AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #61 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): De fleste fattige jeg vet om har gjennomgått samlivsbrudd, ikke villet/kunnet flytte, har null utdanning, har lav inntekt fra jobb eller er ufør og så har de gjerne 2-3 barn. Bor altfor dyrt og har rare forbruksvalg. Anonymkode: 49a16...057 Dette er jo vanlig ikke bare i Norge.. Kan legge til at de mest sannsynlig ikke har hatt den beste starten på livet heller.. Nettopp derfor er det sykt at norske folk skal måtte leve under fattigdomsgrensa. Unner vi ikke de mindre heldige en sjanse til å ha det ok i dette landet? De to siste skal jeg ikke svare på, jeg kjenner ingen fattige som bor altfor dyrt for eksempel.. eller, kan snu på det og si at det er altfor dyrt å bo i dag. Anonymkode: 010fe...9db 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #62 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Tror du alle fattige rundt om i verden er de flinkeste med penger? Tror du de ikke røyker eller drikker? Eller at de noengang bruker penger «ufornuftig»? Kanskje du ser for deg at de er regnskapsførere som driver å plotter inn tallene dag etter dag for å forsikre seg at de bruker hver en krone på alt som er riktig. Hør her. I dette landet, et av de rikeste i verden, så sitter det uføre og gamle med minstepensjon som er fattige. I følge EUs fattigdomsgrense så tjener/får de mindre å rutte med enn det. Er de ikke da fattige mener du? Må man være perfekt for å være fattig? Æsj, folk altså. Anonymkode: 010fe...9db Hva har alle fattige i verden med norske statsborgere å gjøre? Må være den dårligste sammenligningen jeg har sett. Anonymkode: 0459f...d0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #63 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er jo vanlig ikke bare i Norge.. Kan legge til at de mest sannsynlig ikke har hatt den beste starten på livet heller.. Nettopp derfor er det sykt at norske folk skal måtte leve under fattigdomsgrensa. Unner vi ikke de mindre heldige en sjanse til å ha det ok i dette landet? De to siste skal jeg ikke svare på, jeg kjenner ingen fattige som bor altfor dyrt for eksempel.. eller, kan snu på det og si at det er altfor dyrt å bo i dag. Anonymkode: 010fe...9db Hva har det med hvor vanlig det er andre steder å gjøre? Anonymkode: 0459f...d0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #64 Del Skrevet 17. desember 2024 https://kampanje.kirkensbymisjon.no/fattigdom/ Her er fattigdomskalkulatoren til Kirkens bymisjon. En av ti nordmenn lever under fattigdomsgrensen. Jeg vil si at vi kan svare ja på spørsmålet i HI. Vet ikke hvor mye røyk og utenlandsturer TS tror at man får når man skal leve av 14000 kr i måneden? Anonymkode: 61f2a...4c4 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #65 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dessverre slik som det har blitt, er det mange som er fattige i Norge nå. Klart det er kontekstuelt og avhengig av hvor man bor hva som oppfattes som fattigdom. Rentene og økte priser på alt spiser opp lønningene til folk på en helt annen måte enn det gjorde før. Jeg har nå, for største gang på mange år, behov for å kritisk vurdere alle innkjøp jeg gjør. Og det er ikke på unødvendige ting til meg selv, men på mat butikken. Lønna går tom hver eneste måned og jeg sliter for å få kjøpt nok mat til familien. Sparepengene er borte. Så syns det er utrolig provoserende å se andre, som nok er i en heldigere situasjon sitte og lure på hvilke useriøse ting jeg har sløst vekk pengene mine på. Jeg klarer meg, men jeg snur på hver krone og jeg kan ikke kjøpe meg en ny fuktighetskrem uten å ha satt av penger til det etter at jeg har solgt noe på finn, for eksempel. Anonymkode: b7521...c57 Hva skjedde siden du har kommet i en sånn situasjon? Anonymkode: b39b0...841 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #66 Del Skrevet 17. desember 2024 Brunello skrev (På 16.12.2024 den 18.11): Det er fordi de ikke prioriterer rett eller tar imot de ytelsene de har krav på. Man kan alltids prioritere annerledes , men det er stor omveltning når ytelsene strammes inn overalt samtidig som man er « dyrtid «. Det mest interessante med matbudsjettet til nav er jo at prisene må være minst 10 år gamle, samt at man har « alt « i skapet. Salt, mel, sukker osv vokser i skapene til nav så det bare tilsetter man maten man kjøpte for 10 år gamle priser. Det er absolutt mulig og leve på 20- 30 kroner i mat om dagen, om overlevelse er og ikke være fattig, men hvis man er litt opptatt av ernæring kanskje man dropper egen middag for at barna skal få en sunnere middag allikevel. Det og gå sulten selv er jo også og prioritere. Anonymkode: f0dfd...ee3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #67 Del Skrevet 17. desember 2024 Brunello skrev (På 16.12.2024 den 18.11): Det er fordi de ikke prioriterer rett eller tar imot de ytelsene de har krav på. Hvis du går inn på finn og ser etter leilighet i Oslo så finner du ikke en leilighet med lav nok leie til at nav godkjenner det. Statlig bostøtte er bare og glemme for de fleste etter reformen. Så da er det mat fra livsopphold satsen som ryker først. Og man går i matkø. Det har også kommet fram, var om det på debatten på nrk, at nav tipser folk på ytelser om matkø fordi de VET at ytelsene umulig kan holde. Anonymkode: f0dfd...ee3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #68 Del Skrevet 17. desember 2024 Brunello skrev (På 16.12.2024 den 18.11): Det er fordi de ikke prioriterer rett eller tar imot de ytelsene de har krav på. Nei, faktisk ikke. Anonymkode: b44df...ee0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #69 Del Skrevet 17. desember 2024 Enormt mange som ikke har råd til julemat, og ønsker seg ytterklær og sko i julegave https://www.aftenposten.no/norge/i/lwlOb9/fortvilte-familier-ber-om-julehjelp-jeg-har-faatt-mer-enn-130-henvendelser-fra-folk-som-sliter Anonymkode: b44df...ee0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #70 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 17.46): Ja du ser enkelt eksempel på dette i øverste sitat. Person som "selv har vært fattig" men som "prioriterte rett" og derfor hadde råd til alt han trengte. Ergo "finnes det ikke fattige i Norge". For å leve seg inn i andre situasjoner er veldig vanskelig for folk. Anonymkode: 7467a...845 Men nå er realiteten slik at man kan leve greit med lite inntekt om en prioriterer rett. Handler rimelig mat, slutter med unødvendig ting som snus, brus, restaurant, kino og annen luksus. Utgift på bolig er også noe mange sløser på, bo heller der det er rimeligere, og ikke bo unødvendig dyrt når en egentlig ikke har penger til det. Jeg bodde etter inntekt, og levde derfor like bra som mange med høyere inntekt Ser så mange som klager på de ikke har penger, men som alikevel bruker penger på helt unødvendig ting, da har man ingen rett å klage, så slikr folk tar jeg ikke seriøst. Uff jeg er så fattig sier de, med Pepsi max i hånden, og snus i leppa Anonymkode: f82b0...1ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #71 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 15.12.2024 den 23.03): Man har jo alltid som norsk statsborger rett på penger nok til livsopphold, altså alt det nødvendige som husleie, strøm og mat. Så hvorfor snakkes det så mye om at så mange familier er fattige? Hvorfor er de fattige? Røyker de? Har de vært på utenlandsferie i år? Noe unødvendig på de jo gjøre ellers skal man ha nok penger. Anonymkode: f747e...f60 Når man ser på de stappfulle kjøpesentrene, flyplassene og de overfylte bæreposene folk går rundt med, så er det nok ikke mye av det. De fleste har flust av penger. Anonymkode: 70e85...acf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 17. desember 2024 #72 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men nå er realiteten slik at man kan leve greit med lite inntekt om en prioriterer rett. Handler rimelig mat, slutter med unødvendig ting som snus, brus, restaurant, kino og annen luksus. Utgift på bolig er også noe mange sløser på, bo heller der det er rimeligere, og ikke bo unødvendig dyrt når en egentlig ikke har penger til det. Jeg bodde etter inntekt, og levde derfor like bra som mange med høyere inntekt Ser så mange som klager på de ikke har penger, men som alikevel bruker penger på helt unødvendig ting, da har man ingen rett å klage, så slikr folk tar jeg ikke seriøst. Uff jeg er så fattig sier de, med Pepsi max i hånden, og snus i leppa Anonymkode: f82b0...1ad Nå er det faktisk ikke alle steder det bare er å velge en bolig som er billig nok. Mange har også helseutfordringer som gir begrensninger. Hvis man ikke har lappen eller råd til bil er man også avhengig av å bo slik at kollektiv er mulig. At det var mulig for deg betyr ikke at det er mulig for alle, og at det bare handler om å leie en bolig man har råd til og prioritere nok…. 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 17. desember 2024 #73 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Når man ser på de stappfulle kjøpesentrene, flyplassene og de overfylte bæreposene folk går rundt med, så er det nok ikke mye av det. De fleste har flust av penger. Anonymkode: 70e85...acf Forskjellene har økt da. Og ja, mange i dette landet har mer enn nok penger. Og mange sitt begrep om hva dårlig råd betyr er ganske føkka, inkludert politikernes. Når man minner om at det er viktig å ha x antall månedslønner på sparekonto til uforutsette utgifter har man neppe hatt det så trangt at hver krone må snus. Det er også forskjell på å ha lite å rutte med en periode, eks når man studerer, hvor man vet det vil bli bedre. Og det å ha så lav inntekt at det er en permanent situasjon uten utsikt til endring. Man tåler mye for en kortere periode, men ikke det samme på lang sikt. Det gjelder det meste belastende i livet. Jeg hadde grisedårlig råd som student. Panta flasker, hadde 17 grader inne, sov i sovepose, maska alt av tilbud, kundeklubber, vervepremier og gudene vet hva. Var utrolig slitsomt, men visste det var for få år. Har hatt dårlig råd igjen senere, men ikke fattig i ordets rette betydning, men trangt med store bokstaver. Kan ikke beskrive hvor mye det har hatt å si for helse og livskvalitet å ha fått bare litt mer å rutte med, ikke som i luksus og god råd, men rom i budsjettet slik at ikke hver krone må snus, at jeg kan kjøpe nye klær (basisplagg) når det trengs, unne meg en konsert eller to ila 1 år, si ja til kafé en sjelden gang, og drive med en hobby (rimelig). Og kunne sette av penger til vedlikehold av bil som jeg vet kommer. Er aldri på ferie (utenom å besøke familie hvor jeg bor hos dem), røyker ikke, snuser ikke, drikker ikke. Det er mange måter å være fattig på, men absolutt fattigdom finnes også i Norge. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #74 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Men nå er realiteten slik at man kan leve greit med lite inntekt om en prioriterer rett. Handler rimelig mat, slutter med unødvendig ting som snus, brus, restaurant, kino og annen luksus. Utgift på bolig er også noe mange sløser på, bo heller der det er rimeligere, og ikke bo unødvendig dyrt når en egentlig ikke har penger til det. Jeg bodde etter inntekt, og levde derfor like bra som mange med høyere inntekt Ser så mange som klager på de ikke har penger, men som alikevel bruker penger på helt unødvendig ting, da har man ingen rett å klage, så slikr folk tar jeg ikke seriøst. Uff jeg er så fattig sier de, med Pepsi max i hånden, og snus i leppa Anonymkode: f82b0...1ad Jeg var fattig med lite inntekt og prioriterte rett. Det var 3 år uten restaurant , kino og annen luksus . Utenforskapet , det og aldri kunne være med var enormt vondt. Man blir også møtt med liten forståelse når man « igjen « ikke blir med. Folk er generøse og tilbyr og låne også. Så slutter de og invitere. Og sitte hjemme ( uten snus og Pepsi Max) i Norge er helt jævlig ensomt. Jeg synes skikkelig synd på folk som aldri har råd til restaurant , kino og annen luksus, som ikke har råd til venner og omgangskrets. Skjønner godt hvorfor folk trenger snus for og komme seg igjennom dagen, ukene, månedene og årene. Anonymkode: f0dfd...ee3 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #75 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Når man ser på de stappfulle kjøpesentrene, flyplassene og de overfylte bæreposene folk går rundt med, så er det nok ikke mye av det. De fleste har flust av penger. Anonymkode: 70e85...acf Overfylte bæreposer er dumt da, da kan de ryke. Ellers forestår du kanskje når forskjellene øker at de med penger flyr og shopper mer, og at det ikke er de samme du møter i matkø og på flyplassen? Anonymkode: f0dfd...ee3 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 18. desember 2024 #76 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 10.53): Det viktigste spørsmålet her er vell heller hvordan man definerer fattigdom. I Norge sitter ikke fattige utmagra på søppelhaugen og leter etter mat for å overleve, slik man gjør i mange andre land. Jeg har bodd i den tredje verden og har sett ekte fattigdom med egne øyne. Alle som bor i Norge er priviligerte. Ferdig snakka. Men jeg kan fremdeles ha sympati for folk som har lite å rutte med. Det er ikke noe gøy. Kona og jeg tjener til sammen rundt 500.000 i året. Mange hadde sikkert syntes vi var fattige. Personlig synes jeg på ingen måte jeg er fattig eller at det er synd på meg. Jeg har alt jeg trenger i livet. Anonymkode: 17c8b...157 Men du kan ikke sammenligne rike land med velferdsordninger med fattige land. Det hadde vært noe alvorlig galt med dette landet om folk var så fattige her at de må sitte utmagra på søppelhsugen for å lete etter mat... 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #77 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 9.53): Det viktigste spørsmålet her er vell heller hvordan man definerer fattigdom. I Norge sitter ikke fattige utmagra på søppelhaugen og leter etter mat for å overleve, slik man gjør i mange andre land. Jeg har bodd i den tredje verden og har sett ekte fattigdom med egne øyne. Alle som bor i Norge er priviligerte. Ferdig snakka. Men jeg kan fremdeles ha sympati for folk som har lite å rutte med. Det er ikke noe gøy. Kona og jeg tjener til sammen rundt 500.000 i året. Mange hadde sikkert syntes vi var fattige. Personlig synes jeg på ingen måte jeg er fattig eller at det er synd på meg. Jeg har alt jeg trenger i livet. Anonymkode: 17c8b...157 Nordmenn har mye å lære av folk fra den tredje verden somaliske "alenemødre" i Norge med 5 og som ikke jobber barn kan ha en inntekt på nesten 1 million, folk må bli flinkere til å utnytte systemet. https://www.rights.no/2023/05/er-du-somalisk-alenemor-til-fem-barn-vaer-sa-god-950-000-i-aret-i-trygdeytelser/ Anonymkode: 2c68e...189 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #78 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 10.53): Det viktigste spørsmålet her er vell heller hvordan man definerer fattigdom. I Norge sitter ikke fattige utmagra på søppelhaugen og leter etter mat for å overleve, slik man gjør i mange andre land. Jeg har bodd i den tredje verden og har sett ekte fattigdom med egne øyne. Alle som bor i Norge er priviligerte. Ferdig snakka. Men jeg kan fremdeles ha sympati for folk som har lite å rutte med. Det er ikke noe gøy. Kona og jeg tjener til sammen rundt 500.000 i året. Mange hadde sikkert syntes vi var fattige. Personlig synes jeg på ingen måte jeg er fattig eller at det er synd på meg. Jeg har alt jeg trenger i livet. Anonymkode: 17c8b...157 Du og kona tjener til sammen 500.000 i året, da må dere kutte ca. halve inntekten hvis dere skulle levd under fattigdomsgrensen. Du har rett i at dere ikke er fattige. Anonymkode: 61f2a...4c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #79 Del Skrevet 18. desember 2024 Maleficenta skrev (4 timer siden): Men du kan ikke sammenligne rike land med velferdsordninger med fattige land. Det hadde vært noe alvorlig galt med dette landet om folk var så fattige her at de må sitte utmagra på søppelhsugen for å lete etter mat... Selvsagt bør vi sammenligne oss med slike land. Det hadde kanskje fått øynene opp for hvor jævla priviligerte vi er i dette landet. Anonymkode: 0459f...d0d 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #80 Del Skrevet 18. desember 2024 Når barns ikke kam gå i bursdag fordi du ikke har 50-lappen som skal gis i gave, ja da kjenner du godt at det svir. Hvem er fattig kommer Ann på hvem en sammenligner seg med: jeg har hus, bil og er alene med to barn, jeg er rikere enn dem som ikke har disse tingene. Samtidig har jeg ikke penger til annet enn det akkurat nødvendige: ikke snus, alkohol, kino, restaurantbesøk, eller noen av luksusvarene som det nevnes her i tråden. Vi kjøper alt mat på tilbud/til nedsatt pris og vi får matpose en gang I mnd. Kjøper ikke tøy til meg selv, ytterst sjelden barna får noe "nytt" (fra gjenbruken eller brukt av andre). Om du ser mine barn på kino eller hos frisøren er det fordi de har fått gavekort fra den lokale hjelpeorganisasjonen til jul, har de godteri kom det i matposen den måneden. Er vi på ferie er det i regi av røde kors eller blå kors. Det er ikke alle du kan se det på, men noen av oss er generasjonsfattige mens andre har opplevd noe plutselig og uføresett. Vi er ikke alle white trash som har sneipen i munnviken og ølboksen i hånden. Vi er ikke alle psykisk syke, snyltere eller ute etter å melke systemet. Noen av oss prøver bare å holde hodet over vannet mens barna ønsker seg "det alle andre har"- til jul. Anonymkode: a8a69...61c 2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå