kri.star Skrevet 8 timer siden #101 Del Skrevet 8 timer siden Kan det tenkes at andre har hatt andre tradisjoner enn deg selv, og din familie i alle år? Vi har aldri spist julemiddag kl. 17, da hadde vi ikke orket å spise, da vår families tradisjon er å spise en stor lunsj i 13-14-tiden. Det har min mor tatt (73 år) tatt med fra sin barndom. Jeg feirer jul sammen med min samboer og våre barn - på samme måte som jeg alltid har gjort. Og jeg vet at når min datter om noen år skal arrangere julaften, så vil tradisjonene bli holdt da hun er *veldig* glad i tradisjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #102 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Huff,så sært å måtte forkaste alt kirken står for bare på trass! Anonymkode: 0ed18...fce Er det sært i 2024? Anonymkode: ce254...a3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #103 Del Skrevet 8 timer siden Jeg er født midt på 90-tallet, men da jeg og mine søsken var små, spiste vi julemiddagen før vi gikk i kirka, og åpnet julegaver etterpå. Det var det som fungerte for vår familie med tanke på leggetider og slikt. Etterhvert som vi ble eldre, var dagen mer etter tradisjonen. Men altså, skal man ikke tenke på hva som er praktisk, og bare slavisk følge tradisjonen? Eller gjør man det som skal til for at dagen blir fin for alle? Anonymkode: 0c4c9...1df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 8 timer siden #104 Del Skrevet 8 timer siden Jeg er under 40, men ganske tradisjonell når det kommer til jul. Utenom julestjerne i vinduet og adventsstake er det ingen julepynt her før lille julaften, og julepynten beholdes til 13. dag jul. Julemiddagen er ca. kl 17, og det er kun gaveåpning om kvelden (barna får mer enn nok gaver, men det har aldri vært så mye av de ikke klarer å åpne dem). Vi feirer jul med storfamilien (registrerer at mange på kvinneguiden feirer/ønsker å feire kun med kjernefamilien). 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #105 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Og SÅ kommer vrien - for vi feirer også den 25. desember, siden barnas far er fra et land der de gjør det. Så da er det en ny runde med julegaver OM MORGENEN den 25. desember, med den delen av familien på Facetime, fulgt at en 5-retters middag utpå kvelden. Anonymkode: 03836...19d Samme her! Kona mi er også fra et land som feirer den 25. desember. Vi elsker å ha fest, så vi feirer begge dagene! Dobbelt kos! Anonymkode: 84dc6...525 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #106 Del Skrevet 8 timer siden Brunello skrev (1 time siden): Dersom du leser, før du går til angrep, ble det presisert at det nødvendigvis ikke gjaldt ts, men at det var en generell kommentar. Og hvis du leser så ser du at jeg ikke har nevnt ts. 😆😆😆 Samme hvem egentlig du mener, du kunne spurt om de hadde tatt det i betraktning. Du bare går ut i fra at en kvinne på 40 ikke tenker lenger enn nesetippen. Anonymkode: 0bb10...012 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 7 timer siden #107 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Og hvis du leser så ser du at jeg ikke har nevnt ts. 😆😆😆 Samme hvem egentlig du mener, du kunne spurt om de hadde tatt det i betraktning. Du bare går ut i fra at en kvinne på 40 ikke tenker lenger enn nesetippen. Anonymkode: 0bb10...012 Nei, jeg har erfaringer fra tilsvarende tråder og andre tråder og trekker konklusjoner ut fra de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #108 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Minst et par hundre år? Sølvguttene på TV, varmmat kl 17 når det er bekmørkt, gaver og juletre? Og kaffe til desserten? Hahahaha! Men det er jo godt med denne kloke generasjonen født på 50-tallet som er helt lik våre forfedre i istiden. Anonymkode: d8f02...492 Jeg mente selvfølgelig ikke at de så på TV for 200 år siden! Men jula startet ikke før kirkeklokkene ringte den inn kl 17. Anonymkode: 04669...c59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johan uten land Skrevet 7 timer siden #109 Del Skrevet 7 timer siden Jeg er i likhet med trådstarter over femti år. Man må nok være såpass gammal til å huske julen som noe veldig spesielt. Min oppfatning er at julen på flere områder er kraftig "devaulert" som høytid. Det viktigste her er nok velstandsutviklingen. Jeg opplevde at julen var spesiel fordi det var den eneste høytiden i året der det var overflod på alt og det ikke skulle spares på noe. For halvannen genereasjon siden var f.eks. julematen et betydelig innhugg i folks økonomi. Med velstandsutviklingen har man også fått mer råd til å ta seg flere høydepunkter i løpet av et år - for førti-femti år siden var sydenturer og weekendturer, sågar lange turer ut av verdedensdelen, gjerne toppet med gutteturer og jenteturer, en luksus forbeholdt de få. Nå er dette blir vanlig. Disse to elementene er med på å sette julefeiringen ned på skalaen av ting man ser frem til i løpet av året. Med mindre man er veldig glad i julemat og famiiehygge i mørket. I tillegg kommer nok flere andre faktorer - som mer splittede familier, færre store familier, utflytting og sentralisering. Flere innvandrere som ikke går i kirken. Nordmenn som har sluttet å gå i kirken. Generelt er samfunnet mindre "samlet" - det er færre som har fri samtidig... osv osv... .... og helt sikkert andre ting. Men jeg tror at en hovedfaktor er at folk ikke tar jula så "seriøst" som før fordi mange egentlig mer eller mindre har "jule hele året" om de ønsker det. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #110 Del Skrevet 7 timer siden Brunello skrev (22 minutter siden): Nei, jeg har erfaringer fra tilsvarende tråder og andre tråder og trekker konklusjoner ut fra de. Som sagt, ypisk mann som har gått livets harde skole og tar på seg rollen som moralens vokter. Anonymkode: 0bb10...012 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 7 timer siden #111 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Som sagt, ypisk mann som har gått livets harde skole og tar på seg rollen som moralens vokter. Anonymkode: 0bb10...012 Der bommer du ganske kraftig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #112 Del Skrevet 7 timer siden Jeg er rundt 60, og har vokst opp med tradisjoner. - Julepynten og juletreet ble satt opp av mine foreldre sent om kvelden lille julaften. Så vi barn våknet opp til en "eventyrverden". Fantastiske minner om å våkne opp tidlig og tusle ut i stua der juletreet sto flott pyntet og bordet var fullt av pynt og julegodterier. Magisk. - Vi fikk åpne en pakke hver om morgenen. Viktig var at det ikke var en "myk" pakke, men noe vi kunne leke med. - Middag var kl 17.00 med storfamilien. Alder fra 0-90. Jeg kan ikke huske at det var noen problemer med små barn fordi leggerutinene ble endret. Det var alltid redd opp senger til barna, og de ble lagt etterhvert som de ble slitne. Og deretter tatt med sovende i bilen da foreldrene skulle hjem senere på kvelden. Jeg tror mange av endringene først og fremst skyldes to ting: Det ene er internett, med påvirkning fra andre land (spesielt USA). Det andre er at mange yngre foreldre nå lar hensynet til barna komme først. Problemet er at jeg synes vi får mange barn som ikke er vant med å måtte tilpasse seg eller ta hensyn. Flere av barnebarna til vennene våre klikker i vinkel ved første antydning til at de ikke får bestemme alt selv. (sorry for avsporing) Anonymkode: 9aaa1...f33 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #113 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er rundt 60, og har vokst opp med tradisjoner. - Julepynten og juletreet ble satt opp av mine foreldre sent om kvelden lille julaften. Så vi barn våknet opp til en "eventyrverden". Fantastiske minner om å våkne opp tidlig og tusle ut i stua der juletreet sto flott pyntet og bordet var fullt av pynt og julegodterier. Magisk. - Vi fikk åpne en pakke hver om morgenen. Viktig var at det ikke var en "myk" pakke, men noe vi kunne leke med. - Middag var kl 17.00 med storfamilien. Alder fra 0-90. Jeg kan ikke huske at det var noen problemer med små barn fordi leggerutinene ble endret. Det var alltid redd opp senger til barna, og de ble lagt etterhvert som de ble slitne. Og deretter tatt med sovende i bilen da foreldrene skulle hjem senere på kvelden. Jeg tror mange av endringene først og fremst skyldes to ting: Det ene er internett, med påvirkning fra andre land (spesielt USA). Det andre er at mange yngre foreldre nå lar hensynet til barna komme først. Problemet er at jeg synes vi får mange barn som ikke er vant med å måtte tilpasse seg eller ta hensyn. Flere av barnebarna til vennene våre klikker i vinkel ved første antydning til at de ikke får bestemme alt selv. (sorry for avsporing) Anonymkode: 9aaa1...f33 Det høres så enkelt ut. Men mine unger har begge vært sånn at når de ble overtrøtte så gikk de også fullstendig bananas. Ikke hyggelig! Anonymkode: c7472...bac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HemmeligSpion Skrevet 7 timer siden #114 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Når skjedde egentlig alle endringene vedr tradisjoner julaften? Hvilket tiår? Jeg er over 50. Har vokst opp med julemiddag når jula er ringt inn kl 17. Rydding og oppvask etterpå. Så gaver og kaffe. Og alle rakk å pakke opp gavene sine før de sovnet 🙂. Har barn født på sent 90-tall, og de har også vokst opp med tradisjonelle julaftener. Null problem. Så da må det nesten ha skjedd det siste 10-året? Nå har noen gaveåpning fra morgenen av, eller dagen etter, fordi de får så mange gaver at de ikke rekker alt. Noen har julemiddag før julen/helligdagen ringes inn kl 17. Det virker som det er fri flyt på alt, og ingen klarer å vente på noe. Så når skjedde dette? Hvem startet det? Skal ikke legge skjul på at jeg foretrekker det tradisjonelle, men hva folk gjør i sitt eget hjem et jo ikke min sak 🙂. Men ser at det oppstår problemer om flere skal feire jul sammen og ikke følger tradisjoner. Da må det bli krangling. Den slapp man jo helt før, da det stort sett var likt hos alle. Anonymkode: 04669...c59 Det er ikke noe "det ene tiåret". Dette har vært en lang gradvis utvikling som har en rekke følgefeil. Det er ikke en "julen alene"-ting. Den postmodernistiske julefeiringen folk har i dag er et resultat av kulturmarxismens inntog. Det er derfor det ikke er noe kors eller krybbescene å se på torg eller kjøpesenter, men bare tankeløst ateistisk Kinapiss. Folk kaller det litt forskjellig, men du har sikkert hørt om 68'erne? De gikk i spissen for å endre kulturen vår til det ugjenkjennelige, blant annet ved å praktisk talt fjerne grenser og minske autoriteten som meningsbærende institusjoner som akademia tradisjonelt har hatt. "Vi må ta den lange marsjen gjennom korridorene". Det er denne marsjen som har ført til at vi ikke straffer innvandrere som voldtar døtrene våre eller at vi har så lave straffer for de pedofile - at elever kan banke lærere og lærerne må bare godta det eller slutte i jobben. Uten en far i huset, men bare Dragens lille hjelper har barn heller ikke noe ansvar for å dekke på bord eller gjøre plikter, men får spille PlayStation når de vil. Hva skal mamma gjøre når trettenåringer slår fordi hun slår av PlayStationen? Grine? Filmen "Sønner av Norge" fanger dette godt i traileren sin. Med dette forenevnte så følger det for eksempel at vi tar bort kunst og kultur fra stua vår, tar bort bilder av slekt og familie og tradisjonelle malerier og erstatter det med masseprodusert tanketomt søppel fra IKEA og Nille og Princess, vi fjerner Jesus og kristendommen og Åsatru fra julen/kristmesse og i stedet for å hedre adventstiden som det den er ment for, advent, så går vi rett på handelsstanden massesuggesjon og kjøper pakkekalendere til flere hundre kroner - inkludert til voksne og velter oss i materalistisk hedonisme. Gave hver dag! Vi hamstrer mat og godteri for nå "skal vi kose oss". Det er ikke godt å si hvem som startet det, man snakker ofte om bolsjevikerne, men vi vet at i Norge tok sosialistenes kamp mot kristendommen fart da Edvard Bull, sjefideolog i Arbeiderpartiet, i 1923 skrev: «Vi skal gjøre skolen verdslig, likesom sykepleien og begravelsen, ekteskapet og fødselsregistreringen. Vi skal slåss uforsonlig med den bestående offisielle lutherdom, som med andre fordummende sekter.» Overalt hvor kommunister og sosialister har tatt makten, ble folket utsatt for ateistisk propaganda og forfølgelse av kristne. Han skrev videre i heftet «Kommunisme og religion»: Sitat «Vi skal ha en pågående og hensynsløs kirkepolitikk, fordi vi mener at religion i og for seg er en privatsak. Barna skal gjøres til sosialister, og det er lærerne som skal gjøre dem til det. Skal vi skape den sosialistiske skole, må vi ha makten i skolestyrene og kommunestyrene, og bruke vår makt hensynsløst. Vi vil bort fra det barbariske og fra den usunne lære og moral, som barna lærer gjennom religionsundervisningen. Skolepolitikk er klassepolitikk.» Og hvis en synes det ligner unektelig på den avkristnende samfunnsutviklingen vi faktisk har gjennomgått de siste hundre år, så kan en bare sammenligne hva som har skjedd med hva Bull dikterte i 1923. Selv Den norske kirke kan synes avkristnet, i tradisjonell forstand, og hvem andre enn Arbeiderpartiet har styrt utnevningen av de fleste biskoper og proster opp gjennom årene, som ledende regjeringsparti? Det vil si frem til målet var nådd. Kirken ble «sluppet fri» i 2012. Da var nok presteskapet såpass innstilt på riktig politikk at en ikke lenger trengte statskirken. Nasjonens egen religion ble samtidig likestilt med blant annet islam. ## Marsj gjennom institusjonene Dette er ideer som vi finner igjen i Frankfurterskolen, som ble formet på Institutt for sosialforskning ved Frankfurt universitet, skrev Kjell Tveter i en sak om Edvard Bull og avkristningen på Document i 2023: Sitat «Frankfurterskolen ble formet på Institutt for sosialforskning ved Frankfurt universitet. Miljøet her var marxistisk, men i motsetning til bolsjevikene, som hadde en voldelig politikk, forsto Frankfurterskolens ideologer at for å vinne makten i samfunnet, måtte folks tenkesett endres. Hegemoniet skulle vinnes ved «en lang marsj gjennom korridorene», hvilket betyr at alle institusjoner med makt skulle vinnes for sosialismens sak. Det gjaldt spesielt regjering, undervisningssystem, det politiske system med lovgivning, politivesen og kirke.» Frankfurterskolen var grunnlagt i 1924 av marxisten Felix Weil, og ideene herfra kalles ofte nymarxistisme eller kulturmarxisme, hvilket altså ikke er noen konspirasjonsteori, men sterk påvirkning fra slike som Adorno, Marcuse og Jürgen Habermas, avkristnende teoretikere med massiv innflytelse i Vestens universiteter. Såkalt kritisk teori har siden hakket løs på alle sider av vestlig sivilisasjon, med kristendommen som den største fienden mot det kommunistiske paradis. Og i dag også mot dens avlegger: den samfunnsnedbrytende kjønnsideologien. Dette inkluderer ikke bare pride og transegreiene, men også feminismen. Menn og kvinner har aldri stått lenger fra hverandre. Erlandsen nevner også Edvard Bull og Arbeiderpartiet og Ap-statsråden som i 1945 ville gjøre statskirken til et politisk redskap. Ifølge nobelprisvinner Alexandr Solsjenitsyn var hatet mot Gud den grunnleggende drivkraften i Marx’ og Lenins filosofiske system, og mer fundamentalt enn de politiske og økonomiske ambisjoner. Det var Russland som falt for den første bølge av sekularisering (derav mistanken om at dette kommer fra bolsjevikerne). Du får knapt øye på denne giften, men den gjennomsyret hele den utdannede klassen, og åpnet dermed døren til marxismen og revolusjonen, sa Solsjenitsyn i en tale. Som i likhet med Dostojevskij anser hatet mot kirken for å stamme fra den franske revolusjon, som endte med massakrer på nonner og presteskap, og ødelagte kirker. Som i Russland vel hundre år senere. Så må det nevnes at Frankrike hadde katolsk kirke. I Norge hadde vi hatt luthersk kristendom så det var ikke noe klasseopprør. Det blir sånn når vi blir et rotløst samfunn. Det er hele vitsen. Gifte eller skille seg, hva så? En familie her, og en familie der. Den første ungen er fra en annen dame, den andre fra en annen mann. Hvem skal vi feire jul hos i år, mamma eller pappa? Eller hvilket sett med besteforeldre? Mm, kanskje det er best å bare dra til Gran Canaria? Eller, det spiller jo ingen rolle, om det er i Oslo eller i Stavanger eller Barcelona så er det jo OBOS-arkitektur uansett. Det å gi avkall på kjernefamilien, tradisjonell arkitektur og kultur, er liksom et brekkjern for at man skal bli del av noe som er større enn seg selv, altså å jobbe for å rive ned hele Vesten, hele grunnlaget for vår sivilisasjon slik at de røde radikale kan jobbe for å bygge opp det de tror blir et kommunistisk utopi. Og det viser jo historien hvordan går tidligere. Det er derfor de jobber på spreng for å innføre "det grønne skiftet" som legger ned europeisk industri og lar Kina ta over. De snakker om at vi ikke skal bli et industriland, men et "innovasjonsland". Gjett hva? Du kan ikke ha innovasjon når OECD-resultatene våre har stupt så lenge som de har gjort. Om samfunnet er rotløst og vi ikke lenger har noen tilknytning til flagget vårt, til "Ja, vi elsker" eller til forfedrene våre så kommer vi heller ikke til å arbeide for å motvirke utviklingen. Da kan de kommunistiske ideologene få jobbe i fred. Det er derfor de bruker alt som står i sin makt til å fordømme oss som kritiserer muslimer i Norge og deres praksis, den enormt degenerative homofeiringen, det å ligge rundt, såkalt kroppspositivisme, snillisme, osv... Alt som ødelegger kontinentet vårt er positivt for kommunismens utvikling. Og det starter med å ta fra oss den meningsbærende kulturen vår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #115 Del Skrevet 6 timer siden Vi som ønsker å holde på tradisjoner og julens egentlige budskap blir kalt alt mulig her i tråden. I virkeligheten er dere som rokker og rikker, og pynter i november og tar ned jula nesten før den har begynt de virkelig hjernevaskede. Av handelsstanden. Anonymkode: 8f42f...214 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #116 Del Skrevet 6 timer siden Johan uten land skrev (1 time siden): Jeg er i likhet med trådstarter over femti år. Man må nok være såpass gammal til å huske julen som noe veldig spesielt. Min oppfatning er at julen på flere områder er kraftig "devaulert" som høytid. Det viktigste her er nok velstandsutviklingen. Jeg opplevde at julen var spesiel fordi det var den eneste høytiden i året der det var overflod på alt og det ikke skulle spares på noe. For halvannen genereasjon siden var f.eks. julematen et betydelig innhugg i folks økonomi. Med velstandsutviklingen har man også fått mer råd til å ta seg flere høydepunkter i løpet av et år - for førti-femti år siden var sydenturer og weekendturer, sågar lange turer ut av verdedensdelen, gjerne toppet med gutteturer og jenteturer, en luksus forbeholdt de få. Nå er dette blir vanlig. Disse to elementene er med på å sette julefeiringen ned på skalaen av ting man ser frem til i løpet av året. Med mindre man er veldig glad i julemat og famiiehygge i mørket. I tillegg kommer nok flere andre faktorer - som mer splittede familier, færre store familier, utflytting og sentralisering. Flere innvandrere som ikke går i kirken. Nordmenn som har sluttet å gå i kirken. Generelt er samfunnet mindre "samlet" - det er færre som har fri samtidig... osv osv... .... og helt sikkert andre ting. Men jeg tror at en hovedfaktor er at folk ikke tar jula så "seriøst" som før fordi mange egentlig mer eller mindre har "jule hele året" om de ønsker det. TS her. Ja, det har du rett i. I jula fikk vi en glassflaske (0,33 l) brus hver dag. Fikk ikke brus ellers i året. En leke/gave fra mor og far fikk vi to ganger årlig. Til jul og på sommerferie. Så mye har endret seg. Og jeg vokste opp i en familie med god råd. Det var bare ikke vanlig med den overfloden mange har i dag. Anonymkode: 04669...c59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 6 timer siden #117 Del Skrevet 6 timer siden kri.star skrev (2 timer siden): Kan det tenkes at andre har hatt andre tradisjoner enn deg selv, og din familie i alle år? Vi har aldri spist julemiddag kl. 17, da hadde vi ikke orket å spise, da vår families tradisjon er å spise en stor lunsj i 13-14-tiden. Det har min mor tatt (73 år) tatt med fra sin barndom. Jeg feirer jul sammen med min samboer og våre barn - på samme måte som jeg alltid har gjort. Og jeg vet at når min datter om noen år skal arrangere julaften, så vil tradisjonene bli holdt da hun er *veldig* glad i tradisjoner. Noen andre har selvsagt andre tradisjoner, men i Norge har ved 17-tiden vært klart vanligst i lang tid. Men vi skal ikke så mye mer enn 100 år tilbake før 19-tiden var vanligst. Kilde: Anne Kristin Moe ved Nordfjord Folkemuseum 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #118 Del Skrevet 6 timer siden Vi som er født på 80-tallet er rebeller som gjør som vi vil. Anonymkode: f0035...853 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #119 Del Skrevet 6 timer siden Brunello skrev (1 time siden): Der bommer du ganske kraftig. Du er jo innom alle tråder og forkynner din "visdom", daglig og flere timer om dagen. Selv om du påstår du jobber over 50timer i uka, har kone og barn. Anonymkode: f1f77...583 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 6 timer siden #120 Del Skrevet 6 timer siden Hotwife skrev (10 timer siden): Tror egentlig min generasjon gjør endringer som samsvarer mer med det vi ønsker, og ikke hva som er tradisjon. Og slik bør det også være. Det er greit med tradisjoner, men å gjøre ting på en bestemt måte bare fordi det alltid er blitt gjort sånn, er ganske bakstreversk. Etter å ha bodd i ulike land med ulike tradisjoner har det blitt til at jeg har laget mine egne juletradisjoner, hvor jeg har plukket de elementene jeg liker best som har vært en del av mine julefeiringer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå