Gå til innhold

Er det hold i at 2 av 3 samlivsbrudd er det kvinnen tar som går ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis fokuset er å ha like lav standard som en student i kollektiv, og ikke en ansvarlig pappa, forsvunnet nok siste rest av kåtskap og/eller respekterer ganske fort ja. Sånn apropos det jeg sa om å demonstrere. 

Var ikke sånn mitt eget forhold tok slutt, så dette er ting jeg har observert hos andre. 

Anonymkode: b5a0a...34f

Det er fullt mulig å gå igjennom livet og være sint på det annet kjønn, å mane fram fiendebilder og å dumpe frustrasjonen på et anonymt diskusjonsforum. Da spår jeg en serie kjipe relasjoner, og så dør man alene.

En annen taktikk er å anerkjenne at vi er forskjellige - også på gruppenivå. Å se verdien av det vi bringer inn i forholdet og å prøve å spille hverandre god. Dvs hjelpe den andre til å fylle en rolle som kan gjøre oss begge lykkelige sammen. Det er vanskelig og innebærer mange kameler å svelge.

Anonymkode: 4092e...4cf

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kvinner går fordi de har prøvd å få mannen til å bidra i hverdagen med hus og barn i lang tid, men gir opp når ingenting hjelper.

Anonymkode: 97112...d1a

Ting henger sammen.  Menn blir vurdert etter hva de kan tilføre.  + eller - i regnskapet. Kan hun finne bedre vil hun søke seg mot bedre.

Kvinner initierer brudd i 70% av tilfellene. 

Blant kvinner med høy utdanning er tallet nærmere 80%.

Samtidig er homofile forhold de mest stabile. Lesbiske forhold er de minst stabile. 

Menn i forhold lever veldig farlig om han blir sykmeld, uføretrygdet.  Eller kona blir lønnsvinner, forfremmet til høyere status eller ferdig utdannet og begynner i ny jobb. 

Når hun får høyere status vil hun nærmest automatisk søke seg oppover i valg av partner.

Nå er jeg en nesten 50 år gammel gubbe og sett brudd rundt med i årevis.  Og like brudd er lette å spå. Når kvinner blir "brødvinneren" eller får høyere går hun ut av forholdet. 

Kall det gjerne vokst fra hverandre eller nye verdier og andre nyord.

Og det begynner tidlig.  Når silje på 21 blir sammen med Per på 22. Han er håndverker , tjener penger, har leilighet og bil. Når silje blir 25 , er ferdig med masteren og får sin første jobb.

Da er Per plutselig singel. Bilmekaniker er ikke godt nok lenger for silje med master.

Det er så vanlig a det nesten er parodisk.

Kvinner mister respekten for mannen om han ikke tjener mer. Tror ikke determed vilje...

Anonymkode: 54203...d8d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gi deg et svar. 
Det er bedre å være alene enn å være alene i et ekteskap.

Anonymkode: bdc0d...80e

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå er jeg en nesten 50 år gammel gubbe og sett brudd rundt med i årevis.  Og like brudd er lette å spå. Når kvinner blir "brødvinneren" eller får høyere går hun ut av forholdet. 

Og det begynner tidlig.  Når silje på 21 blir sammen med Per på 22. Han er håndverker , tjener penger, har leilighet og bil. Når silje blir 25 , er ferdig med masteren og får sin første jobb.

Da er Per plutselig singel. Bilmekaniker er ikke godt nok lenger for silje med master.

Kvinner mister respekten for mannen om han ikke tjener mer. Tror ikke determed vilje...

Jeg tror at dette henger sammen med respekt. Ikke respekt som i lydighet eller noe autoritært, men noe helt enkelt som «dette er mannen/typen min. Jeg er stolt av ham», eller «jeg stoler på din vurdering her». I ferske, nyforelskede forhold så går dette brillefint. I gode, etablerte forhold så går det også bra. Men i «dødsdømte» forhold går det ofte ikke bra.

Hvis kona/dama er litt flau over at mannen bare er håndverker når kollegene hennes har mastergrad. Eller hvis hun (bevisst eller ubevisst) lar mannen/typen få inntrykk av at hun er flau så er det drepen for et forhold. Når kona blir en «drage»*) som skal trumfe igjennom sitt syn på disponering av sparing, vaskemidler til dusjkabinettet, farge på skolesekken til junior, hvor stor grillen skal være _og_ hva man skal se på tv så har mannen på mange måter tapt. Det blir aldri et godt forhold ut av det.

Jeg har to mannlige kolleger som er skilt midt i livet. Normalt kjekke, hyggelige, ordentlige folk med normalt god inntekt (jeg aner selvsagt ikke hvordan de er i senga). Begge beskriver en noenlunde lik historie. Kona fikk en lederstilling på jobb og begynte å tjene vesentlig mer enn dem. Samtidig startet hun en maktkamp på hjemmebane for å overta styringen. Mennene resignerte og idet hun bestemte så gikk hun. I «debriefingen» så forklarte begge ex-konene at de egentlig ville at han skulle ta styringen hjemme så de fikk slappe av. Men de klarte ikke, de måtte prøve å ta kontrollen. Og når mannen viste seg å være for «veik» (i tillegg til å tjene mindre enn henne) så mistet de all respekt.

*) Beklager støtende begrepsbruk, men det er det mest presise jeg kommer på her

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror at dette henger sammen med respekt. Ikke respekt som i lydighet eller noe autoritært, men noe helt enkelt som «dette er mannen/typen min. Jeg er stolt av ham», eller «jeg stoler på din vurdering her». I ferske, nyforelskede forhold så går dette brillefint. I gode, etablerte forhold så går det også bra. Men i «dødsdømte» forhold går det ofte ikke bra.

Hvis kona/dama er litt flau over at mannen bare er håndverker når kollegene hennes har mastergrad. Eller hvis hun (bevisst eller ubevisst) lar mannen/typen få inntrykk av at hun er flau så er det drepen for et forhold. Når kona blir en «drage»*) som skal trumfe igjennom sitt syn på disponering av sparing, vaskemidler til dusjkabinettet, farge på skolesekken til junior, hvor stor grillen skal være _og_ hva man skal se på tv så har mannen på mange måter tapt. Det blir aldri et godt forhold ut av det.

Jeg har to mannlige kolleger som er skilt midt i livet. Normalt kjekke, hyggelige, ordentlige folk med normalt god inntekt (jeg aner selvsagt ikke hvordan de er i senga). Begge beskriver en noenlunde lik historie. Kona fikk en lederstilling på jobb og begynte å tjene vesentlig mer enn dem. Samtidig startet hun en maktkamp på hjemmebane for å overta styringen. Mennene resignerte og idet hun bestemte så gikk hun. I «debriefingen» så forklarte begge ex-konene at de egentlig ville at han skulle ta styringen hjemme så de fikk slappe av. Men de klarte ikke, de måtte prøve å ta kontrollen. Og når mannen viste seg å være for «veik» (i tillegg til å tjene mindre enn henne) så mistet de all respekt.

*) Beklager støtende begrepsbruk, men det er det mest presise jeg kommer på her

Jepp. Som en kvinnelig sjef en gang uttrykte det.

Hun var sjef, tjente mye penger, hadde respekt på jobb og ga ordre. 

Når hun hadde sex med sin normale mann skulle hun "gå ned" å gi han en blowjob?!? Det føltes bare feil for henne.  En underdanig posisjon på en mann hun ikke lenger så opp til eller hadde samme respekten for?!

Det fungerte ikke. 

Det er en grunn for at hypergamiet eksisterer i alle samfunn til alle tider.

Den største offisielle løgnen i Norge er at kvinner tjener egne penger og trenger ikke å velge menn etter inntekt og status.

Men de gjør det allikevel....

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det hender også at Per blir usikker på seg selv og sin rolle når Silje har fullført masteren sin og fått seg jobb, selv om Silje fortsatt er like glad i ham og stolt av ham. Per lar usikkerheten sin gå ut over Silje med å bli sur og bidra mindre hjemme og i parforholdet. Når Silje spør hva som er galt, svarer han ikke. Silje blir til slutt lei av dette, og så er Per plutselig singel. 

• Liker 18
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Roci skrev (1 minutt siden):

Det hender også at Per blir usikker på seg selv og sin rolle når Silje har fullført masteren sin og fått seg jobb, selv om Silje fortsatt er like glad i ham og stolt av ham. Per lar usikkerheten sin gå ut over Silje med å bli sur og bidra mindre hjemme og i parforholdet. Når Silje spør hva som er galt, svarer han ikke. Silje blir til slutt lei av dette, og så er Per plutselig singel. 

Det skjer vel rett etter at silje ikke vil ha med per på julebord.  For han er "bare en elektriker". Og hun er redd for hva hennes kolleger vil si. Og hennes venninner mener hun er ei bra dame som fortjener bedre.?

https://www.ringblad.no/puls/bare-elektriker/o/1-97-7505583

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det skjer vel rett etter at silje ikke vil ha med per på julebord.  For han er "bare en elektriker". Og hun er redd for hva hennes kolleger vil si. Og hennes venninner mener hun er ei bra dame som fortjener bedre.?

Kvinner prioriterer (på gruppenivå) sosioøkonomisk status høyt. Menn prioriterer (på gruppenivå) ungdommelig ynde høyt. Begge deler er helt greit når det gjelder inngåelse av et forhold. Hvis man dumper ektefelle og med-forelder fordi man har funnet noe bedre så er det i begge tilfeller trist.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er mann og det er meg som har satt på bremsen her.

Jeg tror at kvinner er mer tilbakeholdne til å starte relasjoner og mer interessert i å avslutte relasjoner. De har blitt oppdratt til  «what is in it for me».

Menn har blitt oppdratt til å bite tennene og holde ut. Uansett hvor iskaldt soverommet har blitt eller hvilken drage dama har utviklet seg til så skal man holde familien sammen, ta seg av barna, være en mann.

Og så er det noen praktiske forhold med at kvinner får samme sympati og støtte for å gjøre det slutt eller bli dumpet, mødre får fordelaktig behandling av systemet ved disputter.

Det er grenser for hvor mye man gidder å finne seg i. 

Det å oppdage både økonomisk og fysisk utroskap etter å ha drevet familien AS i 7 år er ikke veldig givende. 

Alle bør vel stille seg det spørsmålet innimellom, hva får jeg egentlig ut av dette her? Etterfulgt av hva investerer jeg egentlig i dette her.

Og angående siste avsnitt, aner du hvor mye støtte helgepappaer får? Skryt og ros for de mest selvfølgelige ting. Så FLINK han er som klarer å holde sitt eget barn i live annenhver helg...

Anonymkode: b53ea...86f

• Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er grenser for hvor mye man gidder å finne seg i. 

Det å oppdage både økonomisk og fysisk utroskap etter å ha drevet familien AS i 7 år er ikke veldig givende. 

Alle bør vel stille seg det spørsmålet innimellom, hva får jeg egentlig ut av dette her? Etterfulgt av hva investerer jeg egentlig i dette her.

Og angående siste avsnitt, aner du hvor mye støtte helgepappaer får? Skryt og ros for de mest selvfølgelige ting. Så FLINK han er som klarer å holde sitt eget barn i live annenhver helg...

Anonymkode: b53ea...86f

Jeg husker min far, begynte å fortelle, om hans kollegaer på jobb som sutret over hvor vanskelig eks-kona var. «Åh, så skulle han på kjærestetur med hu nye dame, men eks-kona hadde da blitt sur, rasende, da han avlyste samværet som bare var annenhver helg. Hun burde bli glad for å få ekstra tid med barna.» Husker min far omtalte mannfolka på jobben hans som lite empatiske, sutrete og virkelighetsfjerne. «Hvis disse sutrekoppene hadde faktisk tatt litt ansvar så hadde de faktisk forstått hvor mye jobb barn er». Jeg har hatt en ordentlig far, så når jeg begynte å lete på datingmarkedet i 30-årene så merker jeg at jeg leter etter noe av de samme kvalitetene i en mann som min far har. Jeg har veldig liten toleranse for menn som forsømmer barna sine. 

Anonymkode: 303ee...ef1

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (31 minutter siden):

Dette har jeg sett mange ganger selv. Menn som blir sure og grinete når dama gjør det bedre enn dem. Også sett menn som prøver å forhindre dama i å ta utdanning, ta godt betalte jobber «fordi det er hans rolle som mann å forsørge familien». 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ting henger sammen.  Menn blir vurdert etter hva de kan tilføre.  + eller - i regnskapet. Kan hun finne bedre vil hun søke seg mot bedre.

Kvinner initierer brudd i 70% av tilfellene. 

Blant kvinner med høy utdanning er tallet nærmere 80%.

Samtidig er homofile forhold de mest stabile. Lesbiske forhold er de minst stabile. 

Menn i forhold lever veldig farlig om han blir sykmeld, uføretrygdet.  Eller kona blir lønnsvinner, forfremmet til høyere status eller ferdig utdannet og begynner i ny jobb. 

Når hun får høyere status vil hun nærmest automatisk søke seg oppover i valg av partner.

Det her har du ikke skjønt noe av. Ingen er ferdig utviklet så tidlig, og det at de vokser fra hverandre når de får så ulike interesser og har veldig ulike ambisjoner er naturlig. Det handler ikke om lønn, men utvikling, verdier og ambisjoner. Jeg vil tro mange, mann eller kvinne, som tar en lang utdanning og dermed endrer både interesser, tankesett, evnen til å reflektere m.m. vil søke seg til en som er mer lik en selv. Selvfølgelig finnes det unntak også her, men svært få som har så ulikt utdanningsnivå vil ha nok til felles til å få hverdagen til å gå rundt. 

Anonymkode: 76836...3d0

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun maser om unger og stort hus, og når hun får det så er det så stress med alle ungene og det store huset! Vaskehjelp skal hun heller ikke ha, for det er flaut eller noe. Tar man på seg mer og mer ansvar, og insisterer på å gjøre alt selv, så er man ikke et offer det er synd på.

Anonymkode: 46714...69b

Så det du mener å si er at de lave fødetallene, burde vi gi menn skylden for? 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ikke hvis Silje fortsatt er like glad i og stolt av Per, som er mitt utgangspunkt. Da har hun ikke noe problem med å ta han med på julebord. Men det kan hende at Per ikke har lyst til å være med, fordi han føler han har lite tilfelles med Siljes kollegaer.

Jeg har høyere utdanning og jobber som saksbehandler i UH-sektoren. Eksen min var bussjåfør på en regional bussrute. Jeg vet hvor mye arbeid og ansvar en slik jobb medfører, og var absolutt stolt av ham. Han valgte etterhvert å ikke delta på julebord sammen med meg, da han følte at han ikke hadde noe å prate med dem om, selv om han var samfunnsinteressert og kunnskapsrik. Jeg skjønner at det ikke var morsomt for ham, og jeg var i grunnen litt skuffet over noen av kollegaene mine, men samtidig var jo ikke dette et resultat av mine følelser overfor ham. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette har jeg sett mange ganger selv. Menn som blir sure og grinete når dama gjør det bedre enn dem. Også sett menn som prøver å forhindre dama i å ta utdanning, ta godt betalte jobber «fordi det er hans rolle som mann å forsørge familien». 

Yes.

Da vi møttes hadde jeg fagbrev, han også, men i en mye bedre betalt bransje.

Jeg tok etter hvert en bachelor med påfølgende masterutdanning. Har nå en attraktiv og greit betalt jobb.

Men under hele utdanningsløpet prøvde han å sabotere for meg. Sørget for å ikke være tilgjengelig når barnet vårt var sykt, slik at jeg gikk glipp av forelesninger. 
Startet diskusjoner eller prøvde på sex kvelden før eksamen. 
Overlot alt av hus og hjem til meg, slik at jeg fikk lite tid til å lese. 
Ringte meg for å mase om uviktige ting når han visste jeg satt hjemme og studerte. 
Startet prosjekter i hjemmet som jeg måtte fullføre. 
Nå, som jeg er i full jobb, saboterer han nattesøvnen min slik at jeg presterer dårligere på jobb. 
Når jeg påpeker noe av dette, bare ler han og skjønner ikke hva jeg snakker om.

Vet ikke hvor lenge jeg orker dette. Sannsynligheten er større for at jeg dør i en trafikkulykke fordi jeg sovnet i et mikrosekund på vei hjem fra jobb.

Anonymkode: da58a...5e2

• Liker 6
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det her har du ikke skjønt noe av. Ingen er ferdig utviklet så tidlig, og det at de vokser fra hverandre når de får så ulike interesser og har veldig ulike ambisjoner er naturlig. Det handler ikke om lønn, men utvikling, verdier og ambisjoner. Jeg vil tro mange, mann eller kvinne, som tar en lang utdanning og dermed endrer både interesser, tankesett, evnen til å reflektere m.m. vil søke seg til en som er mer lik en selv. Selvfølgelig finnes det unntak også her, men svært få som har så ulikt utdanningsnivå vil ha nok til felles til å få hverdagen til å gå rundt. 

Anonymkode: 76836...3d0

Ambisjoner,  utvikling,  verdier. Nyord for det samme. Jeg fortjener bedre. Ref. Hypergamiet.

Den største forskjellen er allikevel lønn. Menn vokser opp og ser sin far forsørge sin familie.  Det ser unge jenter og.

Ingen unge jenter vokser opp og ser for seg å forsørge en mann.  

Menn rangeres etter deres evne til å bidra økonomisk.  Det gjør ikke kvinner på samme måte. Så når kona passerer mannen i inntekt skjer det noe i forholdet. 

Det omskrive selfølgelig,  for "alle" veit at pengene ikke er viktig.

Siste 2 årene har 3 av våre vennepar gått fra hverandre. Alle i 40 årene.

Første mannen fikk en kronisk sykdom. De hadde 2 tenåringer sammen.

Andre fullførte kona masteren. Gubben hadde jobbet dobbelt i 5 år og støttet så kona kunne ta utdanning i voksen alder. 2 voksne barn. 

Tredje paret samme historie. Når status tiltes forsvinner respekten og kona sikter høyere.

Sette burde alle menn være klar over, for etterhvert så blir de det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ambisjoner,  utvikling,  verdier. Nyord for det samme. Jeg fortjener bedre. Ref. Hypergamiet.

Den største forskjellen er allikevel lønn. Menn vokser opp og ser sin far forsørge sin familie.  Det ser unge jenter og.

Ingen unge jenter vokser opp og ser for seg å forsørge en mann.  

Menn rangeres etter deres evne til å bidra økonomisk.  Det gjør ikke kvinner på samme måte. Så når kona passerer mannen i inntekt skjer det noe i forholdet. 

Det omskrive selfølgelig,  for "alle" veit at pengene ikke er viktig.

Siste 2 årene har 3 av våre vennepar gått fra hverandre. Alle i 40 årene.

Første mannen fikk en kronisk sykdom. De hadde 2 tenåringer sammen.

Andre fullførte kona masteren. Gubben hadde jobbet dobbelt i 5 år og støttet så kona kunne ta utdanning i voksen alder. 2 voksne barn. 

Tredje paret samme historie. Når status tiltes forsvinner respekten og kona sikter høyere.

Sette burde alle menn være klar over, for etterhvert så blir de det.

Selvfølgelig kan det skje. Det betyr likevel ikke at dine erfaringen fra din nærmeste vennekrets er representative for et større utsnitt av norges befolkning.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke 2 av 3, men i 80% av tilfellene. Og i halvparten av disse tilfellene er det fordi kvinnen allerede har funnet en annen mann. Altså 40% av totale samlivsbrudd kommer av at kvinnen bytter ut mannen. Til sammenligning er det bare i 10% av tilfeller hvor mannen avslutter at det er fordi han har funnet en annen kvinne. Altså 2% av totalen. Majoriteten av menn som forlater tilskriver det årsaken at kvinnen ikke er mulig å leve sammen med lengre. 

Sterk kontrast til hva man kan lese her inne om at det kun er menn som er dust, menn som forlater, menn som finner nye damer osv. Det er derimot statistisk riktig å påpeke at det er menn som oftest er villig til å holde forholdet sammen, og kvinnen som oftest gir opp. 

Anonymkode: 26f06...cfa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke 2 av 3, men i 80% av tilfellene. Og i halvparten av disse tilfellene er det fordi kvinnen allerede har funnet en annen mann. Altså 40% av totale samlivsbrudd kommer av at kvinnen bytter ut mannen. Til sammenligning er det bare i 10% av tilfeller hvor mannen avslutter at det er fordi han har funnet en annen kvinne. Altså 2% av totalen. Majoriteten av menn som forlater tilskriver det årsaken at kvinnen ikke er mulig å leve sammen med lengre. 

Sterk kontrast til hva man kan lese her inne om at det kun er menn som er dust, menn som forlater, menn som finner nye damer osv. Det er derimot statistisk riktig å påpeke at det er menn som oftest er villig til å holde forholdet sammen, og kvinnen som oftest gir opp. 

Anonymkode: 26f06...cfa

Masse pisspreik. Lei av ansvarsløse menn

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å gå igjennom livet og være sint på det annet kjønn, å mane fram fiendebilder og å dumpe frustrasjonen på et anonymt diskusjonsforum. Da spår jeg en serie kjipe relasjoner, og så dør man alene.

En annen taktikk er å anerkjenne at vi er forskjellige - også på gruppenivå. Å se verdien av det vi bringer inn i forholdet og å prøve å spille hverandre god. Dvs hjelpe den andre til å fylle en rolle som kan gjøre oss begge lykkelige sammen. Det er vanskelig og innebærer mange kameler å svelge.

Ofte må en ofre noe for å få noe anna enn det kanskje også ville ha hatt. Om det er viktig for en selv å ikke gjøre noe, må man kompensere med noe anna. Menn må feks kanskje finne seg i at dama jobber deltid og til dels lever på ham, hvis han skal kunne forvente at hun tar det aller meste hjemme. Og motsatt damer som helst ønsker seg karrieremenn som jobber 200 % stilling; må finne seg i å vaske klær oftere enn ham. Det er helt opp til dem alle men da må en vite hva en velger. Og vondt skal det ikke gjøre.

Jeg ser ikke etter en rik mann. Eller kameler å svelge. Jeg vil ha et greit liv som går rundt. Min mann viser blant anna kjærlighet ved å rydde i kjøleskapet. 

Anonymkode: b5a0a...34f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...