Fru Uperfekt Skrevet 23 timer siden #61 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Verken mannen eller jeg er norsk, og vi har blandet tradisjoner fra våre hjemland for å lage vår egen måte å feire jul på. Jeg var tidligere gift med en norsk mann som var skikkelig låst på tradisjonene sine. Det skulle være ribbe, jeg måtte vaske opp før gavene kunne åpnes, osv. Altså, det jeg minst av alt ønsker å gjøre rett etter en middag på julaften, er å stå og vaske opp. Anonymkode: 3e1fd...296 Så glad både min første og andre norske mann har omfavnet min måte å gjøre det på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HMK Skrevet 23 timer siden #62 Del Skrevet 23 timer siden Vi følger de samme tradisjonene som vi vokste opp med, men noen endringer har vi nok innført. Mannen leste feks juleevangeliet hver jul, før middag. Det har han sluttet med. Selv kunne jeg tenke meg at vi åpnet gavene før middagen, for jeg er så lei av at middagen skal gjennomføres så raskt. Jeg vil kose meg med maten.. Men der blir jeg nedstemt av både voksne og mindre barn, gitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #63 Del Skrevet 23 timer siden Brunello skrev (26 minutter siden): Nei, det tror jeg mange ikke har tenkt over. De tenker på seg selv og bryr seg ikke om andre. Fremkommer av haugevis av innlegg i tilsvarende tråder. Og jeg er helt sikker på at slike egoistiske handlinger er med på å etablere det som her inne fremstilles som usaklig forskjellsbehandling av barn/barnebarn, men som i realiteten er at foreldre får tettere bånd til de av barna sine som inkluderer de. Du ser virkelig stort på deg selv du, gang på gang. Hva skulle folk gjort uten middelaldrende menn som tror deres livsoppgave er å ta på seg rollen som moralens vokter fordi de sitter på fasiten? Du er sikker på det ja, hva med å spørre vedkommende før du går til angrep? Det tenker du ikke på. Anonymkode: 0bb10...012 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #64 Del Skrevet 23 timer siden Endringene skjedde da vi hadde små barn og skulle ordne til jul selv. Syns ikke tradisjoner som fungerer dårlig er noe å holde på. Ser ingen god grunn for å utsette det som er det koseligste på julaften lengst mulig. Sultne og slitne, og for lita tid til å komme i mål før noen må i seng. Anonymkode: 46b5a...34b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #65 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tradisjoner gir trygghet, stabilitet, gjenkjennbarhet og forutsigbarhet. Tradisjoner skaper også broer og kontinuitet mellom generasjoner, fra unge til gamle. Alt dette er viktige verdier, mener jeg. Anonymkode: 8e54f...415 Det å være veldig rigid mtp. tradisjoner kan også bidra til stress og sur stemning hvis man blir ikke kan vike fra dem, for eksempel hvis noe uforutsett hender i forkant eller alt ikke går på skinner. Anonymkode: 88748...0e0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #66 Del Skrevet 23 timer siden Det er naturlig at tradisjoner forandrer seg, kanskje særlig når det gjelder mat og drikke. Likevel er jeg oppriktig overrasket over at dette med tidspunktet for julemiddagen har blitt så kontroversielt. Det er ikke bare det at jeg er vant til at middagen serveres klokka fem (eller i praksis en del senere), men jeg kan ikke huske at det har blitt oppfattet som et problem en gang at barna blir trøtte om kvelden. Det er bare noe jeg har lest om på KG de siste par årene, ikke noe det var snakk om i det hele tatt for ti-femten år siden. Vi gikk rundt juletreet før gaveåpning også, så det ble helt sikkert ikke noe tidligere enn nå. Ingen sa noe om at det ikke var å ta hensyn til barna, snarere tvert i mot. Da jeg var liten var absolutt det å få være oppe så lenge vi ville noe av det som gjorde jula magisk. Anonymkode: 4b5d1...60e 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sententia Skrevet 22 timer siden #67 Del Skrevet 22 timer siden Eneste vi har gjort annerledes enn jeg husker, er å spise kl 16. Både pga de minste barna og pga barnas oldeforeldre. De syns fort det blir seint. viste seg at mannen min og jeg huska dårlig, for sånt gjorde de visst da vi var små og. Så gikk de tilbake til 17, da vi ble litt eldre. Blir nok sånn her i huset også 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sententia Skrevet 22 timer siden #68 Del Skrevet 22 timer siden Og barna har fri leggetid julaften. Null stress på slikt hos oss. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #69 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jula starter uansett 24. desember. Anonymkode: 3953f...920 Kalenderjula, ja. Men vi har juletradisjoner fra tre- og julegatetenning i sentrum. Og frem til 27. desember da vi er ferdig med årets jul. Anonymkode: 2e37e...8b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #70 Del Skrevet 22 timer siden Jeg har vokst opp med dine tradisjoner ts, men nå med småbarn må vi gjøre noen justeringer. Som noen andre påpekte er det ikke særlig moro for 4-åringen å måtte legge seg kort tid etter at gavene er åpnet. Så nå åpner vi gaver før middag rett og slett. Da kan de lekes med mens de venter på maten, og vi kan spise ro og fred etterpå uten gavemas. Helt strålende. Så kan vi gå tilbake til "vanlig prosedyre" når ungene er eldre. Anonymkode: c7472...bac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #71 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tradisjoner gir trygghet, stabilitet, gjenkjennbarhet og forutsigbarhet. Tradisjoner skaper også broer og kontinuitet mellom generasjoner, fra unge til gamle. Alt dette er viktige verdier, mener jeg. Anonymkode: 8e54f...415 Juletre og pynt etter gammel tradisjon; Må ut og kjøpe tre ca 22.desember, krasjer med sammenkomster, jobb, utveksling gaver, og alt annet. MÅ pynte 23.desember. Etter jobb. Mor som styrer på kjøkkenet, far som løper ut og inn og tar seg av alt ute, bærer inn ved. En bror som ikke ønsker å pynte. Og alt blir til jobb og mas. Vår tradisjon; Vi henter tre tidlig lørdag morgen, midt i desember. Har ro og tid rundt det hele. Søndag har vi en god julebrunsj. Setter på julemusikk, har tente lys, har litt julegodt. Og koser oss lenge med å pynte tre og hus. Anonymkode: 2e37e...8b1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #72 Del Skrevet 22 timer siden Altså min mor på 70 er vokst opp med julematen kl 13, og det har hun videreført til oss barn som vi har videreført til våre barn. Vi spiser kl 13, deretter julegrøt til dessert, oppvask for de voksne og tv for de små, etterfulgt av kaffe og kaker og godteri og åpning av julegaver. Deretter lek med julegaver/brettspill. Det er så deilig å ha «alt» ferdig når kvelden begynner så man bare kan slappe og nyte før leggetid. Anonymkode: 097ea...897 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #73 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jula starter uansett 24. desember. Anonymkode: 3953f...920 Ikke for meg. i januar er det årsoppgjør og mye jobb, så jeg velger å starte julen tidlig i desember og sette sluttstrek 1.1 ! Anonymkode: 63fda...71e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #74 Del Skrevet 22 timer siden Vi har hatt middag kl 16 siden jeg var liten, svigers har samme tradisjon. Ikke noe sølvguttene. Aldri måttet endre tider pga barn noe sted, Men vi har måttet endre tradisjoner for svigers nekter oss å ta med mer enn et par gaver så ungene har annethvert år måtte åpne mye gaver fra min familie før vi drar til svigers og feirer. Ellers er ingenting endret fra jeg var liten, bortsett fra at riskremen ikke lenger er laget etter 45 minutters koking, men er fra Fjordland ferdiggrøt. Vi lager fortsatt hjemmelagde gaver, baker fortsatt ulike kaker. Anonymkode: b7b28...255 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #75 Del Skrevet 22 timer siden Tradisjoner varierer jo fra person til person. Jeg har ikke noe forhold til hverken kirken eller sølvguttene, det har ikke noe med min jul å gjøre. Om klokka er 15 eller 17 eller 18 når jeg spiser betyr ikke så mye, det skjer ikke noe spesielt for meg kl 17 som sier at da er det jul. Da jeg var barn på 80-tallet var min mor knallhard på at ingen fikk åpne gaver før middagen var spist og kjøkkenet ryddet. Jeg var SÅ misunnelig på vennene mine som fikk en gave eller to om morgenen, og de som fikk pakkekalender, og de som fikk julestrømpe. Vi hadde det ikke sånn. Nå er jeg selv mor, og jeg har gått noen runder med mannen på hvilke tradisjoner vi ønsket å ha med oss videre. Noen fra hans barndom, noen fra min, og noen som vi lagde selv. Det må jo nesten bli sånn.. Anonymkode: c67b7...6ba 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #76 Del Skrevet 22 timer siden Tradisjonene våre, at vi samles med julemat og gaver, er de samme. Om klokkeslett, rekkefølge osv endres fra tid til annen er helt greit, ingen av oss er så opphengt i klokkeslett at det gjør noe. Jeg vokste opp med at alle kom til oss for å feire jul, og vi reiser til mine foreldre annet hvert år enda. Mine barn, og også nieser og nevøer, får mange gaver fra begge sider av familien. Ingen av oss drasser med alle gavene til barna fra den andre siden av familien, så vi tar med noen, også åpner vi de andre tidligere på dagen eller dagen etter. Da jeg var liten og feiret hjemme så var ikke det en "problemstilling", og vi slapp å ta med oss gaver til et annet sted, bare for å frakte de hjem igjen uten gavepapir senere. Akkurat det er en ny greie for oss. Siden jeg nå har mann å barn så feirer jeg også med en helt annen familie annet hvert år. Av praktiske årsaker inviterer vi min manns familie til oss, så der har vi skapt en helt ny tradisjon for alle. Må bare understreke at dette var noe svigerforeldre, besteforeldre, onkler og tanter var helt enige i. Heldigvis er verken jeg eller familien veldig rigide, og har ikke problemer med å gjøre litt endringer for å tilpasse oss og gi alle en god feiring. Jeg håper og tror at jeg vil tilpasse meg den dagen jeg er bestemor eller oldemor også. Anonymkode: fb14b...880 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #77 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Juletre og pynt etter gammel tradisjon; Må ut og kjøpe tre ca 22.desember, krasjer med sammenkomster, jobb, utveksling gaver, og alt annet. MÅ pynte 23.desember. Etter jobb. Mor som styrer på kjøkkenet, far som løper ut og inn og tar seg av alt ute, bærer inn ved. En bror som ikke ønsker å pynte. Og alt blir til jobb og mas. Vår tradisjon; Vi henter tre tidlig lørdag morgen, midt i desember. Har ro og tid rundt det hele. Søndag har vi en god julebrunsj. Setter på julemusikk, har tente lys, har litt julegodt. Og koser oss lenge med å pynte tre og hus. Anonymkode: 2e37e...8b1 TS her 🙂. Mine foreldre jobbet alltid til kl 12 lillejulaften. Var ingenting som het avspasering den gang. De/vi kastet oss rundt og vasket hus, pyntet hus og tre, stekte roastbiff, kokte/stekte skinkesteik osv og ble ferdige utpå kvelden 🙂. Noen timer med litt kaos, før vi satte oss ned og smakte på julematen. Mange gode minner ❤️. Forskjellen var kanskje at det ikke var noe "julestress" tidligere i desember. Bare å få kjøpt gaver, og det var det færre av før. Ingen store kjøpesentre som lokket. Så nå går mange folk og er stresset mange uker før jul, mens folk tidligere ofte bare stresset lillejulaften? Vi bakte selvfølgelig kaker noen kvelder, men det var hyggelig, og ble aldri kalt julestress. Anonymkode: 04669...c59 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #78 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tradisjoner er hjernevasking, så det styrer jeg unna så mye som mulig. Anonymkode: e29a0...583 Tradisjoner er identitet,trygghet og personlighet. Anonymkode: 0ed18...fce 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #79 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Her er ingenting endra og skal ikke heller så lenge jeg er husfrue. Tradisjoner er det som lager jul. Anonymkode: 0ed18...fce Helt enig. Ellers kan det være det samme. Anonymkode: 540df...605 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #80 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): TS her 🙂. Mine foreldre jobbet alltid til kl 12 lillejulaften. Var ingenting som het avspasering den gang. De/vi kastet oss rundt og vasket hus, pyntet hus og tre, stekte roastbiff, kokte/stekte skinkesteik osv og ble ferdige utpå kvelden 🙂. Noen timer med litt kaos, før vi satte oss ned og smakte på julematen. Mange gode minner ❤️. Forskjellen var kanskje at det ikke var noe "julestress" tidligere i desember. Bare å få kjøpt gaver, og det var det færre av før. Ingen store kjøpesentre som lokket. Så nå går mange folk og er stresset mange uker før jul, mens folk tidligere ofte bare stresset lillejulaften? Vi bakte selvfølgelig kaker noen kvelder, men det var hyggelig, og ble aldri kalt julestress. Anonymkode: 04669...c59 Vi stresser ikke. Nettopp fordi vi har spredd det utover. Var sikkert kos og gode minner for dere barn, dette. Men tenk hvor mye bedre det hadde vært for dine foreldre om de kunne tatt dette 1-2 uker før? I stedet for etter jobb, og "alt på en gang". Anonymkode: 2e37e...8b1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå