AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #181 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 15.12.2024 den 15.51): Har flere ganger opplevd å få "feil" ønsker. Som regel blir ønsker sendt på melding etter givers ønske (poengterer at jeg selv ikke sender lister uten forespørsel). Da skriver jeg feks ullpledd i beige/brun, ditt gavekort, håndkrem x merke osv. Likevel har jeg flere ganger opplevd at giver gir etter eget ønske eller gir beskjed om at jeg kan bytte. Eksempel: giver gir håndkrem fra y merke i stedet "fordi jeg syns den er så god". Ullpledd blir kjøpt i grønn farge "fordi de hadde ikke beige/brun og grønt er jo så fiiiint, du kan jo bytte" (kjøpt i butikk med vanskelig fremkommelighet for meg da jeg ikke har lappen og buss er knotete der jeg bor). Gavekort på helt annet senter. Da må jeg reise lengre og det blir mer tungvint. Blir jo glad for gaver, men føler det er lite omtanke rundt når det blir gjort slik. Hvorfor spørre om ønsker når man gir noe annet? Da er det bedre å ikke spørre etter ønsker og gi noe man tror jeg vil like. Oppleves så "hastig" med slike gaver. Er selvsagt ikke alle man bør si noe til. Men er det ok å si i fra til foreldre, besteforeldre, svigers, nære venner? Er så kjedelig å måtte fly rundt i ulike butikker for å bytte. Poengterer at jeg ikke tenker på julen nå, de fleste har nok kjøpt allerede. Anonymkode: 7db3b...a3e Herregud så utakknemlig folk er blitt. En gave er noe du får, fordi noen bryr seg nok. Om du ønsket et beigt pledd, men fikk et grønt, så er vel det akkurat det samme?! Enten får du bytte, eller så får du bruke det der det passer, selv om det kanskje ikke gjør seg som pynt på sofaen. Du ønsker en spesifikk type håndkrem, men den du får kan du ikke bruke? Eller? Forstår det om du har allergier og derfor poengterer at slike gaver må være parfymefrie, og du får en med masse parfyme i. Men at du helst skulle hatt x men fikk y, da får du faen meg være voksen å være takknemlig å bruke den kremen du fikk! Vil du ha x, så kjøper du den selv. Høres ut som meg når jeg var barn, og ønsket meg en Barbie, men fikk billigversjonen. Fordi jeg var et barn, var det virkelig ikke gøy. Som voksen kan jeg kjøpe det jeg vil ha, gaver er en bonus. Liker jeg ikke gaven, så bytter jeg. Ellers gir jeg det videre til noen som liker det. Takknemlig er jeg uansett! Anonymkode: 6d2c0...aa9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #182 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Herregud så utakknemlig folk er blitt. En gave er noe du får, fordi noen bryr seg nok. Om du ønsket et beigt pledd, men fikk et grønt, så er vel det akkurat det samme?! Enten får du bytte, eller så får du bruke det der det passer, selv om det kanskje ikke gjør seg som pynt på sofaen. Du ønsker en spesifikk type håndkrem, men den du får kan du ikke bruke? Eller? Forstår det om du har allergier og derfor poengterer at slike gaver må være parfymefrie, og du får en med masse parfyme i. Men at du helst skulle hatt x men fikk y, da får du faen meg være voksen å være takknemlig å bruke den kremen du fikk! Vil du ha x, så kjøper du den selv. Høres ut som meg når jeg var barn, og ønsket meg en Barbie, men fikk billigversjonen. Fordi jeg var et barn, var det virkelig ikke gøy. Som voksen kan jeg kjøpe det jeg vil ha, gaver er en bonus. Liker jeg ikke gaven, så bytter jeg. Ellers gir jeg det videre til noen som liker det. Takknemlig er jeg uansett! Anonymkode: 6d2c0...aa9 Altså, jeg er voksen men kan likevel ikke kjøpe meg alt det jeg vil ha i disse dyrtider. Denne måneden unnet jeg meg ny stekepanne samt en god bodylotion. Men har mer jeg gjerne skulle ha kjøpt. Da foretrekker jeg faktisk å bruke pengene på meg selv, istedenfor å bytte gaver og få tilbake ting jeg ikke ønsker meg eller har bruk for! Anonymkode: cdc06...10b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #183 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Altså, jeg er voksen men kan likevel ikke kjøpe meg alt det jeg vil ha i disse dyrtider. Denne måneden unnet jeg meg ny stekepanne samt en god bodylotion. Men har mer jeg gjerne skulle ha kjøpt. Da foretrekker jeg faktisk å bruke pengene på meg selv, istedenfor å bytte gaver og få tilbake ting jeg ikke ønsker meg eller har bruk for! Anonymkode: cdc06...10b Det er jo helt innafor det, men det må du nesten kommunisere til de rundt deg som du bruker å gi og få gaver fra. Ikke sitte der som en bortskjemt unge på julafta fordi det var feil farge/merke. Anonymkode: 90720...857 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #184 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 15.12.2024 den 21.22): TS her Vil bare oppklare at jeg ikke ønsker dyre gaver. Jeg har en liste på notater på mobilen med ting jeg feks trenger eller ønsker meg. Kan like gjerne være ting jeg sparer til selv eller kun kan unne meg innimellom. Jeg ønsker ikke dyre ting fra alle. Prisen ligger oftest på 2-300kr. Men jeg vet mine foreldre og besteforeldre kjøper for ca 1000, så da sender jeg kanskje noen litt dyrere ønsker. Jeg kan gjerne få andre gaver..ønskeliste er IKKE en bestilling. Men jeg syns det er rart å plukke noe fra listen å gi i annen farge, merke osv. Hvis man først skal plukke noe fra listen er det kjekt at det er ønsket farge eller merke. Har også opplevd å få feil str. Når jeg ønsker L så får jeg M "fordi den så stor ut" (litt kjedelig når jeg har prøvd noe og vet størrelse). Blir glad for gavene, men blir litt mer styrete når noe må byttes. Andre gaver er også supert, men da er det jo gjerne noe giver tenker jeg passer, liker eller trenger. Anonymkode: 7db3b...a3e Hvis det ikke er dyrt hvorfor kan du bare unne deg selv det innimellom??? Spørsmål 2 Hva gir du selv i gave? Anonymkode: 2752c...b74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #185 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis det ikke er dyrt hvorfor kan du bare unne deg selv det innimellom??? Jeg er ikke TS, men jeg har folk i familien som ikke vil slutte med julegaver. Derfor sparer jeg ting jeg liker, men ikke trenger akutt, til ønskelisten. (Som de ber om, og også bruker selv). De vil gjerne ha noe å velge imellom, så de får 10 ting på listen i ulike prisklasser, og av varierende "spesifikk-het". Eksempel: Liten kasserolle (diameter 20 cm), gryteskje av tre, glutenfri lakris, frukteddik... AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Spørsmål 2 Hva gir du selv i gave? Anonymkode: 2752c...b74 Til den delen av familien: De gir ønskelister, og vi velger noe fra listen. Det kan være "bredt, brunt belte" til svigermor, regnmåler til svigerfar, og 2-4 vinglass til svoger og svigerinne av det merke de samler på. (Selv om "regnmåler" har stått på svigerfars liste i minst 10 år, og man lurer litt på hvor mye han egentlig ønsker seg en regnmåler, når han fortsatt ikke har "gitt opp" og kjøpt den selv). Anonymkode: edf0e...e09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HelgeK Skrevet 21. desember 2024 #186 Del Skrevet 21. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 19.12.2024 den 13.49): Hva med at givere blir voksen og gir det som står på ønskelistene istedenfor å kjøpe noe annet i samme kategori bare for å kjøre sitt eget løp på julegaven? Burde vært helt unødvendig å gi feil julegave til noen som har ønskeliste. Da er det ikke mottakeren av gaven det er noe galt med, men giveren. Anonymkode: 6a670...760 Voksne behøver da ikke å styre med ønskelister (som forøvrig ikke er noen bestillingsliste). Endret 21. desember 2024 av HelgeK 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #187 Del Skrevet 21. desember 2024 HelgeK skrev (1 time siden): Voksne behøver da ikke å styre med ønskelister (som forøvrig ikke er noen bestillingsliste). Når folk rundt meg etterspør hva jeg ønsker meg, sørger jeg som gjennomsnittlig høflig og forberedt voksen for å ha et godt svar på spørsmålet = ønskeliste. Anonymkode: 5ce25...ea8 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #188 Del Skrevet 21. desember 2024 Du får droppe gaver neste år, så slipper du å styre med skuffelser og bytting. Jeg syns det er litt spesielt å forvente at andre skal følge ønskelisten din som en bestilling. Du må senke forventningene dine, eller bare droppe gaver. Syns egentlig det er sjeldent jeg får noe som trenger å byttes selv om det kanskje ikke er akkurat det jeg ønsket meg. Eneste jeg eventuelt bytter er hvis det blir dobbelt opp av noe man ikke trenger to av (f.eks. to eksemplarer av samme bok), eller noe jeg skal ha på meg som er feil størrelse eller som jeg ikke tåler (klær og sminke/hudprodukter). Uansett er alle gaver gitt med god intensjon om å glede mottakeren, uansett om de har valgt fra ei liste helt slavisk eller valgt å gi noe annet. Anonymkode: f52e6...559 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #189 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du får droppe gaver neste år, så slipper du å styre med skuffelser og bytting. Jeg syns det er litt spesielt å forvente at andre skal følge ønskelisten din som en bestilling. Du må senke forventningene dine, eller bare droppe gaver. Syns egentlig det er sjeldent jeg får noe som trenger å byttes selv om det kanskje ikke er akkurat det jeg ønsket meg. Eneste jeg eventuelt bytter er hvis det blir dobbelt opp av noe man ikke trenger to av (f.eks. to eksemplarer av samme bok), eller noe jeg skal ha på meg som er feil størrelse eller som jeg ikke tåler (klær og sminke/hudprodukter). Uansett er alle gaver gitt med god intensjon om å glede mottakeren, uansett om de har valgt fra ei liste helt slavisk eller valgt å gi noe annet. Anonymkode: f52e6...559 En ønskeliste er ikke en bestilling!! Men det er naturlig å forvente at hvis en giver skal kjøpe fra en ønskeliste, så må det kjøpes akkurat det som står der!! Og ikke ønskene i andre merker, farger, størrelser og/eller materialer, eventuelt en helt annen variant av hva som ønskes! Hvis ønskelisten sier et marineblått Gol Ullpledd fra Kid til 800,-, så betyr det at du kan kjøpe et marineblått Gol Ullpledd fra Kid til 800,- hvis du ønsker og kan det som giver. Men da kan du ikke kjøpe et brunt pelspledd fra Princess til 700,- og tro at du har innfridd ønskelisten. For det har du ikke! For vedkommende ønsket ikke et pledd, men et marineblått Gol Ullpledd fra Kid til 800,-. Herregud så vanskelig dette er å forstå. Anonymkode: 6a670...760 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #190 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): En ønskeliste er ikke en bestilling!! Men det er naturlig å forvente at hvis en giver skal kjøpe fra en ønskeliste, så må det kjøpes akkurat det som står der!! Og ikke ønskene i andre merker, farger, størrelser og/eller materialer, eventuelt en helt annen variant av hva som ønskes! Hvis ønskelisten sier et marineblått Gol Ullpledd fra Kid til 800,-, så betyr det at du kan kjøpe et marineblått Gol Ullpledd fra Kid til 800,- hvis du ønsker og kan det som giver. Men da kan du ikke kjøpe et brunt pelspledd fra Princess til 700,- og tro at du har innfridd ønskelisten. For det har du ikke! For vedkommende ønsket ikke et pledd, men et marineblått Gol Ullpledd fra Kid til 800,-. Herregud så vanskelig dette er å forstå. Anonymkode: 6a670...760 Nettopp!!! Anonymkode: cdc06...10b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #191 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): En ønskeliste er ikke en bestilling!! Men det er naturlig å forvente at hvis en giver skal kjøpe fra en ønskeliste, så må det kjøpes akkurat det som står der!! Og ikke ønskene i andre merker, farger, størrelser og/eller materialer, eventuelt en helt annen variant av hva som ønskes! Hvis ønskelisten sier et marineblått Gol Ullpledd fra Kid til 800,-, så betyr det at du kan kjøpe et marineblått Gol Ullpledd fra Kid til 800,- hvis du ønsker og kan det som giver. Men da kan du ikke kjøpe et brunt pelspledd fra Princess til 700,- og tro at du har innfridd ønskelisten. For det har du ikke! For vedkommende ønsket ikke et pledd, men et marineblått Gol Ullpledd fra Kid til 800,-. Herregud så vanskelig dette er å forstå. Anonymkode: 6a670...760 Folk som etterspør ønskeliste trenger den mest for inspirasjon. Det er absolutt ingen krav om å innfri det som står der. Mange bruker det som en pekepinn på hva slags ting personen er interessert i. Syns at hvis det er så viktig at det er akkurat det blå ullpleddet til 800 kr så må man regne med å kjøpe det selv. Ikke bare forvente at det er det man vil få til jul. Det er bedre for alle parter å ha lave forventninger, og heller eventuelt bli ekstra positivt overrasket hvis man får akkurat det pleddet, enn å være skuffet fordi man fikk et annet pledd i stedet. Anonymkode: f52e6...559 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #192 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Folk som etterspør ønskeliste trenger den mest for inspirasjon. Det er absolutt ingen krav om å innfri det som står der. Mange bruker det som en pekepinn på hva slags ting personen er interessert i. Syns at hvis det er så viktig at det er akkurat det blå ullpleddet til 800 kr så må man regne med å kjøpe det selv. Ikke bare forvente at det er det man vil få til jul. Det er bedre for alle parter å ha lave forventninger, og heller eventuelt bli ekstra positivt overrasket hvis man får akkurat det pleddet, enn å være skuffet fordi man fikk et annet pledd i stedet. Anonymkode: f52e6...559 Har aldri noensinne opplevd at ønskelister har blitt brukt som "inspirasjon". Enten får man det som står der, eller så dropper man ønskeliste. Anonymkode: cdc06...10b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #193 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 15.12.2024 den 15.51): Har flere ganger opplevd å få "feil" ønsker. Som regel blir ønsker sendt på melding etter givers ønske (poengterer at jeg selv ikke sender lister uten forespørsel). Da skriver jeg feks ullpledd i beige/brun, ditt gavekort, håndkrem x merke osv. Likevel har jeg flere ganger opplevd at giver gir etter eget ønske eller gir beskjed om at jeg kan bytte. Eksempel: giver gir håndkrem fra y merke i stedet "fordi jeg syns den er så god". Ullpledd blir kjøpt i grønn farge "fordi de hadde ikke beige/brun og grønt er jo så fiiiint, du kan jo bytte" (kjøpt i butikk med vanskelig fremkommelighet for meg da jeg ikke har lappen og buss er knotete der jeg bor). Gavekort på helt annet senter. Da må jeg reise lengre og det blir mer tungvint. Blir jo glad for gaver, men føler det er lite omtanke rundt når det blir gjort slik. Hvorfor spørre om ønsker når man gir noe annet? Da er det bedre å ikke spørre etter ønsker og gi noe man tror jeg vil like. Oppleves så "hastig" med slike gaver. Er selvsagt ikke alle man bør si noe til. Men er det ok å si i fra til foreldre, besteforeldre, svigers, nære venner? Er så kjedelig å måtte fly rundt i ulike butikker for å bytte. Poengterer at jeg ikke tenker på julen nå, de fleste har nok kjøpt allerede. Anonymkode: 7db3b...a3e Gaver er noe man gir av sin godhet, til noen man vil vel og bryr seg om. Er du virkelig så utakknemlig at du oppfører deg slik? Eller er tråden ment til å provosere til debatt? Stod det på meg så får du ikke gaver i noen sammenhenger fremover inntil du har blitt voksen i hodet, ikke bare i kroppen. Anonymkode: a8d1d...0c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #194 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gaver er noe man gir av sin godhet, til noen man vil vel og bryr seg om. Er du virkelig så utakknemlig at du oppfører deg slik? Eller er tråden ment til å provosere til debatt? Stod det på meg så får du ikke gaver i noen sammenhenger fremover inntil du har blitt voksen i hodet, ikke bare i kroppen. Anonymkode: a8d1d...0c6 Zzzzzzz. Så uoriginalt. Anonymkode: edf0e...e09 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #195 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gaver er noe man gir av sin godhet, til noen man vil vel og bryr seg om. Er du virkelig så utakknemlig at du oppfører deg slik? Eller er tråden ment til å provosere til debatt? Stod det på meg så får du ikke gaver i noen sammenhenger fremover inntil du har blitt voksen i hodet, ikke bare i kroppen. Anonymkode: a8d1d...0c6 Men når man helt tydelig og spesifikt ønsker seg et marineblått pledd, tror du da helt seriøst at man blir glad for brunt etter rødt? Tror du han som ikke drikker alkohol blir glad for flasken med vin? Så lenge du har gitt noe og "mener det vel" så er det greit? Anonymkode: cdc06...10b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #196 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 16.13): Så svaret er at folk er ikke så nøye... Anonymkode: 6a670...760 Ja. Rett og slett. Heller ønsk deg gavekort. Anonymkode: 902d1...ca2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #197 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men når man helt tydelig og spesifikt ønsker seg et marineblått pledd, tror du da helt seriøst at man blir glad for brunt etter rødt? Tror du han som ikke drikker alkohol blir glad for flasken med vin? Så lenge du har gitt noe og "mener det vel" så er det greit? Anonymkode: cdc06...10b Gi beskjed at du ikke vil ha noen julegaver du har alt og kan kjøpe det du trenger eller ønsker deg. Problemet løst. Anonymkode: a8d1d...0c6 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #198 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 18.12.2024 den 13.26): For mange er et pledd i stua mer enn bare et pledd. Pleddet har form, størrelse, utstråling, materiale og farge. Det er en viktig og sentral interiørartikkel. Jeg har mye blått hjemme, og ønsker meg et pledd i blått. Hvilken blånyanse er egentlig det samme, men hadde noen kjøpt et rødt, beige, rosa eller brunt pledd til meg så hadde pleddet kræsjet totalt med både stil, sofa og interiør hos meg. Det er en grunn til at jeg ønsker meg et spesifikk pledd med spesifikk materiale og spesifikk farge, fordi det skal passe inn hos meg. Jeg har spesifisert ønsket mitt helt tydelig av nettopp den grunn. Kom ikke da med noe helt annet pledd til meg bare fordi "et pledd er et pledd". Isåfall havner pleddet på et gjesterom eller i kjelleren... Eventuelt blir solgt på finn.no for slikk og ingenting. Anonymkode: 6a670...760 Kanskje andre ikke tenker at det er opplagt at et brunt pledd vil bli totalt krasj i et ellers blått hjem? Jeg er selv vokst opp i et praktisk hjem med tilfeldige arvemøbler, hvor idéen om detaljert styling knapt eksisterte. Selv om jeg nå vet det er en stor ting for noen, blir jeg stadig overrasket over hvor spesifikt og detaljert dette er for enkelte, og hvor åpenbart de synes dette bør være for andre. Det sagt ville jeg aldri kjøpt en innbo- eller interiørgave til noen som åpenbart la veldig mye tid, energi og penger ned i boligstyling. Det hadde nok blitt litt som om noen skulle ha prøvd å kjøpe litt musikk i gave til meg, "fordi du liker jo sånn musikk" (jeg er så musikalsk opptatt som man får blitt uten å selv være proff utøver). Man bør aldri prøve å treffe innen noens største interesse om man ikke selv har kunnskap der. Anonymkode: 902d1...ca2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #199 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja. Rett og slett. Heller ønsk deg gavekort. Anonymkode: 902d1...ca2 Heller ikke det er idiotsikkert.. AnonymBruker skrev (På 15.12.2024 den 19.24): Jeg har flere ganger fått gavekort jeg ikke har fått brukt fordi butikken, senteret eller kjeden ikke finnes i min by eller naboby, men en flyreise unna. Anonymkode: a7f06...e8e Anonymkode: edf0e...e09 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #200 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Herregud så utakknemlig folk er blitt. En gave er noe du får, fordi noen bryr seg nok. Anonymkode: 6d2c0...aa9 Det er jo hele poenget her i tråden, at enkelte tydeligvis ikke bryr seg nok. Hvis man bare kjøper noe for å kjøpe noe, så bryr man seg jo ikke så veldig. Da tenker jeg at man egentlig ikke har så lyst å gi gave og bare synes det er stress, og da kan man jo heller vurdere å ikke gi gaver. At man som giver bommer litt av og til er greit, men når man opplever at noen givere bommer hele tiden, så er det vanskelig å tenke at de bryr seg nok. Anonymkode: 3a74b...79d 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå