Helene Skrevet 27. desember 2024 #281 Del Skrevet 27. desember 2024 Dengang jeg var fattig, måtte la håret vokse. Frisørtime hadde jeg ikke råd til. Kjøpte billigste sjampo på rema. Tror den kostet 7 kr dengang. Heldigvis var sjampoen god for håret mitt. Jeg har hele tiden eid egen bolig. Å leie hadde vært dyrere. Flere har sagt til meg, selg boligen din. Jeg kan økonomi. Om jeg hadde solgt, måtte jeg leie. Leieprisene har da vært dyrere enn å betale huslån. Om jeg har solgt, hadde jeg blitt avhengig av sosialhjelp resten av livet. I dag høster jeg goder etter fattige år. Eier bolig med lite lån. Har råd til å gå til frisør. I alle fall 2 ganger pr år. Eier ingen dyre kremer. Min luksus er godt pålegg. 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #282 Del Skrevet 27. desember 2024 Jeg har bare jobbet 2 år hele mitt liv. Alikevell har jeg over 200000 på sparekonto fra tilbakebetaling ung ufør. Og får utbetalt 26700 pluss andre barnetillegg for 1 barn. som blir tilsammen 32000 utbetalt. Har til overs 110000 i måneden til å spare. Andre er mindre heldige og får vanlig ufør som er en god del mindre da kan jeg forstå at man kan føle seg fattig! Anonymkode: f8e70...806 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #283 Del Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg har bare jobbet 2 år hele mitt liv. Alikevell har jeg over 200000 på sparekonto fra tilbakebetaling ung ufør. Og får utbetalt 26700 pluss andre barnetillegg for 1 barn. som blir tilsammen 32000 utbetalt. Har til overs 110000 i måneden til å spare. Andre er mindre heldige og får vanlig ufør som er en god del mindre da kan jeg forstå at man kan føle seg fattig! Anonymkode: f8e70...806 Eller som minstepensjonist Anonymkode: da364...87e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #284 Del Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Eller som minstepensjonist Anonymkode: da364...87e Minstepensjonister født etter 1963 vil få garantipensjon som per d d. er 30.000 mindre i året.... Anonymkode: 1889b...430 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #285 Del Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 19.59): https://www.nrk.no/direkte/xl/fire-dager-for-jul-er-koen-lang-utenfor-fattighuset-i-oslo-1.17176631 "Når jeg kommer hit på morgenen, er det fort 800 mennesker her. Folk tråkker på hverandre, herjer, slåss og deler ut falske billetter, sier Åsbakk, samtidig som hun deler ut en liten papirlapp til en eldre dame." Anonymkode: c4b3a...4db Det er ikke de etnisk norske som herjer og slåss. Anonymkode: b39b0...841 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #286 Del Skrevet 27. desember 2024 nellymor skrev (På 26.12.2024 den 6.51): Ettersom de aller fleste som er fattige røyker skjønner jeg godt at de er fattige. En pakke røyk koster over 170 kr og det går noen pakker i mnd. Du vet dette fordi du sitter på tallene som beviser påstanden din. Uten tvil. Anonymkode: 3c865...694 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #287 Del Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke de etnisk norske som herjer og slåss. Anonymkode: b39b0...841 Hva vil du med den kommentaren egentlig? Du er det norske motstykke til amerikanere som benekter at de har et problem med kriminalitet fordi det skjer i «fargede områder» 🙄 Anonymkode: 3c865...694 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr X Skrevet 28. desember 2024 #288 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hva vil du med den kommentaren egentlig? Du er det norske motstykke til amerikanere som benekter at de har et problem med kriminalitet fordi det skjer i «fargede områder» 🙄 Anonymkode: 3c865...694 Kommentaren er relevant, da det i stor grad ser ut til å være ikke-etniske nordmenn som møter opp for å få gratis mat. Jeg mener ikke å si at behovet ikke er reelt for mange som sliter økonomisk, men det kan virke som om for eksempel enkelte ukrainere synes det er greit å stå i matkø, selv om de kanskje ikke strengt tatt trenger det. Det blir sagt lite om hvem som står i matkø og hvorfor, og det kan virke som om det raskt blir politisk ukorrekt å diskutere dette, noe din kommentar også antyder. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #289 Del Skrevet 28. desember 2024 Ja, selvfølgelig finnes det fattige i Norge også! Hvorfor tror noen at Norge liksom skulle være unntatt fra dette ifht alle andre land i verden? Vi regner fattige som de som ikke har råd til å kjøpe omtrent det samme som menneskene og familiene rundt seg i samfunnet. Har man ikke råd til ny vinterjakke, for eksempel, som mange regner som et nødvendig onde, så er man fattig. I dag er det svindyrt å leie et sted og bo også. Alt er blitt mye dyrere og antallet fattige øker dermed. Anonymkode: 30716...0d9 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #290 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 15.12.2024 den 23.12): «Fattige» har en lei tendens til å ha et høyt forbruk av f.eks. sigaretter, snus, brus, godteri, usunn mat, osv. Anonymkode: e2ac4...236 Hehe, da er man ikke fattig.. Anonymkode: cc139...7a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #291 Del Skrevet 28. desember 2024 Mr X skrev (47 minutter siden): men det kan virke som om for eksempel enkelte ukrainere synes det er greit å stå i matkø, selv om de kanskje ikke strengt tatt trenger det. Det blir sagt lite om hvem som står i matkø og hvorfor, og det kan virke som om det raskt blir politisk ukorrekt å diskutere dette, noe din kommentar også antyder. Det jeg er interessert i å vite, er hvordan du vet at de i kø ikke trenger det. Jobber du på fattighuset eller er det bare baser på noe en av våre idiotiske folkevalgte har hevdet? Anonymkode: 3c865...694 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #292 Del Skrevet 28. desember 2024 Mine foreldre satte tæring etter næring. De kunne nok vært fattige om de levde over evne. Det glorie de aldri. Ikke røyk, alkohol eller fest. De var økonomiske selv med dårlig inntekt og klarte seg bra. Kommer mye an på hva man bruker pengene på, ikke alle forstår det …. Anonymkode: fa347...a65 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 28. desember 2024 #293 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): J I dag er det svindyrt å leie et sted og bo også. Alt er blitt mye dyrere og antallet fattige øker dermed. Anonymkode: 30716...0d9 Helt riktig. Er jo faktisk billigere å eie i dagens Norge. Da jeg drev å leiet på slutten av 90 tallet,så betalte jeg 3500-4000 og ved 5000 synes jeg at jeg betalte MYE. Da fikk jeg også en helt ubrukt og ny leilighet i et borettslag til den prisen. Alt var tipp topp. Kjempefine utleiere,som ikke brydde seg om at jeg bare var en fattig lærling,eller at de drev med noe avansert intervju runder som i dag. Å leie i dag krever jo tross alt ikke bare at du har inntekten på stell,men også at utleier godkjenner deg på et helt annet plan en for 25 år siden! Det har blitt litt vel mye trynefaktor,og det er tydelig at utleie er et utleiers marked. De sitter med absolutt all makt i alle ledd. Ikke rart prisene er blitt helt latterlige. Er sjeleglad jeg greide å karre meg inn på boligmarkedet. Det hadde jeg bare ikke greid i dag. Det er jeg sikker på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #294 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 21.18): Vi er pensjonister og sitter igjen med 500.000kr netto etter skatt i året. Vet ikke hvor mange her som synes dette er "fett" å leve av? Men, vi er gjeldfrie, vi plukker blåbær og solbær til syltetøy, får gratis egne dyrkede poteter av sønnen, pluss noen grønsaker. Kjøper fjordfisk av en slektning i Sognefjorden hver sommer (ca. 6-7 kg). Kjenner en annen bonde som vi får egg til halv pris av butikkpris. Bruker lite på ferie og uteliv. Vi klarer oss fint, det er utgiftsposten som gjør at mange velger å kalle seg fattige. Anonymkode: da364...87e Det er da nok å leve av uansett? Over 40 tusen i måneden må vel være bra? Anonymkode: fa347...a65 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #295 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 11.46): Eller som minstepensjonist Anonymkode: da364...87e Kjenner en minstepensjonist med utbetalt ca 22 tusen i måneden. Ikke skatt selv om eier leilighet. Får i tillegg bostøtte og strømstøtte. Har ca 20 tusen igjen og føler hun har veldig god råd. Det stemmer jo når vedkommende ikke har bil og mobil utgifter på 100 kroner hver måned. Anonymkode: fa347...a65 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #296 Del Skrevet 28. desember 2024 katties skrev (På 27.12.2024 den 0.31): Vil ikke bruke tid på å sette opp en plan nå, men har faktisk gjort det for 2-3 uker av gangen her inne før. Noen ganger tenker jeg jeg skulle gitt ut en kokebok for fattige... den måtte ja vært gratis da. Har bare ikke så mye tid nå om dagen, men da jeg spiste på den billige måten jeg gjorde så hadde jeg god helse og manglet vanligvis kun B12 og jern - pga min genetikk, ikke pga kosthold, og D-vitamin, pga jeg bodde langt nord og selvfølgelig ikke kunne dra på ferie. Helt greit for meg at du ikke setter opp en plan 😅 ut i fra det du skriver høres den veldig lik ut nav sin. Tror det hjelper veldig lite for fattige at andre forteller dem hva de skal spise. Alle skjønner hva som er billig, og så er man kanskje uenige om hva som er sunt. Genetikk er en ting, men mangel på b12 og jern er vel fort gjort på et billig karbo kosthold og. Anonymkode: f0dfd...ee3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 28. desember 2024 #297 Del Skrevet 28. desember 2024 Ja vet om en som er fattig og han bor her 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 28. desember 2024 #298 Del Skrevet 28. desember 2024 Fant80 skrev (1 time siden): Helt riktig. Er jo faktisk billigere å eie i dagens Norge. Da jeg drev å leiet på slutten av 90 tallet,så betalte jeg 3500-4000 og ved 5000 synes jeg at jeg betalte MYE. Da fikk jeg også en helt ubrukt og ny leilighet i et borettslag til den prisen. Alt var tipp topp. Kjempefine utleiere,som ikke brydde seg om at jeg bare var en fattig lærling,eller at de drev med noe avansert intervju runder som i dag. Å leie i dag krever jo tross alt ikke bare at du har inntekten på stell,men også at utleier godkjenner deg på et helt annet plan en for 25 år siden! Det har blitt litt vel mye trynefaktor,og det er tydelig at utleie er et utleiers marked. De sitter med absolutt all makt i alle ledd. Ikke rart prisene er blitt helt latterlige. Er sjeleglad jeg greide å karre meg inn på boligmarkedet. Det hadde jeg bare ikke greid i dag. Det er jeg sikker på. Det er en sannhet med modifikasjoner, du… Alt har blitt dyrere, også å eie hus. Hva som lønner seg kommer bla. an på hvor man bor, samt hvor mye gjeld det er på boligen. Vi sparte masse på å leie. Jeg stusser alltid når jeg hører om fattige som bor midt i Oslo, Norges dyreste by. Hvorfor flytter de ikke? Enkelte fraflyttingstruede bygder lokker med gratis bolig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 28. desember 2024 #299 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Helt greit for meg at du ikke setter opp en plan 😅 ut i fra det du skriver høres den veldig lik ut nav sin. Tror det hjelper veldig lite for fattige at andre forteller dem hva de skal spise. Alle skjønner hva som er billig, og så er man kanskje uenige om hva som er sunt. Genetikk er en ting, men mangel på b12 og jern er vel fort gjort på et billig karbo kosthold og. Anonymkode: f0dfd...ee3 Det spiller ikke noe rolle om jeg spiser masse kjøtt og mat med B12 - det handler om et transportprotein som det er mangel på i magesekken, så jeg må ta tilskudd, men både moren min, søster og bestemor har noen ganger måtte få injeksjoner av B12. Sånn er det bare for noen, og legetime dekkes ikke av staten, selv om det er livsnødvendige ting. Har aldri sett på planen til NAV, men bra det finnes tips til de som er fattige. Nei, det er sikkert ikke morsomt å bli fortalt hva man skal spise, men det er godt det finnes MANGE ulike ting som faktisk koster lite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #300 Del Skrevet 28. desember 2024 Vi var vel over fattigdomsgrensa, men følte oss likevel fattige en periode da de eldste ungene var små. Da hadde mannen min fast jobb, mens jeg hadde ulønnet foreldrepermisjon. Ble dårlig i svangerskapet så kunne ikke jobbe mer, og var akkurat ferdig med studiet. Så hadde ikke rett på hverken foreldrestipend eller foreldrepenger. Engangsstønaden var veldig lav, 36.000 mener jeg. Vi hadde for høy inntekt for å få redusert barnehage for eldste. Leide ei rønne av en bolig, som ikke var blitt vedlikeholdt på 50 år. Likevel hadde vi ikke mer enn å akkurat kunne få det til å gå høvelig rundt. Vi kjøpte alt av klær på salg eller brukt. Og billigmat fra First Price, eldorado, Coop, REMA 1000. Siste dagene før lønna kom hendte det jeg spurte om et par hundre kr fra mine foreldre for å kunne kjøpe mat. Kunne aldri kjøpe meg kaffe på kafé i permisjonstiden. Vi var heldigvis unge og klarte oss greit i situasjonen. For vår del ordnet det seg etter jeg også fikk fast jobb, og så kom vi oss inn på boligmarkedet og fikk bedre betalte jobber etter hvert. Har mange ganger opplevd å få ikke godkjent i kassa på butikken, fordi en vare var feilpriset med et par kroner. Anonymkode: 2f50b...dbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå