Gå til innhold

Fins det faktisk folk som er fattige i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg forteller sjelden noen at jeg har 100 % utslag på fibromyalgi (testet 2 ulike steder med flere års mellomrom). For da skjer ofte 1 av 2 ting:

1) De synes synd på meg og legger til rette for ting jeg aldri har bedt om.... Jeg er feks sterk, selv om jeg har fibro. Selv på mitt verste kunne jeg løfte tunge ting. Jeg trenger ikke å løfte ei lampe mens andre flytter et bord.

Min fibromyalgi påvirker ikke styrken min. Den påvirker søvnen og dagsformen min. Derfor har jeg et veldig strengt regime på energiforbruk. Jeg går rett hjem fa en fest om jeg føler meg sliten. Jeg drikker alkohol veldig sjelden. Jeg går til behandling hver måned, trener, og tar medisiner, mental trening og  mye annet. Jeg er som en toppidrettsutøver. Jeg får max ut av hver dag. For siden jeg var på AAP har jeg pressa meg til det ytterste. 

2) Eller de "tror ikke" på fibromyalgi og det må være i hodet mitt bla bla. Jeg har gått til psykolog, kurs med smertepsykolog, fått hjelpemidler av NAV, you name it. Jeg har vært heldig nok med - eller flink til å finne - gode behandlere i en strøm av boss og likegyldighet og påstander om alt fra vondt i viljen til påstander om psykisk sykdom. 

Jeg lever med sterke smerter hver dag. Da de starta blei jeg utslått og trodde jeg skulle dø. Så lærte jeg å leve det nye livet. Jeg var omkransa av eksperter jeg hadde tilgang på via forening. Og fikk forbilder som sa rett ut at veien kom til å bli lang, vondt og hard. Men siden jeg til slutt klarte det (til tross på mangel på offentlige behandlingssteder) kan jeg gjøre hva som helst. Ingenting biter på meg lenger. Ikke bråk og tull.  Jeg blir aldri egentlig syk eller sliten. Det er derfor jeg klarer å jobbe og tjene så mye; fordi jeg vet godt hva jeg feiler, og tilpasser meg. Jeg har også gjeld fra privat behandling, så jeg må jobbe mye. 

Anonymkode: ef061...ccf

Så bra for både deg selv, staten og samfunnet at du får til å mestre sykdommen sånn at du klarer å være i arbeid. Slike eksempler burde vi hørt flere av.

Jeg har opplevelse av at mange tror at arbeidsfør betyr 100% smertefri, 100% uthvilt og 100% energi, og uten et eneste sykdomstegn på verken kropp eller sinn.

Anonymkode: 7467a...845

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vaffelhunden skrev (13 timer siden):

Jeg synes ikke synd på studenter, men jeg synes synd på uføres økonomiske situasjon heller.

Minstesats for enslig barnløs er ca. 20 000 utbetalt. Si at man leier seg en rimelig bolig, noe man må kunne forvente at de prioriterer, så er det ca. 7 000 utenfor pressområdene. Da har man jo 13 000 igjen å bruke på alt mulig annet. Så de lider ingen nød, nei.

Dem skulle hatt 4-5000 mindre.

Lykke til med å finne en bolig med ok størrelse og standard noenlunde sentralt til 7000,- i mnd 😄 Så kommer strøm gjerne utenom. Da er det fort opp mot 10 000, - i boutgifter. I tillegg skal man gjerne betale for internett/tv + at mat er DYRT (i tilfelle du ikke har fått med deg det). 

Jau, det er skikkelig luksuriøst å være ufør.... 😄 Du kjenner nok ikke mange uføre du nei.... 🤔 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (17 timer siden):

Vi var fattige. Hadde ingenting av dette. Dyrket egen mat for å overleve litt bedre.... mye penger gikk til tannlege, ting som ble ødelagt i gammelt hus, strøm (det var så dårlige vegger at det var is INNVENDIG på vinteren), bil som var gammel og alltid måtte fikses. Så ble ting også ødelagt og stjålet rundt huset pga narkiser som bodde i nærheten - politiet brydde seg ikke. En gang var det til og med en som kom seg INN i huset og stjal smykkene våre. Glemte igjen bankkortet sitt, med navn og alt når han løp fra oss (vi så det var samme person som på bildet på kortet). Politiet gjorde ingenting. 

Mor var eneforsørgende fabrikkarbeider. Far et utenlandsk og betalte ikke barnebidrag. Omtrent alt av klær var fra loppemarked, vi dro ikke på skoleturer som ikke var gratis, hadde én sykkel på deling for 4, ingen sminket seg, hårklipp tok man selv - hadde aldri vært hos frisør før jeg var 15 og ble spandert på. Noen ganger hadde vi kun råd til to måltider om dagen. Mener de fleste her dette er "relativt fattig"? Eller sammenligner de da med barn i Afrika?

Siden jeg var fattig kjente jeg mange andre fattige. F.eks. utenlandske damer som måtte jobbe mens mannen satt hjemme. Eller kun menn som jobbet, forsi de forventa at kona satt hjemme med barna; noen ganger var dette mange barn. Kona hadde da ikke rett på foreldrepenger pga hun ikke hadde opparbeidet seg det. Kanskje snakket de ikke engang norsk. 

Tuller du?? Dette er relativ fattigdom. Dette var hverdagen til mange som vokste opp på 70-og 80-tallet. Går man en generasjon tilbake hadde man det enda mye dårligere.

At du mener du er fattig fordi du ikke kunne gå til frisøren sier alt....

Anonymkode: 58db8...8ca

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tuller du?? Dette er relativ fattigdom. Dette var hverdagen til mange som vokste opp på 70-og 80-tallet. Går man en generasjon tilbake hadde man det enda mye dårligere.

At du mener du er fattig fordi du ikke kunne gå til frisøren sier alt....

Ja, men da kan du jo godt slutte å gå til frisør, spise to måltider om dagen, bruke pappsko fra Sparkjøp og klær fra lappis da. Og så ikke gå på kino, aldri spise ute, ikke reise noe sted, osv, og kose deg med det. Forresten: Hvis du må til lege eller tannlege så anbefaler jeg å vente til når ambulanse må tilkalles, for det er ikke nødvendig før dét. Kos deg med å vite at barn i Afrika har det værre, og du i det minste ikke har en av de parasittene som kan finne på å bo i leggen din.

Endret av katties
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (3 minutter siden):

Ja, men da kan du jo godt slutte å gå til frisør, spise to måltider om dagen, bruke pappsko fra Sparkjøp og klær fra lappis da. Og så ikke gå på kino, aldri spise ute, ikke reise noe sted, osv, og kose deg med det. Forresten: Hvis du må til lege eller tannlege så anbefaler jeg å vente til når ambulanse må tilkalles, for det er ikke nødvendig før dét. Kos deg med å vite at barn i Afrika har det værre, og du i det minste ikke har en av de parasittene som kan finne på å bo i leggen din.

Hvorfor skal jeg det? Du fortalte om hvordan det var, jeg fortalte at det var mange som hadde det slik. I 2024 er det overflod på alle nivåer i samfunnet kanskje med unntak av de som ruser seg så mye at de ikke er i stand til eller vil ta i mot hjelp.

Det er vel mange IDAG som helt frivillig spiser to måltider om dagen, lar kona klippe seg eller kjøper brukte klær. Det du snakker om er jo så langt fra fattigdom som man kan komme.

I Norge i dag er det så og si helt umulig å være fattig fordi Staten sørger for alle som vil.

Beklager hvis jeg er lurt og gikk på et trolleinnlegg... men hvis dette er holdningen til såkalt "fattige" så skjønner jeg vi har en jobb å gjøre.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Selvsagt ikke. Jeg forklarte hvorfor vi bør sammenligne oss med de som har det mye verre.

Men det vil vi helst ikke, da det burde stanset kjeften på oss

Anonymkode: 0459f...d0d

At noen har det verre i verden hjelper da ikke på egen situasjon når man, etter samfunnet man bor i sine standarder, har det jævlig.

Slutt med det der.

Det blir som å si "Joda, du har godarta kreft, men jeg kjenner ei som har ondarta kreft og hun har det jævlig hun, så slutt å syt"

Endret av Bålkaffe
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner ingen fattige som ikke sløser på dårlig valg iallefall og omgangskretsen er stor. Jeg kjenner mange som klager over dårlig råd, ikke penger til ferier og oppussing. Men har biff til middag hver helg og vin to-tre dager i uka, samt brus og godis jevnlig. Kjenner et par med lite inntekt og flere barn som jeg så at måtte fjerne bleiene da de kom til kassen, men siden isen, ostepopen og Pepsi Max og sigaretter ble prioritert tilbød jeg meg ikke å betale bleiene. En minstepensjonist jeg vet om kjøper alt mulig på salg, men det får være måte på hvor mang klesplagg, gulvtepper og duker man trenger. Som sagt: lavtlønnet ja, dårlige valg ja. Men etter å ha jobbet i u-land selv, fattige nei.

Anonymkode: cf666...e86

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor skal jeg det? Du fortalte om hvordan det var, jeg fortalte at det var mange som hadde det slik. I 2024 er det overflod på alle nivåer i samfunnet kanskje med unntak av de som ruser seg så mye at de ikke er i stand til eller vil ta i mot hjelp.

Det er vel mange IDAG som helt frivillig spiser to måltider om dagen, lar kona klippe seg eller kjøper brukte klær. Det du snakker om er jo så langt fra fattigdom som man kan komme.

I Norge i dag er det så og si helt umulig å være fattig fordi Staten sørger for alle som vil.

Beklager hvis jeg er lurt og gikk på et trolleinnlegg... men hvis dette er holdningen til såkalt "fattige" så skjønner jeg vi har en jobb å gjøre.

Jeg vil bare si dette til deg:

Du er naiv. I Norge er det fullt mulig å være fattig, staten hjelper ikke de som trenger den økonomiske hjelpa de trenger for å ikke fryse om vinteren, gå uten mat etc.

Det eneste du gjør med dette innlegget er å vise verden hvor naiv du er og hvor fordomsfull du er. Du burde virkelig stikke til nærmeste Røde Kors, matutdelingssentral eller whatever tilbud din kommune har til fattige og spørre de hvordan ståa i din kommune faktisk er, du ville ha fått purksjokk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvorfor du skal det? Fotdi du evner tydrligvid ikke å srtte deg inn i situasjonen til en fattig. Ikke er tiendedel engang.

Helt klart noen her (deg) som aldri har opplevd fattigdom. Og ikke prøv å påstå at du har, for du har ikke tankesettet til en fattig person. Sitter og troller (eller så er nu enten narsissist eller sosiopat) og har NULL faktisk kunnskap som går inn i huet ditt. Tydeligvis mer enn nok penger og sterk mangel på kunnskap hos deg. At noen VELGER å kjøpe brukte klær (slik jeg i dag gjør, selv om jeg klarer å spare 20-30 000 kr per måned) er ikke det samme som når man ikke har noe annet valg. Jeg er SPARSOMMELIG, ikke fattig - det er faktisk en forskjell, selv om noen av tingene man utad gjør er like så er det som skjer i bakgrunnen/inni mennesket noe heeeelt ulikt.

Endret av katties
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (37 minutter siden):

At noen har det verre i verden hjelper da ikke på egen situasjon når man, etter samfunnet man bor i sine standarder, har det jævlig.

Slutt med det der.

Det blir som å si "Joda, du har godarta kreft, men jeg kjenner ei som har ondarta kreft og hun har det jævlig hun, så slutt å syt"

Det er ikke snakk om å hjelpe sin egen situasjon, men å forstå hvor bra en egentlig har det i dette landet kontra hvor jævli det er i andre land.

Jeg slutter ovehodet ikke med dette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg spiser to måltider om dagen, og kjøper kun brukte klær. Jeg er ikke fattig.

Jeg har hørt uttalt her på KG at fattige må ha nye klær, og at de kan ikke handle i datodisken på butikken, for det går utover verdigheten deres. Da kjenner jeg at spørsmålet i trådens overskrift melder seg...

Endret av Knirke
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sannhet med modifikasjoner. Jeg var hjemløs i tre år, ufrivillig. Når jeg føler meg ressurssterk nok så kan det hende jeg har en god sak mot staten/NAV. 

Anonymkode: fd1e3...cca

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (39 minutter siden):

Jeg vil bare si dette til deg:

Du er naiv. I Norge er det fullt mulig å være fattig, staten hjelper ikke de som trenger den økonomiske hjelpa de trenger for å ikke fryse om vinteren, gå uten mat etc.

Det eneste du gjør med dette innlegget er å vise verden hvor naiv du er og hvor fordomsfull du er. Du burde virkelig stikke til nærmeste Røde Kors, matutdelingssentral eller whatever tilbud din kommune har til fattige og spørre de hvordan ståa i din kommune faktisk er, du ville ha fått purksjokk.

Og jeg vil bare si til deg: Du tar feil.

FN sier at du er "fattig" hvis du tjener mindre enn 60% av medianninntekten, altså er 10% "fattige" i Norge. Dette er en helt meningsløs defnisjon.  Jeg kan ta et eksempel; ett familiemedlem "tjener" godt under 60% av medianinntekten, men har diverse gratis hjelp fra det offentlige utover trygd; dvs bolig, medisiner, sosialhjelp whatever. Han har bil, drar på ferie, spiser masse, røyker, snuser og lever generelt et helt ordinært liv, men velger da å ikke jobbe. Han er "fattig" i følge definisjonen men det er på ingen måte riktig.

Ingen trengerå stå i matkø i Norge. Det er helt umulig å være norsk statsborger og ikke få hjelp fra Staten til de basale behovene, mat, klær og bolig. Er man dårlig på å disponere penger, eller ikke gidder å prioritere riktig, ja så kan man ende opp slik. Men da må man skjerpe seg.

Og du trenger ikke være så nedlatende selv om andre mener noe annet enn deg.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.12.2024 den 23.03):

Man har jo alltid som norsk statsborger rett på penger nok til livsopphold, altså alt det nødvendige som husleie, strøm og mat. Så hvorfor snakkes det så mye om at så mange familier er fattige? Hvorfor er de fattige? Røyker de? Har de vært på utenlandsferie i år? Noe unødvendig på de jo gjøre ellers skal man ha nok penger. 

Anonymkode: f747e...f60

Det er noe som heter relativ fattigdom - vet ikke om du har hørt om det (?). Men det innebærer at selv om man har råd til mat og tak over seg, så er det likevel vanskelig å få ting til å gå rundt. 

Anonymkode: 9895c...2b5

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (29 minutter siden):

Hvorfor du skal det? Fotdi du evner tydrligvid ikke å srtte deg inn i situasjonen til en fattig. Ikke er tiendedel engang.

Helt klart noen her (deg) som aldri har opplevd fattigdom. Og ikke prøv å påstå at du har, for du har ikke tankesettet til en fattig person. Sitter og troller (eller så er nu enten narsissist eller sosiopat) og har NULL faktisk kunnskap som går inn i huet ditt. Tydeligvis mer enn nok penger og sterk mangel på kunnskap hos deg. At noen VELGER å kjøpe brukte klær (slik jeg i dag gjør, selv om jeg klarer å spare 20-30 000 kr per måned) er ikke det samme som når man ikke har noe annet valg. Jeg er SPARSOMMELIG, ikke fattig - det er faktisk en forskjell, selv om noen av tingene man utad gjør er like så er det som skjer i bakgrunnen/inni mennesket noe heeeelt ulikt.

Takk for meg, jeg gidder ikke diskutere med noen som bare er ute etter å kaste drit.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for meg, jeg gidder ikke diskutere med noen som bare er ute etter å kaste drit.

I like måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og jeg vil bare si til deg: Du tar feil.

FN sier at du er "fattig" hvis du tjener mindre enn 60% av medianninntekten, altså er 10% "fattige" i Norge. Dette er en helt meningsløs defnisjon.  Jeg kan ta et eksempel; ett familiemedlem "tjener" godt under 60% av medianinntekten, men har diverse gratis hjelp fra det offentlige utover trygd; dvs bolig, medisiner, sosialhjelp whatever. Han har bil, drar på ferie, spiser masse, røyker, snuser og lever generelt et helt ordinært liv, men velger da å ikke jobbe. Han er "fattig" i følge definisjonen men det er på ingen måte riktig.

Ingen trengerå stå i matkø i Norge. Det er helt umulig å være norsk statsborger og ikke få hjelp fra Staten til de basale behovene, mat, klær og bolig. Er man dårlig på å disponere penger, eller ikke gidder å prioritere riktig, ja så kan man ende opp slik. Men da må man skjerpe seg.

Og du trenger ikke være så nedlatende selv om andre mener noe annet enn deg.

Selvfølgelig er det mulig å ikke få hjelp av Norge til basale behov! Man får ikke hjelp til tannlege - er bare å gå å trekke alt som verker, og så får du ta problemene som følger etterpå som det kommer. Før var det også slik at man måtte selge boligen sin før man fikk hjelp, selv om det ble DYRERE å leie enn å betale ned lånet, og deretter ha kapital til pensjon. Min mor f.eks., forsørget min bestemor. Hun måtte skrive under på at staten Norge ikke skulle ha noe ansvar for henne. Eller hva med usynlige sykdommer som stadig vekk avfeies...? Ja, de fleste får hjelp, men systemet er langt fra perfekt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaffelhunden skrev (På 20.12.2024 den 11.27):

Jeg synes ikke synd på studenter, men jeg synes synd på uføres økonomiske situasjon heller.

Minstesats for enslig barnløs er ca. 20 000 utbetalt. Si at man leier seg en rimelig bolig, noe man må kunne forvente at de prioriterer, så er det ca. 7 000 utenfor pressområdene. Da har man jo 13 000 igjen å bruke på alt mulig annet. Så de lider ingen nød, nei.

Dem skulle hatt 4-5000 mindre.

Skremmende at det finnes folk som er så til de grader uvitende. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (4 timer siden):

Skremmende at det finnes folk som er så til de grader uvitende. 

Ja, både om 20 000 utbetalt, at det bare koster 7000 for leilighet (det er i såfall ikke i Oslo)...og så må man jo betale lånet tilbake senere også - det kan bety at man ikke har råd til å kjøpe egen bolig.

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke snakk om å hjelpe sin egen situasjon, men å forstå hvor bra en egentlig har det i dette landet kontra hvor jævli det er i andre land.

Jeg slutter ovehodet ikke med dette. 

Deg om det, du vil oppfattes som ekstremt usympatisk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...