Gå til innhold

Fins det faktisk folk som er fattige i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og jeg vil bare si til deg: Du tar feil.

FN sier at du er "fattig" hvis du tjener mindre enn 60% av medianninntekten, altså er 10% "fattige" i Norge. Dette er en helt meningsløs defnisjon.  Jeg kan ta et eksempel; ett familiemedlem "tjener" godt under 60% av medianinntekten, men har diverse gratis hjelp fra det offentlige utover trygd; dvs bolig, medisiner, sosialhjelp whatever. Han har bil, drar på ferie, spiser masse, røyker, snuser og lever generelt et helt ordinært liv, men velger da å ikke jobbe. Han er "fattig" i følge definisjonen men det er på ingen måte riktig.

Ingen trengerå stå i matkø i Norge. Det er helt umulig å være norsk statsborger og ikke få hjelp fra Staten til de basale behovene, mat, klær og bolig. Er man dårlig på å disponere penger, eller ikke gidder å prioritere riktig, ja så kan man ende opp slik. Men da må man skjerpe seg.

Og du trenger ikke være så nedlatende selv om andre mener noe annet enn deg.

Anonymkode: 58db8...8ca

Jeg er like nedlatende som det du er, om du ikke liker å bli møtt med samme tone som du selv kjører, bør du titte i speilet.

Og du tar like feil som du alltid gjør.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke snakk om å hjelpe sin egen situasjon, men å forstå hvor bra en egentlig har det i dette landet kontra hvor jævli det er i andre land.

Jeg slutter ovehodet ikke med dette. 

Anonymkode: 0459f...d0d

Det er mange som IKKE har det bra i dette landet, samtidig som mange har det "jævli" i andre land. Det ene utelukker ikke det andre. Er det virkelig så vanskelig for deg å forstå? 

Anonymkode: 3c865...694

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er vanskelig å ikke være nedlatende når man er så virkelighetsfjern og så uopplyst som deg. Du har en teoretisk tilnærming til livet på samme måte som incels har en teoretisk tilnærming til kvinner. Det verste er hvor sta du er, i din uvitenhet. Det er nesten som om du er stolt. Å i fullt alvor tro at det ikke finnes ordentlig fattigdom i Norge er som å tro at det ikke finnes alvorlig kriminalitet i Norge. Skremmende hvis du har stemmerett. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig ubehagelig å lese hvor mange som religiøst fornekter fattigdom i denne tråden. 

Anonymkode: d06da...2b7

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Og jeg vil bare si til deg: Du tar feil.

FN sier at du er "fattig" hvis du tjener mindre enn 60% av medianninntekten, altså er 10% "fattige" i Norge. Dette er en helt meningsløs defnisjon.  Jeg kan ta et eksempel; ett familiemedlem "tjener" godt under 60% av medianinntekten, men har diverse gratis hjelp fra det offentlige utover trygd; dvs bolig, medisiner, sosialhjelp whatever. Han har bil, drar på ferie, spiser masse, røyker, snuser og lever generelt et helt ordinært liv, men velger da å ikke jobbe. Han er "fattig" i følge definisjonen men det er på ingen måte riktig.

Ingen trengerå stå i matkø i Norge. Det er helt umulig å være norsk statsborger og ikke få hjelp fra Staten til de basale behovene, mat, klær og bolig. Er man dårlig på å disponere penger, eller ikke gidder å prioritere riktig, ja så kan man ende opp slik. Men da må man skjerpe seg.

Det er ikke sant at folk ikke trenger å stå i matkø. Frelsesarmeen deler ut mat i matkø rett som det er

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.12.2024 den 23.03):

Man har jo alltid som norsk statsborger rett på penger nok til livsopphold, altså alt det nødvendige som husleie, strøm og mat. Så hvorfor snakkes det så mye om at så mange familier er fattige? Hvorfor er de fattige? Røyker de? Har de vært på utenlandsferie i år? Noe unødvendig på de jo gjøre ellers skal man ha nok penger. 

Anonymkode: f747e...f60

Det er ikke alle som har det. Mange som ikke får til å betale strømregninga fordi de må prioritere mat. Inkassokravene øker og øker fordi folk klarer ikke betale

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (1 time siden):

Det er ikke sant at folk ikke trenger å stå i matkø. Frelsesarmeen deler ut mat i matkø rett som det er

Men det er jo fordi de i matkø ikke trenger å bevise hva de bruker pengene sine på .

Anonymkode: 1889b...430

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (21 timer siden):

Lykke til med å finne en bolig med ok størrelse og standard noenlunde sentralt til 7000,- i mnd 😄 Så kommer strøm gjerne utenom. Da er det fort opp mot 10 000, - i boutgifter. I tillegg skal man gjerne betale for internett/tv + at mat er DYRT (i tilfelle du ikke har fått med deg det). 

Jau, det er skikkelig luksuriøst å være ufør.... 😄 Du kjenner nok ikke mange uføre du nei.... 🤔 

Hvis en enslig ufør har 10.000 disponibelt etter husleie + strøm , så er man ikke fattig.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det er jo fordi de i matkø ikke trenger å bevise hva de bruker pengene sine på .

Så du tror at folk nedverdiger seg til å stå i matkø fordi de har ødslet bort pengene sine på tull og luksus? Du tror at folk velger å stå i en knipe hver måned fordi de har prioritert snus og godteri fremfor mat? Du mener at folk må snu på krona og ikke greier å kjøpe vintersko til barna sine fordi de har dratt på sydentur istedenfor?

Jeg tror ikke du greier å realitetsorientere deg om hva som faktisk skjer i samfunnet rundt deg.  Du virker svært naiv.

Anonymkode: 90378...04f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvis en enslig ufør har 10.000 disponibelt etter husleie + strøm , så er man ikke fattig.

Det er det vel sjelden man har, med de prisene som er på b.l.a mat 🤔 Mat er dyrt! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er vanskelig å ikke være nedlatende når man er så virkelighetsfjern og så uopplyst som deg. Du har en teoretisk tilnærming til livet på samme måte som incels har en teoretisk tilnærming til kvinner. Det verste er hvor sta du er, i din uvitenhet. Det er nesten som om du er stolt. Å i fullt alvor tro at det ikke finnes ordentlig fattigdom i Norge er som å tro at det ikke finnes alvorlig kriminalitet i Norge. Skremmende hvis du har stemmerett. 

Hvorfor er det så vanskelig å diskutere sak? Hvorfor er det så deilig å heller angripe person? Du fremstår som et ufyselig menneske med disse holdningene dine. Du vet ingenting om meg, og likevel angriper du meg på nedrigste måte. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig sant!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forsikring, medisiner, mat, toalettsaker osv. Det er åpenbart at du ikke har peiling på hva du snakker om. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor er det så vanskelig å diskutere sak? Hvorfor er det så deilig å heller angripe person? Du fremstår som et ufyselig menneske med disse holdningene dine. Du vet ingenting om meg, og likevel angriper du meg på nedrigste måte. 

Det er du som fornekter de svakeste i samfunnet, du an erkjenner ikke engang deres eksistens. Og det er mye, mye verre. Jeg har arbeidet med fattige gjennom frivillighetsarbeide i mange år, og du er helt virkelighetsfjern. Du har ikke bakkekontakt. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Samboeren min er ufør og har minste man kan få. Jeg var på aap en stund og hadde vel utbeltalt ca 160 000 i 2023. Men jeg følte meg aldri veldig fattig. Kjøpte stort sett det jeg trengte og hadde råd til å betale det jeg skulle. 

Så jeg skulle nok absolutt klart meg på mindre. For jeg kjøpte jo "unødvendige" ting.

Mwn klart det blir annerledes når man har barn, men jeg tror nok mye handler om prioriteringer.

Anonymkode: 549b9...686

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært fattig to ganger, i relativt til Norge forstand vel å merke. 
1ste gang; mistet foreldre mens jeg var student, måtte betjene kostnader knyttet til deres bolig, kostnader ved begravelse, flytte ut og forberede dødsbo for salg frem til boligen ble solgt. Da hadde jeg ingenting igjen av studielånet til mat når alt var betalt. De hadde ikke oppsparte midler. Jeg gikk overalt for å unngå å kjøpe billetter kollektivt, fikk donasjoner fra venner til mat.

nr 2; samboer flyttet plutselig ut, vi har barn og masse utgifter jeg plutselig måtte dekke alene. Solgte det jeg kunne selge til situasjonen roet seg. 

Anonymkode: 4768e...080

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg var på aap en stund og hadde vel utbeltalt ca 160 000 i 2023. Men jeg følte meg aldri veldig fattig. Kjøpte stort sett det jeg trengte og hadde råd til å betale det jeg skulle. 

Så jeg skulle nok absolutt klart meg på mindre. For jeg kjøpte jo "unødvendige" ting.

Mwn klart det blir annerledes når man har barn, men jeg tror nok mye handler om prioriteringer.

Å få redusert inntekt en stund er noe annet enn å vokse opp fattig med blanke ark. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tja. Samboeren min er ufør og har minste man kan få. Jeg var på aap en stund og hadde vel utbeltalt ca 160 000 i 2023. Men jeg følte meg aldri veldig fattig. Kjøpte stort sett det jeg trengte og hadde råd til å betale det jeg skulle. 

Om 160 000 er noe man klarer seg på eller ikke avhenger jo også av hva man har fra før, hvor mye som er nedbetalt. Det er absolutt lite penger, men eier man bolig, har allerede klær, ingen barn, kjæledyr som må mates, ikke studielån, grei helse, så kan man t.o.m. spare litt. Å være fattig midlertidig og vite at der blir bedre er annerledes enn å vokse opp i det, være fattig over lengre tid, eller ikke se at det kommer til å bedre seg etter hvert.

Spesielt fordi hvis man i utgangspunktet tjener lite, så er eventuell årlig lønnsøkning lavere enn for andre, og inflasjonen er høyere enn lønnsøkning. Da får man bare dårligere og dårligere råd og blir mer og mer usikker på fremtiden. Det er denne følelsen av redsel og stress mange langtidsfattige ofte går med - det er ike farlig å ha lite ting, men det er det konstante stresset som ødelegger deg.

Endret av katties
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes fattige i Norge, helt klart.

Men samtidig kjøper jeg ikke narrativet til venstresiden, spesielt SV, Rødt og AP om at Norge nærmest bugner over av fattige, og at dette skjer fordi "de rike" stikker av med alle pengene. Norge ligger helt i toppen når det kommer til avstanden mellom fattige og rike. Det betyr selvsagt ikke at vi skal drite i de som faktisk er fattige, men det er greit å ha en litt mer nyansert bilde.

Anonymkode: e6c22...0d1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke å det til og stemme at så mange i Norge som er fattige, og flere og flere med vanlige inntekter sliter. Samtidig har det ikke blitt brukt mer penger på julegavehandel som i år. Ja, det er halvt skatt i desember, men likevel.

Anonymkode: 06545...0b3

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...