AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #81 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi stresser ikke. Nettopp fordi vi har spredd det utover. Var sikkert kos og gode minner for dere barn, dette. Men tenk hvor mye bedre det hadde vært for dine foreldre om de kunne tatt dette 1-2 uker før? I stedet for etter jobb, og "alt på en gang". Anonymkode: 2e37e...8b1 De klagde ikke 🙂. Og vi lærte å sette pris på at alt kom på plass. Vi hjalp jo til fra vi var gamle nok. Advent var advent, og jul var jul 🙂. Det er vel akkurat det som har endret seg nå. Dette med at folk ikke klarer å vente på noe lenger. Anonymkode: 04669...c59 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #82 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): TS her 🙂. Mine foreldre jobbet alltid til kl 12 lillejulaften. Var ingenting som het avspasering den gang. De/vi kastet oss rundt og vasket hus, pyntet hus og tre, stekte roastbiff, kokte/stekte skinkesteik osv og ble ferdige utpå kvelden 🙂. Noen timer med litt kaos, før vi satte oss ned og smakte på julematen. Mange gode minner ❤️. Forskjellen var kanskje at det ikke var noe "julestress" tidligere i desember. Bare å få kjøpt gaver, og det var det færre av før. Ingen store kjøpesentre som lokket. Så nå går mange folk og er stresset mange uker før jul, mens folk tidligere ofte bare stresset lillejulaften? Vi bakte selvfølgelig kaker noen kvelder, men det var hyggelig, og ble aldri kalt julestress. Anonymkode: 04669...c59 .. har du spurt dine foreldre hvordan du opplevde det..? At du som barn ikke følte det som stress, betyr gjerne ikke annet enn at dine foreldre skjulte stresset godt.. Du så jo ikke om de var stresset om kvelden etter du var i seng? Vi vasker ikke i nærheten av så mye som min mor kavet med. Ikke har vi duker eller noe vi driver og stryker på, noe min mor sto og bantes med mang en førjulstid. Det vi derimot må, som mine foreldre slapp, er tusen ting på skolen og i bhg. Ta med nisselue denne dagen, ta på denne ungen røde klær, den andre må ha hvite klær, husk hodelykt til nissevandring (OG FOR GUDS SKYLD NISSELUE), ta med vedkubbe til båltenning i skogen, ta med pølser, ta med kakao på termos, ta med syltetøyglass for å lage lykter, bak kake til juleavslutning på skolen, og KOM på denne skoleavslutningen, se på luciatog i barnehagen, bake og være med på juleavslutning på fotballen (og husk nisselue!!!!!!!!), vær med på julecup (OGSÅ med nisselue, som nå begynner å bli temmelig tynnslitt). Anonymkode: c1b05...58e 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 9 timer siden #83 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Når skjedde egentlig alle endringene vedr tradisjoner julaften? Hvilket tiår? Jeg er over 50. Har vokst opp med julemiddag når jula er ringt inn kl 17. Rydding og oppvask etterpå. Så gaver og kaffe. Og alle rakk å pakke opp gavene sine før de sovnet 🙂. Har barn født på sent 90-tall, og de har også vokst opp med tradisjonelle julaftener. Null problem. Så da må det nesten ha skjedd det siste 10-året? Nå har noen gaveåpning fra morgenen av, eller dagen etter, fordi de får så mange gaver at de ikke rekker alt. Noen har julemiddag før julen/helligdagen ringes inn kl 17. Det virker som det er fri flyt på alt, og ingen klarer å vente på noe. Så når skjedde dette? Hvem startet det? Skal ikke legge skjul på at jeg foretrekker det tradisjonelle, men hva folk gjør i sitt eget hjem et jo ikke min sak 🙂. Men ser at det oppstår problemer om flere skal feire jul sammen og ikke følger tradisjoner. Da må det bli krangling. Den slapp man jo helt før, da det stort sett var likt hos alle. Anonymkode: 04669...c59 Mye av det er fordi at tidene forandrer seg. Tradisjoner også. Mye av det kommer også ifra bibelen. Her så har det variert litt på når vi ringer julen inn. Noen ganger venter vi på de som må på jobbe på julaften, så istedet for at de skal spise julemiddagen alene så tar vi den 19:00 istedet for 17:00 feks. Mange andre grunner også 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #84 Del Skrevet 9 timer siden Rosa Gnom skrev (Akkurat nå): Mye av det er fordi at tidene forandrer seg. Tradisjoner også. Mye av det kommer også ifra bibelen. Her så har det variert litt på når vi ringer julen inn. Noen ganger venter vi på de som må på jobbe på julaften, så istedet for at de skal spise julemiddagen alene så tar vi den 19:00 istedet for 17:00 feks. Mange andre grunner også Julen ringes inn kl 17 enten dere vil eller ikke! Anonymkode: 0ed18...fce 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #85 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Julen ringes inn kl 17 enten dere vil eller ikke! Anonymkode: 0ed18...fce Den du siterte skrev "VI ringer jule inn". Du snakker om når kirkene ringer julen inn. Når kirken velger å ringe julen inn, er helt opp til dem, og så er det helt opp til alle andre å starte julen når man selv ønsker, helt uavhengig av når kirken velger å lydforurense med klokkene sine. Anonymkode: c1b05...58e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 9 timer siden #86 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Julen ringes inn kl 17 enten dere vil eller ikke! Anonymkode: 0ed18...fce hehe, gjør den? Trodde vi bestemte selv når vi feiret! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #87 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (34 minutter siden): TS her 🙂. Mine foreldre jobbet alltid til kl 12 lillejulaften. Var ingenting som het avspasering den gang. De/vi kastet oss rundt og vasket hus, pyntet hus og tre, stekte roastbiff, kokte/stekte skinkesteik osv og ble ferdige utpå kvelden 🙂. Noen timer med litt kaos, før vi satte oss ned og smakte på julematen. Mange gode minner ❤️. Forskjellen var kanskje at det ikke var noe "julestress" tidligere i desember. Bare å få kjøpt gaver, og det var det færre av før. Ingen store kjøpesentre som lokket. Så nå går mange folk og er stresset mange uker før jul, mens folk tidligere ofte bare stresset lillejulaften? Vi bakte selvfølgelig kaker noen kvelder, men det var hyggelig, og ble aldri kalt julestress. Anonymkode: 04669...c59 Lille julaften, altså 23. desember, har vel i alle tider vært en helt normal arbeidsdag når denne faller på en ukedag? Rart at dine foreldre sluttet kl. 12 da? De gangene det er min tur å jobbe i julen, slutter jeg derimot kl.12 på julaften. Anonymkode: 88748...0e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #88 Del Skrevet 9 timer siden Min påstand er at vi i min familie feirer julen ca like tradisjonelt som vi gjorde da jeg var barn. Men jeg må jo innrømme at vi har gjort visse tilpassinger, og det husker jeg også at det ble gjort da jeg var barn. Faktisk husker jeg at mine besteforeldre feiret julen litt forskjellig. Med litt forskjellige tradisjoner. Ikke bare det at besteforeldrene i vest hadde pinnekjøtt på bordet, mens besteforeldrene i øst serverte ribbe. Det ene stedet kom det utkledd julenisse med gavene i sekk, og mange søskenbarn og tanter og masse folk. Det andre stedet var vi bare en liten kjernefamilie (oss og besteforeldre) der en av de voksne fikk være "julenisse" og lese lappene på pakkene som lå under treet. Det ene stedet skulle det synges julesanger og gås rundt juletreet. Det andre sto treet i et hjørne, og julesangene sang vi i kirken. VI har også tilpasset våre tradisjoner til hverandres, jeg og min mann. For det er ikke slik at de var universelt identiske. Men jeg opplever at grunnpillaren fortsatt ligger. At julaften består av en rolig morgen, der barna våkner og finner noe litt godt og noe underholdning for dagen. (da jeg var barn - julehefter og klementiner. Nå- julestrømpe fra nissen.) Så er det 3 nøtter til Askepott på TV (Tradisjon fra vestlandsfamilien) før tur i kirken, og så middag. Etter middag ryddes det av bordet, så åpnes det gaver, og så er det dessert, kaffe og kaker. Når barna var små startet man kanskje litt tidligere, slik at de rakk gaveåpning før leggetid 18.00. Så kunne vi voksne ha kaffe og kaker mens de sov. Anonymkode: 15fdd...607 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #89 Del Skrevet 9 timer siden Min bestemor er er gammel raddis, så vår jul er preget av det. Vi feirer jul den 24. selv om hun mener at ordentlig jul er ved vintersolverv. Vi kjøper stort sett ingenting til jul utenom noe god mat. Alle barna er store, så de får penger eller evt noe de faktisk har ønsket seg. Vi kler oss i det vi liker, enten det er pysjamas eller dress. Det er litt "kom som du er". Ingen av oss er kristne, og har derfor ingen grunn til å følge tradisjonelle kristne tradisjoner. Jeg respekterer at folk har forskjellig syn på julen, men jeg registrerer at mange høytider er stressende for folk. Og det stresset har vi vært ekstremt opptatt av å unngå, spesielt for de yngre. Anonymkode: ce254...a3e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #90 Del Skrevet 9 timer siden Vi har beholdt litt fra barndommens jul, og endret litt. Men den er ganske tradisjonell enda. Vi pynter huset til jul tidligst en uke før juleaften, men da er det opp med juletrær og masse pynt rundt omkring i huset (til kattenes store glede). Juleaften har vi en lang og avslappet morgen hjemme, før vi reiser til mine foreldre etter lunsj. Der hjelper vi til å lage ferdig julemiddagen og dekke bordet mens barna ser på TV, og 17:00 er det middag (ribbe selvfølgelig) med riskrem, vaniljeis og småkaker til dessert. Når middag OG dessert er spist opp så rydder vi av bordet, og så åpner vi alle gavene én etter én mens alle ser på og beundrer alt det fine vi får. Det tar lang tid, så vi er sjelden hjemme før 22:00. Og SÅ kommer vrien - for vi feirer også den 25. desember, siden barnas far er fra et land der de gjør det. Så da er det en ny runde med julegaver OM MORGENEN den 25. desember, med den delen av familien på Facetime, fulgt at en 5-retters middag utpå kvelden. Anonymkode: 03836...19d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 9 timer siden #91 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du ser virkelig stort på deg selv du, gang på gang. Hva skulle folk gjort uten middelaldrende menn som tror deres livsoppgave er å ta på seg rollen som moralens vokter fordi de sitter på fasiten? Du er sikker på det ja, hva med å spørre vedkommende før du går til angrep? Det tenker du ikke på. Anonymkode: 0bb10...012 Dersom du leser, før du går til angrep, ble det presisert at det nødvendigvis ikke gjaldt ts, men at det var en generell kommentar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 9 timer siden #92 Del Skrevet 9 timer siden Brunello skrev (2 minutter siden): Dersom du leser, før du går til angrep, var en generell kommentar. Det ble presisert at noen sikkert synes det er greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 9 timer siden #93 Del Skrevet 9 timer siden Har vokst opp med samme tradisjoner som ts. Jeg liker det. Da vi hadde liten gutt fungerte det også fint. Å endre på noe bare for å endre er bare teit, synes jeg. Julaften er en høytidelig annerledes dag, og det skal den få fortsette å være i mitt hus. Tre nøtter til Askepott og så grøt hos foreldrene og Donald på Svt for det er det jeg rekker. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 9 timer siden #94 Del Skrevet 9 timer siden Jeg er vokst opp med middag klokken 17 når Sølvguttene synger. Julegaver etter middag. Men, vi venter ofte med dessert og kaker, for vi er alle altfor mette. Vi begynner derfor gaveåpningen etter middag. Jeg er ikke vokst opp med å gå i kirken, selv om pappa, bestefar og jeg ofte gjorde det julaften da jeg var ungdom. Jeg er nok kanskje mer tradisjonell enn mine foreldre, og hater å rokke ved tradisjonene. Jeg liker å holde på de gamle tradisjonene vi har hatt, dog med noen tilpasninger. F.eks tar vi gavene til min stesønn først, fordi han må legge seg klokken 20:15. Men, det pleier vi å rekke ganske fint når vi åpner fra rundt 19-tida. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #95 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): TS her. Enig med deg. Det å vente er liksom litt av sjarmen 🙂. Det er så rart at tradisjonene har fungert i minst et par hundre år, og nå plutselig må vrakes. Det spiller som sagt ingen rolle for meg hva andre gjør, bortsett fra at jeg ser at det forårsaker krangling i familier der flere feirer sammen. Det er jo trist å krangle om jula. Om man har tradisjoner, så slipper man det. Anonymkode: 04669...c59 Minst et par hundre år? Sølvguttene på TV, varmmat kl 17 når det er bekmørkt, gaver og juletre? Og kaffe til desserten? Hahahaha! Men det er jo godt med denne kloke generasjonen født på 50-tallet som er helt lik våre forfedre i istiden. Anonymkode: d8f02...492 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #96 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Vi har beholdt litt fra barndommens jul, og endret litt. Men den er ganske tradisjonell enda. Vi pynter huset til jul tidligst en uke før juleaften, men da er det opp med juletrær og masse pynt rundt omkring i huset (til kattenes store glede). Juleaften har vi en lang og avslappet morgen hjemme, før vi reiser til mine foreldre etter lunsj. Der hjelper vi til å lage ferdig julemiddagen og dekke bordet mens barna ser på TV, og 17:00 er det middag (ribbe selvfølgelig) med riskrem, vaniljeis og småkaker til dessert. Når middag OG dessert er spist opp så rydder vi av bordet, og så åpner vi alle gavene én etter én mens alle ser på og beundrer alt det fine vi får. Det tar lang tid, så vi er sjelden hjemme før 22:00. Og SÅ kommer vrien - for vi feirer også den 25. desember, siden barnas far er fra et land der de gjør det. Så da er det en ny runde med julegaver OM MORGENEN den 25. desember, med den delen av familien på Facetime, fulgt at en 5-retters middag utpå kvelden. Anonymkode: 03836...19d Altså, jul i et kristent land handlet om å gå i kirken. Å se på TV og spise vaniljeis er nok rimelig nytt det også. Dere virker til å ha et helt sykt fokus på gaver 😄 Men det høres hyggelig ut! 🙂 Anonymkode: d8f02...492 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 8 timer siden #97 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (55 minutter siden): .. har du spurt dine foreldre hvordan du opplevde det..? At du som barn ikke følte det som stress, betyr gjerne ikke annet enn at dine foreldre skjulte stresset godt.. Du så jo ikke om de var stresset om kvelden etter du var i seng? Anonymkode: c1b05...58e Enig. Det var garantert stress før også, men det viste man jo ikke barna. Barn opplever bare at jula skjer og tenker ikke på all jobben bak før de selv blir voksne. Ellers er jeg helt uenig i at man trenger å tviholde på tradisjoner for å føle trygghet eller skape broer mellom generasjoner. Julen, barndomsminnene eller forholdet til familien blir ikke ødelagt av at man gjør ting litt annerledes enn forrige generasjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #98 Del Skrevet 8 timer siden Jeg hadde forresten mange år der jeg jobbet til 16.00 på julaften. Og det samme hadde min far da jeg var barn, så han kom hjem og skiftet til middag. (Julaften og nyttårsaften er egentlig arbeidsdager i Norge, frem til 16.00, så mange har ikke fri.) Anonymkode: 15fdd...607 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #99 Del Skrevet 8 timer siden Arkana skrev (24 minutter siden): Enig. Det var garantert stress før også, men det viste man jo ikke barna. Barn opplever bare at jula skjer og tenker ikke på all jobben bak før de selv blir voksne. Ellers er jeg helt uenig i at man trenger å tviholde på tradisjoner for å føle trygghet eller skape broer mellom generasjoner. Julen, barndomsminnene eller forholdet til familien blir ikke ødelagt av at man gjør ting litt annerledes enn forrige generasjon. Min mor har fortalt hvordan julestresset påvirket henne. Det var tradisjoner og forventninger hun brukte alt for mye energi på, og min jul ble derfor preget av det. Alt fra vindusvask til rent hus og perfekt julemiddag til veloppdragne barn i plettfrie finklær. Det skapte ikke broer, bare splittelse. Hvis tradisjoner blir mer stress en kos er det på høy tid å si takk, men farvel Anonymkode: ce254...a3e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #100 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Den du siterte skrev "VI ringer jule inn". Du snakker om når kirkene ringer julen inn. Når kirken velger å ringe julen inn, er helt opp til dem, og så er det helt opp til alle andre å starte julen når man selv ønsker, helt uavhengig av når kirken velger å lydforurense med klokkene sine. Anonymkode: c1b05...58e Huff,så sært å måtte forkaste alt kirken står for bare på trass! Anonymkode: 0ed18...fce 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå