AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #41 Del Skrevet 3 timer siden Det slutter når du gir beskjed eller dere avtaler dere imellom. Her er det lite gaver til voksne og er glad for det. Folk gjør det de trives med. Anonymkode: adf02...8d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #42 Del Skrevet 3 timer siden Min mor proklamerte her for noen dager siden at nå skulle hun være kjip å slutte å gi gaver både til jul og bursdager og forventer at vi gjør det samme for «vi trenger jo ikke noe», spurte ikke en gang om jeg var enig. Hun har alltid vært kjip på alt i vår oppvekst så det forundret meg ikke at den kom. Men da tenker jeg at hun ikke trenger dukke opp på vår julefeiring heller, sitte der å glo og lage dårlig samvittighet for oss som liker å ha gaver til jul. Ble så paff så usikker på om hun mente barnebarna sine også (de er riktignok voksne og ungdom), men da blir jeg nødt til å snakke til henne -for så kjip trenger man ikke bli… Blir alt gavefritt så kan man like så godt bare møtes til en «søndagsmiddag». Syntes vi må ha litt gaver til jul😅 Anonymkode: bffe0...0ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 3 timer siden #43 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Så fint. Så hvorfor skal alle spørre hva vi ønsker oss? Jeg blir gal av at de må ha konkrete gaveønsker. Og at det sendes penger som jeg skal handle til barna for osv.. Anonymkode: 1f738...750 Folk gjør ting ulikt. Jeg er selv den som lager en ønskeliste, jeg har ulike nettbutikker og fysiske butikker jeg har mine favoritter i og lager en bildecollage i begynnelsen av november med ting jeg har ønsket meg igjennom året men ikke hatt muligheten til å kjøpe selv enda. Det er varierende priser på tingene så det er noe for alle. Men kjære vene, jeg er 40 år gammel, jeg vet at en ønskeliste ikke er en kravsliste. Det er forslag men bare sånn at jeg har noe å bidra med når folk spørr hva jeg ønsker meg. Jeg blir glad for alt jeg får og kan selv ikke fordra når folk syter over presanger de får. Kjøp meg et kubbelys og servietter og jeg er strålende fornøyd 😊 Jeg vet bare om en ting jeg fint kan spare meg fra å få i presanger og det er sånn kalender en del foreldre masseproduserer til hele slekta. Men får jeg det så bukker jeg og smiler fint og falskt selv om. Noen gaver treffer jo bedre enn andre men det er koselig å både gi og få (synes jeg). Noen er vanskeligere enn andre, noen liker ønskeliste, andre kan ikke fordra det.. Her må en nesten ha en kommunikasjon innad og så må en bare gjøre det beste ut av det.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #44 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det er ikke å bare bytte penger. Å bytte penger er om jeg gir deg penger i gave, og du gir meg penger i gave. DET er meningsløst. Å gi gaver er noe mennesker har gjort siden før vi var homo sapiens, og noe ørten andre arter også gjør. Det er å vise omtanke, å bruke tid og krefter på å glede andre. Gaven jeg gir, viser at jeg har tenkt på deg, jeg kjenner deg, jeg har brukt min dyrebare tid på å tenke på noe som DU kanskje blir glad for. Det viser at jeg bryr meg om å lære deg å kjenne. Selvsagt, kjører man "I år får alle et kliss likt håndkle med initialene sine brodert på fra Upersonlige-gaver.com", så viser det jo fint lite omtanke. Men så er det mange av oss som synes det er gøy å bli overrasket også, og kan finne glede i slikt likevel. Anonymkode: 471b1...aa8 Å gi gaver til hverandre ut fra en ønskeliste er også det samme som å bytte penger. Du ønsker deg en bok til 400 kr og jeg ønsker meg et skjerf til ca samme pris. Da kunne man bare kjøpt boka og skjerfet selv og spart seg tiden med innpakking og overlevering. MEN! Det stiller seg selvsagt annerledes hvis man gir gjennomtenkte og gode gaver som ikke kommer fra en ønskeliste. Da er jeg helt for dette med gaver. Anonymkode: 3f2cb...dd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #45 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Å gi gaver til hverandre ut fra en ønskeliste er også det samme som å bytte penger. Du ønsker deg en bok til 400 kr og jeg ønsker meg et skjerf til ca samme pris. Da kunne man bare kjøpt boka og skjerfet selv og spart seg tiden med innpakking og overlevering. MEN! Det stiller seg selvsagt annerledes hvis man gir gjennomtenkte og gode gaver som ikke kommer fra en ønskeliste. Da er jeg helt for dette med gaver. Anonymkode: 3f2cb...dd5 Men jeg ville ikke tatt meg råd til den boka. Jeg vil imidlertid. gjerne bruke pengene på en gave til deg Anonymkode: 3c973...73a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #46 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Men ser du ikke at det bare blir å bytte penger? Eller får du alltid dyrere gaver enn du gir, slik at du tjener på det? For hadde du ikke kjøpt julegaver til andre, kunne du brukt pengene på deg selv. Anonymkode: 3f2cb...dd5 Jeg kan se at andre opplever det slik, særlig hvis det blir til at man gir lite personlige gaver år etter år, bare for å ha gitt noe. Slik er det ikke i min familie. Vi gir (stort sett) gjennomtenkte gaver som vi tror at mottaker blir glad av å pakke opp, enten det er fra en ønskeliste eller noe vi har funnet på selv. Noen ganger hender det vi går sammen om å kjøpe noe vi vet mottaker ønsker seg, men synes er for dyrt til å skrive opp som et ønske (ikke så dyrt når summen deles på flere). Selve gaveåpningen, spenningen rundt hva som er i pakken, og det å vite at noen har tatt seg tid til å kjøpe noe til meg er halve gleden (men ikke hele, for jeg må innrømme at jeg ikke er storsinnet nok til å bli oppriktig glad hvis noen gir bort geiter til andre på mine vegne). AnonymBruker skrev (1 time siden): Er ikke (veldig) uenig med deg her. Men den jeg skisserte hadde en ønskeliste som også inkluderte ting hun ikke hadde råd til selv. Da feirer man jul med å spekulere i at man skal tjene på det. Om man skal gi julegaver etter ønskeliste, kan man droppe det er mitt standpunkt. Om man finner noe selv som man vet mottager vil sette pris på stiller det seg annerledes. "Hei Anne, jeg ønsker meg stekepanne i år! Ok, jeg ønsker meg kjeler!" Hva er poenget. Anonymkode: 3f2cb...dd5 Her tror jeg du misforstod meg litt. Jeg snakker om min personlige ønskeliste, hvor jeg "ønsker meg" dyre ting som elsykkel, ny sofa, nytt kjøkken og tredemølle. Dette er ting jeg selv sparer opp til over tid, en ting av gangen. På samme ønskeliste står det også ting som leppestift (110 kr), vannkoker (velg pris selv), støpejernsgryte 4 liter (fra 600 kr og opp), termostrømpebukse (aner ikke pris), og nye puter x2 (bruker ikke dun, så godt under 1000 kr). Jeg pleier sjelden å kjøpe ting jeg får lyst på med én gang, selv om de er rimelige, så denne delen av lista egner seg godt som julegaveønsker når folk etterspør det. Min ønskeliste er såpass lang at jeg uansett blir overrasket hvis noen kjøper noe fra den. Er det folk jeg vet blir stresset av for mange valgmuligheter så gir jeg dem en kraftig redusert liste, eller bare informasjon om et par tre ting jeg kunne hatt bruk for. Jeg gir aldri ønskeliste til noen som ikke har spurt om det. Sånn ellers så har jeg absolutt råd til en håndsåpe til 250 kr, men om jeg tar meg råd til det er en annen sak. Det sitter litt langt inne å skulle kjøpe til seg selv, men om jeg har fått den i gave kan jeg jo bruke den med god samvittighet, hehe 😊 Anonymkode: 54641...b70 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 2 timer siden #47 Del Skrevet 2 timer siden Slutter når de dauer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #48 Del Skrevet 1 time siden I vår familie slutter vi ikke med det, heldigvis 😊 Anonymkode: b7f75...910 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #49 Del Skrevet 1 time siden Er veldig glad i å gi og få. Men en kan heller tenke på å kutte ut å gi gaver til enkelte, da blir det mindre gaver å gi. Anonymkode: ecff8...42f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trøndere1 Skrevet 1 time siden #50 Del Skrevet 1 time siden Setter grense på alder. Ingen over 20 år får gaver. Jeg har varslet alle at jeg vil at vi heller bruker penger på å møtes med god mat god drikke. Evt noe konsert eller lignende. Alle sammen har nok ting. Kjøper gave til mine foreldre. Å da er det en regel. Alt som kjøpes kan enten brukes opp. Spises opp eller drikkes opp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #51 Del Skrevet 1 time siden Gir sjeldent noen gave i forbindelse med jula, og får ingen selv heller (ga beskjed til alle om dette for ca 30 år siden da jeg var 15/16 år og de som har prøvd å gi meg noe etter dette har fått de i retur uåpnet). Syns det blir noe krampaktig over det hele når vi må kjøpe/gi noen gaver bare pga det jul. Men jeg gir gjerne gaver til bursdager eller andre anledninger om jeg snapper opp noen behov/ønsker noen har, og jeg veit at de ikke har økonomi til å unne seg dette selv. Anonymkode: 99502...774 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PhilosopherSe7en Skrevet 43 minutter siden Forfatter #52 Del Skrevet 43 minutter siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min mor proklamerte her for noen dager siden at nå skulle hun være kjip å slutte å gi gaver både til jul og bursdager og forventer at vi gjør det samme for «vi trenger jo ikke noe», spurte ikke en gang om jeg var enig. Hun har alltid vært kjip på alt i vår oppvekst så det forundret meg ikke at den kom. Men da tenker jeg at hun ikke trenger dukke opp på vår julefeiring heller, sitte der å glo og lage dårlig samvittighet for oss som liker å ha gaver til jul. Ble så paff så usikker på om hun mente barnebarna sine også (de er riktignok voksne og ungdom), men da blir jeg nødt til å snakke til henne -for så kjip trenger man ikke bli… Blir alt gavefritt så kan man like så godt bare møtes til en «søndagsmiddag». Syntes vi må ha litt gaver til jul😅 Anonymkode: bffe0...0ad Så din mor er ikke velkommen til dere i julen fordi hun ikke er fan av gavehysteri? Bra du har forstått hva julen handler om! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 37 minutter siden #53 Del Skrevet 37 minutter siden Jeg har satt foten ned i år. Har gitt dyre gaver til nær familie, men de siste årene har jeg ikke fått en liten oppmerksomhet tilbake engang. I år sa jeg bare at nå stopper jeg til de voksne. Ungene får. Jeg vet det betyr at jeg ikke får noen presanger, men i år har jeg heller ingen forventninger om der. Må legge til at jeg har fått en litt ustabil økonomi som ikke var ventet. Anonymkode: 9b637...d09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 30 minutter siden #54 Del Skrevet 30 minutter siden Vi gir bare til de vi er sammen med på julaften av voksne 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjoheiii Skrevet 25 minutter siden #55 Del Skrevet 25 minutter siden Hos oss slutter vi ikke, får gave av foreldrene mine og besteforeldre, men tanter og onkler har begynt å gi «min» gave til barna mine istedet og det synes jeg er veldig fint så barna mine får altså fra sine gammel/-grandtanter- og onkler. Har også noen barndomsvenninner som jeg alltid har vekslet gaver med, men vi har også begynt å kjøpe gaver til hverandres barn istedet🥰 vi voksne kjøper jo det vi trenger ila. året uansett, men barna synes det er veldig stas med gaver 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 minutter siden #56 Del Skrevet 20 minutter siden Det har sneket seg frem avtaler blant familie og venner forsiktig etter hvert. Selv er jeg en som liker å gi gaver, og bruke tid på det, men kommentarer fra venninner som sier de må "fake å være begeistret for noe crap de ikke trenger" har gjort at jeg også har begynt å revurdere. Og ja, ikke bidra til kjøpepresset er vel også en sak som man skal ta hensyn til. Anonymkode: 9333a...8f1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 minutter siden #57 Del Skrevet 19 minutter siden AnonymBruker skrev (21 timer siden): Slutter ikke nei. Elsker å gi og få gaver, og det er ikke tradisjon i min familie å slutte å gi gaver, heldigvis Anonymkode: 240f6...18a Dette! Er jo superkoselig å gi gaver, slutter aldri. Anonymkode: f5155...38c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå