AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #121 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Enig. Mine "barn" på 15, 19 og 22 år bruker appen Ønskeskyen, og der legger de inn det de ønsker seg, gjennom hele året. Det er alt fra små ting til 100-lappen og til større ønsker på 2-3000 kr. Hvs min datter på 19 ønsker seg en Norrøna Trollveggen fleece jakke i fargen mørk blå, så kjøper jeg da ikke en grønn fleecejakke fra Twentyfour (fordi det var det de hadde på den butikken). Skulle jeg liksom forventet at hun hadde blitt glad da? Det var jo ikke en sånn jakke hun ønsket seg? Nei, hvis den jakken ikke er å oppdrive i noen butikk (eller på nett) så kjøper jeg noe annet på ønskelisten hennes i stedet - ikke en annen jakke. Anonymkode: 56e8e...3a3 Nettopp. Enten respekterer man ønskelisten med de varene som er oppført, eller så lar man være. Det er ikke feil å la være å kjøpe fra en ønskeliste. Kjøp gaver utifra hva ønskene er, kjøp gavekort der man får tak i ønskene eller la helt være å kjøpe fra ønskelista. For klarer du ikke innfri ønskelisten så bør du ikke forsøke på noe lignende. For alternativet bli feil. Da ender folk opp med feil verktøy, feil pledd, feil sengtøysett, feil jakke osv, og det er det du bør unngå. Anonymkode: 6a670...760 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #122 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg forstår frustrasjonen, men hadde sluttet å utveksle julegaver med de pågjeldende. Anonymkode: edf0e...e09 Nei, dette er fra min familie, og der vil jeg aldri slutte å utveksle julegaver. Ønsker ikke det heller. Anonymkode: 6a670...760 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #123 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Men hvis din "ønskeliste" er en bestillingsliste, og du faktisk blir misfornøyd om folk ikke kjøper gaver etter dine spesifikke krav ... Anonymkode: efb74...aa1 Er det virkelig for spesifikt å ønske seg et brunt/beige pledd, en krem av merke X (fordi allergi), eller et gavekort til senteret i byen man bor (ikke et langt unna), som er eksemplene TS la ut med? Anonymkode: edf0e...e09 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #124 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er rett og slett cringe med folk som har notatliste på mobilen med spesifikke ting de trenger, og sender dette som "ønskeliste", for så å bli skuffet over å få andre ting. Ønsk deg gavekort, eller varer du ikke er så nøye på stoff, merke, eller farge. Verden kretser hverken ikke rundt deg eller materielle ting, de fleste vil bare vise at de setter pris på deg i jula. Kjøp nøyaktig det du trenger selv - så unngår du irritasjonen i jula - som i bunn og grunn handler om å kose seg sammen med de man er glade i 🎅 Anonymkode: 90720...857 Men det er jo GIVER som etterspør ønskeliste - ikke TS som sender liste uoppfordret! Personlig skulle jeg virkelig ønske at folk ikke spurte meg om ønskeliste, for jeg liker å bli overrasket, men siden jeg vet spørsmålet kommer fra enkelte i omgangskretsen hver bidige jul passer jeg på å ha en liten liste der jeg skriver opp småting jeg har bruk for i stedet for å kjøpe dem selv i månedene før jul - ser overhodet ikke noe problem med det. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nettopp. Enten respekterer man ønskelisten med de varene som er oppført, eller så lar man være. Det er ikke feil å la være å kjøpe fra en ønskeliste. Kjøp gaver utifra hva ønskene er, kjøp gavekort der man får tak i ønskene eller la helt være å kjøpe fra ønskelista. For klarer du ikke innfri ønskelisten så bør du ikke forsøke på noe lignende. For alternativet bli feil. Da ender folk opp med feil verktøy, feil pledd, feil sengtøysett, feil jakke osv, og det er det du bør unngå. Anonymkode: 6a670...760 Alt dette. Anonymkode: 5b4d2...6e4 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #125 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men da kjøper de Ryobien som jeg faktisk ønsket meg på nettet da! Er jo like lett å bestille en billigere Ryobi... Anonymkode: 6a670...760 Folk liker å kjøpe kjente ting de vet hva er. Sorry, men det er nok derfor. De har hodet fylt opp av tusen ting og tenker at ost er ost og verktøy er verktøy. Jeg fikk ikke det skrivebordet jeg ønsket meg da jeg var ni, ikke den nattkjolen jeg ville ha heller. Enda jeg sa hva jeg likte helt ned til eksakt hylleplass så fikk jeg feil farge og stil hehe. Selv om det var ganske surt da jeg var 9 og ikke kunne kjøpe det jeg ville ha selv, så klarer jeg ikke helt å bli fornærma over nå som jeg er 45 år og med egen lønn. Jeg bytter gaver i noe jeg foretrekker, eller sier jaja og tusen takk. Og ting som er veldig viktige for meg, de kjøper jeg selv. Livet er mye enklere på den måten. Anonymkode: 902d1...ca2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #126 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enig. Mine "barn" på 15, 19 og 22 år bruker appen Ønskeskyen, og der legger de inn det de ønsker seg, gjennom hele året. Anonymkode: 56e8e...3a3 Er Ønskesky litt som bryllupgaveslister at man kjøper ting via appen og at ønsket blir "tatt" når man har kjøpt det? Anonymkode: 902d1...ca2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #127 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Folk liker å kjøpe kjente ting de vet hva er. Sorry, men det er nok derfor. De har hodet fylt opp av tusen ting og tenker at ost er ost og verktøy er verktøy. Jeg fikk ikke det skrivebordet jeg ønsket meg da jeg var ni, ikke den nattkjolen jeg ville ha heller. Enda jeg sa hva jeg likte helt ned til eksakt hylleplass så fikk jeg feil farge og stil hehe. Selv om det var ganske surt da jeg var 9 og ikke kunne kjøpe det jeg ville ha selv, så klarer jeg ikke helt å bli fornærma over nå som jeg er 45 år og med egen lønn. Jeg bytter gaver i noe jeg foretrekker, eller sier jaja og tusen takk. Og ting som er veldig viktige for meg, de kjøper jeg selv. Livet er mye enklere på den måten. Anonymkode: 902d1...ca2 Jeg forstår ikke unnskyldningene her. De som leser at jeg ønsker meg en Ryobi drill til 699,- leser jo nettopp dèt, og ikke at jeg ønsker meg en Bosch drill til 999,-. Den som ønsker seg en Norrøna Falketind blå fleecejakke ønsker seg jo dèn, og ikke en grønn fleecejakke fra TwentyTwo. Er jo rart at givere i det hele tatt får med seg at det er en drill og en fleecejakke som ønskes når de tydeligvis sliter så med å lese og huske hva som står der. Isåfall burde disse legge ifra seg alt av ønskelister og heller kjøpe julegaver på måfå. Er bedre at de kjøper noe helt annet som ikke står på ønskelisten enn at de bommer så voldsomt på det som faktisk ønskes. Vær litt seriøs med det som står på ønskelistene. Det er ingen grunn til å utfordre dette, er jo nettopp da misnøyen og byttingen oppstår. Anonymkode: 6a670...760 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #128 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg forstår ikke unnskyldningene her. De som leser at jeg ønsker meg en Ryobi drill til 699,- leser jo nettopp dèt, og ikke at jeg ønsker meg en Bosch drill til 999,-. Den som ønsker seg en Norrøna Falketind blå fleecejakke ønsker seg jo dèn, og ikke en grønn fleecejakke fra TwentyTwo. Er jo rart at givere i det hele tatt får med seg at det er en drill og en fleecejakke som ønskes når de tydeligvis sliter så med å lese og huske hva som står der. Isåfall burde disse legge ifra seg alt av ønskelister og heller kjøpe julegaver på måfå. Er bedre at de kjøper noe helt annet som ikke står på ønskelisten enn at de bommer så voldsomt på det som faktisk ønskes. Vær litt seriøs med det som står på ønskelistene. Det er ingen grunn til å utfordre dette, er jo nettopp da misnøyen og byttingen oppstår. Anonymkode: 6a670...760 Som sagt, jeg tror det er sånn folk i din familie tenker. Det var ihvertfall sånn folk i min familie tenkte. Take it or leave it. Du spurte hvorfor de gjør dette og jeg svarte hva jeg tror er sannsynlig årsak. Anonymkode: 902d1...ca2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #129 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Som sagt, jeg tror det er sånn folk i din familie tenker. Det var ihvertfall sånn folk i min familie tenkte. Take it or leave it. Du spurte hvorfor de gjør dette og jeg svarte hva jeg tror er sannsynlig årsak. Anonymkode: 902d1...ca2 Så svaret er at folk er ikke så nøye, og den omtanker de tror de skal vise med å gi gaver forsvinner i sløvskap og manglende interesse for å gi det mottakeren faktisk ønsker/trenger? Anonymkode: 6a670...760 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #130 Del Skrevet 17. desember 2024 JA. Slik har deg alltid vært med min svigerfamilie. og Ja jeg er ikke takknemlig. Jeg trenger ikke mer ræl, og minst av alt, trenger jeg gaver som skaper mer arbeid for meg. De har spurt om ønsker men ønskene blir ikke fulgt, så det har jeg sluttet med. Joda, foreslo i mange år å kutte gaver til voksne, eller gi gaver til veldedighet, men ingenting av dette blir gjort. Nå har jeg bare forsonet meg med å si åh takk og bli kvitt gavene rett etter, uten dårlig samvittighet. Har barn i korps, så det er fint å ha noe å gi til loppemarked. Jeg har nå også fått så pass god råd, at det ikke lengre irriterer meg, at pengene kunne bli brukt på noe bedre. Det var verre før, da vi var i etableringsfase, og hadde alltid noe vi faktisk trengte. ps, jeg og mannen har vært sammen i 18 år, det blir nå 19nde jul med gaver som jeg ikke vil ha 😅 Hvis noen her tror at jeg er utakknemlig fordi jeg er ung. Jeg var kanskje ung for tyve år siden men ikke nå lengre ihvertfall. Eksempler: vi fikk veldig mye kjøkkenting, alle mulige dingser, allerede da vi bodde i en liten leilighet i Oslo og hadde veldig lite lagringsplass. Av og til helt komisk, da svigers har spist en hjemmelaget is hos oss engang - og kjøpte oss ismaskin. Eller, at de kjøpte oss sånn kasserolle for å ha over telys for å holde sausen varm, to ganger faktisk. Anonymkode: b277e...d42 3 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #131 Del Skrevet 17. desember 2024 Jeg har en slektning som gjør slike rare ting. Hvert år sender hun meg en melding og spør hva jeg ønsker meg. Jeg er nøye på å kun sette opp ting som har lav pris og er lett å få tak i, f.eks håndklær eller en flaske vin. Hvert år får jeg noe random julepynt. Hun har kjøpt det samme til min bror, så hun rasker bare med seg to av noe hun finner. Hvorfor spørre hva noen ønsker seg hvis man ikke har tenkt å følge det uansett? Selv når det koster det samme som det man kjøper og er enkelt å få tak i? Anonymkode: 77d4d...001 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #132 Del Skrevet 17. desember 2024 Jeg er team ønskeliste, og kan gjerne motta og sende lister med linker til nøyaktig produkt. Vel å merke til folk det er innafor og relevant å gjøre det. Det handler ikke om å være barnslig, men om miljø og overforbruk. Jeg er minimalist, og ønsker ikke badeskuffa full av produkter jeg ikke trenger eller skapene full av pledd og vaser. Heldigvis har nærmeste venner skjønt dette. Jeg inviterte til bursdagsselskap, og fikk bare ting jeg kan spise/drikke/oppleve/bruke. Ja, det er en konflikt å ha gaver som kjærlighetsspråk (altså ønske gaveutveksling) og å være minimalistisk og selektiv når det kommer til ting og dingser. Men ønskeliste løser hele problemet. Er også oppvokst med en far som oppgjennom årene har sakt: «den som ikke ønsker seg noe, får ikke noe». Han gidder ikke bruke tid og energi på å finne på å kjøpe ei fjøl mottaker ikke kommer til å bruke. Så har vi svigermor på andre siden som synes det hun liker og bruker er noe alle burde ha. Eventuelt så spør hun om ønsker, og konkluderer med «huff nei det er jo en kjeedelig gave». Men å gi en brødrister som mottaker helst vil ha ut døra 1. juledag, fordi hun våkner med stjerner i øynene hver dag med tanke på nyristet brød med egg, dét er givende? Anonymkode: 5c48d...fee 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #133 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så svaret er at folk er ikke så nøye, og den omtanker de tror de skal vise med å gi gaver forsvinner i sløvskap og manglende interesse for å gi det mottakeren faktisk ønsker/trenger? Anonymkode: 6a670...760 Jeg tror du overvurderer hvor mye folk tenker i det hele tatt. Omtanke og empati er vitterlig ikke noe alle mestrer. Min svoger, of '2x samme brettspill'-fame her i tråden, tenker bare ikke. Han er ikke ondskapsfull, men hjernen er slukket det meste av tiden. Anonymkode: edf0e...e09 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #134 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror du overvurderer hvor mye folk tenker i det hele tatt. Omtanke og empati er vitterlig ikke noe alle mestrer. Min svoger, of '2x samme brettspill'-fame her i tråden, tenker bare ikke. Han er ikke ondskapsfull, men hjernen er slukket det meste av tiden. Anonymkode: edf0e...e09 Mulig jeg er naiv om givere, ja. Men ironien slår inn når jeg skriver "et pledd" eller "en jakke i M" på ønskelista, og kun det. For da får man gjerne oppfølgningsspørsmålet "hvilket farge ønsker du på pleddet?" eller "hvilken jakke er det du ønsker deg?". Og så ender de faktisk da med å kjøpe riktig på ønskene de ville kjøpt et alternativ/feil om jeg hadde spesifisert farge på pleddet og jakkemerket på ønskelista i utgangspunktet.... Så det er noe med manglende hjerneaktivitet og sløvskap som slår inn når ønskelister blir publisert. Gjerne med de som ønsker å kjøpe alternativt bare for å "overraske" for å ikke gjøre julegaven forutsigbar... 🤪 Har skrevet 8 ønsker i forskjellige prisklasser på listen min i år. Typisk nok blir hele lista innfridd ifølge giverne, for det blir den hvert år, men der jeg ender med å få kun 3-4 gaver som er av produktene jeg faktisk ønsket meg. Resten er alternativer... Jeg ønsket meg et nytt pledd. Får jeg riktig pledd så havner det på hovedplassen i sofaen i stua. Får jeg et alternativt pledd havner pleddet på gjestesenga sammen med et annet pledd som ligger der, hvor jeg i januar kjøper pleddet jeg ønsket meg... Så god jul, folks! 🎅 Anonymkode: 6a670...760 5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #135 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Er Ønskesky litt som bryllupgaveslister at man kjøper ting via appen og at ønsket blir "tatt" når man har kjøpt det? Anonymkode: 902d1...ca2 Du kan reservere/merke ting som kjøpt i appen ja. Man legger som regel inn link til en eller flere nettbutikker under ønsket. Anonymkode: 56e8e...3a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #136 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 8.29): AnonymBruker skrev (På 15.12.2024 den 21.24): Voksne bryr ikke om hva de får i gave, man er takknemmelig for tanken bak. Mat og familie er det som er jul, ikke gaver. Anonymkode: 18b06...4e2 Men det er jo ikke noen tanke bak om man bare rasker med seg noe som vagt ligner på det som er på ønskelisten (som giver har bedt om, det er jo ikke sånn at TS har sendt ut en kravliste ubedt). NETTOPP!!! Når man gir bort noe som mottaker hverken har bruk for eller liker, så har man jo ikke brukt hodet eller tenkt i det hele tatt! Den derre "det er tanken som teller" faller på sin egen urimelig så det synger etter, tidenes mest oppbrukte dusteargument! Å be om ønskeliste og/eller spørre hva vedkommende ønsker seg, for så å kjøpe noe helt annet er så bak mål at det er langt inni skauen!!!! Det trenger ikke være fancy eller dyrt, men kjøp ihvertfall noe som mottaker har bruk for da😵💫😵💫😵💫 Anonymkode: cb17c...fa6 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #137 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): NETTOPP!!! Når man gir bort noe som mottaker hverken har bruk for eller liker, så har man jo ikke brukt hodet eller tenkt i det hele tatt! Den derre "det er tanken som teller" faller på sin egen urimelig så det synger etter, tidenes mest oppbrukte dusteargument! Å be om ønskeliste og/eller spørre hva vedkommende ønsker seg, for så å kjøpe noe helt annet er så bak mål at det er langt inni skauen!!!! Det trenger ikke være fancy eller dyrt, men kjøp ihvertfall noe som mottaker har bruk for da😵💫😵💫😵💫 Anonymkode: cb17c...fa6 Hva med å dra hodet ut av egen navle? Jeg er ganske sikker på at andre tenker det samme om gavene du gir eller andre ting du bommer fullstendig på, selv om du ikke vil klare å se det selv. Vi har alle våre ting, og prioriterer ulikt. Noe som er viktig for deg er uviktig for andre og omvendt. Buhu for at du ikke fikk bestillingene innfridd. Problemet eier du, både hvordan du føler det, hvordan du reagerer og hva du kommuniserer. Anonymkode: 8a348...211 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 18. desember 2024 #138 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 15.12.2024 den 15.51): Har flere ganger opplevd å få "feil" ønsker. Som regel blir ønsker sendt på melding etter givers ønske (poengterer at jeg selv ikke sender lister uten forespørsel). Da skriver jeg feks ullpledd i beige/brun, ditt gavekort, håndkrem x merke osv. Likevel har jeg flere ganger opplevd at giver gir etter eget ønske eller gir beskjed om at jeg kan bytte. Eksempel: giver gir håndkrem fra y merke i stedet "fordi jeg syns den er så god". Ullpledd blir kjøpt i grønn farge "fordi de hadde ikke beige/brun og grønt er jo så fiiiint, du kan jo bytte" (kjøpt i butikk med vanskelig fremkommelighet for meg da jeg ikke har lappen og buss er knotete der jeg bor). Gavekort på helt annet senter. Da må jeg reise lengre og det blir mer tungvint. Blir jo glad for gaver, men føler det er lite omtanke rundt når det blir gjort slik. Hvorfor spørre om ønsker når man gir noe annet? Da er det bedre å ikke spørre etter ønsker og gi noe man tror jeg vil like. Oppleves så "hastig" med slike gaver. Er selvsagt ikke alle man bør si noe til. Men er det ok å si i fra til foreldre, besteforeldre, svigers, nære venner? Er så kjedelig å måtte fly rundt i ulike butikker for å bytte. Poengterer at jeg ikke tenker på julen nå, de fleste har nok kjøpt allerede. Anonymkode: 7db3b...a3e Har du min svigermor i familien du også? 🤣 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 18. desember 2024 #139 Del Skrevet 18. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 15.12.2024 den 21.06): Som giver hadde jeg blitt flau av å gi sånne gaver. Det viser jo at man ikke kjenner eller tenker på mottaker i det hele tatt. De ser jo ikke ut til å anerkjenne at de trenger den krykken en ønskeliste er, selv når de har bedt om den. Klarer man ikke forholde seg til en ønskeliste man selv har bedt om så er det ihvertfall flaut å gi slike gaver. Man skal være takknemlig for gaver altså, men dette grenser nesten opp i frekt, man bryr seg jo ikke om mottaker, man bare får tak i ett eller annet å pakke inn og sier seg ferdig. Ingen omtanke... Anonymkode: 1bc34...0b7 Man vil alltid finne de som ikke er så opptatt av ønsker , som kjøper av plikt eller lignende . Kjenner flere av de. Men lar meg ikke irritere av de. Selv er jeg over snittet opptatt av å glede / treffe med gave. Men blir ikke sur over å få noe jeg ikke har ønsket meg . Samler heller uønskede gaver i en skuff ,å gir de videre til noen som trenger eller til pakkelek på jobb f eks . Ilandsproblem det der, at vi blir irritert hvis andre ikke fyller våre behov . Endret 18. desember 2024 av NiceOrNothing Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #140 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 9.09): Her ville jeg eventuelt tenkt «å nei, de har ikke nattkjole i flanell, men kanskje hun blir glad for denne i silke siden hun trenger nattkjole» Og «søren, de har ikke blå sokker, men disse i brunt var jo veldig fine. Hun ønsker seg jo sokker» Anonymkode: 7a20c...e77 Du er en dårlig giver. Anonymkode: b8ce4...f22 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå