Gå til innhold

Fins det faktisk folk som er fattige i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Havregrøt er veldig sunt om man spiser det i kombinasjon med mat som fattige ikke har råd til som fisk, egg og grønnsaker. 

Anonymkode: d06da...2b7

Feil. Legg en spiseskje peanøttsmør oppi (det er ikke dyrt), så er det plutselig masse næring, proteiner, sunt fett, i tillegg til fiber som er probiotisk for gode tarmbakterier, i tillegg til polysakkaridene som er beskyttende for tarmene. Egg er heller ikke dyrt. Når jeg hadde lite penger så var tingene jeg IKKE kjøpte: godteri, brus, juice, potetgull, risgrøt, sauser, og annet ultraprosessert. Det eneste sunne jeg omtrent aldri tok meg råd til var ost, for alt av næring jeg fikk fra det kunne jeg skaffe meg på billigere måter. 

Endret av katties
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

1 person i følge mine beregninger skal levere både godt og greit på 21 000kr. Det er dette jeg selv lever på. Halve andelen av lønna går inn på fond.  

2-roms sentralt i en av Norges 20 byer (ikke Oslo) = 10000,- 

Strøm gj.snitt vinter/sommer : 800

netflix+spotify: 260,-

Evo: 400,-

Mat: 3500,- 

Mobil på nedbetal: 700,-

Forsikringer: 300

månedskort buss: 900,- 

Vinmonopolet: 500,- 

Hygiene/lege/medisin: 1000,- 

cafe 4xmnd: 500,-

middag ute med venner: 700,-

Klær/shopping: 2000,- 

= ca. 19700,-. Totalt. Da har du nok til livets opphold, leve ok, og sette av en tusen lapp eller to til hva enn du vil, selv på NAV støtnad. Det er ikke romslig og man må hele tiden gjøre kompromiss, men fattigdom kan jeg ikke kalle det.

Eller har jeg gått glipp av noe her?

Anonymkode: afc76...349

Synes du hadde det veldig romslig. Eneste jeg kanskje hadde savnet etter noen år var ferie, men hadde heller droppet vinmonopol og cafe. Du er veldig heldig med så lave utgifter til bolig og hygiene/ lege/ medisin da. De fleste i lavtlønnsyrker lever nok ikke like godt som deg. 

Anonymkode: f0dfd...ee3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (1 minutt siden):

Feil. Legg en spiseskke peanøttsmør oppi (det er ikke dyrt), så er det plutselig masse næring, proteiner, sunt fett, i tillegg til fiber som er probiotisk for gode tarmbakterier, i tillegg til polysakkaridene som er beskyttende for tarmene. Egg er heller ikke dyrt. Når jeg hadde lite penger så var tingene jeg IKKE kjøpte: godteri, brus, juice, potetgull, risgrøt, sauser, og annet ultraprosessert. Det eneste sunne jeg omtrent aldri tok meg råd til var ost, for alt av næring jeg fikk fra det kunne jeg skaffe meg på bileiere måter. 

Det høres ut som du er helt motstander av vitaminer og antioksidanter 😅 egg er bra mat. Har vært en veldig prisstigning, og i våres var det jo ikke og få tak i i det hele tatt, men det er fortsatt den billigste supermaten og få tak i.  Hvorfor sammenligner du risgrøt med godteri og brus, når du fremmer havregrøt, brødskiver og pasta? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke banan og havregrøt er usunt, jeg vet jo at det er det. Avokado er sunt ja, men er det billig? Nudler og billig youghurt er ganske likt, tomme karbohydrater. Realitetsorientere seg som og lese seg opp på ernæring ? Ja, gjør det! 
og levd på sånn mat en periode er ikke et stort problem for friske mennesker, men det kan bli et problem om det blir en livsstil. Ofte er det også sykdom som gjør at en har dårlig råd. 

Noen ganger selges 6-7 stk avokado til 24 kr. Kjøper det ofte. Ja, synes det er billig. Lager da i en uke av gangen frokost av 2 egg, tomat, en avokado og en skive brød i brødrister. Sunn og mettende frokost. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som sagt dyre varer sammenliknet med nudler og andre svært billige varer som kjøpes mye av en del med dårlig råd. Derfor skjønner jeg ikke hvorom du trekkes det fram som tips til å spare penger på sunn mat. Dette er jo sunn, dyr mat. 

Anonymkode: ef061...ccf

De billigste nudlene er ca 30 kr for 5 stk. 138 kcal per pakke. Det betyr at én pakke gjør deg ikke mett i særlig lang tid, og at du kan få 2 porsjoner havregrøt med peanøttsmør til den samme prisen. Eller 2 egg: mer kalorier OG sunnere. Eller brødskive med tunfisksalat (tunfisk i olje, hel av oljen, hakket løk, hakket hvitløk, majones). Eller grov brødskive med billigste røkelaks. 

I stedet for å bare spise tomme kalorier får man i seg vitaminer, proteiner og mye annet bra hvis man velger noe annet enn nudler. 

Endret av katties
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (36 minutter siden):

1000 kr i måneden… 🫣. Selv ikke jeg klarer å bruke så mye på såpe og håndkrem, om jeg så handler i de dyreste merkebutikkene. Men jeg er ekspert på å hamstre hotellsåper og halv-tomme shampoer fra jobben. Det henger igjen fra da jeg var fattig (les: student)

Internett kan man bruke gratis på biblioteket. 

Ble nysgjerrig på hva du jobber med 😅 

bruker sjelden penger på såpe, håndkrem og sjampo selv, er ekspert på og hamstre gratis vareprøver . Ellers bruker jeg penger på andre ting i den posten. Selvom frisør er erstattet med kjøkkensaks , er det mye småting som ikke kan hamstres gratis. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det høres ut som du er helt motstander av vitaminer og antioksidanter 😅 egg er bra mat. Har vært en veldig prisstigning, og i våres var det jo ikke og få tak i i det hele tatt, men det er fortsatt den billigste supermaten og få tak i.  Hvorfor sammenligner du risgrøt med godteri og brus, når du fremmer havregrøt, brødskiver og pasta? 

Hvorfor snakke du som om du har noe erfaring med ernæring når det høres ut som om du ikke har. Risgrøt er mye tomme kalorier. Greit som dessert, men er ikke et ordentlig måltid, og gir rask stigning i blodsukker. Jeg skriver det i samme setning som brus og godteri fordi når man skal ha billig næring og ikke bare noe å fylle magen med i kort tid, så er risgrøt ikke et godt alternativ. Mens man kan putte nøttesmør i havregrøt så funker ikke dét med risgrøt. Eller så er f.eks. linser mye sunnere samme prisen som risgrøt.... nei, de er også billigere da man ikke trenger å bruke melk.

Egg koster fortsatt ca 3 kr per stk = prisen av 2 egg er ca som en pakke nudler, men mye bedre næringsmessig sett. 

Endret av katties
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (10 minutter siden):

Noen ganger selges 6-7 stk avokado til 24 kr. Kjøper det ofte. Ja, synes det er billig. Lager da i en uke av gangen frokost av 2 egg, tomat, en avokado og en skive brød i brødrister. Sunn og mettende frokost. 

I sånne nett? Jeg har aldri fått riktig modning på de, så blir oftest matsvinn hos meg. Holder de seg i en uke hos deg?  Pleide og kjøpe frossen når jeg var « fattig « og drakk det som en vond smoothie for næring. Nå kjøper jeg de «vanlige» spisemodne  i 2 pack, selvom de er dyre. Enig i at egg, tomat og avokado er mettende frokost. Om det er så billig er jeg ikke enig i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I sånne nett? Jeg har aldri fått riktig modning på de, så blir oftest matsvinn hos meg. Holder de seg i en uke hos deg?  Pleide og kjøpe frossen når jeg var « fattig « og drakk det som en vond smoothie for næring. Nå kjøper jeg de «vanlige» spisemodne  i 2 pack, selvom de er dyre. Enig i at egg, tomat og avokado er mettende frokost. Om det er så billig er jeg ikke enig i. 

Ja, kjøpte (og kjøper) i nett. Som student modnet jeg de på baderomsgulvet, der det var varmt. De holder et par uker her borte, men man må skjønne hvordan man skal velge riktig. Om jeg plutselig får et nett med bare dårlige går jeg og sier ifra til butikken og får et nytt nett - gidder ikke betale for ødelagte ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (2 minutter siden):

Hvorfor snakke du som om du har noe erfaring med ernæring når det høres ut som om du ikke har. Risgrøt er mye tomme kalorier. Greit som dessert, men er ikke et ordentlig måltid, og gir rask stigning i blodsukker. Jeg skriver det i samme setning som brus og godteri fordi når man skal ha billig næring og ikke bare noe å fylle magen med i kort tid, så er risgrøt ikke et godt alternativ. Mens man kan putte nøttesmør i havregrøt så funker ikke dét med risgrøt. 

Egg koster fortsatt ca 3 kr per stk = prisen av 2 egg er ca som en pakke nudler, men mye bedre næringsmessig sett. 

Jeg snakker som jeg har erfaring med ernæring , men høres ut som jeg ikke har det? Hva betyr det? Jeg har erfaring med ernæring , og er uenig med deg i noe av det du skriver. Ja, risgrøt er tomme kalorier. Jeg mente ikke og anbefale risgrøt, men du anbefaler tomme kalorier for billig vomfyll i andre kommenterer. 
hvorfor kan du ikke putte nøttesmør i risgrøt like mye som havregrøt? Det blir jo akkurat det samme? Jeg pleier og ha hakkede mandler og nøtter på risgrøt og riskrem når jeg spiser det en sjelden gang, for smaken riktignok . Du kan egentlig spise en håndfull nøtter før eller etter både havregrøt og risgrøt for samme effekt , grøten i seg selv er akkurat like sunn. 

det er faktisk ikke mer enn et par år siden det kostet 24 kr for 18 egg på Kiwi. Så det er en stor prisøkning. Egg er det billigste alternativet selvom det har blitt dobbelt så dyrt, så akkurat egg er vi jo enige om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvorfor kan man ikke varme opp maten sin som fattig? Spise pasta eller kokt potet f.eks. eller suppe? Det er både middag og varm mat. 

Anonymkode: 11240...fe5

Selvfølgelig kan man varme maten sin som fattig, kan jo varme brødskiven min om så var. Det var bare sånn jeg levde, da jeg fant noen få måltider som hadde ok næringsinnhold ift pris og disse var det lite poeng i å varme. Man merker ganske stor forskjell når man går over til å leve normalt og spise normal middag.

Anonymkode: 4137f...c99

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ble nysgjerrig på hva du jobber med 😅 

bruker sjelden penger på såpe, håndkrem og sjampo selv, er ekspert på og hamstre gratis vareprøver . Ellers bruker jeg penger på andre ting i den posten. Selvom frisør er erstattet med kjøkkensaks , er det mye småting som ikke kan hamstres gratis. 

Jeg finner stadig vekk brukbare ting i søpla😉 Alt fra bøker, klær og sko til sjampo, såpe og solkrem (for ordens skyld: Dette er ferdig sortert, ikke blandet med matavfall og dritt😛). Har også tatt med meg bla møbler og vinduer fra den lokale gjenvinningsstasjonen. 

Alt av glass og servise, kopper og kar får man gratis på loppemarked, for de får inn så vanvittig store mengder. Bøker også.

Ketsjup, salt, pepper og sukker kan man plukke med seg fra McDonalds e.l. Kjenner man noen som jobber på bakeri kan man få sekkevis av dagsgammelt brød og boller gratis.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.12.2024 den 23.03):

Man har jo alltid som norsk statsborger rett på penger nok til livsopphold, altså alt det nødvendige som husleie, strøm og mat. Så hvorfor snakkes det så mye om at så mange familier er fattige? Hvorfor er de fattige? Røyker de? Har de vært på utenlandsferie i år? Noe unødvendig på de jo gjøre ellers skal man ha nok penger. 

Anonymkode: f747e...f60

Ikke alt dekkes av nav penger.  Jeg ble desverre ufør,  men heldigvis har jeg nedbetalt hus. Så da går det  bra. Men uten det ville jeg minimum hatt 9500kr ekstra i utgifter ekstra i mnd. Og med kun nødvendig utgifter jeg har i dag, hadde jeg hatt igjen 4500kr i mnd. Det hadde holdt knapt til mat, så dyr maten er nå. Så jeg vil påstå at man da er fattig. 

Anonymkode: d69dd...8b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg snakker som jeg har erfaring med ernæring , men høres ut som jeg ikke har det? Hva betyr det? Jeg har erfaring med ernæring , og er uenig med deg i noe av det du skriver. Ja, risgrøt er tomme kalorier. Jeg mente ikke og anbefale risgrøt, men du anbefaler tomme kalorier for billig vomfyll i andre kommenterer. 
hvorfor kan du ikke putte nøttesmør i risgrøt like mye som havregrøt? Det blir jo akkurat det samme? Jeg pleier og ha hakkede mandler og nøtter på risgrøt og riskrem når jeg spiser det en sjelden gang, for smaken riktignok . Du kan egentlig spise en håndfull nøtter før eller etter både havregrøt og risgrøt for samme effekt , grøten i seg selv er akkurat like sunn. 

det er faktisk ikke mer enn et par år siden det kostet 24 kr for 18 egg på Kiwi. Så det er en stor prisøkning. Egg er det billigste alternativet selvom det har blitt dobbelt så dyrt, så akkurat egg er vi jo enige om. 

Du snakker "som om du har erfaring med" fordi du snakker veldig bastant, samtidig som noen av de tingene du sier/spør om burde være godt kjent for... så å si alle, men kanskje jeg overestimerer hvor mye folk vet om ernæring, siden de tror det er dyrt å spise sunt. 

Jeg har utdanning i bl.a  matvitenskap, så ja, jeg burde vite litt om ernæring på bakgrunn av dét. 

Bra at nøtter med risgrøt funker for deg - personlig klarer ikke jeg risgrøt med peanøttsmør (det billigste alternativet - mandler er ikke like billige). Likevel, når San sammenligner risgrøt med havregrøt så er havregrøt mye sunnere pga fiberen, vitaminer, mineraler og mer proteiner. I tillegg til at det er mye bedre for blodsukkeret og konsentrasjonen. Ellers så er det ikke så stor forskjell på hvordan man spiser nøttene sine, så lenge man gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det gir metthetsfølelse, det er vi enige om. Ja, det inneholder det du nevner, men i små mengder. De aller fleste som har penger og spiser havregrøt « topper» den. Nesten alle oppskrifter gjør det. 

Jeg tjener 1,2 mill og spiser havregrøt hver morgen laget på vann og lettmelk, toppet med noe så enkelt som hjemmelaget blåbærsyltetøy. Det er så og si gratis 

Anonymkode: 86225...016

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er pensjonister og sitter igjen med 500.000kr netto etter skatt i året. Vet ikke hvor mange her som synes dette er "fett" å leve av? Men, vi er gjeldfrie, vi plukker blåbær og solbær til syltetøy, får gratis egne dyrkede poteter av sønnen, pluss noen grønsaker. Kjøper fjordfisk av en slektning i Sognefjorden hver sommer (ca. 6-7 kg). Kjenner en annen bonde som vi får egg til halv pris av butikkpris. Bruker lite på ferie og uteliv. Vi klarer oss fint, det er utgiftsposten som gjør at mange velger å kalle seg fattige.

Anonymkode: da364...87e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tjener 1,2 mill og spiser havregrøt hver morgen laget på vann og lettmelk, toppet med noe så enkelt som hjemmelaget blåbærsyltetøy. Det er så og si gratis 

Anonymkode: 86225...016

Og det er helt topp. Og hvis du fortsetter dagen med brød, pasta og banen er det ditt valg, da du åpenbart har råd til og spise annerledes. De fleste ønsker og få i seg mer næring i løpet av dagen. Om du går for bare raske karbohydrater i din kost av ønske og ikke fordi du må er det noe helt annet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (4 timer siden):

Du snakker "som om du har erfaring med" fordi du snakker veldig bastant, samtidig som noen av de tingene du sier/spør om burde være godt kjent for... så å si alle, men kanskje jeg overestimerer hvor mye folk vet om ernæring, siden de tror det er dyrt å spise sunt. 

Jeg har utdanning i bl.a  matvitenskap, så ja, jeg burde vite litt om ernæring på bakgrunn av dét. 

Bra at nøtter med risgrøt funker for deg - personlig klarer ikke jeg risgrøt med peanøttsmør (det billigste alternativet - mandler er ikke like billige). Likevel, når San sammenligner risgrøt med havregrøt så er havregrøt mye sunnere pga fiberen, vitaminer, mineraler og mer proteiner. I tillegg til at det er mye bedre for blodsukkeret og konsentrasjonen. Ellers så er det ikke så stor forskjell på hvordan man spiser nøttene sine, så lenge man gjør det. 

Mandler er vel ikke så dyrt, men du kunne like gjerne ha spist en skje peanøttsmør før eller etter som og ha det i grøten. Ja , det er mer fiber i havregrøt. Nei, det er ikke mye vitaminer i havregrøt. Ha på litt friske og nøtter blir det en grei frokost, men da blir det ikke « nesten « gratis. 
hva er utdanning i matvitenskap? Det er jo et paraplybegrep. Hvilke ting er det jeg spør om som burde være kjent for alle? Ja, når jeg spurte om havregrøt, var det jo fordi det ble påstått og være sunt. Ikke fordi jeg ikke vet hva de inneholder. Ja, det er dyrt og spise sunt. Egg er billig supermat. Og plukke bær, fiske selv osv er også billig, men i det store er sunn mat dyrere enn usunn mat. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er pensjonister og sitter igjen med 500.000kr netto etter skatt i året. Vet ikke hvor mange her som synes dette er "fett" å leve av? Men, vi er gjeldfrie, vi plukker blåbær og solbær til syltetøy, får gratis egne dyrkede poteter av sønnen, pluss noen grønsaker. Kjøper fjordfisk av en slektning i Sognefjorden hver sommer (ca. 6-7 kg). Kjenner en annen bonde som vi får egg til halv pris av butikkpris. Bruker lite på ferie og uteliv. Vi klarer oss fint, det er utgiftsposten som gjør at mange velger å kalle seg fattige.

Ja, inntekten er nok lav nok til og være fattig, men utgiftspostene er avgjørende for om en lever fattig. De fleste pensjonister er gjeldsfrie og slipper billig unna den største utgiftsposten bolig, og har det ganske greit. 
her jeg bor ble de kommunale leilighetene for minstepensjonister satt opp i pris til 14.500 i måneden, og det hadde de ikke råd til så de ble kastet ut. Ble et stort rabalder i media, så de fikk til sist bli boende for tidligere husleie 11.500 i måneden. Sikkert tøft nok det. De er fattige. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi klarer oss fint, det er utgiftsposten som gjør at mange velger å kalle seg fattige.

Selv de som jobber for luselønn kan klare seg fint hvis de er gjeldsfrie og får fisk og egg nærmest gratis. 🙄

Anonymkode: 3c865...694

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...