AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #1 Del Skrevet 15. desember 2024 Jeg har i flere uker vært svimmel utallige ganger i løpet av dagen. I all hovedsak ved bevegelse, snu på hodet, noen snakker til meg og jeg snur meg for å se på dem, når jeg bøyer meg, går fort og skal "svinge", reise meg opp, sånne ting... Må ofte ta et ekstra skritt feks når det skjer. Stort sett helt greit når jeg sitter i ro. Føler jeg er ganske sliten av dette, og har også en del hodepine (men det kan så klart være fordi jeg spenner meg på en annen måte). Føler jeg ikke er stivere i nakken feks enn jeg har vært før (har alltid vært litt, litt ømt når man klemmer osv, men har ikke vært veldig plaget av det). Har tatt blodprøver, alt var supert på dem, ikke noe jernmangel, vitaminmangel eller noe sånt. Blodtrykk er fint, bruker ingen medisiner som kan forklare svimmelheten. Jeg er 51 år, men har ingen symptomer på overgangsalder som jeg har klart å skjønne. Har en hektisk hverdag med jobb og gamle, syke foreldre, men skjønner ikke helt at man skal bli svimmel av sånt når man ikke engang har det i tankene når svimmelheten kommer? Nå er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre videre dersom dette ikke gir seg.... Noen som har noen lure tanker om hva jeg kan prøve? Har ikke vært hos legen for dette, ba om blodprøver via melding bare. Orker egentlig ikke løpe til fastlegen igjen (har vært der noen ganger i høst pga helt andre ting (kul i brystet, utredet og det er ufarlig, samt fjerning av noen føflekker), og føler jeg begynner å løpe ned dørene der). Anonymkode: cf00f...c72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #2 Del Skrevet 15. desember 2024 Øre-nese-hals spesialist, neste. Anonymkode: 9d120...951 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #3 Del Skrevet 15. desember 2024 Kan typisk høres ut som BPPV, krystallsyke, siden det skjer når du snur på hodet eller bøyer deg. Jeg fikk øvelser å gjøre hjemme, men før jeg rakk det så gikk det over av seg selv. https://www.helsenorge.no/sykdom/svimmelhet-og-balanseforstyrrelser/krystallsyke/ Anonymkode: c2f46...e97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #4 Del Skrevet 15. desember 2024 Her er lenke til egenbehandling: https://nhi.no/sykdommer/hjernenervesystem/ulike-sykdommer/bppv-egenbehandling Anonymkode: c2f46...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #5 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Øre-nese-hals spesialist, neste. Anonymkode: 9d120...951 Så enten via fastlegen eller gå privat da, eventuelt.... Anonymkode: cf00f...c72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #6 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kan typisk høres ut som BPPV, krystallsyke, siden det skjer når du snur på hodet eller bøyer deg. Jeg fikk øvelser å gjøre hjemme, men før jeg rakk det så gikk det over av seg selv. https://www.helsenorge.no/sykdom/svimmelhet-og-balanseforstyrrelser/krystallsyke/ Anonymkode: c2f46...e97 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Her er lenke til egenbehandling: https://nhi.no/sykdommer/hjernenervesystem/ulike-sykdommer/bppv-egenbehandling Anonymkode: c2f46...e97 Takk! Jeg har lest om krystallsyken, men trodde det ofte var verre, med tanke på at jeg har lest at verden virkelig kan snurre når man snur seg i senga feks. Det gjør det ikke, ikke i den grad jeg har inntrykk av at det "skal".... Alle jeg hører om som har hatt krystallsyken har omtrent vært sengeliggende... Det er jeg jo ikke, men det kan være ubehagelig til tider, særlig når jeg er sliten (jobber med barn, har IKKE et stillesittende yrke). Og hvor lenge varer krystallsyke evt, og kan det variere hvor ille det er hvis det er det man har? Anonymkode: cf00f...c72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #7 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Så enten via fastlegen eller gå privat da, eventuelt.... Anonymkode: cf00f...c72 Korrekt. Hvor du bor i landet avgjør hvor lang ventetid der er hos spesialist. Da kan det gjerne være regnings og tidsbesparende å gå privat? Anonymkode: 9d120...951 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #8 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk! Jeg har lest om krystallsyken, men trodde det ofte var verre, med tanke på at jeg har lest at verden virkelig kan snurre når man snur seg i senga feks. Det gjør det ikke, ikke i den grad jeg har inntrykk av at det "skal".... Alle jeg hører om som har hatt krystallsyken har omtrent vært sengeliggende... Det er jeg jo ikke, men det kan være ubehagelig til tider, særlig når jeg er sliten (jobber med barn, har IKKE et stillesittende yrke). Og hvor lenge varer krystallsyke evt, og kan det variere hvor ille det er hvis det er det man har? Anonymkode: cf00f...c72 Nei, jeg har aldri vært sengeliggende med krystallsyke. Jeg merket det riktignok best når jeg snudde meg i sengen, men også når jeg snudde hodet eller bøyde meg. Jeg behøvde jo ikke legehjelp i den forstand at jeg var satt ut av spill, det var mest fordi jeg stresset over det og trodde det var noe alvorlig (svimmelhet er nesten aldri noe alvorlig). Tror det kan variere ganske mye i både styrke og varighet, ja. Ubehandlet alt fra et par dager til flere måneder. Anonymkode: c2f46...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #9 Del Skrevet 15. desember 2024 Anbefaler deg en tur til lege. Å gjøre øvelser for krystallsyke har ingenting for seg om det ikle er det du lider av. Anbefaler forøvrig ingen å ta imot medisinske råd fra fremmede på internett. Anonymkode: c604f...6c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #10 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Korrekt. Hvor du bor i landet avgjør hvor lang ventetid der er hos spesialist. Da kan det gjerne være regnings og tidsbesparende å gå privat? Anonymkode: 9d120...951 Takk. Bor rett utenfor Oslo, så selv om det sikkert er mange her, så er det vel mer trøkk på dem også.... Er det dumt å begynne hos fastlegen da, tro? Anonymkode: cf00f...c72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #11 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, jeg har aldri vært sengeliggende med krystallsyke. Jeg merket det riktignok best når jeg snudde meg i sengen, men også når jeg snudde hodet eller bøyde meg. Jeg behøvde jo ikke legehjelp i den forstand at jeg var satt ut av spill, det var mest fordi jeg stresset over det og trodde det var noe alvorlig (svimmelhet er nesten aldri noe alvorlig). Tror det kan variere ganske mye i både styrke og varighet, ja. Ubehandlet alt fra et par dager til flere måneder. Anonymkode: c2f46...e97 Takk, alltid greit å høre andres erfaringer! Anonymkode: cf00f...c72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #12 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Anbefaler deg en tur til lege. Å gjøre øvelser for krystallsyke har ingenting for seg om det ikle er det du lider av. Anbefaler forøvrig ingen å ta imot medisinske råd fra fremmede på internett. Anonymkode: c604f...6c9 Er jo ikke sånn at jeg har tenkt å behandle meg selv ukritisk, men jeg er ikke vant til å gå og være svimmel sånn, så da er det jo greit å høre hvilke erfaringer andre har gjort seg om de har opplevd det samme. Samt at jeg føler at jeg har vært altfor ofte, til meg å være, hos fastlegen denne høsten.... Anonymkode: cf00f...c72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #13 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Takk. Bor rett utenfor Oslo, så selv om det sikkert er mange her, så er det vel mer trøkk på dem også.... Er det dumt å begynne hos fastlegen da, tro? Anonymkode: cf00f...c72 Ville begynt hos fastlegen. Oslo området har mange å velge mellom. Hvilke priser som nå gjelder privat, vet jeg ikke. Du bør og lage deg en «dagbok» for når problemet oppstår, hva du gjør og hvor lenge ca det varer. Det viktigste er å få frem hyppigheten og om noe bestemt utløser problemet. Anonymkode: 9d120...951 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #14 Del Skrevet 15. desember 2024 Det første jeg tenkte på når jeg leste innlegget ditt var krystallsyke. En kiropraktor eller fysioterapeut er ofte bedre på å sjekke om man har krystallsyke, og kan enkelt sjekke det; krystallsyke gjør at øynene beveger seg på en spesiell måte. Jeg har kronisk krystallsyke, og det varierer hvor dårlig jeg er. Som regel kan jeg fungere ganske greit i hverdagen, men i perioder er det så ille at jeg ligger og holder meg fast i senga, kaster opp og fungerer ikke i det hele tatt. Anonymkode: f830d...2d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #15 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ville begynt hos fastlegen. Oslo området har mange å velge mellom. Hvilke priser som nå gjelder privat, vet jeg ikke. Du bør og lage deg en «dagbok» for når problemet oppstår, hva du gjør og hvor lenge ca det varer. Det viktigste er å få frem hyppigheten og om noe bestemt utløser problemet. Anonymkode: 9d120...951 Jeg får undersøke litt, eventuelt. Umulig å lage dagbok, det er sånn hver gang jeg gjør noe, men i varierende grad, da... Det er aldri helt borte når jeg er i bevegelse, så å føre dagbok vil på ingen måte funke. Men enig i at det kunne vært et bra tips om det var sjeldnere (gjorde det for å se om jeg så noe mønster i migrenen, og da var det nyttig, men det har man jo ikke mange ganger i timen hver dag). Anonymkode: cf00f...c72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #16 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det første jeg tenkte på når jeg leste innlegget ditt var krystallsyke. En kiropraktor eller fysioterapeut er ofte bedre på å sjekke om man har krystallsyke, og kan enkelt sjekke det; krystallsyke gjør at øynene beveger seg på en spesiell måte. Jeg har kronisk krystallsyke, og det varierer hvor dårlig jeg er. Som regel kan jeg fungere ganske greit i hverdagen, men i perioder er det så ille at jeg ligger og holder meg fast i senga, kaster opp og fungerer ikke i det hele tatt. Anonymkode: f830d...2d1 Men er det sånn at du kjenner det hver gang du gjør noe annet enn å sitte i ro, i større eller mindre grad? Er det som gjør det så rart hos meg føler jeg, for det er aldri helt borte med mindre jeg sitter helt i ro.... Anonymkode: cf00f...c72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #17 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg får undersøke litt, eventuelt. Umulig å lage dagbok, det er sånn hver gang jeg gjør noe, men i varierende grad, da... Det er aldri helt borte når jeg er i bevegelse, så å føre dagbok vil på ingen måte funke. Men enig i at det kunne vært et bra tips om det var sjeldnere (gjorde det for å se om jeg så noe mønster i migrenen, og da var det nyttig, men det har man jo ikke mange ganger i timen hver dag). Anonymkode: cf00f...c72 Du skal ikke føre en laaang dagbok. Ta deg ett ark eller en liten bok. Skriv når du står opp med klokkeslett. skriv klokkeslett når første svimling kommer. Skriv neste svimling med nytt klokkeslett. Så graderer du svimlingen fra 1 til 10, der 10 er verst og 1 er nesten ingenting. Dette kan du like gjerne gjøre før du skal til lege som at legen sender deg hjem med beskjed om å føre oversikt og så skal ha deg tilbake om noen uker. Da har du gjort hjemmeleksen når du møter til time første gang. Anonymkode: 9d120...951 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #18 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du skal ikke føre en laaang dagbok. Ta deg ett ark eller en liten bok. Skriv når du står opp med klokkeslett. skriv klokkeslett når første svimling kommer. Skriv neste svimling med nytt klokkeslett. Så graderer du svimlingen fra 1 til 10, der 10 er verst og 1 er nesten ingenting. Dette kan du like gjerne gjøre før du skal til lege som at legen sender deg hjem med beskjed om å føre oversikt og så skal ha deg tilbake om noen uker. Da har du gjort hjemmeleksen når du møter til time første gang. Anonymkode: 9d120...951 Jeg skjønner poenget, men da må jeg gå rundt med penn og papir på meg hele tiden (men det kan jeg så klart sikkert få til én dag, bare for å illustrere hvordan det er... ) Det varer jo ikke alltid mer enn maks fem sekunder, men det er 19 av 20 ganger jeg gjør noe annet enn å sitte stille. Bestiller meg en time til litt uti januar jeg, i tilfelle det går over når man har juleferie - så kan jeg heller avbestille timen i så fall! Anonymkode: cf00f...c72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå