Gå til innhold

Fins det faktisk folk som er fattige i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ettersom de aller fleste som er fattige røyker skjønner jeg godt at de er fattige. En pakke røyk koster over 170 kr og det går noen pakker i mnd.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er noe som kalles livssituasjoner, feks uventede hendelser som kan påvirke folks evne til å ivareta seg selv. Jeg ble brått kastet ut hjemme når jeg var 16 år. Jeg fikk ikke med meg klær eller eiendeler. De narkomane i bygda tok meg inn i huset sitt. Der fikk jeg bo uten å betale. Den gangen ante ikke jeg at det fantes et kontor jeg kunne gå på for å få penger, jeg visste heller ikke at jeg kunne få et eget sted å bo. Jeg var veldig mye sulten å det var mye bråk i huset, noen drev ofte å skrek å kastet møbler på natta, andre var ute å gjorde innbrudd. Det var ikke så ofte disse menneskene tenkte på mat. 
På den måten kan man bli fattig i norge. 
Det var nok på en måte heldig at disse folka tok meg inn, de nektet alle å tilby meg dop så jeg ble på en måte beskyttet. Ingen andre, feks en vanlig barnefamilie hadde jo tatt inn en ung jente på gata, så jeg har nok hatt flaks!

Situasjonen løste seg etterhvert da noen av de tok seg bry med å forklare at det var noe som het sosilkontoret. Det som er rart er at ikke noe barnevern grep inn, men den gang som nå kan vi jo lese at de overser mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det finnes fattige i Norge, men man kan ikke sammenligne dette med fattige i andre land. Her i Norge skal det ganske mye til for å bli en slik fattig person, da det som regel alltid er hjelp å få. Man får som regel penger, mat og husly om man vil. Om man ikke kommer seg opp fra denne typen fattigdom, er det som regel på grunn av dårlige økonomiske valg (forbrukslån, lån/husleie over evne, barn, avhengighet, o.l). Det vil da oppleves som varig fattigdom dersom man ikke klarer å ta tak i det eller søke hjelp.

Så jo, det finnes fattige i Norge. Blir jo litt som å si at det ikke finnes rike folk i Norge, fordi det finnes land med flere rikinger.

Alt er relativt om man skal sammenligne med andre situasjoner og land. 

Anonymkode: 43838...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, inntekten er nok lav nok til og være fattig, men utgiftspostene er avgjørende for om en lever fattig. De fleste pensjonister er gjeldsfrie og slipper billig unna den største utgiftsposten bolig, og har det ganske greit. 
her jeg bor ble de kommunale leilighetene for minstepensjonister satt opp i pris til 14.500 i måneden, og det hadde de ikke råd til så de ble kastet ut. Ble et stort rabalder i media, så de fikk til sist bli boende for tidligere husleie 11.500 i måneden. Sikkert tøft nok det. De er fattige. 

Anonymkode: f0dfd...ee3

Var meg du refererte til. Ja, det er synd på slike pensjonister som du refererte til. Vi bor i gjeldfri enebolig da, og i tillegg har vi tilgang til gratis ved via sønnen vår, så vi klarer oss fint.

Anonymkode: da364...87e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ikke alt dekkes av nav penger.  Jeg ble desverre ufør,  men heldigvis har jeg nedbetalt hus. Så da går det  bra. Men uten det ville jeg minimum hatt 9500kr ekstra i utgifter ekstra i mnd. Og med kun nødvendig utgifter jeg har i dag, hadde jeg hatt igjen 4500kr i mnd. Det hadde holdt knapt til mat, så dyr maten er nå. Så jeg vil påstå at man da er fattig. 

Anonymkode: d69dd...8b1

Ok, men hvis du selger huset, la oss si det verdt 5 mill, og flytter inn i i en 2-roms leilighet til 2 mill så har du frigjort 3 mill. Er du fortsatt fattig?

Anonymkode: 58db8...8ca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

1 person i følge mine beregninger skal levere både godt og greit på 21 000kr. Det er dette jeg selv lever på. Halve andelen av lønna går inn på fond.  

2-roms sentralt i en av Norges 20 byer (ikke Oslo) = 10000,- 

Mat: 3500,- 

(....)

Hygiene/lege/medisin: 1000,- 

= ca. 19700,-. Totalt. Da har du nok til livets opphold, leve ok, og sette av en tusen lapp eller to til hva enn du vil, selv på NAV støtnad. Det er ikke romslig og man må hele tiden gjøre kompromiss, men fattigdom kan jeg ikke kalle det.

Eller har jeg gått glipp av noe her?

Anonymkode: afc76...349

shopping kan være interiør om du vil 

Knirke skrev (14 timer siden):

Er det et krav at alle fattige må ha wi-fi og kosmetikk?

Jeg regner forresten alle husholdningssrtikler inn i kategorien «dagligvare», i AB…349’s budsjett kaller hun det «mat», men jeg regner med hun inkluderer dopapir og vaskemiddel.

Møbler får man gratis på Finn.

sant, selv bruker jeg maks 150kr på grønnsåpe og toalettpapir pluss sjampo i matbutikkbudjsettet. Kosmetikk kan man kjøpe dyrt eller billig. De som ikke kan kjøpe dyr kosmetikk sett på tiktok kaller seg fattig. 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja, man er blant anna pålagt å ha kontakt med NAV over internett, og å motta informasjon fra det offentlige over Digipost. 

Og å jevnlig vaske sin kropp med såpe, bruke håndkrem mm er absolutt å anbefale. SIFO kaller det personlig pleie, og beregner rundt 1000 kr til sånt og hårklipp.

Anonymkode: ef061...ccf

Mener du virkelig at uten wifi får du ikke kommet deg på nav på mobilen?? Som regel har du så mye data i dag at du har nok internett til å komme deg på NAV og laste ned digipost på sofaen, som du sier er en "rett" i heimen.  (WIFI er som regel inkludert i leie fordi huseier deler sitt, eller nesten alle blokker har dette i fellesutgiftene). Du bruker overhodet ikke 1000kr på såpe og klipp i måneden vel og kaller deg fattig?  Hver 3.måned går jeg til frisøren og brenner 4k på farging. Dette er overhodet ikke en menneskerett og jeg vet selv at hvis jeg er fattig, er det fordi jeg kaster penger ut av vinduet. Mye fattigdom er dessverre selverklært. 

Anonymkode: afc76...349

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok, men hvis du selger huset, la oss si det verdt 5 mill, og flytter inn i i en 2-roms leilighet til 2 mill så har du frigjort 3 mill. Er du fortsatt fattig?

Anonymkode: 58db8...8ca

Ærlig talt, det går ikke an å be folk selge huset sitt, det kan være barndomshjem og noe som er gått i arv også. Man skiller seg heller ikke, selv om kjerringa bruker penger på røyk? Eller tvert om. Blir litt samme greia.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mann på 40år. Jobber fulltid og leier bolig. Alenepappa for 2 jenter. 

har nå i skrivende stund 2214kr på konto og neste lønn er 25. januar. 
dette er nok ekstra ille mtp på tiden vi er i… jul/nyttår. Og at boligen vi leier var dårligere isolert enn jeg trodde slik at fyringsutgifter er høyere enn budsjettert.

søkte i stad om nødhjelp og håper å få svar på søknaden ikke lenge etter nyttår. 

så kommende måned så er jeg «fattig» men ellers i året går det rundt, smalt, men vi klarer oss.  Dessuten så er jentene mine blide og fornøyde så er rik der❤️

skillsmisse er dyrt!

Anonymkode: 98ec2...da7

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

dette er nok ekstra ille mtp på tiden vi er i… jul/nyttår. Og at boligen vi leier var dårligere isolert enn jeg trodde slik at fyringsutgifter er høyere enn budsjettert.

søkte i stad om nødhjelp og håper å få svar på søknaden ikke lenge etter nyttår. 

så kommende måned så er jeg «fattig» men ellers i året går det rundt, smalt, men vi klarer oss.  Dessuten så er jentene mine blide og fornøyde så er rik der❤️

skillsmisse er dyrt!

Ja, om skillsmesse blir et argument for økonomien, er vi blitt et fattig samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

skillsmisse er dyrt!

Dette går jo på at du ikke klarer å disponere pengene dine. Det har ikke noe med fattigdom å gjøre. Dere med full jobb bør la være å bruke tiden og plassen til trengende folk som er sultne å må ha hjelp fra nav. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (11 minutter siden):

Dette går jo på at du ikke klarer å disponere pengene dine. Det har ikke noe med fattigdom å gjøre. Dere med full jobb bør la være å bruke tiden og plassen til trengende folk som er sultne å må ha hjelp fra nav. 

Husk at selvom man er i full jobb så er det ikke sikkert at lønnen er god. 
syns selv jeg disponerer greit, men uforutsette utgifter dukker opp. Jeg deler da ikke hele min livshistorie her slik at du kan vurdere om jeg passer inn for å få hjelp fra NAV 

jeg har godt under snittlønn i Norge og har som jeg skrev to barn 100% og det koster jo. 

selvfølgelig mennesker som er verre stilt en meg, men skal vi sette folk opp mot hverandre så burde vel ingen i Norge klage. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at mange av de som skriver i denne tråden selv har romslig økonomi og er godt bemidlet, men som likevel er opptatt av at de som har lite ikke skal få noen form for støtte av det offentlige? Hvis ingen er fattige her i landet, hvem skal de hakke på da, liksom?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det finnes fattigdom i Norge. Jeg var fattig selv da barnet mitt var ung. Etter at boligutgiftene var betalt, hadde jeg 1000 kr igjen til mat og medisiner. Fikk ikke hjelp hos nav da boutgiftene var høyere enn deres satser. Fikk ikke hjelp til å dekke medisiner da dette var utenfor deres satser. Hvordan jeg greide det skjønner ikke jeg i dag. Barnet hadde mat alltid. Det er det viktigste. Glem alt av spill, GameBoy eller andre spillmaskiner. Det eksisterte ikke i vår verden. Utenlandsreiser, var aldri på charter. 

Julemiddag, jeg fikk det til, takket være kirken. De gav tilskudd til oss som søkte om det.  De berget julen min, men også mat på bordet langt ut i nyåret. Jeg fikk en sum penger fra kirken. Jeg fordelte dette så langt jeg kunne. Alt ble ikke brukt på 2 dager, juledagene. 

I dag anser jeg meg som ikke fattig.  Har stabil og forutsigbar inntekt. Har ryddig økonomi som alltid.  Har fortsatt lav inntekt, uføretrygd. Men den er stabil og forutsigbar. Jeg kan betale alt av faster boligutgifter og har penger til overs. Min luksus i dag er frukt og bær. Og godt pålegg. Dette er luksus for meg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mandler er vel ikke så dyrt, men du kunne like gjerne ha spist en skje peanøttsmør før eller etter som og ha det i grøten. Ja , det er mer fiber i havregrøt. Nei, det er ikke mye vitaminer i havregrøt. Ha på litt friske og nøtter blir det en grei frokost, men da blir det ikke « nesten « gratis. 
hva er utdanning i matvitenskap? Det er jo et paraplybegrep. Hvilke ting er det jeg spør om som burde være kjent for alle? Ja, når jeg spurte om havregrøt, var det jo fordi det ble påstått og være sunt. Ikke fordi jeg ikke vet hva de inneholder. Ja, det er dyrt og spise sunt. Egg er billig supermat. Og plukke bær, fiske selv osv er også billig, men i det store er sunn mat dyrere enn usunn mat. 

Anonymkode: f0dfd...ee3

Havregrøt koster mindre enn en krone per porsjon. Det ER sunt i seg selv - jeg har allerede i detalj forklart hvorfor, men du kan gjerne også google. Det regnes faktisk som en type superfood det også. Fiber og polysakkarider er ikke en triviell ting - å holde tarmfloraen sunn er veldig viktig. Fet inneholder i tillegg andre ting, som jeg sa. 

Hakkede peanøtter tar tid. Å putte en ts oppi grøt tar omtrent ike tid. En ts peanøttsmør legger på så liten kostnad at grøten fortsatt er billigere enn hva enn av junkfood man kan finne. Tror du ikke på det så finn meg gjerne et annet JUNKFOOD-måltid som koster under 5 kr for noe som faktisk metter i lengden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (14 timer siden):

1000 kr i måneden… 🫣. Selv ikke jeg klarer å bruke så mye på såpe og håndkrem, om jeg så handler i de dyreste merkebutikkene...

Og frisør.

Og dusjgele.

Og kuldekrem om vinteren, solkrem om sommeren, og summen av alt det andre som folk glemmer at de bruker penger på. Også når de lever helt nøysomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Husk at selvom man er i full jobb så er det ikke sikkert at lønnen er god. 
syns selv jeg disponerer greit, men uforutsette utgifter dukker opp. Jeg deler da ikke hele min livshistorie her slik at du kan vurdere om jeg passer inn for å få hjelp fra NAV 

jeg har godt under snittlønn i Norge og har som jeg skrev to barn 100% og det koster jo. 

selvfølgelig mennesker som er verre stilt en meg, men skal vi sette folk opp mot hverandre så burde vel ingen i Norge klage. 

Du velger å lage et innlegg der du fremstiller deg selv som fattig. En privatøkonomi er inntekt fordelt over 12 mnd, da burde en søknad om nødhjelp være unødvendig. 
Folk med full jobb passer ikke inn i en tråd som handler om fattigdom. 

Ingen burde klage? Du kan prøve å gå sulten et års tid, også kan du komme inn igjen i tråden her å komentere på nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (14 timer siden):

De billigste nudlene er ca 30 kr for 5 stk. 138 kcal per pakke. Det betyr at én pakke gjør deg ikke mett i særlig lang tid, og at du kan få 2 porsjoner havregrøt med peanøttsmør til den samme prisen. Eller 2 egg: mer kalorier OG sunnere. Eller brødskive med tunfisksalat (tunfisk i olje, hel av oljen, hakket løk, hakket hvitløk, majones). Eller grov brødskive med billigste røkelaks. 

I stedet for å bare spise tomme kalorier får man i seg vitaminer, proteiner og mye annet bra hvis man velger noe annet enn nudler. 

Har ikke ivra for at noen skal spise nudler. Svarte på hvorfor det ikke gir mening å si at det er lett å spise sunt som fattig. Prisen på røykelaks, inkludert billigste sort, har skutt i været denne høsten. Men du er inne på noe med hermetikk. Selv om tomat på boks har doblet seg i pris er det fortsatt rimelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (8 minutter siden):

Du velger å lage et innlegg der du fremstiller deg selv som fattig. En privatøkonomi er inntekt fordelt over 12 mnd, da burde en søknad om nødhjelp være unødvendig. 
Folk med full jobb passer ikke inn i en tråd som handler om fattigdom. 

Ingen burde klage? Du kan prøve å gå sulten et års tid, også kan du komme inn igjen i tråden her å komentere på nytt. 

Her synes jeg det er litt vanskelig å forstå argumentasjonen din, så spør for å oppklare; tenker du at man ikke kan være fattig når man har full jobb? Eller ikke søke om nødhjelp av samme grunn? 🤔

Anonymkode: 5acc7...422

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (15 timer siden):

Er det et krav at alle fattige må ha wi-fi og kosmetikk?

Jeg regner forresten alle husholdningssrtikler inn i kategorien «dagligvare», i AB…349’s budsjett kaller hun det «mat», men jeg regner med hun inkluderer dopapir og vaskemiddel.

Møbler får man gratis på Finn.

Ja WiFi er ett must. Koster mer å betale regninger utenom nett og hva med de som har skolebarn? Lekser og alt er på nett

Anonymkode: 1d970...105

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...