkning fra andre land (spesielt USA). Det andre er at mange yngre foreldre nå lar hensynet til barna komme først. Problemet er at jeg synes vi får mange barn som ikke er vant med å måtte tilpasse seg eller ta hensyn. Flere av barnebarna til vennene våre klikker i vinkel ved første antydning til at de ikke får bestemme alt selv. (sorry for avsporing)

Anonymkode: 9aaa1...f33

Jeg tror ikke barn blir bortskjemte ene og alene fordi foreldre tar hensyn til barnas behov ved f.eks. legging.

Legging og sånt på julaften har ikke vært et problem for oss enda (2 og 3 år), men hadde vi slitt voldsomt med søvn så er jeg sikker på at mine foreldre rundt 60 ikke hadde hatt noe problem med å endre litt på klokkeslett slik at alle kunne delta og ha det hyggelig. 

Dette med bortskjemte barn som ikke kan ta hensyn virker ikke å være en veldig ny greie. Her er det en hel tråd med godt voksne mennesker som forteller at de ikke ønsker å tilpasse seg andre i det hele tatt, for de skal gjøre det som de alltid har gjort, uansett hva. Lærte de ikke å tilpasse seg som barn? Eller er det å ta hensyn eller tilpasse seg forbeholdt barn? Altså, barn som enda lærer og er i utvikling, og ikke helt klarer å regulere seg selv enda? Merkelig.

Anonymkode: fb14b...880

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 7.57):

Når skjedde egentlig alle endringene vedr tradisjoner julaften? Hvilket tiår?

Jeg er over 50. Har vokst opp med julemiddag når jula er ringt inn kl 17. Rydding og oppvask etterpå. Så gaver og kaffe. Og alle rakk å pakke opp gavene sine før de sovnet 🙂.

Har barn født på sent 90-tall, og de har også vokst opp med tradisjonelle julaftener. Null problem. Så da må det nesten ha skjedd det siste 10-året?

Nå har noen gaveåpning fra morgenen av, eller dagen etter, fordi de får så mange gaver at de ikke rekker alt. Noen har julemiddag før julen/helligdagen ringes inn kl 17. 

Det virker som det er fri flyt på alt, og ingen klarer å vente på noe.

Så når skjedde dette? Hvem startet det?

Skal ikke legge skjul på at jeg foretrekker det tradisjonelle, men hva folk gjør i sitt eget hjem et jo ikke min sak 🙂. Men ser at det oppstår problemer om flere skal feire jul sammen og ikke følger tradisjoner. Da må det bli krangling. Den slapp man jo helt før, da det stort sett var likt hos alle.

Anonymkode: 04669...c59

Feiret ca slik du beskriver i egen barndom, kanskje middag litt tidligere (kl 16) da vi var under ti år. Samme nå når vi har fått egne barn.

Svigerfamilien spiser middag etter kl.20, og nipper vin fra kl.15, så vi kan rett og slett ikke feire med dem. Noe har skjedd, ja. Men jeg ser nok ikke samme utvikling som deg. 

Anonymkode: 5afbf...e8d

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss feirer vi stort sett tradisjonelt. Om det er veldig små barn med på feiringen kan det hende vi spiser klokken 16 istede for 17 slik at disse skal få lagt seg til rimelig tid. Det samme dersom noen har langt å kjøre (har familie som de årene de feirer hos oss har ca 2 timers kjøretid en vei og kanskje man skal på jobb 1. juledag og overnatting derfor utgår). 

Det har også hendt at vi har spist f.eks klokken 18 eller 19 pga at noen av dem som skal feire med oss må bli ferdige på jobb så da har vi ventet på dem. Dette er da år uten små barn og folk med lang reisevei.

Vi tilpasser oss dermed etter hvem som kommer og hva som er mest praktisk for dem. 

I år blir det tradisjonell feiring med middag til sølvguttene, oppvask og gaver etterpå. Jeg gleder meg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid overraskende med voksne folk som tror at "sin måte" å feire jul på er den riktige måten, og som tror at alle andre gjorde det samme som dem. Det er lite innsiktsfullt, og spesielt ettersom ts også tror at hennes måte å feire jul på var vanlig for 100-200 år siden...

Jeg var barn på 90-tallet. Da vi søsknene var små spiste vi julemiddag kl 16, slik at vi fikk mer ut av julemiddagen før vi ble for trøtte og måtte legges. Det samme gjør jeg med mine barn. Jeg husker også at mange av vennene mine (jeg fikk ikke) fikk åpne en gave på morgenen, det var gjerne aktivitetsleker og ting å holde på med gjennom den lange dagen. Ingenting rart med det. 

Min mor stresset ræva av seg lille julaften, for da skulle plutselig ALT gjøres på en gang. Det er en kjip tradisjon jeg er glad er i endring. Å pynte tidligere i desember gjør denne koselige måneden så mye hyggeligere. Pynten fjernes 1. eller 2. januar, da er det nytt år og hverdag igjen. For meg er det uforståelig at noen vil ha julepynt langt ut i januar (uavhengig av liturgien) fremfor i desember, men smaken er som baken.

Kultur og tradisjoner endres, hele tiden. Det er ingenting rart eller feil med det. Din måte å feire og pynte på ville vært hårreisende vulgær for dine besteforeldre.

Anonymkode: 743b7...5b7

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser tendenser i tråden til at det er de som oppfattet at foreldrene deres (egentlig mødrene) stresset før jul som er mest opptatt av å endre tradisjonene. 

Selv opplevde jeg ikke det, vi hadde en ganske avslappet jul selv på 80-tallet. Mamma vasket nok litt mer før jul enn vanlig helgevask, men ikke noe ekstremt. All julematen, utenom noen småkaker, var ferdigkjøpt fra butikk. Pyntingen gjorde barna fra vi var ganske små. Den gang som nå var det en del dager mellom siste skoledag og jul og noe måtte vi finne på. Foreldrene mine kjøpte julegaver, men det var stort sett snakk om en tur i lekebutikken og en tur i bokhandelen og så var det ordnet tror jeg. Det var mindre å velge i enn nå, og det var det jo noen fordeler med også.

For oss er desember nå temmelig travel. Ikke fordi vi skal ordne så mye mer til jul, men fordi skole og fritidsaktiviteter krever mye. Jeg kan i hvertfall ikke sette meg ned og nyte julepynt og julemusikk når det er så mye som må ordnes hele tiden. Så for meg virker det rart, og ulogisk på en måte, å flytte julekos fra romjul når vi stort sett har fri, til helger og ettermiddager i advent når det er et sabla kjør. (Om noe hadde det vært fornuftig å flytte flere av julearrangementene til januar, når det er bedre tid, men det er det visst ingen som gjør.)

Dette er ikke ment som kritikk, jeg syns bare oppriktig det er rart. Kanskje neste generasjon snur det rundt igjen, om de syns mamma stresset mye med å få opp julepynt i starten av desember og holde det fint helt til jul?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 8.54):

Nettopp, helt enig. Men problemet nå er at man ikke skal vente på noe, og at alt skal tilrettelegges så det passer «meg».

Anonymkode: c3f4f...0f2

Det er jo helt omvendt. Disse juletrådene domineres av godt voksne kvinner som skal feire jul slik de alltid har gjort. Det er ikke snakk om å tilpasse seg små barn eller hensyn til andre. Alle må i stedet utelukkende ta hensyn til den voksnes strenge regler. Det er rart. 

Jeg er glad min mor har gått med på å ha julemiddag kl 16 slik at de små barna i familien også kan få glede av julekvelden før de uansett blir for trøtte og må legges. Det ødelegger ingenting, og er jo bare noen få år når barna er små. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 48 og har de samme tradisjonenen som da vi var små. Litt sånn som Ts skriver. Det eneste vi endret da barna var små var middag kl 16. Nå er alle over 10 år så da er det tilbake til 17. 

Og juletreet pyntes ikke lenger den 23, de tar vi noen dager tidligere da jeg foretrekker å nyte kvelden med brettspill, tv og gløgg:) 

Anonymkode: 5ba00...12d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 8.56):

Hva snakker du om? Jeg vokste opp på 80-tallet, og enkelte bortskjemte barn fikk også den gang så mange gaver at de åpnet i flere omganger. Særlig om de i tillegg var store familier - om 11 søskenbarn skal åpne 37 gaver hver tar det jo to døgn.

Mitt inntrykk er at det ikke er stor endring fra min barndoms tradisjoner til vår omgangskrets nå. Stå opp, julestrømpe, slappe av, kanskje se litt på TV, julebrunch, så starte på middagen mens noen går i kirka, dekke på og pynte seg, middag i fem-seks tiden, etter oppvasken tar man kaffe og dessert mens man åpner gaver, stort sett 8-12 gaver per barn, kanskje 3-4 per voksen. Man hentet en og en gave og alle ser på at hver pakkes opp. Er egentlig ikke noen leggetid på julaften, men hadde jeg hatt barn som ble overtrøtte og irriterende hadde jeg nok hatt det.

Da jeg var barn pleide jeg og min søster å få åpne en gave på morgenen, men mine barn får ikke det siden de har både pakkekalender og julestrømpe med gave fra nissen i stedet for tegneserie og mandariner fra nissen, som vi pleide å få. (pakkekalenderen er ikke noe store greier, men er jo en liten pakke uansett)

Anonymkode: e68b4...e55

Og hvem sin skyld er det at barna er bortskjemte?....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er jo helt omvendt. Disse juletrådene domineres av godt voksne kvinner som skal feire jul slik de alltid har gjort. Det er ikke snakk om å tilpasse seg små barn eller hensyn til andre. Alle må i stedet utelukkende ta hensyn til den voksnes strenge regler. Det er rart. 

Jeg er glad min mor har gått med på å ha julemiddag kl 16 slik at de små barna i familien også kan få glede av julekvelden før de uansett blir for trøtte og må legges. Det ødelegger ingenting, og er jo bare noen få år når barna er små. 

Det er bare det at jeg noen ganger får inntrykk av at dette med tidlig leggetid på julaften er vel så mye for at de voksne skal få slippe å forholde seg til yre unger til langt på kveld som det egentlig er av hensyn til ungene. Litt samme greia som de som lager grove pepperkaker uten sukker. Klart det er sunnere, men også mye mindre gøy.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er bare det at jeg noen ganger får inntrykk av at dette med tidlig leggetid på julaften er vel så mye for at de voksne skal få slippe å forholde seg til yre unger til langt på kveld som det egentlig er av hensyn til ungene. Litt samme greia som de som lager grove pepperkaker uten sukker. Klart det er sunnere, men også mye mindre gøy.

Min 2-åring synes ikke det er gøy å være trøtt. Hun blir sutrete og grinete, som svært mange barn blir. Hun trenger leggerutinene sine også i julen. Skulle vi presset henne til å være oppe lenge ville også hele neste dag blitt kjip fordi hun uansett alltid våkner kl 6. vi tar hensyn til barna og spiser kl 16, for deres del, ikke vår.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tror du det er "gøy" for ungene å bli overtrøtt? Overtrøtthet = dårligere søvnkvalitet, flere oppvåkninger, og sure og slitne unger dagen etter. 

Det er misforstått snillhet å la ungene få lov til å bli overtrøtte, og ikke få den søvnen de trenger. 

Overtrøtte unger er ikke kjekt for noen, verken ungene selv, eller de voksne, og det er heller ikke gøy å dra sure, trøtte unger med i familiebesøk første juledag - når man er sur og sliten selv etter å ha måttet stå opp flere ganger om natten fordi ungene har våknet. 

Anonymkode: c1b05...58e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min 2-åring synes ikke det er gøy å være trøtt. Hun blir sutrete og grinete, som svært mange barn blir. Hun trenger leggerutinene sine også i julen. Skulle vi presset henne til å være oppe lenge ville også hele neste dag blitt kjip fordi hun uansett alltid våkner kl 6. vi tar hensyn til barna og spiser kl 16, for deres del, ikke vår.

Ok, du vet sikkert best. Dere spiser kanskje middag veldig tidlig til vanlig også?

Det med å presse barn til å være våkne er fremmed for meg, her har vi alltid måttet presse dem til å legge seg. Julekvelden har alltid vært en hyggelig kveld der vi har sluppet det presset, selv om de kan bli litt gira.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 47 år og har vokst opp med typiske tradisjoner som lilla pynt og lys til advent, julepynting og juletrepynting på lillejulaften, julekos i romjula og ut med juletreet på ca 20. dags jul. Likevel har jeg endret litt på tradisjonene etter at jeg selv ble voksen (sent 90-tall/tidlig 2000-tall). Jeg pynter til jul og starter førjulskosen med juleservise, julebrus og julemusikk fra første søndag i advent. Pynting av juletreet foregår først på lillejulaften, så den delen av tradisjonen fra barndommen har jeg holdt fast på. Litt av grunnen er også at vi har ekte juletre og da ville det jo ha vært tomt for nåler før julaften om vi hadde pyntet veldig mye tidligere.
Tidspunkt for middagen på julaften har jeg aldri hatt noe strengt regime på. Da jeg var liten spiste vi julaftensmiddag kl 16.00 (og det gjorde også besteforeldrene mine sammen med oss). I voksen alder har det variert. Hos foreldre har det fortsatt vært ca kl 16.00, og hos svigerforeldre er det i ca samme tida, noen ganger litt tidligere.

Det finnes ikke noe skille der jeg plutselig bestemte meg for å endre på tradisjonene. Det har bare utviklet seg helt naturlig etter både egne preferanser (selvsagt litt inspirert av andre) og preferansene til de jeg har feiret jul sammen med.
Jeg husker med skrekk på hvor sliten mamma var etter å ha stått på dag og natt de siste par dagene før jul for å få huset juleklart, så jeg ønsker ikke å ha det på samme måten. Jeg går ikke for rundvask og full pakke to dager før julaften, heller. Jeg vil heller ta litt etter litt gjennom hele desember, sånn at lillejulaften blir en rolig dag med juletrepynting, julegrøt og julefilmer.

Tradisjoner endrer seg jo helt naturlig, og folk velger helt selv hvilke tradisjoner de vil videreføre og hvilke de vil endre på eller forkaste og starte nye istedet for. Hovedsaken er at folk har det fint og lager seg den jula de trives best med.

Anonymkode: cc07e...caf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok, du vet sikkert best. Dere spiser kanskje middag veldig tidlig til vanlig også?

Det med å presse barn til å være våkne er fremmed for meg, her har vi alltid måttet presse dem til å legge seg. Julekvelden har alltid vært en hyggelig kveld der vi har sluppet det presset, selv om de kan bli litt gira.

16 er ikke "veldig tidlig", det er helt vanlig middagstid i ørten tusen norske hjem. Vi spiser middag kl 16 hver dag (og ja, vi har begge fleksitid). 

Det er fryktelig mange barn som faktisk er trøtte om kvelden? Vår minste er dødstrøtt om kvelden, og ber ofte om å få gå og legge seg. Og på dager der vanlige rutiner ikke følges, og det er masse halloi og besøk og greier, blir han ekstra sliten. Begge mine takler dårlig å bli holdt oppe lenge, de trenger begge å få legge seg i skapelig tid. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Svigers har endt opp med å feire jul alene de siste syv årene, siden svigermor nekter å tilpasse noe som helst eller fire på en eneste liten tradisjon, og det har endt opp med at ingen som har barn orker å feire der. Ei heller vil hun komme og feire hos noen av barna sine, siden hun da må finne seg i at middagen kanskje er en time forskjøvet, eller at gavene blir åpnet til et annet tidspunkt, eller at det ikke er multekrem (som ingen liker) til dessert, og se på at små barn ikke blir tvunget til å sitte ved bordet i godt over en time mens de voksne spiser mat ungene ikke liker. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Svigers har endt opp med å feire jul alene de siste syv årene, siden svigermor nekter å tilpasse noe som helst eller fire på en eneste liten tradisjon, og det har endt opp med at ingen som har barn orker å feire der. Ei heller vil hun komme og feire hos noen av barna sine, siden hun da må finne seg i at middagen kanskje er en time forskjøvet, eller at gavene blir åpnet til et annet tidspunkt, eller at det ikke er multekrem (som ingen liker) til dessert, og se på at små barn ikke blir tvunget til å sitte ved bordet i godt over en time mens de voksne spiser mat ungene ikke liker. 

Helt sinnsykt, men ikke overraskende, å lese. Men det er barna som er bortskjemte og kravstore, må vite...

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...