Gå til innhold

Når skal en slutte å gi julegaver til voksne personer?

PhilosopherSe7en

Anbefalte innlegg

Her har det vært har søsken fått barn er det barna som får , men feieree vi julaften sammen så får de voksene en liten ting og.

Foreldre får og vi får og fra foreldre. Hvis eks jeg og mannen ikke fikk fra foreldrene til mannen eller min mor. Da hadde vi fått 0 gaver. Litt trist å sitte der å føle at ingen tenker på en. Er jo ikke store tingen men føle at folk tenker på deg

Anonymkode: 268d5...e11

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er vel bare å si det i år at dette er siste året vi ønsker å gi eller motta gaver som voksen? 

Anonymkode: a8455...cfa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er like stas å få gaver nå som jeg gjorde da jeg var barn. Det eneste som egentlig har endret seg er hva slags ting jeg ønsker meg, samt at givergleden nå matcher gleden av å motta.

Kjenner meg ikke igjen i at voksne ikke ønsker seg eller trenger noe. Jeg har til enhver tid en lang liste over ting jeg ønsker meg/trenger, og har ikke råd til å kjøpe alt samtidig. Noe er dyre ting det vil ta lang tid å spare opp til, men det er også mange mindre ting som egner seg ypperlig som julegaver. Gaver kan jo også være opplevelser, hvor andre gir av sin tid, noe som ikke engang kan kjøpes for penger. Eller det kan være nye, smarte produkter jeg kanskje ikke har fått med meg at eksisterer.

Jeg synes man kan slutte å gi gaver hvis man selv ikke ønsker å gi eller motta gaver lenger. Det er ikke verre enn at man sier fra på en hyggelig måte i god tid før julaften. Fra mitt synspunkt virker det litt stusselig å sitte der som den eneste som ikke gir eller får noe som helst fra de andre voksne, men det har jo ikke noe å si hvis det virkelig er det du ønsker.

For øvrig går det an å gi mer kreative og personlige gaver enn vin og Rituals, eller gi gaver som ikke koster penger, om det er der skoen trykker. Det er jo forståelig at slike ting kan føles litt som at man gir bare for å gi noe.

Anonymkode: 54641...b70

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å både gi og få gaver. 

Jeg sparer opp ting jeg ønsker meg gjennom året. Jeg er kjempespent på om jeg endelig får meg en ny yoga-matte! Får jeg ikke det, så neivel, da kjøper jeg en selv etter jul, da. Men jeg synes det er gøy å få gaver. 

Jul uten gaver er jo bare som et helt vanlig familieselskap. 

Anonymkode: 471b1...aa8

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen man ønsker å vise at man ikke setter pris på dem lenger. Den dagen man er såpass i barnebobla at man man tror julen og alt annet handler om barn. Den dagen man synes det er ok å se noen i juleselskapet sitte og se på i timevis mens alle andre åpner gaver. 

Anonymkode: aa5b1...eec

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva hadde du gjort om du fikk nei? Det fikk jeg.. og da følte jeg at jeg måtte fortsette. Angrer på det.

Anonymkode: 1f738...750

Man spør ikke om man skal slutte å kjøpe julegaver til hverandre. Man sier " Jeg kutter ut/kjøper ikke julegaver i år. Fint om du gjøre det samme. 🙂

Anonymkode: 6b6b7...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når dere blir enige om det. Eller du gir beskjed om egne ønsker. 

Du slutter virkelig ikke bare brått å gi. 

Her vi en familie som liker å gi, også mellom voksne. 

Det er vel gjerne de med 2-3 barn som synes det er barna som betyr noe, og at voksne ikke trenger gaver... Er mange slike som gjør jula veldig trist for den barnløse søsteren, eller selv egne foreldre som har planlagt og kjøpt for tusenlapper andre veien. 

Anonymkode: 04795...2e2

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes det er like stas å få gaver nå som jeg gjorde da jeg var barn. Det eneste som egentlig har endret seg er hva slags ting jeg ønsker meg, samt at givergleden nå matcher gleden av å motta.

Kjenner meg ikke igjen i at voksne ikke ønsker seg eller trenger noe. Jeg har til enhver tid en lang liste over ting jeg ønsker meg/trenger, og har ikke råd til å kjøpe alt samtidig. Noe er dyre ting det vil ta lang tid å spare opp til, men det er også mange mindre ting som egner seg ypperlig som julegaver. Gaver kan jo også være opplevelser, hvor andre gir av sin tid, noe som ikke engang kan kjøpes for penger. Eller det kan være nye, smarte produkter jeg kanskje ikke har fått med meg at eksisterer.

Jeg synes man kan slutte å gi gaver hvis man selv ikke ønsker å gi eller motta gaver lenger. Det er ikke verre enn at man sier fra på en hyggelig måte i god tid før julaften. Fra mitt synspunkt virker det litt stusselig å sitte der som den eneste som ikke gir eller får noe som helst fra de andre voksne, men det har jo ikke noe å si hvis det virkelig er det du ønsker.

For øvrig går det an å gi mer kreative og personlige gaver enn vin og Rituals, eller gi gaver som ikke koster penger, om det er der skoen trykker. Det er jo forståelig at slike ting kan føles litt som at man gir bare for å gi noe.

Anonymkode: 54641...b70

Men ser du ikke at det bare blir å bytte penger? Eller får du alltid dyrere gaver enn du gir, slik at du tjener på det? For hadde du ikke kjøpt julegaver til andre, kunne du brukt pengene på deg selv.

Anonymkode: 3f2cb...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men ser du ikke at det bare blir å bytte penger? Eller får du alltid dyrere gaver enn du gir, slik at du tjener på det? For hadde du ikke kjøpt julegaver til andre, kunne du brukt pengene på deg selv.

En transaksjonsbasert tilnærming passer mulig om man har autistiske tendenser. 

Gaver er omsorg, de viser at du ønsker å glede en mottaker, velger noe som har betydning for dem - og for deg. 

Besteforeldrene mine er ikke her lenger. Men mange av gavene jeg fikk (de likte å gi sølvtøy og finservice) er i bruk hvert jul. Selvfølgelig kunne jeg gått ut og kjøpt selv, men symbolikken i at de har gitt meg noe som fortsatt er en del av vår høytid betyr mye. 

Jeg er mye på reise, og har alltid et lite øye etter gjenstander som betyr noe for mine nærmeste. I år får enkelte en god olivenolje, nesten rett fra produsent, sammen med noen andre ting. 

Strikkeplagg er noe annet jeg verdsetter høyt fra slekt som strikker. 

Eller i det hele tatt når noen har vært og plukket ut noe, og tenkt, dette vil xxx like. Da er det gjenstander som har ekstra verdi i bruk i hverdagen. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En transaksjonsbasert tilnærming passer mulig om man har autistiske tendenser. 

Gaver er omsorg, de viser at du ønsker å glede en mottaker, velger noe som har betydning for dem - og for deg. 

Besteforeldrene mine er ikke her lenger. Men mange av gavene jeg fikk (de likte å gi sølvtøy og finservice) er i bruk hvert jul. Selvfølgelig kunne jeg gått ut og kjøpt selv, men symbolikken i at de har gitt meg noe som fortsatt er en del av vår høytid betyr mye. 

Jeg er mye på reise, og har alltid et lite øye etter gjenstander som betyr noe for mine nærmeste. I år får enkelte en god olivenolje, nesten rett fra produsent, sammen med noen andre ting. 

Strikkeplagg er noe annet jeg verdsetter høyt fra slekt som strikker. 

Eller i det hele tatt når noen har vært og plukket ut noe, og tenkt, dette vil xxx like. Da er det gjenstander som har ekstra verdi i bruk i hverdagen. 

Er ikke (veldig) uenig med deg her. Men den jeg skisserte hadde en ønskeliste som også inkluderte ting hun ikke hadde råd til selv. Da feirer man jul med å spekulere i at man skal tjene på det. Om man skal gi julegaver etter ønskeliste, kan man droppe det er mitt standpunkt. Om man finner noe selv som man vet mottager vil sette pris på stiller det seg annerledes. "Hei Anne, jeg ønsker meg stekepanne i år! Ok, jeg ønsker meg kjeler!" Hva er poenget. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

"Hei Anne, jeg ønsker meg stekepanne i år! Ok, jeg ønsker meg kjeler!" Hva er poenget. 

Kanskje Anne synes det er hyggelig å få en kjele du har valgt til henne. 

Anonymkode: 8ae15...573

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Nei, det er ikke å bare bytte penger. Å bytte penger er om jeg gir deg penger i gave, og du gir meg penger i gave. DET er meningsløst. 

Å gi gaver er noe mennesker har gjort siden før vi var homo sapiens, og noe ørten andre arter også gjør. 

Det er å vise omtanke, å bruke tid og krefter på å glede andre. 

Gaven jeg gir, viser at jeg har tenkt på deg, jeg kjenner deg, jeg har brukt min dyrebare tid på å tenke på noe som DU kanskje blir glad for. Det viser at jeg bryr meg om å lære deg å kjenne. 

Selvsagt, kjører man "I år får alle et kliss likt håndkle med initialene sine brodert på fra Upersonlige-gaver.com", så viser det jo fint lite omtanke. Men så er det mange av oss som synes det er gøy å bli overrasket også, og kan finne glede i slikt likevel. 

Anonymkode: 471b1...aa8

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir til voksne (søsken og svoger/svigerinne) helt til de får egne barn. Det betyr at de barnefrie alltid får gaver, uansett alder, ellers blir det fort til at de kjøper en masse gaver uten å få mer enn én eller to under juletreet. Synes det er en hyggelig tradisjon, særlig siden jeg ikke har barn og både elsker å gi og å få gaver. 

Anonymkode: c6df8...83d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår at de med store familier slutter med gaver til voksne. Det er ikke alle som har økonomi til gavebudsjett som medfører ok gaver til mange voksne. Dersom resultatet er at alle ender opp med 15 flasker billig vin eller konfektesker, blir det både dyrt og tullete.

Vi er heldigvis få, så det er bare en håndfull voksne å kjøpe til. Da synes jeg det er hyggelig å gi gave til hverandre.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom oss venninner sluttet vi nå da vi var i femtiårene. Bare tull å bruke penger på noe jeg lett bare kan kjøpe selv - mer treffsikkert...

Med søsknene mine er det litt lenger siden vi sluttet å kjøpe gaver til hverandre. Tror det var velkomment forslag hos i alle fall to av dem, for de har generelt dårlig råd og har "alltid" hatt det.

Jeg kjøper gaver til sønnen min og foreldrene mine nå. Det holder, og sparer meg for mye stress og utgifter i jula :D Helt utmerket!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker å gi og få gaver. Alle vi voksne koser oss også. En del jobb er det, men ingenting føles så godt som å se haugen med gaver som skal gis bort bli større og større frem mot jul. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ga gave til min bestemor helt til hun døde i en alder av 103, og hun likte også å få det. Klart det ikke var noe hun manglet, men hun satt likevel pris på oppmerksomheten, at noen tenkte på henne og gav henne noe særlig godt spiselig og drikkelig hun ikke fikk tak i ellers i året. 

Hvis en ikke liker gaver, så dropper en det. Og gleder seg over det. Men faktum er også at svært mange liker det. Jeg ser ikke på det som en transaksjon. Jeg liker at noen har tenkt på meg. At noen lager noe hjemmelaget håndarbeid eller spiselig/drikkbart er det absolutt beste, et fint julekort, eller noe som de har tenkt på spesielt til meg. 

Anonymkode: 53627...b56

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PhilosopherSe7en skrev (17 timer siden):

Ja det er nettopp dette som er saken. Ingen ønsker seg noe eller trenger noe. Det folk trenger kjøper de jo når de trenger det, en venter ikke til jul så en kan føre det på ønskelisten.

Mulig jeg er gammeldags -men jeg fyller på ønskeliste til jul om Jeg ikke akutt trenger det der og da. 

Anonymkode: bffe0...0ad

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg regner ikke på hvor mye jeg gir og hva jeg får tilbake. Trenger ikke være dyrt heller, noe hjemmelaget eller noe forbruksvarer, om man ikke vet hva vedkommende ønsker seg eller trenger. Det er hyggelig å gi hverandre gaver. 

Anonymkode: bffe0...0ad

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er hyggelig med gaver og kommer ikke til å slutte å gi gaver til venner og familie. 

Hvis du ikke ønsker å gi/få gaver TS, må du snakke med familien din. Det er ingen fasit her og ingen familie er like. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...