Gå til innhold

Når skjedde alle endringene vedr tradisjoner julaften?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nettopp, helt enig. Men problemet nå er at man ikke skal vente på noe, og at alt skal tilrettelegges så det passer «meg».

Anonymkode: c3f4f...0f2

Det plager vel ingen andre hvis feiringen justeres til noe som passer bedre for dem det gjelder? Jeg forstår ikke dette voldsomme behovet for å blande seg i andres liv. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er i 40-årene, og har gradvis endret tradisjoner gjennom våre 20+ år som ny kjernefamilie, ikke for å følge en trend, eller fordi vi er utålmodige, men for å feire vår jul på vår beste måte. 

Jeg har aldri likt at jula først starter 24.desember, og jeg har aldri likt å ha jul i januar. Så nå starter vi så smått midt i november, og pakker ned alt 1.januar. Og bruker førjulstiden på å nyte julestemningen.

Det gjør ikke julaften mindre magisk. Vi har beholdt tradisjonen med at vi pynter oss fint, og er klar til sølvguttene og bobler i glasset kl 17. Det blir vel ca fjerde ribbemåltidet for min del i desember. Men julekvelden er likevel spesiell. 

Anonymkode: 2e37e...8b1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40, og vi hadde sterke tradisjoner på julaften i min barndom. De tradisjonene var: "ventepakke" om morgenen, høytlesing av juleevangeliet før middag, kalkun til middag, filming av gaveåpningen, M&M og diverse annet "sjeldent" godteri på bordet etter gaveåpningen, og sikkert enda flere tradisjoner som ikke alle andre kjenner seg igjen i. Jeg visste ikke engang hva ribbe var før jeg traff mannen min, og Sølvguttene hørte jeg for første gang i 20-årene. Ei visste jeg hvordan venner feiret jul; jeg kjente bare til de tradisjonene som var innenfor husets fire vegger. 

Nå som jeg selv er voksen og har mann og barn, har jeg skapt egne tradisjoner som passer for oss. Det er vegetarmat på menyen og Christmas Fireplace-musikk på YouTube i bakgrunnen. Vi går i kirken dersom vi ønsker, og pyjamasen er lov å dra frem når man er lei av finstasen. Ingen skam her fordi vi ikke følger tradisjonen om å lese juleevangeliet, spise kjøtt eller filme halve julaften.

Anonymkode: 1496b...848

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er 40, og har to «kull» barn. Ved første kull fulgte jeg tradisjoner slavisk, ved andre kull begynte jeg å spørre meg selv hvorfor. Og valgte å endre ☺️ Tradisjonene gjorde ikke dagen mer høytidelig eller hyggelig. De gjorde dagen mer kranglete, utålmodige, slitne barn, stresset mor (altså meg). 

For å unngå krangling har vi siden korona valgt å feire kun oss i kjernefamilien, oppdaget hvor deilig det var å slippe mødre og svigermødre som savnet gamle tradisjoner 😅 

Anonymkode: cc57d...34e

Slike endringer bør en konferere med øvrig familie om. Dersom alle ikke er enige, risikerer noen å sitte alene på julaften. Eventuelt så overlater man til søsken eller andre å ordne jul for foreldrene. 
Sikkert mange som synes det er greit, men også mange i eldre generasjoner som synes det er trist at barna dropper de.

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva snakker du om? Jeg vokste opp på 80-tallet, og enkelte bortskjemte barn fikk også den gang så mange gaver at de åpnet i flere omganger. Særlig om de i tillegg var store familier - om 11 søskenbarn skal åpne 37 gaver hver tar det jo to døgn.

Anonymkode: e68b4...e55

Hvorfor spiller det noen rolle hvor mange søskenbarn det er? Det tar jo en person en viss tid å pakke opp 37 gaver, men om 0 eller 17 andre personer pakker opp sine gaver samtidig påvirker da ikke tiden det tar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (1 minutt siden):

Hvorfor spiller det noen rolle hvor mange søskenbarn det er? Det tar jo en person en viss tid å pakke opp 37 gaver, men om 0 eller 17 andre personer pakker opp sine gaver samtidig påvirker da ikke tiden det tar?

Det er veldig vanlig at folk åpner en og en gave etter tur. Altså at ingen åpner gaver samtidig. Tore åpner sin gave, alle oooer og aaer over den, så er det Trine sin tur å åpne en gave mens alle ser på, det skal oooes og aaaaes, så er det Sveinung sin tur, osv osv osv. Og ja, da tar det kjempelang tid å åpne gaver om det er mange.. 

Anonymkode: c1b05...58e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kålrota skrev (44 minutter siden):

Det plager vel ingen andre hvis feiringen justeres til noe som passer bedre for dem det gjelder? Jeg forstår ikke dette voldsomme behovet for å blande seg i andres liv. 

Enig. Det er merkelig hvordan en del tror at de har fasiten på hvordan jul skal feires og mener at alle andre bør gjøre som dem. Hva i all verden skal det plage noen at naboens barn pakket opp halvparten av julegavene på morgenen eller at de er ferdige med julemiddagen halv fire? Man feirer slik det passer en best, ikke etter hvordan andre synes man skal.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er veldig vanlig at folk åpner en og en gave etter tur. Altså at ingen åpner gaver samtidig. Tore åpner sin gave, alle oooer og aaer over den, så er det Trine sin tur å åpne en gave mens alle ser på, det skal oooes og aaaaes, så er det Sveinung sin tur, osv osv osv. Og ja, da tar det kjempelang tid å åpne gaver om det er mange.. 

Anonymkode: c1b05...58e

Oi, da hadde vi sittet hele natta... 

Vi deler ut, alle har sin haug. Så følger man med på barna, hjelper, ordner rekkefølgen litt, passer på at besteforeldre får se når deres gave åpnes. Men vennegaver og slikt får de bare åpne i eget tempo. 

Deretter er det de voksne sin tur. Da åpner man det som er fra de som ikke er der for seg selv, mulig mens noen ser på, ingen hast med å rive opp alt sitt. Så kommer du til gave fra søster som er der, da sier du "søster, nå er det din gave", slik at de får det med seg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endringer skjedde hos oss når vi ble voksne og kunne bestemme selv uten å ha rigide regler forkledd som tradisjoner. Målet er å få max ut av kosen, og fordeler da gaver til barn utover døgnet som vi ser passer oss. Middag tilpasses etter barnas alder/soverutiner, om vi er ute og leker lenge osv. Det er en dag vi ikke følger klokken slavisk. Så om middagen står på bordet kl 16, 16.30 eller for guds skyld kl 17 30, så har det ingenting å si. Vi koser oss sammen som kjerne familie.

Anonymkode: 0bb10...012

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når skjedde egentlig alle endringene vedr tradisjoner julaften? Hvilket tiår?

Jeg er over 50. Har vokst opp med julemiddag når jula er ringt inn kl 17. Rydding og oppvask etterpå. Så gaver og kaffe. Og alle rakk å pakke opp gavene sine før de sovnet 🙂.

Har barn født på sent 90-tall, og de har også vokst opp med tradisjonelle julaftener. Null problem. Så da må det nesten ha skjedd det siste 10-året?

Nå har noen gaveåpning fra morgenen av, eller dagen etter, fordi de får så mange gaver at de ikke rekker alt. Noen har julemiddag før julen/helligdagen ringes inn kl 17. 

Det virker som det er fri flyt på alt, og ingen klarer å vente på noe.

Så når skjedde dette? Hvem startet det?

Skal ikke legge skjul på at jeg foretrekker det tradisjonelle, men hva folk gjør i sitt eget hjem et jo ikke min sak 🙂. Men ser at det oppstår problemer om flere skal feire jul sammen og ikke følger tradisjoner. Da må det bli krangling. Den slapp man jo helt før, da det stort sett var likt hos alle.

Anonymkode: 04669...c59

Gjør det samme som mine foreldre og besteforeldre 

Mao 24 mat kl 14 og julegaver 25 des fra alle er våken

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (44 minutter siden):

Slike endringer bør en konferere med øvrig familie om. Dersom alle ikke er enige, risikerer noen å sitte alene på julaften. Eventuelt så overlater man til søsken eller andre å ordne jul for foreldrene. 
Sikkert mange som synes det er greit, men også mange i eldre generasjoner som synes det er trist at barna dropper de.

:ler:

Omg! Du tror ikke vedkommende har tenkt over valget sitt og tatt en vurdering selv? Du følte virkelig behov for å mansplaine dette? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

:ler:

Omg! Du tror ikke vedkommende har tenkt over valget sitt og tatt en vurdering selv? Du følte virkelig behov for å mansplaine dette? 

Nei, det tror jeg mange ikke har tenkt over. De tenker på seg selv og bryr seg ikke om andre. Fremkommer av haugevis av innlegg i tilsvarende tråder.

Og jeg er helt sikker på at slike egoistiske handlinger er med på å etablere det som her inne fremstilles som usaklig forskjellsbehandling av barn/barnebarn, men som i realiteten er at foreldre får tettere bånd til de av barna sine som inkluderer de.

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hotwife skrev (4 timer siden):

Tror egentlig min generasjon gjør endringer som samsvarer mer med det vi ønsker, og ikke hva som er tradisjon.

Dette. Vi har 2 små barn,  for å få mer tid til kos på kvelden så har vi middag 16. For at ungene ikke bare skal pakke opp gavene i full fart på kvelden så  åpner vi noen gaver på dagtid også. Da tenker vi spesielt på om vi vet en leke som aktiviserer barna. Da maser de mindre om når det blir gaveåpning også, og hele dagen blir roligere, mindre stress, og mer kos for alle. Et år hadde vi sykdom i hus og måtte avlyse planene, da hadde vi på julepysj hele julaften, og der var faktisk den kosligste julen vi har hatt.. ingen stress eller mas, måtte stå over alle "obligatoriske" juleselskaper, spilte brettspill og så mye julefilmer.. 😅 

Anonymkode: a8b3d...e9c

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verken mannen eller jeg er norsk, og vi har blandet tradisjoner fra våre hjemland for å lage vår egen måte å feire jul på. Jeg var tidligere gift med en norsk mann som var skikkelig låst på tradisjonene sine. Det skulle være ribbe, jeg måtte vaske opp før gavene kunne åpnes, osv. Altså, det jeg minst av alt ønsker å gjøre rett etter en middag på julaften, er å stå og vaske opp. 

Anonymkode: 3e1fd...296

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg og min familie vil alltid følge de tradisjonene, virker som mine voksne barn også ønsker det. De er i tidlig 20 årene. Syns folk må gjøre hva de vil, men vi syns også tradisjoner er fint å ta vare på. 

Vi gjør vel nesten det samme hvert år, i både advent og selve julen. Syns det er så lite tradisjoner som blir beholdt, at jeg tror de snart er borte. Uheldigvis.. Men skal prøve å ta vare på dem så lenge vi klarer. Barna som kommer til får jo bare følge det frem til de selv er voksne og kan velge selv.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er 40, og har to «kull» barn. Ved første kull fulgte jeg tradisjoner slavisk, ved andre kull begynte jeg å spørre meg selv hvorfor. Og valgte å endre ☺️ Tradisjonene gjorde ikke dagen mer høytidelig eller hyggelig. De gjorde dagen mer kranglete, utålmodige, slitne barn, stresset mor (altså meg). 

For å unngå krangling har vi siden korona valgt å feire kun oss i kjernefamilien, oppdaget hvor deilig det var å slippe mødre og svigermødre som savnet gamle tradisjoner 😅 

Anonymkode: cc57d...34e

Tradisjoner er gruppepress fra tidligere generasjoner. :) Helt greit å droppe. 

Anonymkode: 52523...fba

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tradisjoner er gruppepress fra tidligere generasjoner. :) Helt greit å droppe. 

Anonymkode: 52523...fba

Nettopp. Det er en forventning om at ting skal gjøres på en bestemt måte uten annen grunn enn at det er sånn det er. Hvis man liker tradisjonene og ønsker å følge dem, så gjør gjerne det, men det øyeblikket det blir et pliktløp og ikke hyggelig har ikke tradisjonene noen verdi lenger. 

Endret av Arkana
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (Akkurat nå):

Nettopp. Det er en forventning om at ting skal gjøres slik noen en gang bestemte. Hvis man liker tradisjonene og ønsker å følge dem, så gjør gjerne det, men det øyeblikket det blir et pliktløp og ikke hyggelig har ikke tradisjonene noen verdi lenger. 

Ikke sant? Mange tradisjoner har vi kasta på bålet. For eksempel, at alle går i kirka på julaften iført pene klær. At man gifter seg før man flytter sammen. Osv.

Anonymkode: 3e1fd...296

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også vokst opp med middag klokken 17, men for oss fungerer det best å spise klokken 16. Det spiller egentlig ikke noen rolle, men hos oss blir det mer ro og hygge rundt bordet om vi spiser en time tidligere. Her får de nissegavene på morgenen, mens resten tas på kvelden. Mitt ene søsken ønsker å feire jul med alle hvert år, men vi har meldt oss av den greia. Julaften er den 24, ikke hele romjulen.

Anonymkode: 244da...7ca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er i 40-årene, og har gradvis endret tradisjoner gjennom våre 20+ år som ny kjernefamilie, ikke for å følge en trend, eller fordi vi er utålmodige, men for å feire vår jul på vår beste måte. 

Jeg har aldri likt at jula først starter 24.desember, og jeg har aldri likt å ha jul i januar. Så nå starter vi så smått midt i november, og pakker ned alt 1.januar. Og bruker førjulstiden på å nyte julestemningen.

Det gjør ikke julaften mindre magisk. Vi har beholdt tradisjonen med at vi pynter oss fint, og er klar til sølvguttene og bobler i glasset kl 17. Det blir vel ca fjerde ribbemåltidet for min del i desember. Men julekvelden er likevel spesiell. 

Jula starter uansett 24. desember.

Anonymkode: 3953f...920

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...