Gå til innhold

Fugleinfluensa og katter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mattilsynet skriver at katter/hunder teoretisk sett KAN bli smittet av sykdommen fra fugler, eller fra andre katter/hunder. Det er ikke påvist at mennesker kan bli smittet fra katt/hund, og at normal hygiene er nok(at du vasker deg på hendene etter at du har vært borti kattebæsj eller at katten har slikket deg på fingrene eller ansikt).

Men hva om katten min får fugleinfluensa(nå er det katter i sverige som kan ha dødd av dette...) hva gjør jeg? Går katten da en sikker død i møte?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vil tro at smittede dyr vil bli avlivet for å hindre videre spredning akkurat som med fugler.

Gjest Gjest
Skrevet

Var en vetrinær på tv som sa at det ikke var aktuelt å alive katter selv om de ble syke, de kom til å prøve å behandle dem først. så da blir det jo opp til hver enkelt katte eier om h*n vil betale for behandling eller ikke.

Gjest Binna
Skrevet
Var en vetrinær på tv som sa at det ikke var aktuelt å alive katter selv om de ble syke, de kom til å prøve å behandle dem først. så da blir det jo opp til hver enkelt katte eier om h*n vil betale for behandling eller ikke.

Jepp.

jeg har begynt å holde mine mere inne, men de trives ike så godt ute i all snøen nå allikevel.. når den kommer hit så blir de vel inne på heltid? vet ikke helt hva jeg skal gjøre..

Skrevet

Men vil det bli aktuelt for katteeiere å vaksinere dyrene?

Gjest gjest1
Skrevet

Trur dere virkelig på at dyr får vaksine? På nrk- tirsdag, Redaksjon1, - sa en dust at alle eventuelle som blir syke vil få vaksine (mennesker), men vaksine virker vel ikke når sykdommen alt er kommet... (en kjensgjerning..???...)

Grunnen til at dette er blitt litt hysteri (har vært det i andre land. f.eks særlig i Sverige i hele høst - der influensavaksinene ble borte - og kjøpt opp av ledere og samfunnstoppene, slik at når den vanlige influensaen kom, døde svake gamle mennesker som fluer... IAndre nyheter - de politiske - som blant annet ny ordning av sykepenger når man blir syk osv, ble dysset ned.

Hvor mange har dødd av fugleinfluensaen?

og... hvorfor - av den grunn at andre nyheter skal skjules,??? og folket skal bli bekymret... ??? og glemme det politiske som skjer i samfunnets mønster...

Flere dør av vanlig influensa hvert år enn av fugleinfluensa...

Jeg er særlig bekymret for barna og hva de mener og tenker og føler nå ... de har jo gjerne kjæledyr de er sterkt knyttet til.

Hvis det blir en pandemi, så blir det en pandemi, (pandemi = at mennesker sprer smitte og blir smittet) - da dør mange... ingen kan si antallet, men dette er en ren teori, men jeg ser heller at hesten min dør av influensa enn av å bli stjelt av meg i en eller annen krig og brukt og skutt blant bomber og granater...

Gjest Binna
Skrevet

Det sto i nyhete i går at tyskerne hadde begynt å avlive eller prøve å gi bort kattene sine nå, så det er ikke unødvedig å bekymre seg.. jeg og samboern ble enige om å lage en liten "kattegård" ute til våren, hvis vi trenger det... Jeg vil IKKE kvitte meg med pusene mine iallefall

Gjest Gjest
Skrevet
Det sto i nyhete i går at tyskerne hadde begynt å avlive eller prøve å gi bort kattene sine nå, så det er ikke unødvedig å bekymre seg.. jeg og samboern ble enige om å lage en liten "kattegård" ute til våren, hvis vi trenger det... Jeg vil IKKE kvitte meg med pusene mine iallefall

Folk avliver dem fordi de er redde/bekymret, og fordi de er "hysteriske" etter at EN katt har dødd (jeg er ikke sikker på om det er påvist virus på den katten ,at det er sikkert den døde av det). Ikke fordi veterinærmyndigheter anbefaler det.

Man blir selvsagt bekymret - vi har også katt, og følger naturlig nok litt ekstra med. Men vi tar ingen forhåndsregler før vi vet mer:-)

Gjest Binna
Skrevet
Folk avliver dem fordi de er redde/bekymret, og fordi de er "hysteriske" etter at EN katt har dødd (jeg er ikke sikker på om det er påvist virus på den katten ,at det er sikkert den døde av det). Ikke fordi veterinærmyndigheter anbefaler det.

Man blir selvsagt bekymret - vi har også katt, og følger naturlig nok litt ekstra med. Men  vi tar ingen forhåndsregler før vi vet mer:-)

Jeg siktet til det som sto over i tråden, "Jeg er særlig bekymret for barna og hva de mener og tenker og føler nå ... de har jo gjerne kjæledyr de er sterkt knyttet til." det er ikke rart at særlig barn blir bekymret når de hører slikt.

Skrevet

Pus kan dø av fugleinfluensa

- Både hunder og katter kan bli smittet, men de er samtidig mer motgangsdyktige enn hva fugler er, sier avdelingsdirektør for dyrehelse ved Veterinærinstituttet, Jorun Jarp, til Dagbladet.no.

Hos Nasjonalt folkehelseinstitutt står det også litt om fugleinfluensa og husdyr.

Skrevet

Hvordan merker man at katten har fått fugleinfluensa?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg siktet til det som sto over i tråden, "Jeg er særlig bekymret for barna og hva de mener og tenker og føler nå ... de har jo gjerne kjæledyr de er sterkt knyttet til." det er ikke rart at særlig barn blir bekymret når de hører slikt.

Ok. Det var ikke spesielt lett å gjette det utfra det andre du skrev - at du og din formodentlig voksne samboer hadde tenkt å lage utegård:-) Jeg trodde du mente at det var grunn til å bekymre seg for at katten skulle bli syk.

Det er klart at man "bekymrer seg over barna som bekymrer seg", og man kan jo ikke gi dem fullgode forklaringer heller. Annet enn å si at man ikke trenger å være redd for at katten/hunden skal avlives, at det mest sannsynlig ikke er farlig for disse dyra. Dersom det kommer andre signaler fra myndighetene etter hvert, slik at man kanskje MÅ avlive dyret, må man ta det derfra og være ærlig mot ungen. Tror uansett det er lurt å si klart fra til dem at kjæledyret er trygt nå, så de ikke går og er redde for at dyret plutselig er vekk en dag. Selv om de kanskje ikke har gitt klart uttrykk for dette til foreldrene kan det hende de går og er redde.

Ellers tror jeg at man ikke holde tamfugl i utegårder lengre pga smittefare, så hvorfor en katt, om det blir slik at det viser seg at sykdommen smitter til disse dyra?

Gjest Binna
Skrevet (endret)
Ok. Det var ikke spesielt lett å gjette det utfra det andre du skrev - at du og din formodentlig voksne samboer hadde tenkt å lage utegård:-) Jeg trodde du mente at det var grunn til å bekymre seg for at katten skulle bli syk.

Det er klart at man "bekymrer seg over barna som bekymrer seg", og man kan jo ikke gi dem fullgode forklaringer heller. Annet enn å si at man ikke trenger å være redd for at katten/hunden skal avlives, at det mest sannsynlig ikke er farlig for disse dyra. Dersom det kommer andre signaler fra myndighetene etter hvert, slik at man kanskje MÅ avlive dyret, må man ta det derfra og være ærlig mot ungen. Tror uansett det er lurt å si klart fra til dem at kjæledyret er trygt nå, så de ikke går og er redde for at dyret plutselig er vekk en dag. Selv om de kanskje ikke har gitt klart uttrykk for dette til foreldrene kan det hende de går og er redde.

Ellers tror jeg at man ikke holde tamfugl i utegårder lengre pga smittefare, så hvorfor en katt, om det blir slik at det viser seg at sykdommen smitter til disse dyra?

Jo, jeg er også bekymret for mine egne katter ja(til våren)men jeg mente ikke at folk skulle begynne å gi fra seg eller avlive kattene sine!

Det er farlig for kattene hvis de finner en dau/ sjuk fugl og eter på den etter hva jeg har forstått... derfor kattegård, ettersom kattene mine er veldig gla i pippiper

Endret av hæxa
Gjest Gjest
Skrevet

Ja, hysteriet rundt fugleinfluensaen når stadig nye høyder.

Hva er dere bekymret for, er det at pus kan dø eller at pus kan smitte dere?

Jeg ville aldri kvittet meg med katten, selv om det var en liten fare for at den kunne videreført sykdom til meg som eier. Man kvitter seg ikke med et familiemedlem pga noe slikt.

Hvis dere er redd for at pus skal dø av fugleinfluensaen så er jo uansett sjansene veldig små. Jeg må jo spørre dere om dere vaksinerer kattene deres mot de vanlige kattesykdommene eller kastrerer kattene. For sjansen for at katten får kattepest eller kattehiv er jo mye større hvis man har en ukastrert/uvaksinert katt enn at katten skal få fugleinfluensa. Jeg vaksinerer kattene mine og har selvsagt kastrert katten min. Men jeg er mye mer bekymret for at katten skal bli påkjørt eller bli plaget av nabounger (bare se på de to kattene som ble hengt i bergen). Sjansen for at katten skal lide en slik skjebne er jo faktisk mye større enn at katten skal få i seg fugleinfluensa gjennom å fange fugler.

Altfor få vaksinerer og kastrerer kattene sine, noe som faktisk reduserer faren for smitte av dødelige sykdommer for katten betraktelig. Men når det nå er snakk om en sykdom som kanskje kan smitte videre på mennesker, begynner folk plutselig å bekymre seg for kattens helse.

Tilfellene av fugleinfluensa er oppdaget på vadefugler, det er disse som er mest utsatt. Min katt er en god jeger, men hun har hittil aldri kommet hjem med en svane i kjeften (kommer derimot ofte inn med spurver og store rotter)

Gjest Binna
Skrevet (endret)

Jeg er ikke hysterisk. Men det kan tenkes at jeg blir det, HVIS jeg får god nok grunn til det!

Jeg vaksinerer og steriliserer.

Endret av hæxa
Gjest Gjest
Skrevet
Det er farlig for kattene hvis de finner en dau/ sjuk fugl og eter på den etter hva jeg har forstått... derfor kattegård, ettersom kattene mine er veldig gla i pippiper

Men katter er jo ikke ådseletere, og de skygger også ofte unna syk fugl nettop fordi instinktet sier dem at en syk fugl kan være farlig for dem.

Jeg er mer redd for at katten min skal komme i kontakt med andre katter som kan smitte henne med kattesykdommer (ja, selv om hun er vaksinert er hun ikke 100% beskyttet, og katteaids finnes det ikke noen vaksine mot). Eller at en bil skal kjøre på henne.

Men at du velger å bygge kattegård til dine katter får du gjøre som du vil med. Men det er ingen grunn til hysteri pga denne fugleinfluensaen :forvirret::)

Skrevet

I en reportasje på TV (husker ikke når/hvor/hvem) at det kan være lurt å sette bjelle katten for å skremme bort fulgen.

Gjest Binna
Skrevet (endret)
Men katter er jo ikke ådseletere, og de skygger også ofte unna syk fugl nettop fordi instinktet sier dem at en syk fugl kan være farlig for dem.

Jeg er mer redd for at katten min skal komme i kontakt med andre katter som kan smitte henne med kattesykdommer (ja, selv om hun er vaksinert er hun ikke 100% beskyttet, og katteaids finnes det ikke noen vaksine mot). Eller at en bil skal kjøre på henne.

Men at du velger å bygge kattegård til dine katter får du gjøre som du vil med. Men det er ingen grunn til hysteri pga denne fugleinfluensaen :forvirret:  :)

Javel.

Jeg vil si jeg hadde vært hysterisk om kattegården allerede hadde vært klar og i bruk kanskje. Men det er bare noe vi har TENKT. Hvis det blir et problem når fugleinfluensaen kommer, altså hvis det er masse kattersom blir sjuke og her i området DA kan det tenkes vi bygger kattegård. ;)

Nå har ikke jeg fulgt så godt med i nyhetene om dette, så jeg vet ikke hvor reelt det er . Men jeg har lest at man f.eks ikke skal ha katten opp i ansiktet eller i senga. Dette har jeg. Dessuten har jeg flere hunder og katter. Derfor har jeg TENKT at hvis det faktisk blir et problem så vil jeg heller bygge kattegård enn ikke.

At èn katt dør i tyskland er ikke nok til at jeg vil kalle det problem. Men hvis det begynner å bli MANGE kan det være et reelt problem.

QOUTE trådstarter:

Mattilsynet skriver at katter/hunder teoretisk sett KAN bli smittet av sykdommen fra fugler, eller fra andre katter/hunder. Det er ikke påvist at mennesker kan bli smittet fra katt/hund, og at normal hygiene er nok(at du vasker deg på hendene etter at du har vært borti kattebæsj eller at katten har slikket deg på fingrene eller ansikt).

Endret av hæxa
Gjest gjest1
Skrevet

Katta mi er lat og treig, men bjelle hjelper ikke hvis hun finner en fugl som allerede er død..

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Katta mi er lat og treig, men bjelle hjelper ikke hvis hun finner en fugl som allerede er død..

:ler:

Det er vel bare en viss prosent av kattene som blir smittet som dør av det? Sånn er det jo med mennesker, man regner med at en pandemi har høy dødelighet, noe som i praksis betyr at bare 5% av de som blir smittet dør av det. Tror det er like stor dødelighet på feks kattepest og slike ting, så jeg bekymrer meg ikke over slike ting. Og det er heller ikke påvist smitte fra katt til menneske, så da forhodler jeg meg til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...