Trolltunge Skrevet 25. desember 2024 #301 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor skal de ha et mannsideal? Kan de ikke bare være seg selv og styrke nettopp seg selv og sine gode sider? Synes hele den debatten der er noe forbanna rør. Anonymkode: bad3d...f8e Det kan du si, men noen tror helt reelt at dersom de vinner frem med et mannsideal som passer dem vil de vinne kampen om kvinnene. Som om vi ikke kan tenke selv, som vi vil godta et ideal vi skal samle oss om, og som vi ikke har egne allerede etablerte idealer for hvilke menn vi ønsker oss. Ulike! Som vi er ulike og derfor ønsker og trenger ulike typer menn, som passer oss. Det er kun en ting vi kvinner kan samle oss angående preferanser for menn. Vi vil naturligvis ikke ha kvinnefiendlige menn. Menn som er ugreie og nedlatende mot kvinner er det helt naturlig at kvinner unngår som best vi kan. Det kan vi enes om helt, og det er også absolutt naturlig at kvinner ikke ønsker. At vi ikke ønsker partnere uten ressurser kan vi derimot ikke enes like greit om, fordi det vil være ulikt vi kvinner regner som ressurser, og ulike kvinner vil ha ulike nivåer av krav angående slikt også. Menn som er er kvinnefiendlige er derfor de eneste som har tapt "kampen" før den egentlige har stått, men også disse prøver å "vinne mannsidealet". At det ikke finnes noe logisk at de kan vinne frem innser de visstnok ikke. Det eneste disse kan "vinne" er å dra flere menn med seg i fallet. Menn som hater og forakter kvinner har aldri vært og kan aldri bli et mannsideal. Utover dette kan menn finne kvinner som synes de er akkurat den rette for akkurat dem. For vi foretrekker ulikt vi kvinner. Noen vil ha poeten og andre vil ha bonden, og så videre. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #302 Del Skrevet 25. desember 2024 Nå har jeg ikke lest hele tråden, men voksne i dag alder 25-50, har dem blitt late og sutrete? Jeg er selv i den gruppen. Min bestemor sier ofte dette, sier også da jeg var ung våknet jeg tidlig, laget mat til barna, sendte dem ditt dem skulle, jobbet, hentet barna, laget mat igjen osv. Nå blir jo dagens voksne slitne og utbrent altfor fort. Ikke mine ord, men min bestemor som mener spesielt dagens kvinner burde ta ett ekstra tak ekteskapet, samboer da dem gir opp altfor fort. Anonymkode: c6bd4...27e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 26. desember 2024 #303 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 7.20): Det er genetisk og biologi. Menn ser ikke rot og skitt som kvinner. Ofte må menn ha hjelp fra kommunen om de blir alene. De har ikke boevne, eller klarer å finne seg mat. Heldigvis finnes det Fjordland og mikrobølgeovn. Kvinner laget mat, vasket opp og tok seg av hus og hjem i alle år. Kvinner har en annen hjerne enn det menn har. Menn er jegere, tar seg av inntekt, skaffe mat på bordet og tak over hodet. Kvinner blir gravide, føder og ammer barnet. Vi er ulike, og jeg tror aldri dette vil bli 100 % likt. Anonymkode: e51a4...12c Nei dette stemmer ikke. Hjernen vår er virkelig ikke skapt for å vaske opp. Og dessuten jaktet vel kvinner i meget stor grad også. Så dette er rene unnskyldninger, den klassiske "skyld på biologien". Om en mann trenger hjelp når han blir alene og ikke har boevne er det noe kognitivt eller annet i veien med han. 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 26. desember 2024 #304 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 9.17): Ting henger sammen. Menn blir vurdert etter hva de kan tilføre. + eller - i regnskapet. Kan hun finne bedre vil hun søke seg mot bedre. Kvinner initierer brudd i 70% av tilfellene. Blant kvinner med høy utdanning er tallet nærmere 80%. Samtidig er homofile forhold de mest stabile. Lesbiske forhold er de minst stabile. Menn i forhold lever veldig farlig om han blir sykmeld, uføretrygdet. Eller kona blir lønnsvinner, forfremmet til høyere status eller ferdig utdannet og begynner i ny jobb. Når hun får høyere status vil hun nærmest automatisk søke seg oppover i valg av partner. Nå er jeg en nesten 50 år gammel gubbe og sett brudd rundt med i årevis. Og like brudd er lette å spå. Når kvinner blir "brødvinneren" eller får høyere går hun ut av forholdet. Kall det gjerne vokst fra hverandre eller nye verdier og andre nyord. Og det begynner tidlig. Når silje på 21 blir sammen med Per på 22. Han er håndverker , tjener penger, har leilighet og bil. Når silje blir 25 , er ferdig med masteren og får sin første jobb. Da er Per plutselig singel. Bilmekaniker er ikke godt nok lenger for silje med master. Det er så vanlig a det nesten er parodisk. Kvinner mister respekten for mannen om han ikke tjener mer. Tror ikke determed vilje... Anonymkode: 54203...d8d Jeg trode forskning viste at det var støre fare for brud om kvinnen ble syk en mannen? Alvorlig sykdom er selfølgelig en belastning for alle forhold, men det er vel støre sjanse for at en mann går fra en syk kone en omvent? Dette med at kvinner går fra menn med lavere utdaning stemer ikke i min omgangskrets i hvertfal! Så å si alle kvinner under 40 år jeg kjener som er i forhold, er sammen menn med lavere eller like høy utdaning som seg selv. Det virker for meg som den nye "normalen" i det minste her jeg bor. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 26. desember 2024 #305 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nå har jeg ikke lest hele tråden, men voksne i dag alder 25-50, har dem blitt late og sutrete? Jeg er selv i den gruppen. Min bestemor sier ofte dette, sier også da jeg var ung våknet jeg tidlig, laget mat til barna, sendte dem ditt dem skulle, jobbet, hentet barna, laget mat igjen osv. Nå blir jo dagens voksne slitne og utbrent altfor fort. Ikke mine ord, men min bestemor som mener spesielt dagens kvinner burde ta ett ekstra tak ekteskapet, samboer da dem gir opp altfor fort. Anonymkode: c6bd4...27e Hadde din bestemor full jobb utenfor hjemmet? I dag jobber kvinner flest fulltid, og mange har like stor eller større inntekt enn mannen. Da gir det ikke mening at hun i tillegg skal ha hovedansvaret for barna, husarbeidet og det tredje skiftet (logistikken og planleggingen knyttet til Familien AS). 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #306 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nå har jeg ikke lest hele tråden, men voksne i dag alder 25-50, har dem blitt late og sutrete? Jeg er selv i den gruppen. Min bestemor sier ofte dette, sier også da jeg var ung våknet jeg tidlig, laget mat til barna, sendte dem ditt dem skulle, jobbet, hentet barna, laget mat igjen osv. Nå blir jo dagens voksne slitne og utbrent altfor fort. Ikke mine ord, men min bestemor som mener spesielt dagens kvinner burde ta ett ekstra tak ekteskapet, samboer da dem gir opp altfor fort. Anonymkode: c6bd4...27e Og min mor, som snart er 70 år, truet med å ta en pistol til hodet mitt og fyre av fordi at jeg som 8 år ikke visste hvordan man satte på vaskemaskinen. Hun slo meg fordi jeg som 10 år ikke hadde vasket opp kjelen etter å ha laget mat etter skolen. Jeg kunne gitt deg mange, mange, mange eksempler på dette. Jeg må si at jeg ler av de som romantiserer tiden før, for er det virkelig noen som sutrer så er det de som er gamle nå. Jeg var så flink, jeg var så bra, jeg gjorde alt riktig og alle andre er så fuckings dumme, kakler min mor i vei om hele jævla tiden. Så når jeg leser sånt bullshit som dette så tenker jeg at det er enda en gammel, virkelighetsfjern, narsistisk dame fra den generasjonen. Anonymkode: 303ee...ef1 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 26. desember 2024 #307 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Nå har jeg ikke lest hele tråden, men voksne i dag alder 25-50, har dem blitt late og sutrete? Jeg er selv i den gruppen. Min bestemor sier ofte dette, sier også da jeg var ung våknet jeg tidlig, laget mat til barna, sendte dem ditt dem skulle, jobbet, hentet barna, laget mat igjen osv. Nå blir jo dagens voksne slitne og utbrent altfor fort. Ikke mine ord, men min bestemor som mener spesielt dagens kvinner burde ta ett ekstra tak ekteskapet, samboer da dem gir opp altfor fort. Anonymkode: c6bd4...27e Så du har snaket med en gamel person som mente "alt var bedre før"? Det er vel ikke så overaskene. Men jobbet hun 100%? Hadde barna hennes like mange fritidsaktiviteter som dagens barn? Hjalp hun barna likke mye med lekser (tviler da mengden lekser har vokst enormt bare de 15 siste åra)? Osv, osv.... 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #308 Del Skrevet 26. desember 2024 Pippi Lotta skrev (6 minutter siden): Så du har snaket med en gamel person som mente "alt var bedre før"? Det er vel ikke så overaskene. Men jobbet hun 100%? Hadde barna hennes like mange fritidsaktiviteter som dagens barn? Hjalp hun barna likke mye med lekser (tviler da mengden lekser har vokst enormt bare de 15 siste åra)? Osv, osv.... I tillegg har den menneskelige hjernen heldigvis den egenskapen at den gjerne tar vare på minner som er gode, og fortrenger minner som er dårlige. Dermed rosemaling av fortiden. Anonymkode: 32fdc...7c5 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #309 Del Skrevet 26. desember 2024 Hvorfor har dere diskutert i 16 sider noe som det finnes empirisk data på? Kvinner forlater i 80% av samlivsbrudd. Og i halvparten av de er det fordi hun har innledet et forhold til en annen mann. Menn forlater kona for en annen kvinne i 2% av totale samlivsbrudd og i de resterende 18% rapporterer de at de er nødt til å forlate for egen mental helse for kvinnen er ikke mulig å leve sammen med lengre. Kom gjerne med så mange anekdotiske og egne erfaringer dere vil men dette er det harde udiskutable tall på. Tråden kan stenges. Anonymkode: 26f06...cfa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knooters Skrevet 26. desember 2024 #310 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvorfor skal de ha et mannsideal? Kan de ikke bare være seg selv og styrke nettopp seg selv og sine gode sider? Synes hele den debatten der er noe forbanna rør. Anonymkode: bad3d...f8e Forbilder er kjekt å ha, som noe å strekke seg etter. De fleste av oss har da noen i den kategorien - i alle fall i deler av livet. Noen man ser opp til, for ulike egenskaper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knooters Skrevet 26. desember 2024 #311 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Men noen ganger er noen spimp og White knight. Sier det som kvinne og feminist. Men noen ytrer seg som smisk og trykker ned menn eller noen kvinner på veien til å bli valgt av en spesifikk gruppe å det er irriterende. Anonymkode: dbd87...475 De færreste gangene noen kalles for disse tingene stemmer det. Det er bare hersketeknikker. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 26. desember 2024 #312 Del Skrevet 26. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor har dere diskutert i 16 sider noe som det finnes empirisk data på? Kvinner forlater i 80% av samlivsbrudd. Og i halvparten av de er det fordi hun har innledet et forhold til en annen mann. Menn forlater kona for en annen kvinne i 2% av totale samlivsbrudd og i de resterende 18% rapporterer de at de er nødt til å forlate for egen mental helse for kvinnen er ikke mulig å leve sammen med lengre. Kom gjerne med så mange anekdotiske og egne erfaringer dere vil men dette er det harde udiskutable tall på. Tråden kan stenges. Anonymkode: 26f06...cfa Bedre med anekdoter enn rent oppspinn iallefall. Den undersøkelsen der må du gjerne linke til, for den virker som en en- manns undersøkelse med forhastet konklusjon. Undersøkelser generelt har vel vist at kvinner går fra noen, mens menn går til noen. En liten anekdote; Personlig kjenner jeg ingen kvinner som har hatt en ny mann på lur da hun gikk (og sørgelig mange har gått), mens de tre menn jeg kjenner som initierte brudd hadde da i lang tid hatt en annen, som de gikk direkte til. (To av de nye forhold varte forøvrig ikke. Da de nye kvinner fikk hele pakka skjønte de nok at elskerinnetalen ikke hadde vært helt sann. Ene paret er nå gift på 10 året, men fremgangsmåten kostet ham relasjonen til barna.) Endret 26. desember 2024 av Trolltunge Sleivete fingre 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #313 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor har dere diskutert i 16 sider noe som det finnes empirisk data på? Kvinner forlater i 80% av samlivsbrudd. Og i halvparten av de er det fordi hun har innledet et forhold til en annen mann. Menn forlater kona for en annen kvinne i 2% av totale samlivsbrudd og i de resterende 18% rapporterer de at de er nødt til å forlate for egen mental helse for kvinnen er ikke mulig å leve sammen med lengre. Kom gjerne med så mange anekdotiske og egne erfaringer dere vil men dette er det harde udiskutable tall på. Tråden kan stenges. Anonymkode: 26f06...cfa Og hvor har du funnet denne empiriske dataen, om jeg tør spørre? Anonymkode: d4c9c...9fc 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 26. desember 2024 #314 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor har dere diskutert i 16 sider noe som det finnes empirisk data på? Kvinner forlater i 80% av samlivsbrudd. Og i halvparten av de er det fordi hun har innledet et forhold til en annen mann. Menn forlater kona for en annen kvinne i 2% av totale samlivsbrudd og i de resterende 18% rapporterer de at de er nødt til å forlate for egen mental helse for kvinnen er ikke mulig å leve sammen med lengre. Kom gjerne med så mange anekdotiske og egne erfaringer dere vil men dette er det harde udiskutable tall på. Tråden kan stenges. Anonymkode: 26f06...cfa Morsom du. De empiriske dataene dine eksisterer ikke. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 26. desember 2024 #315 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Man må ikke "fårstå" noen ting, vet du. Annet enn at du har kvinnehatende holdninger. Anonymkode: 32fdc...7c5 Tror vel heller det er du som hater menn så kraftig at du ikke engang er istand til å delta i en konstruktiv debatt rundt et så alvorlig tema. Ta en kald dusj. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #316 Del Skrevet 26. desember 2024 knooters skrev (45 minutter siden): Forbilder er kjekt å ha, som noe å strekke seg etter. De fleste av oss har da noen i den kategorien - i alle fall i deler av livet. Noen man ser opp til, for ulike egenskaper. Det er ikke det jeg skriver. Jeg skriver mannsideal. Ideal er noe annet. Dessuren kan man ha ideelle dyder å strekke seg etter. Man trenger ikke et kjønnsideal. Dyder er dyder. De er ikke kjønnede. Anonymkode: bad3d...f8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #317 Del Skrevet 26. desember 2024 Thanos skrev (3 minutter siden): Tror vel heller det er du som hater menn så kraftig at du ikke engang er istand til å delta i en konstruktiv debatt rundt et så alvorlig tema. Ta en kald dusj. Jeg hater å fryse, så nei, takk. Hater selvfølgelig ikke menn. Verken deg eller andre menn, annet enn konebankere og voldtektsforbrytere. Hat er en sterk følelse som ikke skal brukes på altfor mange. Jeg elsker menn som behandler kvinner ordentlig. Mannen min, sønnene mine, broren min, faren min, mine mannlige kolleger, pappaer på idretten til barna. Men så kjenner jeg ingen menn som er vokst fast i 1950-tallet. Temaet er alvorlig. Men diskusjonen blir ikke konstruktivt når gammeldagse, konservative gubber mener alt er alltid kvinners feil, fordi de ikke lenger er underdanige nok, økonomisk avhengige nok og stille nok. Anonymkode: 32fdc...7c5 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #318 Del Skrevet 26. desember 2024 knooters skrev (47 minutter siden): Forbilder er kjekt å ha, som noe å strekke seg etter. De fleste av oss har da noen i den kategorien - i alle fall i deler av livet. Noen man ser opp til, for ulike egenskaper. Tror jeg aldri har sett opp til noen. Har sett opp til deler av noen. Opplever egentlig at persondyrking ødelegger. Man er seg seg selv, på godt og vondt. Et bilde av hvem man vil være er vel og bra, men idealisering av enkeltpersoner o.l, tror jeg bare gjør vondt verre og da blir det mye herming og oppskriftsmessige tilnærminger. Anonymkode: bad3d...f8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 26. desember 2024 #319 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tror jeg aldri har sett opp til noen. Har sett opp til deler av noen. Opplever egentlig at persondyrking ødelegger. Man er seg seg selv, på godt og vondt. Et bilde av hvem man vil være er vel og bra, men idealisering av enkeltpersoner o.l, tror jeg bare gjør vondt verre og da blir det mye herming og oppskriftsmessige tilnærminger. Anonymkode: bad3d...f8e Jeg ser opp til mange, på ulike felt de utmerker seg på, men jeg idealiserer likevel ingen. Perfekte mennesker finnes ikke, slik jeg ser det. Jeg kan likevel se opp til gode egenskaper diverse folk har. Persondyrking tror ikke jeg er bra heller, og idealisering... vel jeg tror ikke det hadde vært bra med standarisering av verken idealkvinner eller idealmenn, siden vi mennesker er så ulike at ikke engang jeg og mine nærmeste venninner kunne klart å bli enige om en idealmann. Vi har giftet oss med den rette for oss, hver og en av oss, men de mennene finnes ikke like. Så jeg skjønner ikke helt dette med å skulle kjempe for noe ideal på feltet. Det er ikke mulig, og totalt unødvendig også. Godt at kjønnsroller ikke lenger er så tilspisset, for det gir både kvinner og menn større frihet til å være seg selv. Så må hver og en av oss finne den rette for akkurat oss, og det er ikke alltid enkelt, men slik er det bare. Den rette er vanskelig å finne for de fleste, til man plutselig treffer en det bare klaffer med. Fint når det skjer, og å bli presset inn i en A4 standard hadde gjort de fleste av oss ulykkelige, ikke lykkeligere. Dette hadde ikke blitt lettere av at de fleste av oss ikke lenger kunne være oss selv. Litt vittig er det jo forsåvidt også at alle menn som mener det burde være standard kjønnsidealer ønsker å ha det idealet akkurat etter det som passer akkurat dem. For at akkurat de skulle ha lett for å fylle det idealet og lettere få partner etter akkurat sitt ideal. Det er jo å være særdeles selvopptatt og navlebeskuende. Som om man selv er hva verden skal snurre rundt. De fleste vokser slik narsissistisk tankegang av seg i 5-6 alderen, og det er nok meningen også egentlig, men... 😅 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knooters Skrevet 26. desember 2024 #320 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ikke det jeg skriver. Jeg skriver mannsideal. Ideal er noe annet. Dessuren kan man ha ideelle dyder å strekke seg etter. Man trenger ikke et kjønnsideal. Dyder er dyder. De er ikke kjønnede. Anonymkode: bad3d...f8e Jeg trenger ikke implisere at mannsidealet er så ulikt kvinneidealet. Forbilde og ideal er to sider av samme sak her. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå