AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #61 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Siste 2 årene har 3 av våre vennepar gått fra hverandre. Alle i 40 årene. Første mannen fikk en kronisk sykdom. De hadde 2 tenåringer sammen... Anonymkode: 54203...d8d Det er statistisk enda vanligere er at mannen går når kona er syk. Men ingen kjønn er så utholdende som man kunne håpe på. Anonymkode: b5a0a...34f 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #62 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er ikke 2 av 3, men i 80% av tilfellene. Og i halvparten av disse tilfellene er det fordi kvinnen allerede har funnet en annen mann. Altså 40% av totale samlivsbrudd kommer av at kvinnen bytter ut mannen. Til sammenligning er det bare i 10% av tilfeller hvor mannen avslutter at det er fordi han har funnet en annen kvinne. Altså 2% av totalen. Majoriteten av menn som forlater tilskriver det årsaken at kvinnen ikke er mulig å leve sammen med lengre. Sterk kontrast til hva man kan lese her inne om at det kun er menn som er dust, menn som forlater, menn som finner nye damer osv. Det er derimot statistisk riktig å påpeke at det er menn som oftest er villig til å holde forholdet sammen, og kvinnen som oftest gir opp. Anonymkode: 26f06...cfa Dette må du nesten underbygge med kilder, for det høres fullstendig feil ut. Anonymkode: 502cd...aa0 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #63 Del Skrevet 16. desember 2024 Menn forlater oftere om de har en annen å gå til eller om kona blir alvorlig syk som kreft eller MS. Jeg har enda til gode å bli dumpa... Anonymkode: de63b...ad4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #64 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ambisjoner, utvikling, verdier. Nyord for det samme. Jeg fortjener bedre. Ref. Hypergamiet. Den største forskjellen er allikevel lønn. Menn vokser opp og ser sin far forsørge sin familie. Det ser unge jenter og. Ingen unge jenter vokser opp og ser for seg å forsørge en mann. Menn rangeres etter deres evne til å bidra økonomisk. Det gjør ikke kvinner på samme måte. Så når kona passerer mannen i inntekt skjer det noe i forholdet. Det omskrive selfølgelig, for "alle" veit at pengene ikke er viktig. Siste 2 årene har 3 av våre vennepar gått fra hverandre. Alle i 40 årene. Første mannen fikk en kronisk sykdom. De hadde 2 tenåringer sammen. Andre fullførte kona masteren. Gubben hadde jobbet dobbelt i 5 år og støttet så kona kunne ta utdanning i voksen alder. 2 voksne barn. Tredje paret samme historie. Når status tiltes forsvinner respekten og kona sikter høyere. Sette burde alle menn være klar over, for etterhvert så blir de det. Anonymkode: 54203...d8d Dette er bare tull. Kvinner har alltid vært i arbeid. Det var riktignok en periode i etterkrigstiden at husmoren dominerte, men dette er tross alt flere tiår siden, og ikke relevant for gutter og jenter som vokser opp nå. Sammenhengen mellom kvinners personlige økonomi og brudd med partner er av praktiske årsaker. Personlig vet jeg om flere tilfeller der hun vil ut av forholdet av diverse grunner, men ikke har råd. Om en av disse kvinnene får en lederstilling, tar mer utdannelse eller på andre måter øker inntekten sin, vil hun da ha muligheten til å forsørge seg selv og barna på egen hånd. Respekten for mannen var long gone uansett, antagelig av årsaker som er nevnt her i tråden. Det er jo faktisk forsket på dette, og det er jo nettopp faktorer som at mannen ikke bidrar nok, er for egosentrisk, fokuserer på egen jobb og hobbyer, tar på seg overtid, overlater ansvaret for barn og det tredje skiftet til kona, og slutter å være romantisk, som er årsakene til at kvinnen går til slutt. John Gottman, verdens mest berømte parterapeut, har selv sagt at det er mannen i forholdet som sitter med nøkkelen til et lykkelig forhold. Ikke hun. Anonymkode: da58a...5e2 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #65 Del Skrevet 16. desember 2024 Skjønner godt at mange kvinner går, vi er friere nå. Det er ikke noe negativt i det og menn bør være glade for at vi nå er likestilte i forholdet og at kvinner også er verdifulle i vårt samfunn. Jeg har tjent mer enn mannen siden vi ble sammen, jeg både respekterer han og elsker han likevel. Det er fordi det er ikke noe i vårt hjem som heter manne og kvinne jobb. Vi tar det som trengs, ikke måler vi hvem som gjør mest. Av de forholdene der kvinnen har gått har hun varslet dette i lang tid, jeg viste før naboen at hans kone kom til å gå. For han kom det likevel som et sjokk og er fortsatt bitter på sin eks. Menn må også følge utviklingen, det er ikke nok å tjene mest. Nå skal vi være likeverdige personer, ikke en husfru og en mann som står for inntekten Anonymkode: f002d...c0c 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #66 Del Skrevet 16. desember 2024 Ja, kvinner er generelt mer misfornøyde enn menn i forhold, og de har mye større forventinger. Det gjelder særlig de kvinner som er "moderne" og "frigjorte". Mer tradisjonelt innrettede kvinner er jevnt over mer fornøyd med både seg selv og omgivelsene rundt. Inkl mannen. Det er MIN erfaring. Anonymkode: bdd43...11a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #67 Del Skrevet 16. desember 2024 Jeg tjener likt som min mann, men har høyere utdannelse (er jammen høyere enn ham også). Det at jeg har vurdert å gå har ingenting med det å gjøre. Det er tvert i mot at alt arbeid med hus og barn blir overlatt til meg. Det er helt greit for meg at vi har forskjellige oppgaver - men det er ikke greit at jeg må opp med barn hver eneste natt og morgen mens han ligger og sover, og at han sitter og scroller på en skjerm i timesvis hver dag mens jeg konstant er på beina for å få hverdagen til å gå rundt. Egoet hans krever også en syndebukk om noe går galt i livet hans, og det blir jo alltid meg - jeg gjenkjenner ganske mange punkter som folk opplever som psykisk vold. Jeg tør aldri å kritisere ham eller be ham gjøre noe annerledes, da risikerer jeg å starte en krangel foran barna. Det at jeg har god råd gjør at jeg er en av de som er heldige nok til å kunne gå og fortsatt kjøpe en bolig der jeg kan bo med barna mine. Jeg flytter ut den dagen sinnet hans går utover barna, og kommer aldri til å bo sammen med en mann igjen. Anonymkode: 502cd...aa0 3 5 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #68 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det her har du ikke skjønt noe av. Ingen er ferdig utviklet så tidlig, og det at de vokser fra hverandre når de får så ulike interesser og har veldig ulike ambisjoner er naturlig. Det handler ikke om lønn, men utvikling, verdier og ambisjoner. Jeg vil tro mange, mann eller kvinne, som tar en lang utdanning og dermed endrer både interesser, tankesett, evnen til å reflektere m.m. vil søke seg til en som er mer lik en selv. Selvfølgelig finnes det unntak også her, men svært få som har så ulikt utdanningsnivå vil ha nok til felles til å få hverdagen til å gå rundt. Anonymkode: 76836...3d0 Innlededer med "Det her har du ikke skjønt noe av." Snakk om å drite seg loddrett ut. Anonymkode: bdd43...11a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #69 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg tjener likt som min mann, men har høyere utdannelse (er jammen høyere enn ham også). Det at jeg har vurdert å gå har ingenting med det å gjøre. Det er tvert i mot at alt arbeid med hus og barn blir overlatt til meg. Det er helt greit for meg at vi har forskjellige oppgaver - men det er ikke greit at jeg må opp med barn hver eneste natt og morgen mens han ligger og sover, og at han sitter og scroller på en skjerm i timesvis hver dag mens jeg konstant er på beina for å få hverdagen til å gå rundt. Egoet hans krever også en syndebukk om noe går galt i livet hans, og det blir jo alltid meg - jeg gjenkjenner ganske mange punkter som folk opplever som psykisk vold. Jeg tør aldri å kritisere ham eller be ham gjøre noe annerledes, da risikerer jeg å starte en krangel foran barna. Det at jeg har god råd gjør at jeg er en av de som er heldige nok til å kunne gå og fortsatt kjøpe en bolig der jeg kan bo med barna mine. Jeg flytter ut den dagen sinnet hans går utover barna, og kommer aldri til å bo sammen med en mann igjen. Anonymkode: 502cd...aa0 Hvorfor vente? Det høres jo ikke ut som du har det noe bra ❤️ Anonymkode: b53ea...86f 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #70 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vet om et tilfelle hvor mannen dro, og det utad så ut som han gikk rett inn i armene på neste. Faktum var at bruddet med kona hadde vart i flere år. Han hadde prøvd å kommunisere, han tok hovedansvaret for barna, bikkja og det meste. Hun ville bare de tingene hun ville, og kranglet med alt og alle. Kona var narsistisk, og han kom seg dessverre ikke ut før han oppdaget at det finnes SNILLE partnere der ute. Som hun han giftet seg med etterpå. Utad så det ut som "overlapp", og det er historien den narsisstiske eksen har solgt ut og, at han forlot henne for en bedre (ja, daa-ah), familiemedlemmene hans tok ekskonas side fordi han var så slem og bedragersk (i følge ekskona, som alle trodde på… det er bare de i nær familie som kjenner hennes sanne ansikt) Han kom seg ikke ut før han fant ut at det finnes snille partnere? Høres ut som at det stemmer at han forlot henne for noen bedre. Man kan ikke si at bruddet varer i flere år - enten slår man opp og drar, ellers blir man i et ulykkelig forhold og forbereder seg mentalt på bruddet (og det er leit for han, men det er ikke et faktisk brudd.) To ting kan være sant samtidig. Hun var en dårlig partner og han bedro henne og overlappet med nye kona. Anonymkode: 64edb...571 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #71 Del Skrevet 16. desember 2024 En kvinne går fra sin mann, en mann går til en annen. Anonymkode: 6a5c3...6b0 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #72 Del Skrevet 16. desember 2024 Irak skrev (10 timer siden): Utmattelse stemte for min del. Det går ikke an å hjelpe, eller prøve og endre en person som ikke vil hjelpe seg selv. Det er nyttesløst. Så da gikk jeg. Kommer an på om personen faktisk trenger endring. Mange kvinner prøver å endre mannen uten at det er grunn til det. "Skal du gå i den skjorten der" og "jeg liker ikke vennene dine" er typiske oppstartere på slike påtvungne forandringer. Anonymkode: cd66e...d35 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #73 Del Skrevet 16. desember 2024 https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/i-to-av-tre-samlivsbrudd-er-det-kvinnen-som-gar-arsaken-er-ofte-den-samme/17264217/ Her var det ikkje mye positivt om menn, og kanskje ikkje så rart fleirtallet av personer som "gir opp " er menn Hvordan var arbeidsfordelingen i hjemmet, / utenfior hjemmet hos foreldregnerasjonen av idag ? Når kvinne er velger samlivsbrudd må de selvsagt at eit hjem å bo og de drar gjerne med barna, og hjemmearbeide på slep, og det blir 50/50 % deling av omsorgen av barna. Hvordan blir arbeidsfordelingen, omsorgsansvaret , og den økonomiske kvardagen hos mange kvinner etter samlivsbruddet ? Anonymkode: 703bc...bd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 16. desember 2024 #74 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kommer an på om personen faktisk trenger endring. Mange kvinner prøver å endre mannen uten at det er grunn til det. "Skal du gå i den skjorten der" og "jeg liker ikke vennene dine" er typiske oppstartere på slike påtvungne forandringer. Anonymkode: cd66e...d35 Selvfølgelig gjør det det. 💯 enig i det. Har ikke noe erfaring med de utsagnene du sikter til her. Poenget ditt kommer veldig tydelig fram kan du si 🏆 Jeg tenker i forhold til samarbeid. At man er 2 om det meste. Hjelper hverandre. Det er veldig koselig synes jeg 💕 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #75 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Menn forlater oftere om de har en annen å gå til eller om kona blir alvorlig syk som kreft eller MS. Jeg har enda til gode å bli dumpa... Anonymkode: de63b...ad4 Jeg har heller aldri blitt dumpa. Men slått, utpsyket og være utro mot, det har jeg vært flere ganger. Det er jo bedre å forlate sin partner (slik mange kvinner gjør) enn å slå, pule andre eller være psykisk voldelig mot partner. I tillegg er det flere menn som ikke godtar at kvinnen forlater dem. Bare ta den saken på Gjerdrum, og flere andre drapssaker i år. Noe av det farligste en kvinne kan gjøre, er å forlate mannen sin. Anonymkode: 32fdc...7c5 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #76 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/i-to-av-tre-samlivsbrudd-er-det-kvinnen-som-gar-arsaken-er-ofte-den-samme/17264217/ Her var det ikkje mye positivt om menn, og kanskje ikkje så rart fleirtallet av personer som "gir opp " er menn Hvordan var arbeidsfordelingen i hjemmet, / utenfior hjemmet hos foreldregnerasjonen av idag ? Når kvinne er velger samlivsbrudd må de selvsagt at eit hjem å bo og de drar gjerne med barna, og hjemmearbeide på slep, og det blir 50/50 % deling av omsorgen av barna. Hvordan blir arbeidsfordelingen, omsorgsansvaret , og den økonomiske kvardagen hos mange kvinner etter samlivsbruddet ? Anonymkode: 703bc...bd7 For min del så endret ingenting seg. Eksen brukte masse penger på seg selv, og ga meg mellom 8-10 tusen i måneden på alt av mat, husleie, strøm, Internett, forsikringer, klær til barna, aktiviteter til barna, bensin og så videre. Da jeg ble alene, så fikk vi mye rimeligere matbudsjett, og min lønn var tilstrekkelig for å forsørge meg selv og barna. I tillegg kan jeg i de ukene far har barna, drive på med hobby som holder på å bli næring. Det kunne jeg ikke da jeg satt med alt ansvar for barn og hjem hver dag hele året. Anonymkode: 32fdc...7c5 3 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #77 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle i 40 årene. Andre fullførte kona masteren. Gubben hadde jobbet dobbelt i 5 år og støttet så kona kunne ta utdanning i voksen alder. 2 voksne barn. Anonymkode: 54203...d8d Samme som oss. 2 barn. 40 årene. Kona fullført master og holder på med sin Ph.D nå. Hun er høyere utdannet en meg og tjener for så vidt mer en meg også. Vi forlovet oss for knappe 4 uker siden. Jeg kan også ramse opp mange eksempler fra både venner og kollegaer som går i mot det du skriver og dine eksempler. Ved en kjapp opptelling, så kjenner jeg langt flere par der hun er høyere utdanning og/eller bedre betalt jobb en han. Verden er virkelig ikke så enkel og sort hvitt som du fremstiller den. Anonymkode: 26b25...dbc 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #78 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ting henger sammen. Menn blir vurdert etter hva de kan tilføre. + eller - i regnskapet. Kan hun finne bedre vil hun søke seg mot bedre. Kvinner initierer brudd i 70% av tilfellene. Blant kvinner med høy utdanning er tallet nærmere 80%. Samtidig er homofile forhold de mest stabile. Lesbiske forhold er de minst stabile. Menn i forhold lever veldig farlig om han blir sykmeld, uføretrygdet. Eller kona blir lønnsvinner, forfremmet til høyere status eller ferdig utdannet og begynner i ny jobb. Når hun får høyere status vil hun nærmest automatisk søke seg oppover i valg av partner. Nå er jeg en nesten 50 år gammel gubbe og sett brudd rundt med i årevis. Og like brudd er lette å spå. Når kvinner blir "brødvinneren" eller får høyere går hun ut av forholdet. Kall det gjerne vokst fra hverandre eller nye verdier og andre nyord. Og det begynner tidlig. Når silje på 21 blir sammen med Per på 22. Han er håndverker , tjener penger, har leilighet og bil. Når silje blir 25 , er ferdig med masteren og får sin første jobb. Da er Per plutselig singel. Bilmekaniker er ikke godt nok lenger for silje med master. Det er så vanlig a det nesten er parodisk. Kvinner mister respekten for mannen om han ikke tjener mer. Tror ikke determed vilje... Anonymkode: 54203...d8d Å hallo Oluf! DU, en mann i 50-åra, sitter selvsagt med svarene? Du ser kun de ytre rammene og trekker dine egne, foretrukne, konklusjoner. Faktum er at de fleste kvinner får lite til null ut av å være sammen med menn. Emosjonelt og relasjonelt er det svært begrenset hva menn har å gi. Silje og Per har vært sammen noen år, hun har intellektuelle evner som gjør henne motivert til å studere på masternivå. I tillegg til å, etter all forskning og statistikk, ha bidratt til å øke Per sin livskvalitet i de årene de har vært sammen, mht. støtte, oppmerksomhet, emosjonsregulering og validering, på toppen av å ta minst 70% av det administrative ansvaret for husholdningen, har hun utviklet seg gjennom flere år med studier. Hun vil ikke stå på stedet hvil og gi, gi, gi, uten å få tilsvarende tilbake. Per synes alt går helt greit, han får, får og får og trenger ikke bidra med så mye utover å ha en jobb/inntekt og mumle noen ord i ny og ne. Silje er lei, oppgitt og ensom i forholdet. Å være taus, inneslutta og lite emosjonelt oppegående er ikke lenger godt nok for Silje. Uavhengig av master eller ikke. Men kanskje med en Master i baklomma innser hun at hun, som de fleste andre kvinner med høyere utdanning, ikke trenger ta til takke med menn med lav relasjonskompetanse. Hun kan betale husleia/strømregninga selv, takket være Mastergraden. Og forhåpentligvis finne seg en likesinnet mann. Ja, man mister respekt for menn som ikke respekterer en tilbake. Menn som bare tar, og ikke innser hvor mye de til enhver tid tar, av kvinner. Det er en grunn til at gifte kvinner har lavest livskvalitet mens gifte menn har høyest livskvalitet. Menn suger bokstavelig talt livet ut av kvinner. Anonymkode: da083...f0c 16 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #79 Del Skrevet 16. desember 2024 I min "svogerforskning" så er det mannen som har gått - gjerne til fordel for en annen kvinne. Men jeg har lest statistikken om at kvinner oftere går. Skal jeg slenge meg på synse-toget her så har jeg litt inntrykk av at kvinner krever litt mer fra et forhold, mens menn kan lettere bare la alt skure og gå og synes det er greit nok så lenge alt er helt ok. Det praktiske i hverdagen fungerer, de har en å komme hjem til og spise middag med og dele regninger og ansvar for barn med liksom, de trenger ikke mer enn det (helt til de møter elskerinna da og ser at det går an å ha et bedre liv..) Anonymkode: b5ff0...d99 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #80 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Å hallo Oluf! DU, en mann i 50-åra, sitter selvsagt med svarene? Du ser kun de ytre rammene og trekker dine egne, foretrukne, konklusjoner. Faktum er at de fleste kvinner får lite til null ut av å være sammen med menn. Emosjonelt og relasjonelt er det svært begrenset hva menn har å gi. Silje og Per har vært sammen noen år, hun har intellektuelle evner som gjør henne motivert til å studere på masternivå. I tillegg til å, etter all forskning og statistikk, ha bidratt til å øke Per sin livskvalitet i de årene de har vært sammen, mht. støtte, oppmerksomhet, emosjonsregulering og validering, på toppen av å ta minst 70% av det administrative ansvaret for husholdningen, har hun utviklet seg gjennom flere år med studier. Hun vil ikke stå på stedet hvil og gi, gi, gi, uten å få tilsvarende tilbake. Per synes alt går helt greit, han får, får og får og trenger ikke bidra med så mye utover å ha en jobb/inntekt og mumle noen ord i ny og ne. Silje er lei, oppgitt og ensom i forholdet. Å være taus, inneslutta og lite emosjonelt oppegående er ikke lenger godt nok for Silje. Uavhengig av master eller ikke. Men kanskje med en Master i baklomma innser hun at hun, som de fleste andre kvinner med høyere utdanning, ikke trenger ta til takke med menn med lav relasjonskompetanse. Hun kan betale husleia/strømregninga selv, takket være Mastergraden. Og forhåpentligvis finne seg en likesinnet mann. Ja, man mister respekt for menn som ikke respekterer en tilbake. Menn som bare tar, og ikke innser hvor mye de til enhver tid tar, av kvinner. Det er en grunn til at gifte kvinner har lavest livskvalitet mens gifte menn har høyest livskvalitet. Menn suger bokstavelig talt livet ut av kvinner. Anonymkode: da083...f0c Dette er grunnen til at jeg kuttet ut norske menn. Mutte, inneslutta og innlevelsesevne på nivå med en robot. Tilværelsen blir surere og mer ensom med en slik mann enn alene. Anonymkode: 32fdc...7c5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå