AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #301 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kjenner en minstepensjonist med utbetalt ca 22 tusen i måneden. Ikke skatt selv om eier leilighet. Får i tillegg bostøtte og strømstøtte. Har ca 20 tusen igjen og føler hun har veldig god råd. Det stemmer jo når vedkommende ikke har bil og mobil utgifter på 100 kroner hver måned. Anonymkode: fa347...a65 100 kr hver mnd er uansett ok. Anonymkode: 0459f...d0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sitronterte Skrevet 29. desember 2024 #302 Del Skrevet 29. desember 2024 Fy f....Ja det er mer vanlig enn mange hører eller vet om. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #303 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 15.12.2024 den 23.03): Man har jo alltid som norsk statsborger rett på penger nok til livsopphold, altså alt det nødvendige som husleie, strøm og mat. Så hvorfor snakkes det så mye om at så mange familier er fattige? Hvorfor er de fattige? Røyker de? Har de vært på utenlandsferie i år? Noe unødvendig på de jo gjøre ellers skal man ha nok penger. Anonymkode: f747e...f60 Fattigdom er relativt. I Norge skal ingen måtte bo på gata eller gå sulten. Men det man får til å overleve gjør at man blir feilernært, man fryser seks mnd i året og barna ramler utenfor grunnet manglende penger til aktiviteter eller utstyr, reiser etc. Å få nok til å overleve, utelukker ikke fattigdom. At barn ikke får deltatt på ting, og voksne må leve på drittmat er ikke noe å rope hurra for her hos oss.. Anonymkode: 6cea3...66f 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #304 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er da nok å leve av uansett? Over 40 tusen i måneden må vel være bra? Anonymkode: fa347...a65 Hva mente du med denne kommentaren? Var jo det jeg skrev, at vi klarer oss fint. Men jeg antar at en halv million i netto inntekt etter skatt ikke er spesielt mye for to personer i arbeid å leve for i dag heller? Kommunale avgifter, husleie, strøm, lån, bil, mat osv? Hvor mye tjener du og din partner? Anonymkode: da364...87e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #305 Del Skrevet 29. desember 2024 Nav fella er hard hvis du havner i den, da er det altså ikke greit og komme seg ut igjen i arbeidslivet jeg kjenner noen som har fått under 10000kr i måneden og dette var før den personen hadde betalt regninger husleie strøm, bodde også i en rønne med full gjennomtrekk og var utplasert i arbeid, Det er nok bra med fattigdom i norge men i mange tilfeller tror jeg når man ser fattigdom tenker man mer at det ikke er mitt problem og det er deres egen feil etc, men tror også det er godt skjult i norge Anonymkode: 96f25...78d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #306 Del Skrevet 29. desember 2024 Svært få fattige. De som står i køen på Fattighuset er sleipe ukrainere som får like mye i trygd som en kommuneansatt, men allikevel så er gratis noe som er gratis for dem. De er grådige, og alt de sparer er på en måte fortsatt f ganger i verdi. De gidder ikke jobbe, men setter all æren i å ribbe til seg gratis. Anonymkode: 58e46...720 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #307 Del Skrevet 29. desember 2024 Hvis man lurer på om det faktisk finnes folk som er fattige i Norge så er man ikke så veldig samfunnsengasjert og kun opptatt av seg selv, og er også veldig heldig som aldri har hatt problemer med økonomien selv. Og heller ingen rundt seg man kjenner. Staten Norge er rik men de fleste innbyggere- nei. Ingen i Norge hadde behøvd å være fattig men politikerne gjør ingenting med det. Anonymkode: 5a555...27a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #308 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Svært få fattige. De som står i køen på Fattighuset er sleipe ukrainere som får like mye i trygd som en kommuneansatt, men allikevel så er gratis noe som er gratis for dem. De er grådige, og alt de sparer er på en måte fortsatt f ganger i verdi. De gidder ikke jobbe, men setter all æren i å ribbe til seg gratis. Anonymkode: 58e46...720 Med respekt å melde, hvordan tror du det er å måtte flykte fra alt man har, som kanskje er bombet i stykker, drepte familiemedlemmer, traumer, osv. Og så komme hit og få slike holdninger? Det kan jo tenkes at de faktisk sender hjelp og peger til hjem-landet for å hjelpe folk som ikke har noe? Skulle ønske sånne som deg satte fast ribba i halsen! Anonymkode: da364...87e 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #309 Del Skrevet 29. desember 2024 Knirke skrev (15 timer siden): Det er en sannhet med modifikasjoner, du… Alt har blitt dyrere, også å eie hus. Hva som lønner seg kommer bla. an på hvor man bor, samt hvor mye gjeld det er på boligen. Vi sparte masse på å leie. Jeg stusser alltid når jeg hører om fattige som bor midt i Oslo, Norges dyreste by. Hvorfor flytter de ikke? Enkelte fraflyttingstruede bygder lokker med gratis bolig. Det er litt pussig, før flyttet fattige til Oslo for og få seg jobb. Arbeiderjobber. Så slo de seg ned. Det er helt klart at vi går mot en hovedstad uten rom for arbeidere. Synes det er trist for mangfold også. Jeg holder meg fast i Oslo. Det er mitt hjemsted. Eneste stedet jeg har tilknytning. Nei, det er ikke en menneskerett, men hvorfor skal frivillig flytte fra mitt hjem og alle og alt jeg har kjært , fordi mange utenbys fra med mye penger ikke synes osloborgere har noe i sin by og gjøre? Hva pokker skulle jeg gjøre i en fraflyttningstuet bygd? Jeg har heldigvis nedbetalt leilighet nå, men jeg prioriterte og være fattig hjemme heller enn og spise bedre i en fraflyttingstruet bygd . Ideen med at neste generasjon osloborgere nærmest skal tvinges ut om de ikke har millionlønn er trist. Skulle ønske Oslo kunne gjeninnføre boligpolitikk med ansiennitet 😅 ja, høres sikkert kommunistisk ut, men er så lei utvanningen av Oslo og hvordan osloborgere blir behandlet. Anonymkode: f0dfd...ee3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #310 Del Skrevet 29. desember 2024 katties skrev (15 timer siden): Det spiller ikke noe rolle om jeg spiser masse kjøtt og mat med B12 - det handler om et transportprotein som det er mangel på i magesekken, så jeg må ta tilskudd, men både moren min, søster og bestemor har noen ganger måtte få injeksjoner av B12. Sånn er det bare for noen, og legetime dekkes ikke av staten, selv om det er livsnødvendige ting. Har aldri sett på planen til NAV, men bra det finnes tips til de som er fattige. Nei, det er sikkert ikke morsomt å bli fortalt hva man skal spise, men det er godt det finnes MANGE ulike ting som faktisk koster lite. Nei, men for andre kan kosthold ha noe/ mye og si. det er veldig mye helserelatert som ikke dekkes av staten, og ofte er sykdom grunn til fattigdom. Ideen om at helsehjelp er gratis i Norge ødelegger disse debattene mye. den planen har 2 feil, den ene er gamle priser og den andre er ernæring. Det er en plan som funker i en måned hvis man skal spare til noe, f.eks. ferie eller ny tv, men og leve sånn er ikke bra. Mat planen din passer sikkert for deg med tilskudd, men det betyr ikke at den passer for de fleste. Jeg er uføretrygdet og levde på en sånn diett fordi jeg ikke hadde noe valg. Min vei ut av fattigdom var først arv, så trist. Da begynte jeg og spise sunt. Lagde en matplan ut i fra ernæring, ikke kroner. Ironisk nok , eller logisk nok, jeg ble mye bedre og kunne kutte ned på medisiner og kom tilbake i 50% jobb. Og sånn ble jo økonomien ennå bedre. Tar mindre fra felleskapet og. Hadde aldri turt og spise sånn du foreslår igjen, og synes det er trist at andre syke må det. Anonymkode: f0dfd...ee3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #311 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Svært få fattige. De som står i køen på Fattighuset er sleipe ukrainere som får like mye i trygd som en kommuneansatt, men allikevel så er gratis noe som er gratis for dem. De er grådige, og alt de sparer er på en måte fortsatt f ganger i verdi. De gidder ikke jobbe, men setter all æren i å ribbe til seg gratis. Anonymkode: 58e46...720 Har du vært ved fattighuset og snakket med dem som står i kø? Eller bare sett et tv innslag ? Hvem var det som sto i de lange køene under og i etterkant av covid, da den økte fattigdommen fikk fart rundt 2020? Sleipe ukrainere på ferie? Anonymkode: f0dfd...ee3 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #312 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 0.15): Det er ikke de etnisk norske som herjer og slåss. Anonymkode: b39b0...841 Det er uansett desperate mennesker. Anonymkode: c4b3a...4db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #313 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Mine foreldre satte tæring etter næring. De kunne nok vært fattige om de levde over evne. Det glorie de aldri. Ikke røyk, alkohol eller fest. De var økonomiske selv med dårlig inntekt og klarte seg bra. Kommer mye an på hva man bruker pengene på, ikke alle forstår det …. Anonymkode: fa347...a65 Dine foreldre levde i ei tid da mat, strøm, bensin og bolig var billigere. Anonymkode: ef061...ccf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #314 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har du vært ved fattighuset og snakket med dem som står i kø? Eller bare sett et tv innslag ? Hvem var det som sto i de lange køene under og i etterkant av covid, da den økte fattigdommen fikk fart rundt 2020? Sleipe ukrainere på ferie? Anonymkode: f0dfd...ee3 Det er ikke bare ukrainere som står i disse køene. Også nordmenn med lavtlønnsjobber eller uføre befinner seg i køene. Blir skremt av hvor uvitende mange i denne tråden er 😬 Anonymkode: c4b3a...4db 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #315 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dine foreldre levde i ei tid da mat, strøm, bensin og bolig var billigere. Anonymkode: ef061...ccf En gjennomsnittlig husstand på 60- og 70-tallet brukte 3-4 ganger så mye av lønna si på mat som i dag. Bolig var det knapt noen som eide selv. Du har jo ikke begreper om hva du snakker om. Anonymkode: ad15f...222 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #316 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dine foreldre levde i ei tid da mat, strøm, bensin og bolig var billigere. Anonymkode: ef061...ccf Det har ikke slått deg at også lønningene var mye lavere? I forhold til hva ting koster, kanskje til og med dyrere den gang? Anonymkode: da364...87e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #317 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En gjennomsnittlig husstand på 60- og 70-tallet brukte 3-4 ganger så mye av lønna si på mat som i dag. Bolig var det knapt noen som eide selv. Du har jo ikke begreper om hva du snakker om. Anonymkode: ad15f...222 Når noen her skriver om hva foreldrene deres gjorde i innskrivers barndom , regnet jeg med at den som skriver er i 20-30- eller max 40-årene. Jeg er selv i 40-årene og vokste opp på 1980-tallet. I 1960 var min far 9 år gammel. Utover 1970-tallet var mine foreldre unge studenter. De fleste på 1980-tallet eide egen bolig, ikke vi fordi vi bodde i nesten gratis tjenestebolig. Men hvis du vil enda en generasjon tilbake, helt greit. Min farfar født på 1930-tallet var oppvokst i en bygård med sild og poteter, så mye at han ikke orka å innta en eneste sild som voksen. Og vokst opp så tidlig at han aldri rakk noe lån i Lånekassen. Derimot fikk alle barna hans høyere utdanning. På den tida farfar vokste opp kunne en fortsatt brødfø en hel familie på 1 lønning uten problemer. Mat var dyrt men samtidig var det ikke så mye utenom mat og bolig folk trengte. Når maten vår i dag blir 30-50 % dyrere på få år er det langt unna det farfars foreldre måtte betale for den, men samtidig trengte ikke mine oldeforeldre å betale for internett, pc, mobiler og mange andre ting en trenger i dag. Selv bønder i dag bruker pc og kostbar teknologi til innhøsting. Anonymkode: ef061...ccf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #318 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det har ikke slått deg at også lønningene var mye lavere? I forhold til hva ting koster, kanskje til og med dyrere den gang? Anonymkode: da364...87e Ja, altså prisene var lavere og mer stabile sett opp mot lønningene. Men en annen ting, det var mye vanligere å også dyrke store mengder mat selv; mye lett tilgjengelige parseller billig eller gratis. Min familie og flere andre dyrka grønnsakene vi trengte selv på hele 1980-tallet, kun utgiftene til frø og settepoteter. I dag er de samme jordene blitt boligfelt. Og parsell blitt en rikmannshobby. Anonymkode: ef061...ccf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr&Ro Skrevet 29. desember 2024 #319 Del Skrevet 29. desember 2024 Som en sosionom som jobber i kommunen sier: Det finnes ikke fattige som er overvektige og har tatoveringer. Da kan vi snakke om perspektiv,,,,. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #320 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Når noen her skriver om hva foreldrene deres gjorde i innskrivers barndom , regnet jeg med at den som skriver er i 20-30- eller max 40-årene. Jeg er selv i 40-årene og vokste opp på 1980-tallet. I 1960 var min far 9 år gammel. Utover 1970-tallet var mine foreldre unge studenter. De fleste på 1980-tallet eide egen bolig, ikke vi fordi vi bodde i nesten gratis tjenestebolig. Men hvis du vil enda en generasjon tilbake, helt greit. Min farfar født på 1930-tallet var oppvokst i en bygård med sild og poteter, så mye at han ikke orka å innta en eneste sild som voksen. Og vokst opp så tidlig at han aldri rakk noe lån i Lånekassen. Derimot fikk alle barna hans høyere utdanning. På den tida farfar vokste opp kunne en fortsatt brødfø en hel familie på 1 lønning uten problemer. Mat var dyrt men samtidig var det ikke så mye utenom mat og bolig folk trengte. Når maten vår i dag blir 30-50 % dyrere på få år er det langt unna det farfars foreldre måtte betale for den, men samtidig trengte ikke mine oldeforeldre å betale for internett, pc, mobiler og mange andre ting en trenger i dag. Selv bønder i dag bruker pc og kostbar teknologi til innhøsting. Anonymkode: ef061...ccf Du skriver "Brødfø en hel familie på 1 lønning" Ja, kanskje ikke så rart da du også skriver at de var oppvokst på sild og poteter? Når man tenker på hva en får på en lønning i dag, må du tenke på våre høye krav til både maten og alt annet vi "må ha" i dag. Da kan man ikke forvente at en lønning holder. Så må jeg flire litt av "selv bønder"? Er ikke bønder vanlige folk som deg og meg? Høres ut som de er en annenrangs rase med det utsagnet. Anonymkode: da364...87e 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå