Gå til innhold

Folk som ikke gir riktige ønsker i gave

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde du sagt noe sånn til meg så hadde det blitt siste gaven herfra.

Anonymkode: ee806...aba

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha, jeg hadde sporenstreks foreslått gavefri jul hvis jeg hadde fått servert etvslikt omfattende dokument. Jeg er helt målløs.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ønskeliste er jo bare en ønskeliste. Jeg pleier som regel å plukke ut noe derfra, men noen ganger kommer f.eks ønskelisten fra noen så sent at jeg allerede har handlet inn. Kjøper inn noe jeg tror de ønsker, og i verste fall får de bytte. 

Pleier å sende ønskeliste selv også. Det er mest for at det skal være enklere for de andre å finne noe. Det jeg ble mest glad for i fjor, var noe som ikke sto på lista. Kjempe stas når noen kjenner meg så godt at de ser ting jeg ønsker meg, som jeg ikke har klart å tenke ut selv. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har funnet ut at det å ønske seg ting er en egen kunst, enten det skjer muntlig eller i listeform. Man må kommunisere tydelig hva man ønsker seg, og samtidig, på høflig og logisk vis, hinte om hva man ikke ønsker seg. 

...

"Håndhåndklær til badet. Ikke hvite".

Jeg har folk i familien som gjerne hadde kjøpt hvite håndklær likevel, hvis hvite håndklær var det første de så i butikken. De ville si de ikke trodde 'ikke hvite' var så viktig. 

... spesielle kremer pga. eksem,

Har folk i familien som kunne kjøpt den første og beste kremen de så, uten å sjekke hva den innholdt. 

... stor størrelse i genser fordi du liker at den sitter veldig løst

"Den så alt for stor ut.."

... Jeg gir samtidig muntlig beskjed om at dersom det står oppført merke og farge ønsker jeg ikke noe alternativ til dette.

"Vi trodde ikke det var så viktig.."

... 'tykt, varmt pledd' er nøye utvalgte ord, fordi ... forhåpentligvis utelukker ultratynne fleecepledd.

"Håper den (ultratynne fleecepledd) er varm og tykk nok!"

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

... sengetøy (200x220)

"Glemte å sjekke størrelsen.."

Anonymkode: edf0e...e09

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har funnet ut at det å ønske seg ting er en egen kunst, enten det skjer muntlig eller i listeform. Man må kommunisere tydelig hva man ønsker seg, og samtidig, på høflig og logisk vis, hinte om hva man ikke ønsker seg. Enkelte setter også pris på at man er veldig direkte om hva man ikke ønsker seg, så se an personen litt og juster deretter.

Noe jeg synes hjelper mye er å vite grunnen til at man ønsker (eller ikke ønsker) seg noe. Selvopplevd eksempel for mange år siden: Svigermor ønsket seg "Håndhåndklær til badet. Ikke hvite". Jeg tenkte at hun sikkert syntes helhvitt ble for kaldt og kjedelig, så jeg kjøpte kjempefine kremfargede håndklær med små broderier på. Det viste seg at det hun egentlig mente var "Mannen min er bilmekaniker, så vi kan ikke ha lyse håndklær her, for de blir stygge med én gang". Hadde hun kommunisert dette bedre hadde hun fått mer praktiske håndklær og sluppet tur for å bytte. Det som er opplagt for oss er ikke nødvendigvis like opplagt for andre. Trenger du spesielle kremer pga. eksem, eller stor størrelse i genser fordi du liker at den sitter veldig løst så kan det være lurt å skrive nettopp det på ønskelista. Konkret grunn = logisk = mindre sjanse for velment bomkjøp.

Jeg lager alltid ønskeliste i god tid før jul. Da har jeg den klar for utdeling til de som etterspør det, og kan også referere til den for å raskt plukke ut et par forslag. For eksempel kan jeg si "håndsåpe, kjøkkehåndklær i bomull, eller konfekt" til tante som jeg vet ikke klarer å forholde seg til spesifikke ønsker med X merke og X farge. Såpemerke, håndklefarge og konfekttype blir hipp som happ for meg, så da blir det uansett ikke feil dersom hun velger å gå for noen av forslagene mine.    

Selve listen består av fargebilder som er er store nok til at det blir enkelt å se produktene. Under hvert bilde er det oppgitt hva det er, hvilken farge, ca. pris, og hvor det kan kjøpes. Jeg nevner også hvis jeg vet det pleier å være ekstra billig et sted, Jeg gir samtidig muntlig beskjed om at dersom det står oppført merke og farge ønsker jeg ikke noe alternativ til dette. Jeg passer på at det er gaver i alle slags prisklasser. I år er det fra 45 kr til rett under tusenlappen. Noen synes det er gøy å kjøpe noe de har kommet på selv, kombinert med noe av det litt rimeligere fra ønskelisten slik at de både kan overraske og sikre seg at jeg får noe som faller i smak.

Under dette er det forslag med mindre restriksjoner. Da kan jeg skrive noe sånn som "Jeg har allerede alt jeg trenger (og vel så det 😅) av dekor og kjøkkentøy, men sengetøy (200x220), badelaken, ullsokker (str 38), vanter, baderomsmatte og et tykt og varmt pledd er noe jeg ville satt stor pris på". 'Badelaken' og 'tykt, varmt pledd' er nøye utvalgte ord, fordi stort håndkle kan være forvirrende, og tykt og varmt pledd forhåpentligvis utelukker ultratynne fleecepledd.

Jeg skriver samtidig at jeg er veldig glad i dempede, varme farger, og limer inn et eksempelbilde. Ikke fordi jeg forventer at noen skal finne ting i nøyaktig disse nyansene, men for å gjøre det enklere å gjette seg til hva som kan falle i smak (og forhåpentligvis forhindre at jeg får ting i primærfarger eller neon).

image.png.accb3c4dd08550f0bbddbd9ecaa829df.png

Anonymkode: 5bb55...833

At svigermor sin mann som da er din svigerfar jobbet som bilmekaniker burde du tenkt på.

Anonymkode: 554f4...a64

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

At svigermor sin mann som da er din svigerfar jobbet som bilmekaniker burde du tenkt på.

Jeg vil si det er mannen selv som burde tenkt på å vaske hendene ordentlig. Men det er jo typisk å legge skylden for en manns inkompetanse på kvinnene rundt ham. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er jo litt på bærtur også da. Jeg har hørt om folk som har sagt at de ikke gir noe fra ønskelisten som de selv ba om, fordi mottaker ikke skulle vite hva de får i gave. Det var jo ikke gøy for dem om mottaker visste hva de fikk... Når man da kunne ønsket seg tingen(e) fra noen andre må det være lov å være litt skuffa. Helt meningsløst å be om ønskeliste, for så å nekte å gi noe av den bare fordi (ser bort fra ønskelister med bare dyre ting utenfor budsjett). 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

TS her 

Vil bare oppklare at jeg ikke ønsker dyre gaver. Jeg har en liste på notater på mobilen med ting jeg feks trenger eller ønsker meg. Kan like gjerne være ting jeg sparer til selv eller kun kan unne meg innimellom. Jeg ønsker ikke dyre ting fra alle. Prisen ligger oftest på 2-300kr. Men jeg vet mine foreldre og besteforeldre kjøper for ca 1000, så da sender jeg kanskje noen litt dyrere ønsker. 

Jeg kan gjerne få andre gaver..ønskeliste er IKKE en bestilling. Men jeg syns det er rart å plukke noe fra listen å gi i annen farge, merke osv. Hvis man først skal plukke noe fra listen er det kjekt at det er ønsket farge eller merke. Har også opplevd å få feil str. Når jeg ønsker L så får jeg M "fordi den så stor ut" (litt kjedelig når jeg har prøvd noe og vet størrelse). Blir glad for gavene, men blir litt mer styrete når noe må byttes. Andre gaver er også supert, men da er det jo gjerne noe giver tenker jeg passer, liker eller trenger.

Anonymkode: 7db3b...a3e

Det er ikke rart, det er helt vanlig. På grunn av det samme som du lister opp i hi. Folk kan ikke bruke masse tid, dra fra butikk til butikk for å finne akkurat riktig farge. Hvis det er feil farge for deg så må du faktisk bytte den. 

Det er jo nøyaktig like styrete for den som kjøper den. De har neppe stått der med riktig pledd, men så valgt en annen farge, det er jo fordi de ikke hadde den fargen der og da. 

Anonymkode: ce09b...c39

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg har folk i familien som gjerne hadde kjøpt hvite håndklær likevel, hvis hvite håndklær var det første de så i butikken. De ville si de ikke trodde 'ikke hvite' var så viktig. 

Har folk i familien som kunne kjøpt den første og beste kremen de så, uten å sjekke hva den innholdt. 

"Den så alt for stor ut.."

"Vi trodde ikke det var så viktig.."

"Håper den (ultratynne fleecepledd) er varm og tykk nok!"

"Glemte å sjekke størrelsen.."

Kanskje du må prøve med omvendt psykologi her. Skriv ned "vil ikke ha svart" når du egentlig vil ha svart, og "vil ha hvit" hvis du absolutt ikke vil ha hvit :laugh:

Med mindre de har noen helt spesielle utfordringer som gjør det vanskelig å få med seg ting, ville jeg nok ikke lagt så mye omtanke i gavene til disse folka. Det er kjipt, men her tror jeg ikke du kan gjøre stort annet enn å avtale at dere ikke gir hverandre gaver lenger, eller takke høflig og bytte/gi bort gavene ved første anledning. Ønskeliste er fortsatt et fint hjelpemiddel for folk som synes det er vanskelig å komme på gaveidéer på egenhånd, men dessverre ingen garanti for at man får noe man ønsker seg.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor det? Det er jo mer logisk at hun som visste om det burde sagt fra (for sin egen del). Hun sa også hvite når hun egentlig mente lyse. Jeg skulle så klart ønske jeg hadde tenkt på det så jeg hadde truffet bedre med gaven, men jeg så aldri at han hadde skitne hender, det var alltid rent og pent hjemme hos dem, og svigermor brukte ofte klær i beige og kremfarger, så jeg trodde det var en farge hun ville sette pris på. Ikke hadde jeg lappen heller, så jeg visste fint lite om biler. Jeg trodde mekanikere brukte kjeledress og hansker på jobb, så at det skulle bli problematisk med lyse håndklær hjemme var ikke noe jeg ville kommet på av meg selv. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra vi har det, når det hvert år blir laget masse tråder hvor folk klager over gaver.

Anonymkode: d8fea...4f6

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigermor i et nøtteskall. 

Eksempel fra julen år tilbake: Hun ba om (felles) ønskeliste. Mannen skrev bl.a. "liten kasserolle, diameter 20 cm". Svigermor kjøpte da (til meg??) en gryte, diameter 24 cm, som ble slengt i fjeset på meg med forklaringen at de ikke hadde en liten kasserolle i butikken hun var på...

Akkurat ei helt lita gryte kan være merkelig vanskelig å få tak i, og det virker som den størrelsen fort blir utsolgt. Den jeg har fant jeg på bruktmarked.. 

Anonymkode: 902d1...ca2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julenissenerher skrev (11 timer siden):

Man kan ønske seg penger hvis man er redd for å få noe feil. Man kan også bytte ting, og der er butikkene ganske greie. Skjønner at det er skuffende med gaver man ikke vil ha, men noen liker å finne på ting selv og være litt kreative

Men hvorfor ber man om ønskeliste da, det er jo det idiotiske her! Helt greit om folk vil finne på noe selv, men ikke be om ønskeliste, da.

Jeg liker ikke å gi ut ønskeliste, og som TS gjør jeg det kun på forespørsel, nettopp fordi jeg synes det er mye mer gøy å bli overrasket. Men om noen ber meg om ønskeliste og jeg ønsker meg blå sokker er det jo kjempesnålt å gi meg rosa sokker? Om ikke blå sokker er å oppdrive finner man heller på noe helt annet.

Voksne bryr ikke om hva de får i gave, man er takknemmelig for tanken bak. Mat og familie er det som er jul, ikke gaver.

Anonymkode: 18b06...4e2

Men det er jo ikke noen tanke bak om man bare rasker med seg noe som vagt ligner på det som er på ønskelisten (som giver har bedt om, det er jo ikke sånn at TS har sendt ut en kravliste ubedt). 

nordlending skrev (35 minutter siden):

Noen er jo litt på bærtur også da. Jeg har hørt om folk som har sagt at de ikke gir noe fra ønskelisten som de selv ba om, fordi mottaker ikke skulle vite hva de får i gave. Det var jo ikke gøy for dem om mottaker visste hva de fikk... Når man da kunne ønsket seg tingen(e) fra noen andre må det være lov å være litt skuffa. Helt meningsløst å be om ønskeliste, for så å nekte å gi noe av den bare fordi (ser bort fra ønskelister med bare dyre ting utenfor budsjett). 

Nettopp! 

Jeg har for eksempel en flanellnattskjorte på ønskelisten, da det ville jo være kjemperart om noen (som har bedt om ønskeliste, presiserer dette) ga meg en tynn silkeneglisjé i stedet, selv om begge er til å sove i. Da er det jo bedre om giver tenker, "hm, var vanskelig å finne en slik nattskjorte, da får hun heller en god håndkrem, det er alltid kjekt å ha".

Anonymkode: 5b4d2...6e4

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har for eksempel en flanellnattskjorte på ønskelisten, da det ville jo være kjemperart om noen (som har bedt om ønskeliste, presiserer dette) ga meg en tynn silkeneglisjé i stedet, selv om begge er til å sove i. Da er det jo bedre om giver tenker, "hm, var vanskelig å finne en slik nattskjorte, da får hun heller en god håndkrem, det er alltid kjekt å ha".

Hæ? I mitt hode er den naturlige tanken "Ok, jeg finner ikke akkurat det nattøyet, men kanskje hun vil like denne andre typen nattøy siden hun tydeligvis ønsker noe å sove i". Hvordan gir det mening at man skal hoppe over på en helt annen ting? "Å ja, jeg finner visst ikke den gryta hun ønsker, men kanskje hun liker denne tur jakka"...?

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smil pent og si takk for gaven 😀

Dette er ikke noe man tar opp med noen. 

Anonymkode: c00a5...e94

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie venter vi ofte med å kjøpe ting selv for å kunne ønske oss det i jule- og bursdagsgaver. Litt mindre ræl og unødvendige bomkjøp/forbruk på den måten. Blir ikke sånn kjempeoverrasket når man åpner, men likevel veldig glad og takknemlig. 

Ønsker oss gjerne panner, kniver, turutstyr, brodder, kjøkkenmaskiner, konsertbilletter, teateropplevelser.

Anonymkode: 2d68b...415

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hæ? I mitt hode er den naturlige tanken "Ok, jeg finner ikke akkurat det nattøyet, men kanskje hun vil like denne andre typen nattøy siden hun tydeligvis ønsker noe å sove i". Hvordan gir det mening at man skal hoppe over på en helt annen ting? "Å ja, jeg finner visst ikke den gryta hun ønsker, men kanskje hun liker denne tur jakka"...?

Det gir mening fordi hun har spesifisert hva hun ønsker å sove i (flanellnattskjorte). Flanell er antageligvis valgt fordi det er godt og varmt om vinteren, og skjorte er antageligvis valgt fordi hun ikke liker å sove med underdel på. Om du ikke finner dette noe sted så blir f.eks en satengpysj det motsatte av hva hun ønsket seg. Kanskje sover hun ikke engang med klær på i de varmere månedene.

Om jeg ønsker meg en liten stekepanne så er ordet liten brukt for en grunn (jeg skriver hvilken diameter jeg ønsker). Jeg har allerede to store stekepanner, så jeg trenger en liten en for å lage omelett og andre retter til én person. En liten stekepanne er også mye enklere å vaske opp etterpå. Får jeg istedet en større stekepanne så blir den helt overflødig. Da er det bedre at du sjanser med en turjakke, for den er det i alle fall en mulighet for at jeg kan trenge :) 

Ikke se etter det du tror er lignende alternativer hvis merke/farge/størrelse er spesifikt oppgitt. Hadde det vært et alternativ hun faktisk ønsket seg hadde hun skrevet det opp. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Voksne bryr ikke om hva de får i gave, man er takknemmelig for tanken bak. Mat og familie er det som er jul, ikke gaver.

Anonymkode: 18b06...4e2

hvordan blir det da hvis tanken bak var «billig og enkelt for giver» i stedet for «dette tror jeg virkelig X vil sette pris på og ha glede av»?

Det er tanken som teller og det gjelder også om gaven ikke er gjennomtenkt. Så kjøpe en flaske vin til en man VET er alkoholiker, er ikke omtenksomt. Å kjøpe en flaske vin i beste mening til en man ikke visste at har alkoholproblemer, er derimot omtenksomt. 

Anonymkode: 6b44c...803

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tenkte på akkurat det samme i dag, faktisk. Jeg har flere ganger fått gaver som er i nærheten av det jeg ønsket meg, men ikke det samme. Mulig jeg er sær, men jeg ønsker meg faktisk de spesifikke hanskene eller akkurat den puta - og ikke noe som er nesten likt. Når noen spør meg om en ønskeliste så forventer jeg faktisk at de velger noe fra den, det er ofte linket til nøyaktig produkt også. Når de da velger å kjøpe noe helt annet eller noe "lignende" får jeg følelsen av at de ikke kjøper for å gi meg noe jeg ønsker meg, men for å gjøre det mest mulig enkelt for seg selv og bare få handlinga ut av verden. 

Anonymkode: 4ad5f...ed1

Jeg syns ikke du er verken sær eller utakknemmelig. Jeg tenker at folk kan droppe å be om ønsker dersom de ikke vil gi deg noe som står på lista likevel. Jeg har opplevd dette selv, og det er så sykt irriterende. Jeg har som deg en liten liste på mobilen med småting som jeg trenger eller ting jeg bruker mye av. Voksne folk har jo preferanser og det er ikke noe ille med det. Jeg tåler ikke parfyme feks, og ønsker meg allergivennlige ting. Får jeg da noe med masse parfyme i stedet så kan jeg jo ikke bruke det? Hva er gleden i det for giver (som faktisk har spurt hva jeg ønsker meg???) 

Det samme gjelder for mine barn, som ønsker seg "den barbiedukka med havfruehale" eller "grønn traktor" så får de heller klær i en altfor liten størrelse fordi giveren "syns barna mine har nok leker". Er jo bare teit.  Voksen eller barn, dette er teit. La være å spørre om du kommer til å gå din egen vei likevel. Typisk er det jo også at om jeg ønsker meg en krem fra en person så ønsker jeg meg ikke denne kremen med noen andre, så da sitter jeg på julaften og får ikke krem. Men jeg sitter der med en annen krem som jeg får allergi av og må reise for å bytte. Uting!!!

Anonymkode: 787e6...c6f

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Men om noen ber meg om ønskeliste og jeg ønsker meg blå sokker er det jo kjempesnålt å gi meg rosa sokker? Om ikke blå sokker er å oppdrive finner man heller på noe helt annet.

Her ville jeg eventuelt tenkt «å nei, de har ikke nattkjole i flanell, men kanskje hun blir glad for denne i silke siden hun trenger nattkjole»

Og «søren, de har ikke blå sokker, men disse i brunt var jo veldig fine. Hun ønsker seg jo sokker»

Anonymkode: 7a20c...e77

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...