Gå til innhold

Karantene når man nettopp har fått innvilget uføretrygd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Jeg har nettopp blitt 100% uføretrygdet. Håper på å få til å jobbe litt i gode perioder likevel. Men nå har jeg hørt av en bekjent at man har karantene i minst et år etter innvilget uføretrygd, altså at hvis man viser at man kan jobbe noe i denne perioden, så viser man visstnok at man ikke trenger uføretrygd. Jeg finner ingenting om dette, verken på nav eller andre steder.  Har dere hørt om det? 

Anonymkode: af7be...2e2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ingen karens, du kan jobbe 100% fra den dagen ufør er innvilget.

Anonymkode: 0d80b...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare tull. Du kan omså begynne å jobbe 100% samme dag som du blir innvilget uføretrygd.

Anonymkode: 3f700...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ikke lengre ett års karantene.

Anonymkode: 09af0...fe6

Vil det si at dette var en regel før, men ikke nå lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var sånn før, så ikke rart din bekjente tror det er sånn. Kan du ikke sjekke med nav så du er helt sikker? 

Anonymkode: e5bb6...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei,

Jeg har nettopp blitt 100% uføretrygdet. Håper på å få til å jobbe litt i gode perioder likevel. Men nå har jeg hørt av en bekjent at man har karantene i minst et år etter innvilget uføretrygd, altså at hvis man viser at man kan jobbe noe i denne perioden, så viser man visstnok at man ikke trenger uføretrygd. Jeg finner ingenting om dette, verken på nav eller andre steder.  Har dere hørt om det? 

Har hørt om det ja, men det var mange år siden, da jeg selv fikk innvilget uføretrygd. Det er en regel som er fjernet for lenge siden, og altså ingen karanteneperiode lenger nå.

Man kan jobbe ved siden av uføretrygden fra dag en, men kommer man over summen 49.600 kr, blir man trukket noe i trygd for hver krone arbeidsinntekt. Husker ikke hvor mye, men NAV skriver overalt at "du vil tjene mer på uføretrygd og jobb tilsammen enn uføretrygd alene". Så at det lønner seg. Det spørs jo, med tanke på at man kanskje må ha bil, drivstoff, forsikring, bompenger og ev parkering osv. Så kan vinninga noen ganger gå opp i spinninga om man jobber ved siden av. Overskuddet som blir igjen etter at trygden er trukket av, kan bli spist opp av reiseutgifter.

Anonymkode: 12f07...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vil det si at dette var en regel før, men ikke nå lenger?

Det stemmer, før reformen i 2015.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har hørt om det ja, men det var mange år siden, da jeg selv fikk innvilget uføretrygd. Det er en regel som er fjernet for lenge siden, og altså ingen karanteneperiode lenger nå.

Man kan jobbe ved siden av uføretrygden fra dag en, men kommer man over summen 49.600 kr, blir man trukket noe i trygd for hver krone arbeidsinntekt. Husker ikke hvor mye, men NAV skriver overalt at "du vil tjene mer på uføretrygd og jobb tilsammen enn uføretrygd alene". Så at det lønner seg. Det spørs jo, med tanke på at man kanskje må ha bil, drivstoff, forsikring, bompenger og ev parkering osv. Så kan vinninga noen ganger gå opp i spinninga om man jobber ved siden av. Overskuddet som blir igjen etter at trygden er trukket av, kan bli spist opp av reiseutgifter.

Anonymkode: 12f07...f4a

Reiseutgiftene teller som fradrag og regnes ikke mot inntektsgrensen på 0.4G.

Det er overskuddet etter fradrag som benyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Reiseutgiftene teller som fradrag og regnes ikke mot inntektsgrensen på 0.4G.

Det er overskuddet etter fradrag som benyttes.

Men man får jo ikke 100% skattefradrag for reiseutgiftene. For det første er det en nedre grense på 14950 kroner, og deretter er det 22% av det overskytende man får mindre i skatt. Jeg tar forbehold om noe endringer både i nedre grense og prosentsats. Poenget er at selv om det gis skattefradrag dekker man en ganske betydelig del av reiseutgiftene selv. 

Anonymkode: 80d8b...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men man får jo ikke 100% skattefradrag for reiseutgiftene. For det første er det en nedre grense på 14950 kroner, og deretter er det 22% av det overskytende man får mindre i skatt. Jeg tar forbehold om noe endringer både i nedre grense og prosentsats. Poenget er at selv om det gis skattefradrag dekker man en ganske betydelig del av reiseutgiftene selv. 

Anonymkode: 80d8b...cd1

All reise ifm firma er fradragsberettiget fra første til siste krone. Det du tenker på er nok reisefradrag som ansatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bare tull. Du kan omså begynne å jobbe 100% samme dag som du blir innvilget uføretrygd.

Hva skal man med trygd da?

Spør for en venn.

Anonymkode: 6c5f6...b13

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spør for en venn.

Det vet da vel ikke jeg. Jeg bare opplyser om hva som er lov.

Svarer for en kompis.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det burde egentlig være karantene. Jeg stusser veldig på at folk er så dårlige at de ikke klarer å delta på tiltak noen få timer i uken, men så fort uføretrygden er innvilget, ja da klarer de plutselig allverden av aktiviteter og jobb.

Ja, jeg er ufør selv, men har like lite arbeidsevne nå som da jeg fikk innvilget ufør. 

Anonymkode: 2dc82...ed5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spør for en venn.

Inntekt vel?

Det finnes oss som er uføretrygdet fordi vi ikke har inntektsevne pga sykdom. Handler mye om trygghet og forutsigbarhet. 

Anonymkode: 26174...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spør for en venn.

Man får jo ikke begge deler. Uansett, svaret var på spørsmålet om hva som er lov, ikke hva som er praktisk gjennomførbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Spør for en venn.

Jobbe de få timene man klarer, feks være støttekontakt 2 timer i uka.

Anonymkode: 09af0...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det burde egentlig være karantene. Jeg stusser veldig på at folk er så dårlige at de ikke klarer å delta på tiltak noen få timer i uken, men så fort uføretrygden er innvilget, ja da klarer de plutselig allverden av aktiviteter og jobb.

Ja, jeg er ufør selv, men har like lite arbeidsevne nå som da jeg fikk innvilget ufør. 

Ja, ikke sant det er merkelig……

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei, det burde ikke være karantene. Vi lever ikke i Sovjet. At folk kan bidra der de kan, er utelukkende positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irja skrev (18 minutter siden):

Ja, ikke sant det er merkelig……

Finnes ikke merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...