Gå til innhold

Fins det faktisk folk som er fattige i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Havregrøt er veldig sunt om man spiser det i kombinasjon med mat som fattige ikke har råd til som fisk, egg og grønnsaker. 

Anonymkode: d06da...2b7

Havregrøt med fisk, egg og grønnsaker.....  mye bedre med melk og litt syltetøy oppå.

Anonymkode: 1889b...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

katties skrev (22 timer siden):

Ja, men det betyr fortsatt ikke at jeg ikke vet hva de koster. Jeg snakker om NÅ-priser. 

Det er som sagt dyre varer sammenliknet med nudler og andre svært billige varer som kjøpes mye av en del med dårlig råd. Derfor skjønner jeg ikke hvorom du trekkes det fram som tips til å spare penger på sunn mat. Dette er jo sunn, dyr mat. 

Anonymkode: ef061...ccf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 person i følge mine beregninger skal levere både godt og greit på 21 000kr. Det er dette jeg selv lever på. Halve andelen av lønna går inn på fond.  

2-roms sentralt i en av Norges 20 byer (ikke Oslo) = 10000,- 

Strøm gj.snitt vinter/sommer : 800

netflix+spotify: 260,-

Evo: 400,-

Mat: 3500,- 

Mobil på nedbetal: 700,-

Forsikringer: 300

månedskort buss: 900,- 

Vinmonopolet: 500,- 

Hygiene/lege/medisin: 1000,- 

cafe 4xmnd: 500,-

middag ute med venner: 700,-

Klær/shopping: 2000,- 

= ca. 19700,-. Totalt. Da har du nok til livets opphold, leve ok, og sette av en tusen lapp eller to til hva enn du vil, selv på NAV støtnad. Det er ikke romslig og man må hele tiden gjøre kompromiss, men fattigdom kan jeg ikke kalle det.

Eller har jeg gått glipp av noe her?

Anonymkode: afc76...349

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Havregrøt med fisk, egg og grønnsaker.....  mye bedre med melk og litt syltetøy oppå.

Anonymkode: 1889b...430

Om det ikke var klart så mente jeg kosthold, ikke et måltid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

1 person i følge mine beregninger skal levere både godt og greit på 21 000kr. Det er dette jeg selv lever på. Halve andelen av lønna går inn på fond.  

= ca. 19700,-. Totalt. Da har du nok til livets opphold, leve ok, og sette av en tusen lapp eller to til hva enn du vil, selv på NAV støtnad. Det er ikke romslig og man må hele tiden gjøre kompromiss, men fattigdom kan jeg ikke kalle det.

Nettleie, internett og realistisk leie

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for påpekning.  Jeg har en 60kvm og har 800,- i gj. snitt i året i strøm + nettleie. Det er ingen oppvarming inkludert i blokka. Lever helt normalt. WiFi er som regel inkludert i leie? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fattige i forhold til levestandaren i Norge, ja. Dårlig betalte jobber, høye leiepriser, mange sitter og betaler ned haugevis med gjeld som de fikk under koronaen, eller ellers. Lønnstrekk som gir deg AKKURAT så du klarer deg. Aleneforsørgere uten en til part som bidrar. Minsteuføre og minste pensjonister. 

Jeg antar at du enten fortsatt bor hjemme hos foreldre og ikke vet bedre, har mye penger eller rett og slett er stokk dum.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du har ikke med utgifter til :

- internett/WiFi 

- kosmetikk/personlig pleie

- møbler/interiør 

-utstyr til husholdning (klut, mixmaster mm)

- husholdningsartikler (dopapir, vaskemidler)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har ikke med utgifter til :

- internett/WiFi 

- kosmetikk/personlig pleie

- møbler/interiør 

-utstyr til husholdning (klut, mixmaster mm)

- husholdningsartikler (dopapir, vaskemidler)

Er det et krav at alle fattige må ha wi-fi og kosmetikk?

Jeg regner forresten alle husholdningssrtikler inn i kategorien «dagligvare», i AB…349’s budsjett kaller hun det «mat», men jeg regner med hun inkluderer dopapir og vaskemiddel.

Møbler får man gratis på Finn.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

10.000 kr er da en høyst realistisk leie hvis man ikke bor i Oslo. Vi leide ut sokkelleilighet inntil nylig for 7500 kr

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (3 minutter siden):

Er det et krav at alle fattige må ha wi-fi og kosmetikk?

Ja, man er blant anna pålagt å ha kontakt med NAV over internett, og å motta informasjon fra det offentlige over Digipost. 

Og å jevnlig vaske sin kropp med såpe, bruke håndkrem mm er absolutt å anbefale. SIFO kaller det personlig pleie, og beregner rundt 1000 kr til sånt og hårklipp.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (13 minutter siden):

Møbler får man gratis på Finn.

Tja, noen møbler kan man få gratis og ta med på bussen. Andre møbler koster i innkjøp og/eller transport. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (23 minutter siden):

10.000 kr er da en høyst realistisk leie hvis man ikke bor i Oslo. Vi leide ut sokkelleilighet inntil nylig for 7500 kr

Naboen betaler 10 000 i leie, vi bor i en liten sørlandsby. Og møbler, hvis man vil ha en hullete sofa full av hundehår så er det gratis men hvem vil ha det?

Anonymkode: 8d09e...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja, man er blant anna pålagt å ha kontakt med NAV over internett, og å motta informasjon fra det offentlige over Digipost. 

Og å jevnlig vaske sin kropp med såpe, bruke håndkrem mm er absolutt å anbefale. SIFO kaller det personlig pleie, og beregner rundt 1000 kr til sånt og hårklipp.

1000 kr i måneden… 🫣. Selv ikke jeg klarer å bruke så mye på såpe og håndkrem, om jeg så handler i de dyreste merkebutikkene. Men jeg er ekspert på å hamstre hotellsåper og halv-tomme shampoer fra jobben. Det henger igjen fra da jeg var fattig (les: student)

Internett kan man bruke gratis på biblioteket. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Naboen betaler 10 000 i leie, vi bor i en liten sørlandsby. Og møbler, hvis man vil ha en hullete sofa full av hundehår så er det gratis men hvem vil ha det?

Anonymkode: 8d09e...4ff

Fattige vil vel ha det, hvis de ikke vil sitte på gulvet?

Jeg har gitt bort flere fullt funksjonelle sofaer, uten hull, både med og uten hundehår.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 7.29):

Fattig for meg var å ikke spise middag, sjelden varm mat i det hele tatt, 

Anonymkode: 4137f...c99

Hvorfor kan man ikke varme opp maten sin som fattig? Spise pasta eller kokt potet f.eks. eller suppe? Det er både middag og varm mat. 

Anonymkode: 11240...fe5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nrk.no/direkte/xl/fire-dager-for-jul-er-koen-lang-utenfor-fattighuset-i-oslo-1.17176631

"Når jeg kommer hit på morgenen, er det fort 800 mennesker her. Folk tråkker på hverandre, herjer, slåss og deler ut falske billetter, sier Åsbakk, samtidig som hun deler ut en liten papirlapp til en eldre dame."

Anonymkode: c4b3a...4db

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hotwife skrev (3 timer siden):

Havregrøt gir lang  metthetsfølelse, protein, kostfiber, jern og magnesium. Havregrøt er ikke usunt.

Det gir metthetsfølelse, det er vi enige om. Ja, det inneholder det du nevner, men i små mengder. De aller fleste som har penger og spiser havregrøt « topper» den. Nesten alle oppskrifter gjør det. 

Anonymkode: f0dfd...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Havregrøt er veldig sunt om man spiser det i kombinasjon med mat som fattige ikke har råd til som fisk, egg og grønnsaker. 

Ikke sant- eller gjerne topp den med friske bringebær, gojibær, kokosflak og spirulina  feks. Den kan gjøres sunn med dyrt tilbehør, eller den kan være et ubetydelig lite måltid i et kosthold bra sammensatt ellers. Det er jo ikke det at en porsjon havregrøt er kjempe usunt ,så det må du ikke finne på og spise jeg skriver. En meny med havregrøt, brødskiver, pasta, banan og billig youghurt dag etter dag , uke etter uke , er et lite næringsrikt og usunt kosthold og et et « fattig « problem. 

Anonymkode: f0dfd...ee3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...