Gå til innhold

Folk som ikke gir riktige ønsker i gave

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Herregud, noe så tåpelig. Voksne mennesker med ønskeliste?!

Kan forsåvidt skjønne at en ung voksen  som er student eller i etableringsfasen kan rette spesifikke gaveønsker til foreldrene sine (hvis de har lyst og økonomiske midler til å hjelpe til), men til øvrige familiemedlemmer eller venner? Nei, ærlig talt. Skjerpings!

Anonymkode: 65651...bdb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan forsåvidt skjønne at en ung voksen  som er student eller i etableringsfasen kan rette spesifikke gaveønsker til foreldrene sine (hvis de har lyst og økonomiske midler til å hjelpe til), men til øvrige familiemedlemmer eller venner? Nei, ærlig talt. Skjerpings!

Og hva med de voksne som spør andre voksne om ønskeliste? Du vet, de som er hele grunnen til at man trenger å skrive en ønskeliste?

Anonymkode: 5bb55...833

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva er problemet med ønskeliste? 

Det er jo genialt i en tid folk sliter med julegavestress, kjøpeoverflod og masse unyttige gaver... 

Vi deler ønskelister i familien. Sånn sett får alle det de trenger, istedenfor masse de ikke trenger... 

Så fremt giverne kjøper det som faktisk står på ønskelistene da....

Anonymkode: 6a670...760

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Sliter du litt med leseforståelsen, kanskje? Det har vært presisert gang på gang at det er snakk om at det er giver som ber om ønskeliste, IKKE at det er mottaker som leverer en "bestillingsliste".

Om jeg ber noen om en ønskeliste er det jo med formål om å gi det mottaker faktisk ønsker seg, ikke noe som er i nærheten-ish, da er det jo til syvende og sist meningsløst. 

Anonymkode: 5b4d2...6e4

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.12.2024 den 21.24):

Voksne bryr ikke om hva de får i gave, man er takknemmelig for tanken bak. Mat og familie er det som er jul, ikke gaver.

Anonymkode: 18b06...4e2

Jeg vet ikke om jeg synes at det ligger så mye tanke bak dersom man gir ett eller annet bare for å gi, i alle fall når det gjelder de nærmeste. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Her er jeg veldig glad for å både skrive og få ønskeliste. Da vet jeg at det jeg kjøper er noe som vedkommende ønsker seg, og jeg vet også at jeg får ting jeg ønsker meg.

Klarer ikke med verken min beste eller verste vilje se noe negativt i det.

Anonymkode: 77d4d...001

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hva med å dra hodet ut av egen navle? Jeg er ganske sikker på at andre tenker det samme om gavene du gir eller andre ting du bommer fullstendig på, selv om du ikke vil klare å se det selv. 

Vi har alle våre ting, og prioriterer  ulikt. Noe som er viktig for deg er uviktig for andre og omvendt. Buhu for at du ikke fikk bestillingene innfridd. Problemet eier du, både hvordan du føler det, hvordan du reagerer og hva du kommuniserer. 

Anonymkode: 8a348...211

Hva faen er det du babler om egentlig??

Jeg får alltid ting jeg ønsker meg og trenger, samt at jeg spør etter spesifikke ønsker fra andre nettopp for å unngå å gi bort ting som folk ikke har bruk for. Det er faktisk ikke vanskelig i det hele tatt 😊😊

Anonymkode: cb17c...fa6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hva med å dra hodet ut av egen navle? Jeg er ganske sikker på at andre tenker det samme om gavene du gir eller andre ting du bommer fullstendig på, selv om du ikke vil klare å se det selv. 

Vi har alle våre ting, og prioriterer  ulikt. Noe som er viktig for deg er uviktig for andre og omvendt. Buhu for at du ikke fikk bestillingene innfridd. Problemet eier du, både hvordan du føler det, hvordan du reagerer og hva du kommuniserer. 

Anonymkode: 8a348...211

men hva med deg da, hva gjør du hvis du får ting i gave som du ikke trenger? Jeg skjønner at du takker høflig, men så etterpå da, hva gjør du med de tingene? Også hvis du har god råd, og får ting du ikke trenger, det er en lett irritasjon, for nå må du bruke litt krefter på å bli kvitt tingene på en forsvarlig måte (selge på finn? kjøre til gjenbruk?) Men enda verre hvis man har dårlig råd, for da ser du jo penger, penger som ble kastet bort, når du faktisk har behov for noe annet enn det du fikk? Hva føler du?

for ut fra meldingen din, det eneste jeg leser er at "det er ikke viktig for meg hva andre føler om mine gaver, min plikt er å gi noe, og det er utfylt". Men hvis du snur på det fra annen side, hva føler du om å få noe du ikke vil ha?

Anonymkode: b277e...d42

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her er jeg veldig glad for å både skrive og få ønskeliste. Da vet jeg at det jeg kjøper er noe som vedkommende ønsker seg, og jeg vet også at jeg får ting jeg ønsker meg.

Klarer ikke med verken min beste eller verste vilje se noe negativt i det.

Anonymkode: 77d4d...001

Samme her :) Så lenge man er enige om å fortsette å gi gaver til hverandre, så er det mye bedre å gi noe som man vet mottakeren trenger og/eller ønsker seg :) En ønskeliste er et godt hjelpemiddel dersom man ikke har helt oversikt over dette. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Er det virkelig for spesifikt å ønske seg et brunt/beige pledd, en krem av merke X (fordi allergi), eller et gavekort til senteret i byen man bor (ikke et langt unna), som er eksemplene TS la ut med?

Anonymkode: edf0e...e09

Nå var det svar til noen som var veldig tydelig på at de ikke kom til å bli fornøyd om de fikk andre bøker enn akkurat den spesifikke boken som sto på "ønskelisten"... Samme sjanger eller samme forfatter var ikke bra nok for den jeg siterte... 
Da er man så spesifikk at det må kunne kalles en bestillingsliste med absolutt krav, det er ikke en ønskeliste.  

Anonymkode: efb74...aa1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nå var det svar til noen som var veldig tydelig på at de ikke kom til å bli fornøyd om de fikk andre bøker enn akkurat den spesifikke boken som sto på "ønskelisten"... Samme sjanger eller samme forfatter var ikke bra nok for den jeg siterte... 
Da er man så spesifikk at det må kunne kalles en bestillingsliste med absolutt krav, det er ikke en ønskeliste.  

Men hvis personen er interessert i samme sjanger eller forfatter er det jo overveiende sannsynlig at de allerede har mange bøker av den sjangeren/forfatteren, det er jo derfor man ønsker seg en spesifikk bok! Hvis ikke ønsker man seg en generell krimbok/reiseskildring/kokebok.

Eksempel: Jeg er veldig begeistret for Erika Fatland, så da har jeg ønsket meg hennes nyeste, fordi jeg allerede har alt annet hun har skrevet. På den andre siden har ungene mine akkurat oppdaget manga, så da ønsker de seg det helt generelt, siden de bare har noen få bøker i den sjangeren. Er det virkelig så vanskelig å skjønne forskjellen? Det er ikke snakk om å være kravstor, men vel så mye å gjøre det enklest mulig for kjøper - som man jo må dessuten formode ønsker å glede mottaker, ikke skaffe dem ekstraarbeid (men ut fra svarene her kan det jaggu se ut som det motsatte er tilfelle for mange). 

Anonymkode: 5b4d2...6e4

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, det kalles en ønskeliste med spesifikke ønsker. Det er ingen som har sagt, eller forventer, at du skal kjøpe noe fra lista, selv om det kan virke litt snodig å være grunnen til at noen må skrive ønskeliste i utgangspunktet, for så å fullstendig blåse i den.

Hun ønsker seg Tørt Land av Jørn Lier Horst, fordi det er noe hun har skikkelig lyst til å lese, ikke en tilfeldig krimbok. De har ikke boken, eller du ønsker ikke å kjøpe akkurat den? Ok, da går du for noe annet fra lista (det være seg spesifisert eller vagt ønske). Ikke noe av det du har lyst til å kjøpe heller? Helt greit, da kjøper du noe du har funnet på selv, som ikke er et skuffende alternativ til det hun virkelig ønsket seg.

Anonymkode: 5bb55...833

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I familien har vi ønskelister alle sammen og noen sender med linker, så der er det ingen som bommer sånn sett. Men på min ønskeliste har jeg begynt å skrive eks kari traa ulltrøye str M samme hvilken farge, eller sengetøy 200×220 samme hvilken farge osv, for opplevde et par ganger at de ikke hadde kjøpt den genseren eller sengetøyet fordi de var usikker på fargen jeg ønsket.

Jeg skjønner ikke helt den at folk ikke kan bruke ting bare fordi det er feil farge på pleddet heller, jeg fikk for noen år siden et ullpledd av en venninne, det er blått/lyseblått i mønster, jeg hadde allerede et likedan pledd i beige. Fargene jeg har hjemme passer absolutt ikke med et blått ullpledd sånn sett, men jeg bruker det jo, det er jo godt og varmt, det ligger fremme sammen med det beige pleddet. Kunne ikke falt meg inn å gjemt det bort bare pga fargen.

Anonymkode: e9ea2...a18

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

I familien har vi ønskelister alle sammen og noen sender med linker, så der er det ingen som bommer sånn sett. Men på min ønskeliste har jeg begynt å skrive eks kari traa ulltrøye str M samme hvilken farge, eller sengetøy 200×220 samme hvilken farge osv, for opplevde et par ganger at de ikke hadde kjøpt den genseren eller sengetøyet fordi de var usikker på fargen jeg ønsket.

Jeg skjønner ikke helt den at folk ikke kan bruke ting bare fordi det er feil farge på pleddet heller, jeg fikk for noen år siden et ullpledd av en venninne, det er blått/lyseblått i mønster, jeg hadde allerede et likedan pledd i beige. Fargene jeg har hjemme passer absolutt ikke med et blått ullpledd sånn sett, men jeg bruker det jo, det er jo godt og varmt, det ligger fremme sammen med det beige pleddet. Kunne ikke falt meg inn å gjemt det bort bare pga fargen.

Anonymkode: e9ea2...a18

For mange er et pledd i stua mer enn bare et pledd. Pleddet har form, størrelse, utstråling, materiale og farge. Det er en viktig og sentral interiørartikkel. 

Jeg har mye blått hjemme, og ønsker meg et pledd i blått. Hvilken blånyanse er egentlig det samme, men hadde noen kjøpt et rødt, beige, rosa eller brunt pledd til meg så hadde pleddet kræsjet totalt med både stil, sofa og interiør hos meg. 

Det er en grunn til at jeg ønsker meg et spesifikk pledd med spesifikk materiale og spesifikk farge, fordi det skal passe inn hos meg. Jeg har spesifisert ønsket mitt helt tydelig av nettopp den grunn.

Kom ikke da med noe helt annet pledd til meg bare fordi "et pledd er et pledd". Isåfall havner pleddet på et gjesterom eller i kjelleren... Eventuelt blir solgt på finn.no for slikk og ingenting.

Anonymkode: 6a670...760

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi må levere ønskelister til svigermor, for det å ikke gi gaver er visst heeelt uhørt så vi må utveksle dette tullet. Og gir vi ikke ønskeliste så får vi bare masse ræl. F.eks. "morsomme" hatter til å ha på ølbokser som hun har kjøpt på husfliden, ingen her i huset drikker øl... Gir vi ønskeliste så kan vi hvertfall bytte tingene hun kjøper i butikk (hun kjøper aldri det vi ønsker oss)... Det er helt sinnsykt opplegg for en dame over 80år... Vi har for mange ting, hun har for mange ting, ingen ønsker seg noe egentlig, men ikke f om det går an på feire jul uten pakker...

Jeg forstår ikke hvorfor man på død og liv skal gi noe når det uansett kommer som en ren bestilling og man vet hva pakken inneholder. Hva eeer poenget!??? 

Endret av Blåttvann
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som mange her ikke har skjønt at hele poenget med å gi gaver er å glede mottaker. Det er ikke for at du selv skal få en stjerne i hatten. Har du ikke mottakers interesse som mål, da kan du like gjerne droppe det. Det er så mange som får så mye ræl som bare røskes med, alkohol til de som ikke drikker, noe med nøtter til nøtteallergikere osv. "Det er tanken som teller." Ja men poenget er jo at mange ikke tenker! Da faller dette argumentet på egen urimelighet. Fikk et brunt pledd. Hater brunt og det vet folk. Men man skal liksom smile og takke? Nei sorry. 

Anonymkode: cdc06...10b

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

"det er ikke viktig for meg hva andre føler om mine gaver, min plikt er å gi noe, og det er utfylt". 

Anonymkode: b277e...d42

Jeg har tatt dette ut av svaret ditt til en annen bruker, for jeg tror det er en ganske presis beskrivelse av hvordan noen tenker når de kjøper julegaver. Deres plikt er å kjøpe. Din plikt er å utvise takknemlighet. Gleder gaven deg ikke, må du selv fikse det.

Det krasjer fullstendig med gi-for-å-glede synet på gaver: 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

... hele poenget med å gi gaver er å glede mottaker. Det er ikke for at du selv skal få en stjerne i hatten. 

Anonymkode: edf0e...e09

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men når jeg forteller min bror at jeg ønsker meg skåler fra Rosendal eller et puslespill med 1000 brikker, mine foreldre at jeg ønsker meg stekepanne i størrelse X eller fenalår og min venninne at jeg ønsker meg vannglass fra Rosendal eller et den nyeste boken fra Forfatter X så vet jeg fortsatt ikke hva jeg får

Ikke husker jeg alltid hva jeg har ønsket meg heller - det var et år jeg ikke kunne begripe hva den tunge firkantede gaven fra min bror kunne være - det viste seg å være nevnte skåler fra Rosendal som er i ukentlig bruk til alt fra druer til potetgull til frokostblanding. 

Anonymkode: 5ce25...ea8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det virker som mange her ikke har skjønt at hele poenget med å gi gaver er å glede mottaker. Det er ikke for at du selv skal få en stjerne i hatten. Har du ikke mottakers interesse som mål, da kan du like gjerne droppe det. Det er så mange som får så mye ræl som bare røskes med, alkohol til de som ikke drikker, noe med nøtter til nøtteallergikere osv. "Det er tanken som teller." Ja men poenget er jo at mange ikke tenker! Da faller dette argumentet på egen urimelighet. Fikk et brunt pledd. Hater brunt og det vet folk. Men man skal liksom smile og takke? Nei sorry. 

DETTE!

Jeg har faktisk også ønsket meg pledd i spesifikk farge nylig, jeg har måttet begynne å bruke rullestol og trengte ullpledd til å holde meg varm. Ønsket meg pledd i nøytrale farger. Fikk et ullpledd i en neonfarge omtrent 😅 Hyggelig at hen ville gi meg et pledd altså! Men jeg kan ikke bruke det, fordi jeg er ikke komfortabel med å rulle rundt med neongrønt skrikende pledd. Så da blir det bare liggende å ta opp plass i et skap da.

Anonymkode: b095e...026

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...