AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #41 Del Skrevet 15 timer siden Brunello skrev (13 minutter siden): Men ingen er så fattige at primærbehovene ikke dekkes. Jo. Folk fryser for å spare på strømmen og står i matkø, legger seg sultne så ungene får spise osv. Litt realisme hadde vært fint. Anonymkode: b44df...ee0 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 15 timer siden #42 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jo. Folk fryser for å spare på strømmen og står i matkø, legger seg sultne så ungene får spise osv. Litt realisme hadde vært fint. Anonymkode: b44df...ee0 Det er fordi de ikke prioriterer rett eller tar imot de ytelsene de har krav på. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #43 Del Skrevet 14 timer siden Lever på livsopphold sats men staten skal ha både feriepenger og skattefordel som trekkes fra livsopphold sats igjennom året, så livsopphold satsene er en vits. Anonymkode: 0ce1f...83a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hotwife Skrevet 10 timer siden #44 Del Skrevet 10 timer siden Brunello skrev (4 timer siden): Det er fordi de ikke prioriterer rett eller tar imot de ytelsene de har krav på. Herregud..... 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #45 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (På 15.12.2024 den 23.03): Man har jo alltid som norsk statsborger rett på penger nok til livsopphold, altså alt det nødvendige som husleie, strøm og mat. Så hvorfor snakkes det så mye om at så mange familier er fattige? Hvorfor er de fattige? Røyker de? Har de vært på utenlandsferie i år? Noe unødvendig på de jo gjøre ellers skal man ha nok penger. Anonymkode: f747e...f60 Tror du alle fattige rundt om i verden er de flinkeste med penger? Tror du de ikke røyker eller drikker? Eller at de noengang bruker penger «ufornuftig»? Kanskje du ser for deg at de er regnskapsførere som driver å plotter inn tallene dag etter dag for å forsikre seg at de bruker hver en krone på alt som er riktig. Hør her. I dette landet, et av de rikeste i verden, så sitter det uføre og gamle med minstepensjon som er fattige. I følge EUs fattigdomsgrense så tjener/får de mindre å rutte med enn det. Er de ikke da fattige mener du? Må man være perfekt for å være fattig? Æsj, folk altså. Anonymkode: 010fe...9db 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #46 Del Skrevet 9 timer siden Tror du har misforstått. Man har rett til å beholde til livsopphold + husleie før man kan pålegges lønnstrekk etc. Det betyr ikke at man har rett til å få utbetalt det livsopphold + husleie koster. Mange har under dette, og får derfor ingenting i lønnstrekk om de har gjeld. Anonymkode: b0da8...c6b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 9 timer siden #47 Del Skrevet 9 timer siden Brunello skrev (5 timer siden): Det er fordi de ikke prioriterer rett eller tar imot de ytelsene de har krav på. Bullshit. Se mitt første innlegg i denne tråden. Sett deg inn i lov om sosialtjenester og hvilken frihet kommunene faktisk har til å både definere hvor høy husleie og strøm man får dekket og hva de vil at sats for livsopphold skal være. Det som kommer fra staten er veiledende, og SIFO-budsjettet er jo luksusbudsjett i forhold. Grensene for å få bostøtte er blitt latterlig lave, når selv ikke de med minstesats ufør får bostøtte (utenom de største byene som har høyere grense) så sier det ganske mye ang akkurat det. Hvis du mener det du skriver i innlegget her utfordrer jeg deg til å ta tallene fra mitt første innlegg og sette opp et budsjett i balanse basert på det, husk på at dette er bruttobeløp, så må legges inn i skattekalkulator først for sannsynlig netto. Lykke til, ser fram til å se utkastene dine. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #48 Del Skrevet 8 timer siden Brunello skrev (6 timer siden): Det er fordi de ikke prioriterer rett eller tar imot de ytelsene de har krav på. Barnet mitt må igjennom et vaksineprogram før behandling for alvorlig sykdom, vaksineprogrammet dekkes ikke av staten. Denne julen prioriterer vi å være hjemme for å få råd til vaksineprogrammet. Sånn er dessverre prioriteringene for vi som er fattige. Anonymkode: 0ce1f...83a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 8 timer siden #49 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Barnet mitt må igjennom et vaksineprogram før behandling for alvorlig sykdom, vaksineprogrammet dekkes ikke av staten. Denne julen prioriterer vi å være hjemme for å få råd til vaksineprogrammet. Sånn er dessverre prioriteringene for vi som er fattige. Anonymkode: 0ce1f...83a Men dere har et hjem og mat. Trist med syk datter. Håper hun blir frisk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #50 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Barnet mitt må igjennom et vaksineprogram før behandling for alvorlig sykdom, vaksineprogrammet dekkes ikke av staten. Denne julen prioriterer vi å være hjemme for å få råd til vaksineprogrammet. Sånn er dessverre prioriteringene for vi som er fattige. Anonymkode: 0ce1f...83a Men hæ, er ikke det helt vanlig da, fattig eller ei?! 😳 Jeg har aldri reist bort noe sted i julen hverken som barn eller voksen (heller ikke til besteforeldre som bodde langt borte - det hendte noen få ganger i løpet av oppveksten at de kom til oss), og har aldri følt meg fattig/oss fattige av den grunn. Er det virkelig der vi skal legge lista? Er man også fattig om man ikke har råd til årlig sydentur? Årlig norgesferie med hotell- eller hytteovernattinger og inngang i fornøyelsesparker? Er det virkelig for mye forlangt at folk vasker opp for hånd i noen uker eller måneder, i påvente av et godt tilbud på ny oppvaskemaskin når den gamle har streiket? Og er det ikke fint med gjenbruk ala Finn.no, hvor folk selger helt kurante vaskemaskiner til en billig penge? Anonymkode: 6030b...c6e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #51 Del Skrevet 8 timer siden De fleste fattige jeg vet om har gjennomgått samlivsbrudd, ikke villet/kunnet flytte, har null utdanning, har lav inntekt fra jobb eller er ufør og så har de gjerne 2-3 barn. Bor altfor dyrt og har rare forbruksvalg. Anonymkode: 49a16...057 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissB Skrevet 8 timer siden #52 Del Skrevet 8 timer siden Folk fryser ihjel i hjemmene sine i Norge. Folk har ikke råd til å lage middag mer en et par dager i uken, og kun da til barna i Norge. Lista er lang 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #53 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (23 timer siden): Nei. De fattige har ikke råd til utenlandsferie. Da lyver de om de sier de er fattige. Jeg er ikke fattig, men har likevel ikke råd til utenlandsferie. Har en samlet inntekt sammen med samboer på ca 45 000 utbetalt. Vi har to små barn og har stort sett ingen penger til overs når alle faste regninger er betalt og matbudsjettet er brukt opp. Vi klarer oss likevel greit og mangler ingen viktige ting. Utenlandsferie er en slik ting. Restaurantbesøk er en annen sånn ting. Jeg kjenner derimot en person som jeg vil si kan kalle seg fattig. Hun er alenemor til to døtre og har ca 21 000 utbetalt. Leiligheten koster 13000 i mnd og hun har nesten ikke råd til mat på slutten av mnd. Barnefar har barna og tjener også lite, dermed ingen barnebidrag. Nav mener hun tjener 600 kr for mye til at hun kan motta støtte hos dem😳 Hun måtte ta opp forbrukslån for å ha råd til sommerferie (i Norge) med barna. Dermed er hun i en ond sirkel med for lite å rutte med hver måned samtidig som hun har gjeld. Julen ser mørk ut for henne. Anonymkode: 26068...00f Veldig leit at noen har det sånn😔 Men forbrukslån for å reise på ferie hadde nok utgått for min del i den situasjonen. I lik nærmeste familie er det en kjernefamilie på fire med veldig dårlig råd, de har ikke reist på ferie på mange år. De får gangene barna har vært på ferie, har det vært snakk om 2-3 netter på et billig hotell i en liten nærliggende by o.l. Forbrukslån må man bare unngå, hvis ikke kjøres økonomien utfor et bratt stup rimelig kjapt. Anonymkode: 2ee6c...63f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 7 timer siden #54 Del Skrevet 7 timer siden Ja, det finnes fattige mennesker i Norge. Det ser man innimellom artikler på i media 😥 Skulle egentlig ikke vært nødvendig at det er sånn, når vi bor i et av verdens rikeste land 🤔 Men sånn går det vel, når Jonas og resten av apekattene på Stortinget ikke ønsker å hjelpe sitt eget folk 🙄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #55 Del Skrevet 4 timer siden Brunello skrev (10 timer siden): Det er fordi de ikke prioriterer rett eller tar imot de ytelsene de har krav på. Det er skremmende lavt nivå på enkelte av dere Anonymkode: 20f67...7f4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #56 Del Skrevet 2 timer siden Det fattigste jeg var var da jeg bodde som au-pair i en norsk familie. Fikk 3000 kr i lommepenger (busskort kostet da 400 kr/mnd). Altså, jeg bodde og spiste med familien, men alt annet måtte jeg betale med egne penger. Klarte meg fint. Men måtte virkelig velge hva jeg skulle bruke pengene til. Kjøpte nesten ingenting untatt hygieneartikler og sesognklær på H&M. Men klarte å reise til Stockholm, Paris, Prague o.l., bodde på hostel, levde på matpakker. Fin tid. Levde økonomisk mye bedre som student i Norge med 50-80% jobb ved siden av studiene (ufaglært, ingen studielån etter mastergrad). Følte meg aldri fattig. Dette var uansett en mye bedre inntekt enn mine foreldre hadde som leger i Øst Europa. Anonymkode: 46bd7...73e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #57 Del Skrevet 1 time siden Dessverre slik som det har blitt, er det mange som er fattige i Norge nå. Klart det er kontekstuelt og avhengig av hvor man bor hva som oppfattes som fattigdom. Rentene og økte priser på alt spiser opp lønningene til folk på en helt annen måte enn det gjorde før. Jeg har nå, for største gang på mange år, behov for å kritisk vurdere alle innkjøp jeg gjør. Og det er ikke på unødvendige ting til meg selv, men på mat butikken. Lønna går tom hver eneste måned og jeg sliter for å få kjøpt nok mat til familien. Sparepengene er borte. Så syns det er utrolig provoserende å se andre, som nok er i en heldigere situasjon sitte og lure på hvilke useriøse ting jeg har sløst vekk pengene mine på. Jeg klarer meg, men jeg snur på hver krone og jeg kan ikke kjøpe meg en ny fuktighetskrem uten å ha satt av penger til det etter at jeg har solgt noe på finn, for eksempel. Anonymkode: b7521...c57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #58 Del Skrevet 1 time siden Ja jeg har vært fattig. Det er lett når nav kontoret du hører til har gjort kultur i å gjøre det vanskelig for klientene. Fattig for meg var å ikke spise middag, sjelden varm mat i det hele tatt, ikke råd til tannlege, hadde sko med hull i, kjøpte aldri nye klær, aldri ferie, aldri restaurant. Det er fortsatt ikke det samme som å være fattig i andre land, men det er vanskelig når mennesker rundt ikke skjønner at du "faktisk ikke har råd" når du sier det. Anonymkode: 4137f...c99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #59 Del Skrevet 1 time siden Min 19-åring kunne lett vært fattig - om jeg hadde kastet han ut. Han fikk ikke lærlingplass, skolen ga han ikke skoleplass. NAV sier han ikke kvalifiserer for arbeidsledighetstrygd eller opplæring med penger (ikke det at de har klart å finne noe til han heller). Han hadde da vært på sosialen med/uten nødhjelp. Hadde ikke jeg betalt alt hadde han faktisk ikke hatt råd til noe fordi han har falt mellom alle stoler. Samboeren min har bodd steder med større andel fattige og da blant annet eldre minstepensjonister som ikke har hatt råd til å bytte ut noe som helst og knapt nok har til et varmt måltid hver uke. En av innvandrerfamiliene fikk alt av stønader, utstyr og ekstra å rutte med, mens minstepensjonisten satt her uten noe. Da vaskemaskinen røyk og ting gikk enda mer på tverke, kontaktet minstepensjonisten NAV for sosialhjelp og fikk nei. Mannen i innvandrerfamilien kontaktet samme NAV kontor samme dag og sa at vaskemaskinen hans røyk og han måtte ha ny. Han fikk en ny samme dag... Heldigvis gjorde han dette for å gi vaskemaskinen til minstepensjonisten som hadde fått avslag, men det sier litt om hvor ille det faktisk er for flere i Norge. Brus kan du forresten få til 3 kroner flaska nå. Det er ikke uvanlig med 7-10 kr for en 1.5 liters flaske (gjerne utgått eller på vei til å utgå) og om de med dårlig råd unner seg 1 flaske på lørdagen i løpet av uka så unner jeg dem faktisk det. De som er virkelig fattige vet hva de må bruke pengene på og de 3-10 kr (eksklusive pant) er det ikke sikkert at de har. 10 kr kan tilsvare havregrøt i flere dager eller litt kjøtt om man er selektiv. Det er ofte "grillbein" på Rema1000 til 20 kr per kg så det hadde vært en halv pakke med dette. Jeg har hatt det trangt økonomisk før, men aldri vært så fattig at jeg ikke hatt råd til havregrøt kokt på vann. Nå tjener jeg greit og har råd til å forsørge meg og min familie. Anonymkode: 8bb91...874 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 minutter siden #60 Del Skrevet 14 minutter siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Min 19-åring kunne lett vært fattig - om jeg hadde kastet han ut. Han fikk ikke lærlingplass, skolen ga han ikke skoleplass. NAV sier han ikke kvalifiserer for arbeidsledighetstrygd eller opplæring med penger (ikke det at de har klart å finne noe til han heller). Han hadde da vært på sosialen med/uten nødhjelp. Hadde ikke jeg betalt alt hadde han faktisk ikke hatt råd til noe fordi han har falt mellom alle stoler. Samboeren min har bodd steder med større andel fattige og da blant annet eldre minstepensjonister som ikke har hatt råd til å bytte ut noe som helst og knapt nok har til et varmt måltid hver uke. En av innvandrerfamiliene fikk alt av stønader, utstyr og ekstra å rutte med, mens minstepensjonisten satt her uten noe. Da vaskemaskinen røyk og ting gikk enda mer på tverke, kontaktet minstepensjonisten NAV for sosialhjelp og fikk nei. Mannen i innvandrerfamilien kontaktet samme NAV kontor samme dag og sa at vaskemaskinen hans røyk og han måtte ha ny. Han fikk en ny samme dag... Heldigvis gjorde han dette for å gi vaskemaskinen til minstepensjonisten som hadde fått avslag, men det sier litt om hvor ille det faktisk er for flere i Norge. Brus kan du forresten få til 3 kroner flaska nå. Det er ikke uvanlig med 7-10 kr for en 1.5 liters flaske (gjerne utgått eller på vei til å utgå) og om de med dårlig råd unner seg 1 flaske på lørdagen i løpet av uka så unner jeg dem faktisk det. De som er virkelig fattige vet hva de må bruke pengene på og de 3-10 kr (eksklusive pant) er det ikke sikkert at de har. 10 kr kan tilsvare havregrøt i flere dager eller litt kjøtt om man er selektiv. Det er ofte "grillbein" på Rema1000 til 20 kr per kg så det hadde vært en halv pakke med dette. Jeg har hatt det trangt økonomisk før, men aldri vært så fattig at jeg ikke hatt råd til havregrøt kokt på vann. Nå tjener jeg greit og har råd til å forsørge meg og min familie. Anonymkode: 8bb91...874 I Norge syns jeg det er helt uhørt at folk skal ha så dårlig råd i 2024 at de må «unne seg en flaske brus» i helga. Man burde kunne kjøpe den maten man trenger og ønsker. Selvfølgelig med måte, men ei flaske brus burde faktisk ikke anses som luksus. Anonymkode: b7521...c57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå