AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Hei. Jeg er en 54 år gammel kvinne som ikke har noe far på fødselsattesten. Min "far" var sammen med min mor opp til hun var ca 5 mnd gravid så stakk han. Jeg ble født i 1970 og min mor reiste farskapssak (eller hva det nå het) i 1972, den gang var det jo ikke noe DNA så han ble frikjent under tvil. I 1987 skrev jeg et brev til han hvor jeg sa at jeg ville be om DNA test for å bekrefte farskap. Da ringte han meg meget raskt og sa at han kunne vise meg papirene hvor han ble frikjent og mente derfor at DNA test ikke var nødvendig. Jeg var da 17 år og følte meg så uønsket at jeg bare sa "glem det" og tok aldri mer kontakt. Min "far" var en offentlig person og det var flere saker om han opp gjennom årene i media. Jeg har derfor fulgt han innimellom opp gjennom årene, kanskje 1-2 ganger hvert tiår. Nå døde han i 2021 (fant jeg nylig ut) og føler på en anger at jeg ikke ba om en DNA test tidligere. Jeg har barn, hvor 1 har en alvorlig sykdom som kan være arvelig. Da jeg ikke vet noe om sykdomshistorie hverken på farsiden eller morsiden (hun vokste opp på barnehjem) så angrer jeg på at jeg ikke fikk ordnet opp i dette tidligere. Jeg har null familie, jeg vokste kun opp med min mor. Men til poenget....han døde i 2021, er det noen som vet hvordan jeg går frem for å bevise farskap, eller om det i det hele tatt er mulig siden han er død? Jeg vet han har en sønn og en datter, men har forstått at de kan nekte å la seg DNA teste. Finnes det noen som vet hvordan jeg bude gå frem? Anonymkode: 51193...d6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden Det vil kunne påvises slektskap mellom deg og hans andre barn. Kontakt dem og hør om de vil la seg teste. Det er selvfølgelig frivillig. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden Hvis ingen av hans familiemedlemmer er aktuelle å spørre kunne du brukt My Heritage eller andre slektsgranskningsplatformer som bruker DNA-testing og sett om du får treff på noen som kan være i familie med ham. Det er jo en sjanse for at du ikke får noen treff så klart, men bedre enn ingenting? Anonymkode: b7ddf...e5e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden Det har nettopp vært oppe en mediesak om dette, og her viser hun til at man etter bioteknologiloven har rett til å vite om sitt opphav. Jeg var ukjent med at dette strakte seg utover adopsjon og donorsæd, men kvinnen det her er snakk om er barn av «ukjent far». Hun tilskrev tingretten og fikk bistand. Den ene av de mistenkte var også i saken død. Henvend deg samme sted, innledningsvis for å be om råd. Og lykke til. https://www.nettavisen.no/nyheter/dna-test-loste-mysteriet-camilla-fant-faren-etter-40-ar/f/5-95-2177273 Ellers er kartlegging av sykdommer via test av deg selv eller dine barn en mulighet. Hør med fastlegen angående denne muligheten. Jeg vet de bruker slike når mennesker som ønsker biologiske barn påregnelig *kan* være bærere av sykdom du virkelig ikke ønsker at noen skal få. Dersom du gir blanke i din far og tenker hele poenget er at arvelige sykdommer må bli kjent, så er å bare teste egne gener mer konstruktivt. Jeg har kontroll på alle mine forfedre, men hva de døde av er jo meget usikkert helt opp til nyere tid. Moderne medisin er nettopp - rykende fersk og veldig ung. Selv tilbake på 1980- eller 90-tallet later «vet ikke» til å ha vært en kurrant diagnose. Å kjenne sine forfedre er ikke å kjenne sin slekt sine sykdommer, på noe vis. Anonymkode: e78f1...c0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Del Skrevet 4 timer siden Start med test hos MyHeritage. Med litt flaks så får du bekreftet slektskapet. Anonymkode: 3eceb...08e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det har nettopp vært oppe en mediesak om dette, og her viser hun til at man etter bioteknologiloven har rett til å vite om sitt opphav. Jeg var ukjent med at dette strakte seg utover adopsjon og donorsæd, men kvinnen det her er snakk om er barn av «ukjent far». Hun tilskrev tingretten og fikk bistand. Den ene av de mistenkte var også i saken død. Henvend deg samme sted, innledningsvis for å be om råd. Og lykke til. https://www.nettavisen.no/nyheter/dna-test-loste-mysteriet-camilla-fant-faren-etter-40-ar/f/5-95-2177273 Ellers er kartlegging av sykdommer via test av deg selv eller dine barn en mulighet. Hør med fastlegen angående denne muligheten. Jeg vet de bruker slike når mennesker som ønsker biologiske barn påregnelig *kan* være bærere av sykdom du virkelig ikke ønsker at noen skal få. Dersom du gir blanke i din far og tenker hele poenget er at arvelige sykdommer må bli kjent, så er å bare teste egne gener mer konstruktivt. Jeg har kontroll på alle mine forfedre, men hva de døde av er jo meget usikkert helt opp til nyere tid. Moderne medisin er nettopp - rykende fersk og veldig ung. Selv tilbake på 1980- eller 90-tallet later «vet ikke» til å ha vært en kurrant diagnose. Å kjenne sine forfedre er ikke å kjenne sin slekt sine sykdommer, på noe vis. Anonymkode: e78f1...c0e Tusen takk for godt svar. Her var det mye jeg ikke var klar over. Ang. sykdommer så visste jeg ikke at jeg kunne teste meg selv. Vi får alltid spørsmål når vi er på diverse instanser om det er sykdom på mor eller farsiden, de spør både meg og far. Er jo håpløst med disse spørmålene. Men tror jeg vil kontakte tingretten og forhøre meg litt og høre hva de sier. Takk for hjelpen 🙂 Anonymkode: 51193...d6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Start med test hos MyHeritage. Med litt flaks så får du bekreftet slektskapet. Anonymkode: 3eceb...08e Jeg har hørt om MyHeritage, men må innrømme at jeg ikke vet så mye om det. Skal sette meg litt inn i det nå. Anonymkode: 51193...d6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå