Gå til innhold

Er det hold i at 2 av 3 samlivsbrudd er det kvinnen tar som går ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

whiztle skrev (12 timer siden):

Kvinner forlater lesbiske forhold oftere enn menn forlater homofile forhold.

Kan godt hende at det ofte er mannen som er problemet, men det viser også at kvinner gir opp, uavhengig om de er sammen med menn eller kvinner.

Jeg kan se for meg at i forhold mellom menn, så er begge parter langt mer løsningsorienterte.

For min del kan det nok stemme.

Jeg vil heller gjøre det slutt enn å leve i ett ulykkelig forhold over tid. Nedgang i ett par år tåler jeg, men når det begynner å bli 5år og mer kommer jeg nok til ett punkt hvor det ikke er verdt å leve med en person jeg ikke lenger liker.

Nå har jeg bare hatt ett langvarig forhold, og det er jeg enda i. Og våre vanskeligste perioder har gått over iløpet av ett år eller to. Så jeg har ikke fått testet akkurat hvor tålegrensen min ligger. Men jeg kan ærlig si at jeg nok gir opp dersom mitt forhold forblir et negativt sted for meg å være. Jeg vet jeg kan ha det bra alene, og jeg er ikke villig til å ofre livskvaliteten min for å leve med en mann jeg ikke elsker. Følelsene må pleies. Heldigvis har jeg en utrolig god og fin mann, som tilfører glede og kjærlighet til hverdagen, og jeg ønsker å ta vare på han.

Anonymkode: 81ba5...a4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kvinner slår oftere. Enten de har en kvinnellg eller mannlig partner. Hvordan dokumenterer du «hardt» at det er et mindre problem?

Anonymkode: 4092e...4cf

Vi som lever i den virkelige verden vet at det er kvinner i hovedsak som vi må hjelpe etter vold fra partner.

Du kommer med enn påstand som du vet ikke kan motbevises. Ingen vet hvor mange som "slår" i Norge idag. Men vi vet for eksempel hvor mange som blir drept av partner, som er den hardeste endepunkten i når det gjelder vold i nære relasjoner. Vi vet også hvor mange som blir dømt, og vi kan finne ut hvor mange som trenger helsehjelp. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

SSB skriver selv at par med stor aldersforskjell har minst sjanse for å lykkes, av alle par.

Anonymkode: 32fdc...7c5

Kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis du er nysgjerrig, regner jeg med du leser: https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/skilsmisser-blant-lesbiske-og-homofile-partnere-hvem-er-mest-stabile

Jeg er nysgjerrig. På hele bildet. Her er ikke bare tall, men også forsøksvise forklaringer, selv om forskningen ikke gir entydig svar.

Anonymkode: bad3d...f8e

"Noe annet er at disse funnene ikke nødvendigvis kan overføres til å gjelde homofile eller lesbiske parforhold generelt." 

Dette er den viktigste setningen fra din link. Nei, disse talene kan ikke nødvendigvis overføres til lesbiske og homofile parforhold generelt, og selvfølgelig ikke til heterofile menn og kvinner generelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (2 minutter siden):

Vi som lever i den virkelige verden

Men kjære deg, du har jo ikke noe monopol på virkeligheten. Slike utsagn får meg til å tro at du lever i en ideologisk boble. Hvit mann 50 skal redde verden via KG?

Sitat

Du kommer med enn påstand som du vet ikke kan motbevises. Ingen vet hvor mange som "slår" i Norge idag.

«Det er bare gjennomført to undersøkelser av dette problemet i Norge. Den mest omfattende er fra NTNU i Trondheim, der man har innhentet data fra 650 studenter. Resultatene foreligger ikke endelig før rett over nyttår, men så langt viser funnene at rundt 30 prosent av kvinnene har angrepet sine menn fysisk. 25 prosent av mennene har gjort det samme.»

https://www.nettavisen.no/artikkel/kvinner-slar-minst-like-ofte/s/12-95-312085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

For min del kan det nok stemme.

Jeg vil heller gjøre det slutt enn å leve i ett ulykkelig forhold over tid. Nedgang i ett par år tåler jeg, men når det begynner å bli 5år og mer kommer jeg nok til ett punkt hvor det ikke er verdt å leve med en person jeg ikke lenger liker.

Anonymkode: 81ba5...a4b

Dette stemmer med empiri og anekdoter. Menn blir heller i forholdet - selv om vi kan høre og lese at de også sliter.

Hvordan man vil tolke dette avhenger fort av eget ståsted. En som er positiv til menn vil kanskje si at dette et et tegn på at menn «tar ansvar», vil holde familien samlet, setter barna over egen lykke. En som er negativ til menn vil kanskje si at disse mennene er desperate, redd for å være alene eller beslutningsvegret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette stemmer med empiri og anekdoter. Menn blir heller i forholdet - selv om vi kan høre og lese at de også sliter.

Hvordan man vil tolke dette avhenger fort av eget ståsted. En som er positiv til menn vil kanskje si at dette et et tegn på at menn «tar ansvar», vil holde familien samlet, setter barna over egen lykke. En som er negativ til menn vil kanskje si at disse mennene er desperate, redd for å være alene eller beslutningsvegret.

En annen ting er hverdagsbelastninger, i tillegg til å ikke oppleve at forholdet er et sexy og givende sted. Noen menn kan nok føle på stress ved å jobbe fullt/overtid, men det gir i det minste penger og pensjonspoeng. Mens flere kvinner har mye ansvar hjemme etter jobb og kanskje en mann som ikke deltar og de blir slitne. Familien AS kan virke som en utilgjengelig drøm i tillegg til at Parforholdet TIM rakner.

Eller som de sier i Jul i Svingen, "de har glemt hvorfor de likte hverandre ". I Svingen er ikke løsninga å løse problemer, men å løsne på snippen og åpne for humor, fjas, vennskap, sårhet og varme- og muligens flørt. Så får problemene ligge der litt uløst og vake seg til. Fordi den andre kanskje er idiot men ikke nødvendigvis et rævhol.

Anonymkode: b5a0a...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kilde?

SSB

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Menn setter alltid seg selv og eget ego i sentrum. Det er ikke kvinnen i seg selv som er interessant (hvem hun er, hva hun driver med, hva hun står for, hva hun gjør), men hvordan hun får han til å føle seg. Skal ikke så mye til før menn føler seg truet og utfordret. Istedenfor å ta ansvar for sin egen usikkerhet, projiserer de på kvinner og kaller høyt utdannede kvinner for "vanskelige". Det som er "vanskelig" er nok ikke kvinnen, men det er vanskelig for mannen å forholde seg til kvinner som er likeverdige eller sågar høyere på den sosioøkonomiske rangstigen enn menn flest. 

Menn flest vil jo tilbake til det tradisjonelle, hvor kvinner ikke var ambisiøse og holdt seg hjemme med husarbeid og barn. Da hadde han kontroll og makt; hun hadde jo ikke penger og dermed ikke noe valg. Da kunne han leve som han ville og slippe ta ansvar annet enn å jobbe 100% og komme hjem og tvinge seg på henne, seksuelt/emosjonelt, og utnytte i form av husarbeid og ansvar for felles barn. 

Menn flest er følelsesmessig avstumpede. De fungerer ikke som gode mennesker. De har ingen menneskelighet i seg. De er..noe annet? Sosiopater, absolutt. Men kan de kalles mennesker når de ligger så langt etter kvinner, på nesten alle plan som skiller oss fra dyr (sosialt, emosjonelt)? Menn er iallefall en svært primitiv avart av menneskeheten, isåfall. Laverestående. Fiendtlige. Selvutslettende. 

Anonymkode: da083...f0c

Du verden.  På samme måte som endel kvinnehatende  menn sitter i kjelleren og graver seg ned.

Dette må jo være den kvinnelige motsatsen. Livet kan ikke ha vært snilt mot deg.

Jeg ønsker deg alt godt og måtte livet snu seg for deg. Helt seriøst.

Har nesten lyst å spandere en kaffe og gi deg en klem.

Vi er ikke alle overgripere og gjemmer oss buskene på natten. 

Jeg er sønn, ektemann, far og bestefar til ei lita jente. 

De gjør jeg alt for🙂

Anonymkode: 54203...d8d

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (1 time siden):

"Noe annet er at disse funnene ikke nødvendigvis kan overføres til å gjelde homofile eller lesbiske parforhold generelt." 

Dette er den viktigste setningen fra din link. Nei, disse talene kan ikke nødvendigvis overføres til lesbiske og homofile parforhold generelt, og selvfølgelig ikke til heterofile menn og kvinner generelt. 

Dette har jeg allerede skrevet, og sitert nøyaktig det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

SSB

Jeg tar det som et «nei».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Eller som de sier i Jul i Svingen, "de har glemt hvorfor de likte hverandre ". I Svingen er ikke løsninga å løse problemer, men å løsne på snippen og åpne for humor, fjas, vennskap, sårhet og varme- og muligens flørt. Så får problemene ligge der litt uløst og vake seg til. Fordi den andre kanskje er idiot men ikke nødvendigvis et rævhol.

Anonymkode: b5a0a...34f

Det høres ikke så dumt ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologer/parterapeuter har uttalt at par som ofte kommer til dem allerede er på overtid, altså virker det som det er vegring fra begge parter og at begge parter "blir for lenge" selv om det til slutt er damer som velger å faktisk bryte. Spiller sånn sett ikke så stor rolle hvem som bryter, resultatet er det samme. Hvorfor brudd skal være negativt, er meg vel heller en gåte. Det virker oppriktig ikke som at ektepar generelt bryter for fort.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ærlig talt. Ønsker du å forstå noe som helst eller bare kverulere?

Ssbs tall er ikke tall for samlivsbrudd generelt, men for skilsmisser. Og ssb poengterer det selv. Samtidig så viser studier at flere lesbiske enn homofile gifter seg, samtidig som at vi ser en økning i kvinner som står frem som lesbiske eller bifile. Noe som selvfølgelig er relevant og som delforklaringene hos ssb også såvidt er inne på.

Men ingen har vel heller sagt at samlivsbrudd og skilsmisse er akkurat det samme, så jeg ser ikke hva du vil frem til? 

Videre tror jeg det er lurt å minne om at artikkelen er 20+ år gammel, som var grunnen til at jeg også gav deg en nyere kilde som viser samme tendens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg, du har jo ikke noe monopol på virkeligheten. Slike utsagn får meg til å tro at du lever i en ideologisk boble. Hvit mann 50 skal redde verden via KG?

«Det er bare gjennomført to undersøkelser av dette problemet i Norge. Den mest omfattende er fra NTNU i Trondheim, der man har innhentet data fra 650 studenter. Resultatene foreligger ikke endelig før rett over nyttår, men så langt viser funnene at rundt 30 prosent av kvinnene har angrepet sine menn fysisk. 25 prosent av mennene har gjort det samme.»

https://www.nettavisen.no/artikkel/kvinner-slar-minst-like-ofte/s/12-95-312085

En 20 år gammel artikkel fra nettavisen der man også kan lese:

"Kvinners vold arter seg annerledes enn den groveste form for vold som menn bruker. Den er mer verbalt basert, som for eksempel furting, kjefting og skriking. I tillegg kommer mildere former for fysisk vold, som for eksempel lugging, sparking, biting og ørefik. Grov vold som ender på legevakta er det fortsatt mest menn som står for, sier Dotterud."

Furting eller å banke kjæresten bevistløse...... Jepp, er sikkert relevant å se på dette som likt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Du verden.  På samme måte som endel kvinnehatende  menn sitter i kjelleren og graver seg ned.

Dette må jo være den kvinnelige motsatsen. Livet kan ikke ha vært snilt mot deg.

Jeg ønsker deg alt godt og måtte livet snu seg for deg. Helt seriøst.

Har nesten lyst å spandere en kaffe og gi deg en klem.

Vi er ikke alle overgripere og gjemmer oss buskene på natten. 

Jeg er sønn, ektemann, far og bestefar til ei lita jente. 

De gjør jeg alt for🙂

Men det er jo delvis sant. Det er pappaer, ikke mammaer, som drar på jakt/fisketur/topptur/snekrer/pusser opp i pappapermisjon mens barnet er i barnehage. Det er flest menn som fester hver helg mens dama er gravid. Det er også flest menn som prioriterer kompiser, trening og lignende foran familieliv. Det er også flest menn som stikker fra barna sine.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fremmed fugl skrev (14 minutter siden):

"Kvinners vold arter seg annerledes enn den groveste form for vold som menn bruker. Den er mer verbalt basert, som for eksempel furting, kjefting og skriking. I tillegg kommer mildere former for fysisk vold, som for eksempel lugging, sparking, biting og ørefik. Grov vold som ender på legevakta er det fortsatt mest menn som står for, sier Dotterud."

Furting eller å banke kjæresten bevistløse...... Jepp, er sikkert relevant å se på dette som likt. 

Nettopp. Jeg har blitt utsatt for begge deler, av eksmannen min. Jeg hadde foretrukket furting (som da ikke engang kan defineres som vold) foran det å ligge på sykehus med kraniebrudd, gitt.

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (Akkurat nå):

Poenget er det flere menn enn kvinner har blitt utsatt for fysisk vold av sine partnere. 

Forskjellen er at menn som slår forårsaker fysisk skade av åpenbare grunner. DET BLIR DET STATISTIKK AV.

Det KG lett hopper bukk over er ydmykelser,  latterliggjøring, psykisk manipulering og mishandling  som å bli klappet til med flat hånd egentlig er. En mann frykter ikke for sitt liv = Ikke så farlig??

Jeg har aldri brukt fysisk makt mot ei dame noensinne.  Og jeg er snart 50år.

Derimot har jeg blitt slått 3 ganger under krangler. Ørefik med flat hånd hver gang.

Menn lærer fra de er 5 år at å slå jenter er feigt. Det ligger i ryggmargen hos meg ihvertfall.  Mine sønner er blitt oppdratt til å ikke bruke vold. De har aldri sett sin far være voldelig. Jeg tror at en god barndom varer i generasjoner.  Men lille Marte og Tonje blir i langt mindre grad fortalt at de ikke skal slå gutter. Det er tildels latterliggjort og ikke sett på som farlig.

Damer bedre på ydmykelse og de veit at ringer de politiet er det mannen som for evig tid er registrert som voldsmann. 

Mannen vil ikke bli tatt alvorlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg tar det som et «nei».

Jeg tar det som at du ønsker å kverulere. Men for å tilfredsstille vrangviljen din, her er kilder, gutten min:

https://www.forskning.no/kjonn-og-samfunn/risikoen-for-brudd-er-storst-nar-aldersforskjellen-er-stor/2120375

https://www.nettavisen.no/livsstil/par-med-store-aldersforskjeller-har-mindre-sjanse-for-a-lykkes/s/12-95-3423361378

Forvokste gutter på 50 må faktisk innfinne seg med at de mest sannsynlig ikke vil lykkes sammen med 20 år gamle jenter. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (10 minutter siden):

Men ingen har vel heller sagt at samlivsbrudd og skilsmisse er akkurat det samme, så jeg ser ikke hva du vil frem til? 

Videre tror jeg det er lurt å minne om at artikkelen er 20+ år gammel, som var grunnen til at jeg også gav deg en nyere kilde som viser samme tendens. 

Poenget var at det må holdes fra hverandre og at du brukte disse tallene i et svar som handler om samlivsbrudd. Men disse tallene handler om ekteskap. Ellers er det vel ikke rart at tendensen ikke har forandret seg når vi tross alt har en økning i kvinner som står frem som bifile eller lesbiske og kvinner og en økning i giftemål mellom kvinner (flere enn menn)

Det er til en viss grad velkjent at en del forhold mellom lesbiske og/eller bifile damer har en tendens til å utvikle seg mye raskere enn forhold mellom homofile menn. (U haul) Det inkluderer å flytte sammen og inngå ekteskap. Allerede etter 3 års ekteskap ser man forskjeller i skilsmisseraten her, altså later det ikke til å ha noe med overgangsalder å gjøre. Leste at de fleste lesbiske/bifile skilles før det har gått 10 år. Det styrker vel heller teorien/en velkjent spekulasjon om at damer kanskje heller inngår giftemål for tidlig (en tolkning hvis man anser brudd som negativt), heller enn at de skiller seg for tidlig eller at hormoner og overgangsalder kuker det til. Pun intended.

Skilsmisseraten later til å se annerledes ut ti år ut i ekteskapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...