AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #221 Del Skrevet 21. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg tenker umiddelbart utakknemlig drittunge. Det at man kan bestille gaver er noe nytt. Anonymkode: e828b...e75 Rart at jeg husker at dette var helt vanlig også for 40 år siden, da. Vi skrev ned det vi ønsket oss, eller merket av bilder i leketøyskatalogen. På julaften fikk vi noe av det vi hadde ønsket oss (vi visste ikke på forhånd hva), kombinert med ting vi ikke hadde ønsket oss. Det vi heldigvis ikke fikk var sengetøy med He-Man når vi hadde ønsket oss sengetøy med My Little Pony på. Jeg husker godt stilen fra den tiden, og grunnen til at det fungerte med tilfeldig teppe var jo at det allerede var en salig blanding av alt. Fra eget hjem kan jeg nevne lyserosa småblomstret tapet, brun seksjon, messingbord med en slags etnisk inngravering, knallrosa skinnsofa, gyngestol med hjemmeheklet bestemorsteppe, to saccosekker i blå og rosa, og vinrøde vevde gardiner. Slik er det svært få som har det i dag, enten de er opptatt av interiør eller ei. Jeg har ikke et grått hjem, men en nøye gjennomtenkt palett av lilla, grønt, beige og svart som jeg har kost meg med å bygge opp over tid. Så har jeg noen små innslag av uventede farger der det passer inn med det. Jeg forventer hverken at du skal ha lik smak som meg eller forstå deg på min, derfor har jeg skrevet ned noe jeg vet vil passe inn her på ønskelisten min, slik at du ikke trenger å bruke noe som helst hjernekapasitet på å fundere på det i en stressende førjulstid. Vil du ikke kjøpe fra lista (som du selv har bedt om)? Helt greit, bare kjøp noe annet som ikke er et dårlig alternativ til konkrete gjenstander jeg har ønsket meg, da. Anonymkode: 5bb55...833 Fjernet sitering av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 22. desember 2024 av Perelandra 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #222 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du ville aldri fått en gave av meg. Du minner meg om min kusine som kun ville ha grå barneklær og ble fornærmet for et blått plagg. Anonymkode: e828b...e75 Flott, vil ikke ha det heller. Hvorfor kjøpte du ikke grå barneklær til kusinen når hun ønsket det da, men heller gav blåe klær? Hva er problemet ditt med å gi riktig farge? Anonymkode: 6a670...760 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #223 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Tror også det er best du holder deg unna interiørgaver når du ikke forstår at blått og brunt er to villt forskjellige farger å ha i hus. Tenker også at du ikke forholder deg til noen ønskelister når du mener at du kan gi et brunt pledd til noen som ønsker seg et blått pledd. Anonymkode: 6a670...760 Jeg vet ikke helt hvorfor du svarer så sint på at jeg har selvinnsikt på hva jeg ikke er spesielt god på...Er du god på alt i verden? Jeg ville ikke gitt noen et brunt pledd om de ønska et blått pledd, jeg ville ligget helt unna den delen av ønskelista, fordi jeg hadde garantert tabba meg ut på et eller anna område jeg ikke har tenkt over en gang. Og de ville blitt lei seg/forvirra/frustrert over dette, og det ville vært noe helt motsatt av hva jeg ønsker med en gave. Anonymkode: 902d1...ca2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #224 Del Skrevet 21. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (22 timer siden): Gaver er noe man gir av sin godhet, til noen man vil vel og bryr seg om. Er du virkelig så utakknemlig at du oppfører deg slik? Eller er tråden ment til å provosere til debatt? Stod det på meg så får du ikke gaver i noen sammenhenger fremover inntil du har blitt voksen i hodet, ikke bare i kroppen. Anonymkode: a8d1d...0c6 Å gi av sin godhet er å ha et oppriktig ønske om å glede mottakeren. Å kjøpe noe tilfeldig (eller helt annet enn ønskene man får) og forvente at mottaker skal bli glad fordi man har "gitt av sin godhet" har ingenting med godhet å gjøre, det handler om å glede seg selv. Det er vel nettopp derfor en del her i tråden reagerer så sterkt på at noen blir skuffet over gaver de får. Mottaker burde jo bli glad uansett hva man gir dem, for man har jo forært dem en gave av godhet... Takk og pris for at jeg har venner og familie som anstrenger seg bittelitt for å kjøpe fine gaver (og da tenker jeg ikke i pengeverdi, men i omtanke). AnonymBruker skrev (22 timer siden): Alt må åpenbart ikke være grått eller ton i ton hvis vedkommende ønsker seg blått… skjønner faktisk ikke at det skal være så innmari vanskelig. Som TS har gjentatt i det uendelige - giver etterlyser ønskeliste. Ingen påtvinger dere ønskelister. Men hvis du har lyst til å glede mottaker (er ikke det poenget?), så er det vel fint å gi noe vedkommende ønsker seg? Anonymkode: b27ce...b2c Jeg mistenker at noen her kjøper gaver mest for å føle seg snill og omtenksom, og så føler de seg veldig avkledd når noen skriver at lite gjennomtenkte gaver ikke er så koselig. AnonymBruker skrev (22 timer siden): Vedkommende ønsker seg et pledd. Får et pledd så enkelt er det. Vi tålte alle farger på interiør når jeg vokste opp. Nå får vi en generasjon hjerneskadede damer som kun tåler spesifikke motefarger og grått. Blir helt deprimert når jeg er på besøk hos folk. Alle hus er malt grå. Som om det ikke er deprimerende nok her om vinteren. Anonymkode: e828b...e75 Hvorfor tåler du ikke grått da? Temmelig merkelig å fremstille andre som kresne når du selv ramler ned i dyp depresjon av andres interiørvalg. Interiørstil har alltid gått i bølger, og på 70- og 80-tallet var det mye farger og mønstre på moten. Det betyr ikke at folk ga blaffen i hvilke møbler, gardiner og interiørartikler de hadde i huset da heller. Foreldrene mine (spesielt mamma) var da absolutt bestemt på hvordan hun helst ville ha det i huset, og det samme gjaldt andre på hennes alder. Folk var ikke mer altetende enn at de pusset da opp på 80-tallet også. Riktignok ikke like ofte som nå for tiden, men det handlet om økonomi. At du tror folk var så mye mer takknemlige og altetende for noen tiår siden, betyr bare at du har glemt eller fortrengt fortiden. AnonymBruker skrev (21 timer siden): Fikk dere alltid alt dere ønsket dere til jul? Jeg tror dere som har vokst opp nylig har blitt bortskjemte. Men heldigvis kommer det en ny har tid for alle i Norge fremover. Der vi ikke kan få alt vi ønsker. Anonymkode: e828b...e75 Jeg er født på 70-tallet og har ikke erfaring med at folk "tålte alle farger" eller aldri ble skuffet over gaver da jeg vokste opp. Jeg tror du har blitt rimelig glemsk med alderen, eller så er du ute etter å provosere. AnonymBruker skrev (21 timer siden): Du ville aldri fått en gave av meg. Du minner meg om min kusine som kun ville ha grå barneklær og ble fornærmet for et blått plagg. Anonymkode: e828b...e75 Følte du deg fylt av godhet da du forærte kusinen din blå barneklær? En ting er å bomme når man kjøper gaver fordi man er usikker eller kjenner folk for dårlig, men å gå aktivt inn for å kjøpe noe annet enn det man vet mottaker ønsker seg, er bare snålt. Anonymkode: 3a74b...79d Fjernet sitering av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. Endret 22. desember 2024 av Perelandra 1 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #225 Del Skrevet 21. desember 2024 Ønskelister fungerer ofte dårlig. Min manns bror og kone etterspør ønskelister fra oss hver jul.... (og er selv veeeldig spesifikke i sine ønskelister som de slenger til oss. Vi prøver å skive opp noe... Men vi får aldri noe derfra uansett, så det spiller fint liten rolle for oss😅 Er takknemlige for det vi får uansett. Men det blir så innmari tullete. Man kan jo bare gi det man kan og vil, og droppe bestillingslister🙈 Anonymkode: 28ecd...54f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #226 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet ikke helt hvorfor du svarer så sint på at jeg har selvinnsikt på hva jeg ikke er spesielt god på...Er du god på alt i verden? Jeg ville ikke gitt noen et brunt pledd om de ønska et blått pledd, jeg ville ligget helt unna den delen av ønskelista, fordi jeg hadde garantert tabba meg ut på et eller anna område jeg ikke har tenkt over en gang. Og de ville blitt lei seg/forvirra/frustrert over dette, og det ville vært noe helt motsatt av hva jeg ønsker med en gave. Anonymkode: 902d1...ca2 Mulig jeg forvekslet deg med AB...e75, husker ikke. Men budskapet mitt gjelder deg også, uten at jeg er "sint" på deg. For det er bra at du holder deg unna interiørartikler når du sier du ikke er god på det, og bra at du ikke utfordrer ønskelista. Er de som utfordrer ønskelista som gjerne ender med å kjøpe ting folk ikke har bruk for. Anonymkode: 6a670...760 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #227 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det er jo hele poenget her i tråden, at enkelte tydeligvis ikke bryr seg nok. Hvis man bare kjøper noe for å kjøpe noe, så bryr man seg jo ikke så veldig. Da tenker jeg at man egentlig ikke har så lyst å gi gave og bare synes det er stress, og da kan man jo heller vurdere å ikke gi gaver. At man som giver bommer litt av og til er greit, men når man opplever at noen givere bommer hele tiden, så er det vanskelig å tenke at de bryr seg nok. Anonymkode: 3a74b...79d Men i alle dager. For det første; ønskeliste er greit dersom man ikke vet hva man skal finne på å gi i gave. Det betyr ikke at kjøper må kjøpe noe fra denne listen! Jeg synes det er veldig spesielt, og ganske kvalmt at voksne mennesker er så opptatt av hva de får i en julegave. På tide å bli voksen å skjønne at folk har mer enn nok med sitt enn å løpe rundt etter den perfekte julegaven til godt voksne mennesker. Jeg forventer ikke at venninner skal legge så mye i hva de kjøper til meg i julegave. Heller ikke foreldre og søsken. At kjæresten kjøper noe etter min smak syns jeg er hyggelig, han kjenner meg jo å vet hva jeg liker. Vi gir forøvrig ikke ønskelister til hverandre, men kjøper det vi vet den andre setter pris på Anonymkode: 6d2c0...aa9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #228 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Mulig jeg forvekslet deg med AB...e75, husker ikke. Men budskapet mitt gjelder deg også, uten at jeg er "sint" på deg. For det er bra at du holder deg unna interiørartikler når du sier du ikke er god på det, og bra at du ikke utfordrer ønskelista. Er de som utfordrer ønskelista som gjerne ender med å kjøpe ting folk ikke har bruk for. Anonymkode: 6a670...760 Ååå giiid utfordrer ønskelisten. Er det seriøst mulig!? Er det bryllupet ditt? Er DU hovedpersonen på julaften? Nei, det er mange som skal ha gaver til jul. Du står ikke i fokus. Anonymkode: 6d2c0...aa9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #229 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ååå giiid utfordrer ønskelisten. Er det seriøst mulig!? Er det bryllupet ditt? Er DU hovedpersonen på julaften? Nei, det er mange som skal ha gaver til jul. Du står ikke i fokus. Anonymkode: 6d2c0...aa9 Har spesifisert dette flere ganger nå, men du kjøper ikke et brunt pledd til noen som ønsker et blått pledd på ønskelisten. Har ingenting med at jeg er hovedperson eller viktig, men det handler om at den gaven du gir innfrir ønsket, ellers blir gaven du gir ubrukelig for meg. Og sistnevnte burde ikke være i dine interesser heller. Å være en trassig giver der du kjører ditt eget løp rundt ønskelisten er ikke å vise omtanke. Hvis det å kjøpe et blått pledd blir så vanvittig vanskelig og for mye for deg, så holder du deg unna pledd på ønskelista. Anonymkode: 6a670...760 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #230 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har spesifisert dette flere ganger nå, men du kjøper ikke et brunt pledd til noen som ønsker et blått pledd på ønskelisten. Har ingenting med at jeg er hovedperson eller viktig, men det handler om at den gaven du gir innfrir ønsket, ellers blir gaven du gir ubrukelig for meg. Og sistnevnte burde ikke være i dine interesser heller. Å være en trassig giver der du kjører ditt eget løp rundt ønskelisten er ikke å vise omtanke. Hvis det å kjøpe et blått pledd blir så vanvittig vanskelig og for mye for deg, så holder du deg unna pledd på ønskelista. Anonymkode: 6a670...760 Det er ingen problem for meg, mottar kun ønskeliste fra barn i familien. Oss voksne gir ikke ønskelister, og om noen blir spurt så gir ingen spesifikke ønsker. Så nei, her trenger ingen å holde seg unna ønskelista. Anonymkode: 6d2c0...aa9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 22. desember 2024 #231 Del Skrevet 22. desember 2024 Tråden er ryddet for nedsettende innhold, og svar til dette. Perelandra, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #232 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 21.01): Jeg ønsket meg et nytt pledd. Får jeg riktig pledd så havner det på hovedplassen i sofaen i stua. Får jeg et alternativt pledd havner pleddet på gjestesenga sammen med et annet pledd som ligger der, hvor jeg i januar kjøper pleddet jeg ønsket meg... Så god jul, folks! 🎅 Anonymkode: 6a670...760 AnonymBruker skrev (På 18.12.2024 den 13.26): Jeg har mye blått hjemme, og ønsker meg et pledd i blått. Hvilken blånyanse er egentlig det samme, men hadde noen kjøpt et rødt, beige, rosa eller brunt pledd til meg så hadde pleddet kræsjet totalt med både stil, sofa og interiør hos meg. Kom ikke da med noe helt annet pledd til meg bare fordi "et pledd er et pledd". Isåfall havner pleddet på et gjesterom eller i kjelleren... Eventuelt blir solgt på finn.no for slikk og ingenting. Anonymkode: 6a670...760 Jeg skulle visst aldri eksemplifisert med det blåe pleddet jeg hadde spesifisert på ønskelista i denne tråden, for det ble visst en jinx. Jeg fikk selvfølgelig ikke pleddet i blått, men nettopp i brunt! Som var det jeg overhodet ikke ønsket og som ville kræsjet mest med ønsket mitt. Synd, for det er et veldig fint pledd. Men det passer ikke stuen min, og nå vet jeg ikke hvor jeg skal gjøre av det. Giveren var også fornøyd med å gi meg et pledd som jeg visstnok hadde på ønskelisten, men så ut til å drite i hvilken farge jeg ønsket pleddet i - som er det viktigste. Så da har man det gående i år også. Men utover det må jeg si at folk rundt har vært flinkere å innfri ønskelisten enn andre år. Alle 10 ønskene ble kjøpt inn, og "bare" 2 bommet på farge eller merke, og endte sådan opp som overflødig. God jul! 🎅 Anonymkode: 6a670...760 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #233 Del Skrevet 24. desember 2024 Det som beskrives i denne tråden, er jo ikke en ønskeliste, men en kravliste over julepresanger ts krever å få. Anonymkode: a8d1d...0c6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #234 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det som beskrives i denne tråden, er jo ikke en ønskeliste, men en kravliste over julepresanger ts krever å få. Anonymkode: a8d1d...0c6 Hva er forskjellen, egentlig? Og gikk du glipp av delen der noen SPURTE ts om å få en ønskeliste? Er ikke som om ts sendte den ut til familiemedlemmer med beskjed om at hvis de ikke ga riktig gave, så ble det bank. Anonymkode: b095e...026 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #235 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 10.34): Men i alle dager. For det første; ønskeliste er greit dersom man ikke vet hva man skal finne på å gi i gave. Det betyr ikke at kjøper må kjøpe noe fra denne listen! Jeg synes det er veldig spesielt, og ganske kvalmt at voksne mennesker er så opptatt av hva de får i en julegave. På tide å bli voksen å skjønne at folk har mer enn nok med sitt enn å løpe rundt etter den perfekte julegaven til godt voksne mennesker. Jeg forventer ikke at venninner skal legge så mye i hva de kjøper til meg i julegave. Heller ikke foreldre og søsken. At kjæresten kjøper noe etter min smak syns jeg er hyggelig, han kjenner meg jo å vet hva jeg liker. Vi gir forøvrig ikke ønskelister til hverandre, men kjøper det vi vet den andre setter pris på Anonymkode: 6d2c0...aa9 Hvorfor gjentar du samme setninga som er nevnt flere ganger om at ønskeliste ikke betyr at kjøper må kjøpe derfra? Det er jo ikke poenget mitt i det hele tatt! Å gå utenfor ønskelista er null problem om man kjøper noe man i det minste tror mottaker setter pris på. Jeg skriver om de som kjøper noe bare for å kjøpe noe, og som mener at mottaker burde være takknemlig fordi de tross alt får en gave (til tross for at de altså har lagt null energi i gavekjøpet). Les gjerne også siste setninga mi på nytt: AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 12.29): At man som giver bommer litt av og til er greit, men når man opplever at noen givere bommer hele tiden, så er det vanskelig å tenke at de bryr seg nok. Anonymkode: 3a74b...79d Jeg snakker altså ikke om de som gjør så godt de kan, men bare bommer litt. Jeg snakker om de som "bommer" hvert eneste år, og konsekvent gir gaver som ikke passer mottakeren i stil, størrelse eller type. Du får bli så kvalm du vil, men jeg mener seriøst at enten kjøper man fra ønskelista (som man har bedt om selv) eller så kjøper man noe man tror mottaker vil like. Hvis man synes det er så vanskelig eller kjenner mottaker så dårlig at man bare gir noe helt tilfeldig (kjøper noe bare for å kjøpe og bli ferdig med det), så er det faktisk bedre å la være. Bedre for både givers bankkonto og for miljøet. Anonymkode: 3a74b...79d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #236 Del Skrevet 24. desember 2024 Jeg har mange ting jeg kunne ønske meg, men jeg kunne aldri bestilt gaver fra noen. Anonymkode: 89a24...384 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #237 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det som beskrives i denne tråden, er jo ikke en ønskeliste, men en kravliste over julepresanger ts krever å få. Anonymkode: a8d1d...0c6 Tull. En ønskeliste med spesifisert 'Ryobi drill' eller 'blått pledd' betyr ikke 'du skal kjøpe drill/pledd'. Det betyr 'hvis du kjøper drill/pledd kjøp Ryobi/blått, ikke andre merker/farger, men kjøp gjerne sokker, sjokolade, juletrepynt eller en gås for den del om du ikke finner/ønsker å kjøpe Ryobi drill/blått pledd'. Anonymkode: 5ce25...ea8 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HelgeK Skrevet 25. desember 2024 #238 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 13.40): Ønskelister fungerer ofte dårlig. Min manns bror og kone etterspør ønskelister fra oss hver jul.... (og er selv veeeldig spesifikke i sine ønskelister som de slenger til oss. Vi prøver å skive opp noe... Men vi får aldri noe derfra uansett, så det spiller fint liten rolle for oss😅 Er takknemlige for det vi får uansett. Men det blir så innmari tullete. Man kan jo bare gi det man kan og vil, og droppe bestillingslister🙈 Anonymkode: 28ecd...54f Eller bare dropp gaver mellom voksne. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå