Gå til innhold

Når skjedde alle endringene vedr tradisjoner julaften?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når skjedde egentlig alle endringene vedr tradisjoner julaften? Hvilket tiår?

Jeg er over 50. Har vokst opp med julemiddag når jula er ringt inn kl 17. Rydding og oppvask etterpå. Så gaver og kaffe. Og alle rakk å pakke opp gavene sine før de sovnet 🙂.

Har barn født på sent 90-tall, og de har også vokst opp med tradisjonelle julaftener. Null problem. Så da må det nesten ha skjedd det siste 10-året?

Nå har noen gaveåpning fra morgenen av, eller dagen etter, fordi de får så mange gaver at de ikke rekker alt. Noen har julemiddag før julen/helligdagen ringes inn kl 17. 

Det virker som det er fri flyt på alt, og ingen klarer å vente på noe.

Så når skjedde dette? Hvem startet det?

Skal ikke legge skjul på at jeg foretrekker det tradisjonelle, men hva folk gjør i sitt eget hjem et jo ikke min sak 🙂. Men ser at det oppstår problemer om flere skal feire jul sammen og ikke følger tradisjoner. Da må det bli krangling. Den slapp man jo helt før, da det stort sett var likt hos alle.

Anonymkode: 04669...c59

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror egentlig min generasjon gjør endringer som samsvarer mer med det vi ønsker, og ikke hva som er tradisjon.

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk gjør vel det som passer dem og deres familie best? Jeg ser ingen grunn til å følge tradisjoner som er upraktiske for oss bare fordi det er tradisjoner. Vi gjør om litt underveis. Jeg er snart 50.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har begynt med middagen litt før pga små barn. Går nok tilbake til etter kl. 17 når de blir litt eldre. 

For min del handler det om å gjøre dagen hyggelig for alle, ikke presse på at barna skal holdes våken for å holde tradisjoner. 

Vi åpner noen pakker på morgenen, men det husker jeg at vi gjorde som barn på 90-tallet og. Da fikk vi åpne et par gaver på morgenen, sånn at vi hadde noe å gjøre på mens julen ble stelt i stand. 

Folk tilpasser det vel sånn det passer for familien

Anonymkode: a70c4...ea0

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror du virkelig at alle hadde samme tradisjoner som dere før i tiden? Det er din tradisjon, ikke nødvendigvis alle andres. 

Anonymkode: 959c5...07b

• Liker 21
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vokst opp med samme tradisjoner som TS og det samme har min samboer, så vi viderefører de tradisjonene til våre barn. Vi har riktignok småbarn, så vi tar middagen 16 i år så det ikke blir så sent før barna skal i seng. Får heldigvis ikke 140 pakker hvert år, så pakkeåpningen går relativt fort, men ungene syns det er artig å leke med nye ting, så noen justeringer tar vi mens de er små. 

Eneste endringen fra da jeg vokste opp, er at de får en liten pakke fra nissen på lille julaften som de kan åpne da (har familieselskap lille julaften).

Anonymkode: 64254...21d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er 40, og har to «kull» barn. Ved første kull fulgte jeg tradisjoner slavisk, ved andre kull begynte jeg å spørre meg selv hvorfor. Og valgte å endre ☺️ Tradisjonene gjorde ikke dagen mer høytidelig eller hyggelig. De gjorde dagen mer kranglete, utålmodige, slitne barn, stresset mor (altså meg). 

For å unngå krangling har vi siden korona valgt å feire kun oss i kjernefamilien, oppdaget hvor deilig det var å slippe mødre og svigermødre som savnet gamle tradisjoner 😅 

Anonymkode: cc57d...34e

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vokste opp med middag kl 17 eller 18 ut fra om når kirka var ferdig.

Nå i voksen alder hadde vi en periode middag kl 19 pga vi måtte ta fjøset først. Etter vi sluttet med dyr har det blitt mellom 17-18. Selv med små barn gjorde vi det. Lot heler ungene sove litt på ettermiddagen.  Gaver etter middagen og så dessert. Har aldri hatt behov for å åpne gaver på dagtid, ungene har max fått 14 gaver og det burde nå være overkommelig.  Vanligvis er det 6 til 10 gaver her i huset. Siden de får kun fra de nærmeste. 

Virker for meg at de som er yngre en meg med unger tar helt av med gaver foreldre kjøper flere mener de må kjøpe mange fordi de har liten familie osv.  Ikke rart ting blir galt. Vet enkelte barn kan reagere på endringer pga forskjellige ting. Men tviler på at nærmere 90% av ungene ikke kan spise mat kl 17 og åpne gaver kl 19

Anonymkode: bb246...889

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er ingenting endra og skal ikke heller så lenge jeg er husfrue. Tradisjoner er det som lager jul. 

Anonymkode: 0ed18...fce

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo, «alle» hadde samme tradisjon tidligere, mer eller mindre. 
Julen ringes inn, sølvguttene sang, og det var julemiddag før gaver.

Har inntrykk av at de fleste gjør det tilsvarende nå. Ser ikke noe til de store endringene. Kan være litt sånn at noen tar middagen litt tidligere, eller litt senere pga småbarn og rutiner for søvn. 

Anonymkode: 4a17b...cda

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tradisjoner er hjernevasking, så det styrer jeg unna så mye som mulig.

Anonymkode: e29a0...583

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her er ingenting endra og skal ikke heller så lenge jeg er husfrue. Tradisjoner er det som lager jul. 

Anonymkode: 0ed18...fce

TS her. Enig med deg. Det å vente er liksom litt av sjarmen 🙂. Det er så rart at tradisjonene har fungert i minst et par hundre år, og nå plutselig må vrakes. 

Det spiller som sagt ingen rolle for meg hva andre gjør, bortsett fra at jeg ser at det forårsaker krangling i familier der flere feirer sammen. Det er jo trist å krangle om jula. Om man har tradisjoner, så slipper man det.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Når skjedde egentlig alle endringene vedr tradisjoner julaften? Hvilket tiår?

Jeg er over 50. Har vokst opp med julemiddag når jula er ringt inn kl 17. Rydding og oppvask etterpå. Så gaver og kaffe. Og alle rakk å pakke opp gavene sine før de sovnet 🙂.

Det virker som det er fri flyt på alt, og ingen klarer å vente på noe.

Så når skjedde dette? Hvem startet det?

jeg er over 50 og vi hadde alltid en gave til frokosten når jeg var liten, og den var valgt t med tanke på å gjøre ventetiden mindre, altså noe som fenget oss gjennom dagen mens vi ventet.. 
Og vi var i kirken når julen ringte inn så vi hadde ikke middag kl 17 heller :P så jeg tror ikke dine tradisjoner og erfaringer er fasiten for "de fleste" på dette.. 

Jeg har hatt samme tradisjon for mine barn, og de for sine.. 

Anonymkode: e5021...dee

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo, «alle» hadde samme tradisjon tidligere, mer eller mindre. 
Julen ringes inn, sølvguttene sang, og det var julemiddag før gaver.

Har inntrykk av at de fleste gjør det tilsvarende nå. Ser ikke noe til de store endringene. Kan være litt sånn at noen tar middagen litt tidligere, eller litt senere pga småbarn og rutiner for søvn. 

Anonymkode: 4a17b...cda

Her på KG får jeg inntrykk av at mange blåser i tradisjoner. Men er jo ikke sikkert at KG er representativt 🙂

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tradisjoner er hjernevasking, så det styrer jeg unna så mye som mulig.

Anonymkode: e29a0...583

Tradisjoner gir trygghet, stabilitet, gjenkjennbarhet og forutsigbarhet. Tradisjoner skaper også broer og kontinuitet mellom generasjoner, fra unge til gamle. Alt dette er viktige verdier, mener jeg.

Anonymkode: 8e54f...415

• Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 48. Vi begynte og åpne noen gaver på morgnen når jeg var barn, fordi familien ble større og det ble mye gaver etter middagen. De siste årene har vi fremskyndt middagen til klokken 15 fordi søsteren min har 2 små barn som skal tidlig i seng, og mine gamle foreldre må hjem før kveldsmedisnene skal taes. Kan ikke se at det har skjedd noe de siste 10 årene, vi har alltid tilpasset oss. Synd noen begynner og krangle, men det er vel kanskje de med veldig bestemte ideer om hvordan ting « må» være? 

Anonymkode: bc653...472

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vi gjør det på "gamlemåten" her hos oss. Det har vi alltid gjort, og dattera mi har vokst opp med det, akkurat som meg. Jeg er 36😊

Anonymkode: ca71a...173

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg leste en artikkel om endringene rundt advent og julefeiring (mat, tidspunkt, pynting osv) , og forskere har sett at de største endringene har kommet de siste 15 årene.

Det var selvfølgelig noen som hadde andre tradisjoner før denne tid også, men det er først disse siste årene at det har blitt en større andel med andre tradisjoner.

Anonymkode: 595c9...415

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi følger tradisjonen. Jeg er 36. Ser tegnefilmer på tv, julestrømpe og mølje til lunsj. Har kakebord med mase forskjellig som står fremme hele dagen.

Middag kl.17 da Sølvguttene synger julen inn. 

Eneste er at vi åpner gaver før dessert, men det er fordi vi ikke orker dessert med en gang. Barna vokser opp likt som jeg gjorde. Om de ønsker å feire anderledes blir opp til dem når de er voksne 🤶

Anonymkode: 38a68...5cc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tradisjoner endres hele tiden. Det er det som forandrer samfunn. 

Husker jeg synes det var idiotisk å måtte legge meg så snart gavene var pakket opp. Hva var poenget med det? Vente hele dagen med å pakke opp for så å bli sendt til sengs. Jippi…. Julaften var ingen høydare. 

Anonymkode: 192b2...36d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...